Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2005, 17:05
Philemon
Philemon is offline
Afgelopen week hadden we toetsweek, waarbij ook een toets literatuur. Aangezien er in het verleden nogal vaak fraude werd gepleegd bij dit vak (toetsen jatten etc.) heeft de school nu iets nieuws bedacht: Digitale toetsing.
Dit houdt in dat je met z'n allen in de mediatheek gaat zitten waarna je vervolgens de toets gaat maken.
Tot hier gaat alles goed, maar nu komt het:

Om precies half 11 zat iedereen klaar voor de toets, nadat iedereen het programma op had gestart bleek dat het wachtwoord het NIET deed. Commotie alom.. Even later vulde iemand anders het wachtwoord nog een keer in, en nu deed hij het wel. Toen bleek dat de helft van de mensen maar in de lijst stond om de toets te kunnen maken. Opdracht van de lerares: iedereen die in de lijst staat toets gaan maken de rest heeft pech.
Ik hoorde ook bij die mensen die een toets moest maken en ben toen begonnen met de toets.
Op het moment dat ik begon met mijn toets zat de andere helft nog druk met elkaar te praten over wat dit nu weer voor iets raars was. Hierdoor was een goede concentratie niet echt mogelijk.
Nadat ik in de eerste 10 vragen een paar had overgeslagen (vorig jaar kon je altijd terugbladeren), bleek dat dit nu niet meer kon! Ook bleek er opeens een tijdslimiet per vraag ingevoerd te zijn. Dit alles was ons NOOIT verteld. Hierdoor waren er veel mensen die al in de eerste 10 vragen fouten hadden gemaakt.

Na 10 min. kwam de oplossing voor de andere helft van de klas die de toets niet digitaal kon maken: Maak hem maar op papier.
Hierop reageerden de 'digitale' mensen nogal verontwaardigd, want de mensen op papier hadden immers geen tijdslimiet en konden gewoon terugkijken!
Maar volgens de leraar sloeg dit nergens op en moesten wij hem gewoon op de computer afmaken.

Nu willen wij dus als klas hier een brief over sturen naar de directie, de redenen zijn als volgt:
- vertraging van 10 min. waardoor er sprake was van concentratieverlies
- oneerlijkheid; mensen op papier konden terugkijken en hadden geen tijdslimiet.
- extra rumoerigheid, waardoor de concentratie ook nog eens verminderd werd.
- en tot slot nog het feit dat ons NOOIT verteld was dat er een tijdslimiet op de digitale toets per vraag zat en men ook niet terug kon bladeren.

Het gevolg hiervan was ook dat iedereen een onvoldoende had (die hem digitaal had gemaakt)
Onze eis: een 'gratis' herkansing, in te vullen op een jou passend tijdstip.

Wat denken jullie ervan? Kan onze school dit zomaar maken? En is de eis die wij stellen redelijk?
Oud 25-11-2005, 17:10
Verwijderd
Ik denk het niet, jullie school moet iedereen gelijk behandelen, en dus ook gelijk toetsen (op de dyslectici en andere uitzonderingen na dan). Als het geen middeleeuwse tuchtschool is geven ze jullie vast wel een herkansing, wel zo redelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 17:12
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Katje schreef op 25-11-2005 @ 18:10 :
Ik denk het niet, jullie school moet iedereen gelijk behandelen, en dus ook gelijk toetsen (op de dyslectici en andere uitzonderingen na dan). Als het geen middeleeuwse tuchtschool is geven ze jullie vast wel een herkansing, wel zo redelijk.
Nou dat van die middeleeuwse tuchtschool klopt wel ongeveer hoor.. Maar er waren ook al een paar mensen naar de les geweest vlak na de toets.
Haar antwoord: Ik hou er wel rekening mee bij de normering..
Oud 25-11-2005, 17:13
Verwijderd
Sja, dan zou ik het gewoon afwachten. Als het alsnog oneerlijk uitpakt kun je dan protesteren.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 17:15
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Philemon schreef op 25-11-2005 @ 18:12 :
Nou dat van die middeleeuwse tuchtschool klopt wel ongeveer hoor.. Maar er waren ook al een paar mensen naar de les geweest vlak na de toets.
Haar antwoord: Ik hou er wel rekening mee bij de normering..
leraren zijn vaak zwak met toezeggingen je moet voor dit soort dingen meestal naar de schoolleiding

verder is je eis heel redelijk en zit de school gewoon fout
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 18:34
Verwijderd
De onderwijsraad lijkt me verplicht om je eis tot een gratis herkansing toe te wijzen. Er zijn namelijk afspraken gemaakt en duidelijk is dat:
- de toetswijze niet deugelijk was.
- Er concentratieverlies optrad.
- Er geen sprake is van eerlijke tentaminering

Het tijdstip zal echter wel door de school zelf bepaald worden. Ze kunnen moeilijk voor iedereen een aparte tijd vrijmaken.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 19:45
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hoezo op jullie passend tijdstip? Dat vind ik echt nergens op slaan. Het beste is denk ik dat iedereen de toets opnieuw maakt.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 19:50
Verwijderd
De school zit fout. Het is niet eerlijk, dit zou net zoiets zijn als tegen de ene helft zeggen dat ze na een hafl uur moeten stoppen met de toets, en tegen de andere helft zeggen dat ze door moeten gaan. Het eerlijkste is denk ik als iedereen de toets opnieuw maakt, en de eerste toets (die dus fout ging) word vergeten.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2005, 19:58
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-11-2005 @ 20:45 :
Hoezo op jullie passend tijdstip? Dat vind ik echt nergens op slaan. Het beste is denk ik dat iedereen de toets opnieuw maakt.
Hier bedoelde ik mee aan te geven dat het niet zomaar ergens tussen 'gefrommeld' wordt, maar dat wij met z'n allen een nieuw tijdstip kunnen beslissen (bv. volgende toetsweek)
Oud 25-11-2005, 22:39
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Naar de directie gaan. De toets is niet eerlijk afgelegd en daarvoor hebben jullie alle redenen!
Oud 25-11-2005, 22:52
Judy2
Judy2 is offline
Brief!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 00:32
Verwijderd
Citaat:
Judy2 schreef op 25-11-2005 @ 23:52 :
Brief!
En door iedereen laten ondertekenen. Hier kunnen ze niet omheen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 10:47
Morri
Morri is offline
Ik vind inderdaad niet dat ze dit zomaar kunnen maken. Een brief lijkt me een goed idee. Pas wel op dat je niet met z'n allen boos bij iemand gaat klagen. Je moet dit wel een beetje professionneel aanpakken, want als iedereen boos gaat lopen doen en ze geven jullie je zin, dan zullen velen jullie volgen. Daarom is het belangrijk om het op een deugdelijke manier te doen. Trouwens, hebben jullie geen leerlingenraad? Resonansgroep? MR? Als je het in veel van zulke groepen ter sprake brengt, kan men er niet meer om heen.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 11:10
Roos
Roos is offline
Er moet 1 iemand naar de rector die het goed kan uitleggen. Althans zo deden wij dat altijd.
Oud 26-11-2005, 11:10
Philemon
Philemon is offline
Leerlingenraad hebben we op dit moment nog niet.. En in de MR zitten wel een paar leerlingen van onze klas, maar voor de rest hebben we niet zo goede ervaringen met de ouders uit deze raad..
Maar de brief is al gemaakt en moet alleen nog ondertekent worden. O ja, wat vinden jullie: de brief opsturen of gewoon bij afdelingsdirecteur afgeven?
Oud 26-11-2005, 11:19
Jades
Jades is offline
Citaat:
Philemon schreef op 26-11-2005 @ 12:10 :
Leerlingenraad hebben we op dit moment nog niet.. En in de MR zitten wel een paar leerlingen van onze klas, maar voor de rest hebben we niet zo goede ervaringen met de ouders uit deze raad..
Maar de brief is al gemaakt en moet alleen nog ondertekent worden. O ja, wat vinden jullie: de brief opsturen of gewoon bij afdelingsdirecteur afgeven?
Ik zou zoiets opsturen per aangetekende post met handtekening retour. Maar goed, dat is puur mijn ervaring met mensen die toevallig die belangrijke brief niet ontvangen met reguliere post. Totaal kost dat wel €6,75.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 11:23
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Jades schreef op 26-11-2005 @ 12:19 :
Ik zou zoiets opsturen per aangetekende post met handtekening retour. Maar goed, dat is puur mijn ervaring met mensen die toevallig die belangrijke brief niet ontvangen met reguliere post. Totaal kost dat wel €6,75.
Beetje belachelijk om het zo te doen. Als je het afgeeft, dan weet je zelf ook zeker dat het is aangekomen. Desnoods vraag je een ontvangstbevestiging.
Oud 26-11-2005, 13:42
Al Murphy
Al Murphy is offline
Voor een gedeelte kan je de problemen die jullie met de toets hadden toeschrijven aan overmacht. In principe is het aan de leerkracht om te bepalen hoe hij/zij met die overmacht omgaat.

Jullie voorstel (brief, ontvangstbevestiging, onmiddellijk naar de directie stappen) vind ik geen goed voorstel. Natuurlijk kan het werken, maar als de leerkracht vind dat jullie hem passeren en als een oen afschilderen bij de directie, kan dat heel gemakkelijk in jullie nadeel spelen. Door de toets wat moeilijker op te stellen, of door strenger te verbeteren.

Wat je beter kan doen:
even een afspraak maken met iemand van de directie, de leerkracht in kwestie en jullie klasverantwoordelijke. Leg op die manier alles nog eens rustig op tafel, en er zal haast zeker een compromis uit de bus komen waar iedereen zich in kan vinden.
Oud 26-11-2005, 13:57
Roos
Roos is offline
Trouwens het is toch gewoon duidelijk dat deze toets niet eerlijk is afgenomen?

Ik weet niet hoe moeilijk jullie rector is, maar daar hoef je toch geen aangetekende brief a 7 euro voor te versturen?
Stap gewoon eens langs bijde rector en waarschijnlijk is hij/zij het gelijk met je eens.
Oud 27-11-2005, 21:00
Philemon
Philemon is offline
Morgen ga ik gelijk met nog een paar anderen langs de rector.. Ben benieuwd wat hier verder uitkomt..
Oud 27-11-2005, 21:45
Verwijderd
Bij ons doet de rector daar niet aan, je moet een brief schrijven naar de examencommissie met daarin de gebeurtenis en wat er mee gedaan is (jullie moesten de toets wel maken, concentratieverlies, tijdslimiet etc) vervolgens moet je ook een benadering van de docent op het voorval en dan doet de examencom. een bindende uitspraak.

En een brief schrijven is zo gedaan, wij schrijven om alles brieven naar de examencommissie .
Met citaat reageren
Oud 27-11-2005, 23:11
Balance
Balance is offline
Citaat:
Miracle schreef op 26-11-2005 @ 12:23 :
Beetje belachelijk om het zo te doen. Als je het afgeeft, dan weet je zelf ook zeker dat het is aangekomen. Desnoods vraag je een ontvangstbevestiging.
Precies wat ik dacht: geef hem gewoon af en je weet zeker dat die persoon hem ontvangen heeft. En mochten ze na een tijdje alsnog beweren dat ze nooit iets hebben gehad, print je de brief opnieuw uit en geef je hem nogmaals. Maar ik denk niet dat de directie zo moeilijk zal doen.
Oud 27-11-2005, 23:19
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 27-11-2005 @ 22:45 :
Bij ons doet de rector daar niet aan, je moet een brief schrijven naar de examencommissie met daarin de gebeurtenis en wat er mee gedaan is (jullie moesten de toets wel maken, concentratieverlies, tijdslimiet etc) vervolgens moet je ook een benadering van de docent op het voorval en dan doet de examencom. een bindende uitspraak.

En een brief schrijven is zo gedaan, wij schrijven om alles brieven naar de examencommissie .
lekker bureaucratisch
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 01:48
probeer
probeer is offline
ok, je schrijft dus een aantal brieven (of gewoon dezelfde) aan de directie/schoolleiding, evt. kernteam?, leerlingenraad, ouderraad? en dan heb je dr denk ik wel genoeg.

en dan dus wel een nette brief en door iedereen laten ondertekenen en door 1 persoon laten afgeven.
Oud 28-11-2005, 20:51
Philemon
Philemon is offline
Hmm.. We mogen hem waarschijnlijk nu overdoen. Voorwaarde is alleen wel dat de toets nog wel steeds digitaal zal zijn en je dus geen mogelijkheid hebt om terug te kijken.
Ben ik het eigenlijk niet mee eens, maargoed..
Oud 28-11-2005, 23:36
Verwijderd
Terecht. Wat verschrikkelijk kansloos. Een foutje moet je achteraf kunnen verbeteren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten