Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2009, 19:52
morelo
morelo is offline
Ik weet al vanaf het begin wat ik wil namelijk naat de universiteit van utrecht voor diergeneeskunde. Hier heb ik me tot nu toe echter nooit voor aangemeld omdat ik bang was niet aangenomen te worden. Dus hier even wat ik wel ben gaan doen.

Ik ben in het begin van dit school jaar begonnen op het NHB Deurne voor een opleiding dierenartsassistenten paardgericht gercombineerd met manegment dit bleek om veel redenen niks te zijn onder andere ging het nauwlijks over de gezondheid van het paard maar vooral hoe zorg ik dat het "gebruiks voorwerp" paard zo goedkoop mogelijk gebruik waarbij het welzijn geen rol speelt. Daarom ben ik na een half jaar gestopt.

Daarna ben ik een opleiding tot 2de autotechnicus gaan volgen. Dit vindt ik wel leuk maar het is niet wat ik echt wil.

Nu heb ik besloten dat ik toch wil proberen om op utrecht aangenomen te worden.
Maar nu is mijn probleem dat ik een opleiding doe op dit moment die ik wel leuk vindt maar gewoon niet is wat ik wil. Daarnaast gaat deze opleiding op eigen thempo dus ik zou rond April volgend jaar klaar kunnen zijn. Dat betekend als ik verder ga dat ik het schooljaar daarna zou kunnen proberen op utrecht te komen maar dan zit ik van April tot eind Augustus zonder opleiding en nu ik heb besloten dat ik het gewoon wil proberen wil ik eigelijk niet 5 maanden zonder studie moeten wachten.

Dus ik wil graag jullie mening hierover.
Moet ik met de opleiding doorgaan aangezien ik het wel leuk vindt?
Of kan ik beter stoppen ondanks dat ik bijna klaar kan zijn?
Nergens op internet is namelijk iets te vinden over stoppen met een studie die wel leuk is maar die het toch niet helemaal is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2009, 21:43
Alyssia
Alyssia is offline
Je kunt je toch gewoon opgeven voor de studie en deze volhouden tot je gehoord hebt of je aangenomen bent of niet? Of ligt dat niet zo gemakkelijk. (Ik heb er geen ervaring mee ofzo, namelijk)
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 09:24
morelo
morelo is offline
Ja maar ik bedoel eigenlijk meer dat ik het ergens zonde vindt om te stoppen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 09:33
duivelaartje
duivelaartje is offline
Waarom is het erg 5 maanden niet te studeren? Juist een mooi moment om te werken en geld te verdienen voor je eventueel nieuwe studie.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 14:34
morelo
morelo is offline
Omdat ik dat niet wil ik wil gewoon verder ik wil geen 5 maanden lang een stom baantje doen dat totaal niks bijdraagt ik wil gewoon verder studeren.

En een van de belangrijkste redenen waarom overgens twijfel is omdat ik met deze opleiding toch nooit meer wat ga doen naast dat ik dat niet wil kan dat ook om medische redenen niet en kan ik daardoor ook niet goed functioneren op stages aangezien het grootste deel van het werk te zwaar is voor mijn rug.
Maarja het is wel zonde om ermee te stoppen
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 15:17
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
Als je aankomende september wil beginnen ben je al te laat, je moet je namelijk voor 15 mei inschrijven.
Ik zou dus gewoon deze studie afmaken, en volgend jaar mee loten.
Oud 24-05-2009, 15:42
GA
GA is offline
het lijkt erop dat je zelf best weet wat je wilt. je geeft aan dat je de studie die je nu doet wel okee vindt, maar je hebt geen zin om 5 maanden lang niks te doen als je deze studie afmaakt. Ik denk dat je je dromen moet najagen en gewoon je opgeven voor diergeneeskunde,,nee heb je, ja kun je krijgen.je moet dat werk bovendien heel je leven doen,,je moet het wel echt leuk vinden.

maar ik snap je heel erg goed. ik doe nu de hoge hotelschool in maastricht,,wat me eigenlijk neit echt bevalt..maar ik heb niet echt een idee wat ik nou eigenlijk wel echt leuk vind..en stoppen lijkt ook weer zo zonde..ik heb me nu opgegeven voor de opleiding fysiotherapie in utrecht(ook loting) maar of ik dat nou echt leuk vind??? ik heb ook al een paar studiekeuzetests gedaan maar ook daar komt niet veel zinnigs uit..jij tips voor mij misschien?
X
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 15:43
morelo
morelo is offline
Ik dacht voor november zelfs.
Maar iniedergeval ik wou dan volgend schooljaar mee lopen met een dierenarts die ik ken en waarmee dat ook kan en dan het schooljaat daarop mee loten.
Dus dat had ik even verkeerd uitgelegd.
Maar ik wil dan zeg maar volgend schooljaar mijn kansen om aangenomen te worden vergroten door ervaring op te doen en daarmee te laten zien dat ik weet wat het inhoudt en gemotiveerd ben.

Dus even ter verduidelijking
Ik twijfel tussen.
Studie afmaken en volgend jaar mee loten
Studie niet afmaken en een jaar lang mee lopen met die dierenarts en dan dus volgend jaar mee loten met achtergrond ervaring.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 15:50
morelo
morelo is offline
Citaat:
het lijkt erop dat je zelf best weet wat je wilt. je geeft aan dat je de studie die je nu doet wel okee vindt, maar je hebt geen zin om 5 maanden lang niks te doen als je deze studie afmaakt. Ik denk dat je je dromen moet najagen en gewoon je opgeven voor diergeneeskunde,,nee heb je, ja kun je krijgen.je moet dat werk bovendien heel je leven doen,,je moet het wel echt leuk vinden.

maar ik snap je heel erg goed. ik doe nu de hoge hotelschool in maastricht,,wat me eigenlijk neit echt bevalt..maar ik heb niet echt een idee wat ik nou eigenlijk wel echt leuk vind..en stoppen lijkt ook weer zo zonde..ik heb me nu opgegeven voor de opleiding fysiotherapie in utrecht(ook loting) maar of ik dat nou echt leuk vind??? ik heb ook al een paar studiekeuzetests gedaan maar ook daar komt niet veel zinnigs uit..jij tips voor mij misschien?
X

Ik weet het vooral nu goed omdat ik van mijn hobby mijn beroep wou maken ik ging namelijk vooral naar deurne in eerste instantie omdat het stal manegment waarin ik geintereseerd was gecombineerd was met dierenartsassistenten en ik het belangrijk vondt om ook wat van de gezondheid te weten.

Eenmaal op deurne viel het verschrikelijk tegen maar bleek ik de dierenartsassitenten kant veel interesanter te vinden dan ik dacht ik had me daar namelijk heel wat anders bij voorgesteld. Dus toen ben ik gaan mee lopen met een dierenarts die gespesialiseerd was in paarden en dat bleek heel anders te zijn dan ik dacht en heel erg leuk.

Maar ik dacht dat red ik toch nooit ze nemen me toch nooit aan dus ben ik wat anders gaan doen.

Dus eigenlijk ben ik er bij toeval achter gekomen.

Dus ik zou zegen wat vindt je leuk en kun je goed?
En is daar je beroep van te maken?

En dat van de beroepskeuzetesten vindt ik niet raar bij mij kwamen er dingen met kinderen uit terwijl ik absoluut niet van kinderen hou en dingen als schilder en timerman. Heele verschillende dingen en absoluut niet in mijn straatje
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Ik dacht voor november zelfs.
Maar iniedergeval ik wou dan volgend schooljaar mee lopen met een dierenarts die ik ken en waarmee dat ook kan en dan het schooljaat daarop mee loten.
Dus dat had ik even verkeerd uitgelegd.
Maar ik wil dan zeg maar volgend schooljaar mijn kansen om aangenomen te worden vergroten door ervaring op te doen en daarmee te laten zien dat ik weet wat het inhoudt en gemotiveerd ben.

Dus even ter verduidelijking
Ik twijfel tussen.
Studie afmaken en volgend jaar mee loten
Studie niet afmaken en een jaar lang mee lopen met die dierenarts en dan dus volgend jaar mee loten met achtergrond ervaring.
Het is verstandig als je je eens verdiept in de opleiding Diergeneeskunde en de toelatingseisen.

Ben je je ervan bewust dat je mee kunt doen aan de decentrale selectie, maar dat je dan alleen terecht kunt komen in de richting Landbouwhuisdieren? In elk geval níet heel romantisch huisdieren genezen.

Er staat dat je wil meeloten. Het meeloten gebeurt op basis van je resultaten, hoe zijn die? Als je hiermee wordt ingeloot mag je dus wel alle richitngen op, maar op zich draagt dat meelopen niet bij aan een grotere kans om binnen te komen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 17:05
ickeicke
ickeicke is offline
Morelo, even voor de duidelijkheid: wat is je leeftijd en je onderwijsachtergrond? Voor elke universitaire opleiding heb je in de regel een VWO of HBO propedeuse nodig. Volgens mij zijn de opleidingen die je in je posts noemt MBO opleidingen, dus dan zou je eerst eens moeten na gaan wat nu precies voor jouw de routes naar WO diergeneeskunde zouden kunnen zijn. Als je ouder dan 21 bent, kan je een zogeheten colloquium doctum (toelatingsexamen), maar dat betekent wel dat je vakken als scheikunde, biologie, natuurkunde en wiskunde op VWO moet beheersen.

Ik zou zeggen maak eens een lijstje met concrete opties die voor jou naar het gewenste resultaat kunnen leiden (MBO->HBO prop->WO, HAVO->HBO prop->WO, HAVO->VWO->WO). Kijk in hoeverre die opties realistisch zijn en kies dan de meest geschikte optie.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2009, 17:39
morelo
morelo is offline
Het klopt dat de opleidingen die ik in mijn posts noem MBO opleidingen zijn maar daar heb ik bewust voor gekozen ik heb mijn VWO diploma.
Ja ze kijken je raar aan als je naar een MBO opleiding gaat en je hebt VWO maar het is wel mogelijk.
En ik heb er bewust voor gekozen.
Voor de HBO opleiding autotechnisch docent heb je namelijk MBO 2, 3, 4 en 4 jaar werk ervaring nodig dus ik kon niet anders dan naar het MBO en daar had ik ook totaal geen problemen mee.
En ja een HBO opleiding paardenhouderij nee dat wou ik niet.

Voor de meeste klinkt het mischien vreemd dat ik geen HBO opleiding ben gaan doen of Universitaire opleiding maar ik heb er wel zelf voor gekozen

Inmidels ben ik overgens 19 inmidels.

VWO (6 jaar)
MBO 4 (half jaar)
MBO 2 (half jaar)
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 06:27
StudentOnbekend
StudentOnbekend is offline
Heb je al eens gekeken of het misschien iets is om in België te gaan studeren? Daar kan je diergeneeskunde volgen in Antwerpen (enkel bachelor) en Gent (volledige studie, na Antwerpen kom je ook hier terecht). Enige vereiste is dat je een VWO diploma hebt (profiel maakt niet uit) en er is geen loting of toelatingstest.

Meer informatie kan je vinden op Student Onbekend.nl, de site van de UA en de site van de UGent.

Bijkomend voordeel: de studie kost maar 1/3 van wat je in Nederland kwijt bent en het is veel makkelijker om aan een kamer te geraken! Bovendien kan inschrijven nog tot het begin van het academiejaar (21 september) en zelfs nog later.

Succes met je keuze!
Oud 25-05-2009, 12:51
morelo
morelo is offline
Ja ik heb daar wel eens aangedacht.
Maar het is erg ver weg en op kamers ga ik zowieso niet.
Dus mijn voorkeur gaat uit naar utrecht en alls dat echt niet kan dan is gent een optie maar dan zou ik als nog met de trein heen en weer gaan dus eerst eens kijken of utrecht een mogelijkheid is
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 19:34
duivelaartje
duivelaartje is offline
Waarom wil je niet op kamers? Als diergeneeskunde echt je droom, heb je het dat er vast voor over. Vergeet ook niet dat diergeneeskunde een zware studie is met veel contacttijden (eerste lesuur kan om 8.30 beginnen, laatste lesuur om 17.30 eindigen) en dat als je niet in de buurt van Utrecht woont ook best slopend kan zijn.

Laatst gewijzigd op 25-05-2009 om 21:53.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2009, 20:48
T_ID
T_ID is offline
Ik zou dat toch eens opnieuw overwegen. Na een jaar lang vier of vijf dagen per week sardientje spelen in bus 12 's morgens en 's avonds garandeer ik je dat je het daarmee flink gehad hebt.
Oud 25-05-2009, 21:25
morelo
morelo is offline
Toen ik nog in deurne zat moest ik 3 uur met de trein en een half uur in de bus naar school en 2 en half uur met de trein en 1,5 uur met de bus naar stage dus dat halfe uurtje in de trein naar utrecht is voor mij geen probleem.
Mijn stage was overgens meestal van 8 tot 7 en school van 10:30 tot 17:30

Ik wil niet op kamers omdat ik samenwoon met mijn vriend en mijn huisdiertjes
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 08:14
Pater Noster
Pater Noster is offline
Als dit echt je droombaan is heb je hier alles voor over. Ik vind het overigens zeer vreemd dat je met een VWO diploma hebt gekozen om een MBO-2 opleiding te gaan volgen.

En wat je zegt over die reistijden, als je iedere avond om 9 uur thuiskomt en 's morgens weer om 7 uur weggaat kan je net zo goed op kamers gaan wonen toch? Maar jij geeft blijkbaar prioriteit aan een vriendje en je cavia's.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2009, 12:10
T_ID
T_ID is offline
Zoek appartement, en verscheep vriendje en cavia's naar appartement. Problem solved.

Reken niet op de SSH daarvoor, want de inschrijftijd voor hun units voor twee personen is gemiddelde 1998. Van die irritante 'studenten' van 40+ die na zoveel tijd nog steeds niet succesvol genoeg zijn geweest om een beter huis te kunnen krijgen.
Reageren

Regels voor berichten