Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2005, 21:49
5803
5803 is offline
Ik werk zelf bij een supermarkt, als caissiere. Net hoorde ik dat een collega van mij, die er vast werkt, als kassier, fraude heeft gepleegd en op de een of andere manier 23.000 euro achterover heeft gedrukt.

Ik vroeg mij af, gewoon uit interesse, wat voor hem precies de gevolgen zullen kunnen zijn. Wat is hier een logische straf voor? Zal hij in het vervolg nog enig werk kunnen vinden?
Oud 23-11-2005, 21:52
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Jah hij kan in het vervolkg best weer werk vinden. Het is zelfs voorgekomen dat zo iemand wel eens weer in een supermarkt aan de slag kan.
Vaak doordat van dit soort gevallen geen aangifte word gedaan en dit "intern" word afgehandeld

grtz
ivo
Oud 23-11-2005, 21:57
5803
5803 is offline
geen aangifte? ik vind 23.000 euro toch een aardig hoog bedrag.
Oud 23-11-2005, 21:59
Verwijderd
Citaat:
5803 schreef op 23-11-2005 @ 22:57 :
geen aangifte? ik vind 23.000 euro toch een aardig hoog bedrag.
Ach, ik denk dat ze als ze die 23.000 terugkrijgen alleen stante pede ontslag geven en voor de rest er niet over makken.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 22:01
5803
5803 is offline
maar hoe moet een kassa-man 23.000 euro ophoesten? dat kan hij lijkt me toch niet zomaar? hij heeft dat geld vast al lang en breed uitgegeven.
Oud 23-11-2005, 22:02
Verwijderd
Citaat:
5803 schreef op 23-11-2005 @ 23:01 :
maar hoe moet een kassa-man 23.000 euro ophoesten? dat kan hij lijkt me toch niet zomaar? hij heeft dat geld vast al lang en breed uitgegeven.
Tsjah, ze weten hem vast wle te overtuigen van betaling, desnoods door bijlenen ofzo. Als hij niet kan betalen wordt het inderdaad aanklacht, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 22:04
5803
5803 is offline
weet jij wat er dan kan gebeuren voor straf?
Oud 23-11-2005, 22:10
Verwijderd
Citaat:
5803 schreef op 23-11-2005 @ 23:04 :
Klik
Met citaat reageren
Oud 23-11-2005, 22:14
5803
5803 is offline
dankjewel. geen buitensporige straffen dus, behalve terugbetalen en mogelijke extra kosten.
Oud 23-11-2005, 23:20
Verwijderd
Ehm, drieëntwintigduizend euro en geen aangifte? Kakt die supermarktbaas diamanten ofzo? Elk weldenkend mens zou daarvan aangifte doen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 09:20
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
5803 schreef op 23-11-2005 @ 23:14 :
dankjewel. geen buitensporige straffen dus, behalve terugbetalen en mogelijke extra kosten.
Je kunt wel degelijk voor verduistering vervolgt worden. Niet dat dat zo'n fantastisch zware straf is, maar ja.

Uberhaupt dom om op zo'n manier geld achterover te drukken, elke boekhouder die ook maar een cent waard is komt er binnen de kortste keren achter, kasboeken, voorraden en omzet met elkaar verrekenen is z'n baan, vraag jezelf, zou die zo'n klauw geld niet opmerken?

Hehe, retorische vraag eigenlijk, zelf gezien dat een begroting van tonnen tot op de euro sluitend te krijgen is.
Oud 24-11-2005, 14:01
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-11-2005 @ 10:20 :
Hehe, retorische vraag eigenlijk, zelf gezien dat een begroting van tonnen tot op de euro sluitend te krijgen is.
En zo hoort het. Bij ons word er bij constatering van diefstal of fraude onder het personeel direct aangifte gedaan. Of het nou om een groot of een klein vergrijp gaat.
Oud 24-11-2005, 15:06
Balance
Balance is offline
Een ex-collega van mij jatte ook geld op 't werk. Zij is toen ontslagen en werkte een paar weken later bij een andere winkel. Geen probleem; ze heeft d'r vorige werk gewoon niet op d'r CV gezet en dus werd er ook niet gevraagd naar een referentie.
Wbt die laatste vraag dus: ik verwacht niet dat 't een probleem zal zijn voor diegene om weer aan werk te komen.
Oud 24-11-2005, 15:19
Femic
Femic is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2005 @ 00:20 :
Ehm, drieëntwintigduizend euro en geen aangifte? Kakt die supermarktbaas diamanten ofzo? Elk weldenkend mens zou daarvan aangifte doen.
Thx for the visual Maar goed, dat lijkt me ook ja..

Citaat:
5803 schreef op 23-11-2005 @ 23:04 :
Stel dat ze vervolgd wordt voor verduistering dan kan ze theoretisch een gevangenisstraf van max. 3 jaar of een geldboete van max. 45000 euro krijgen, maar ga daar maar niet vanuit
Oud 24-11-2005, 17:59
ekki
ekki is offline
Ik heb ooit in een woonvorm gewerkt. Vlak voordat ik daar kwam is er een man ontslagen die 'dingen' had gedaan met (gehandicapte) bewoners die niet door de bocht konden.
Later is hij aangenomen bij een andere woonvorm oid met kinderen. Niemand kan hem daarin tegenhouden. De oude werkgever mag niet opbellen naar de nieuwe werkgever om te vertellen wat er is gebeurd. Wat de oude werkgever overigens wel mag doen is opbellen naar de nieuwe werkgever en vragen of ze al in het register hebben gekeken van de politie oid (weet ik veel waar dat soort dingen in staan). That's all.

Dus zo krom is de wet in Nederland... die man kan straks lekker zijn gang gaan op kinderen...
Oud 24-11-2005, 18:06
Go
Go is offline
Citaat:
ekki schreef op 24-11-2005 @ 18:59 :
Ik heb ooit in een woonvorm gewerkt. Vlak voordat ik daar kwam is er een man ontslagen die 'dingen' had gedaan met (gehandicapte) bewoners die niet door de bocht konden.
Later is hij aangenomen bij een andere woonvorm oid met kinderen. Niemand kan hem daarin tegenhouden. De oude werkgever mag niet opbellen naar de nieuwe werkgever om te vertellen wat er is gebeurd. Wat de oude werkgever overigens wel mag doen is opbellen naar de nieuwe werkgever en vragen of ze al in het register hebben gekeken van de politie oid (weet ik veel waar dat soort dingen in staan). That's all.

Dus zo krom is de wet in Nederland... die man kan straks lekker zijn gang gaan op kinderen...
De nieuwe werkgever kan toch gewoon effe om een verklaring van goed gedrag vragen? En ik kan toch wel aannemen dat er tegen zo'n iemand destijds aangifte is gedaan en de zaak uitgezocht is?

Laatst gewijzigd op 24-11-2005 om 19:29.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 18:06
Verwijderd
Citaat:
(...)

Dus zo krom is de wet in Nederland...
Er staat inderdaad in de wet 'pedofielen moeten telkens nieuwe kansen krijgen om kinderen aan te randen', daar heb ik me al vaker over verbaasd.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 18:12
Balance
Balance is offline
Citaat:

Tegenwoordig wordt anders bij bijzonder veel instellingen een verklaring omtrent gedrag gevraagd.
Oud 24-11-2005, 20:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
wammus schreef op 24-11-2005 @ 15:01 :
En zo hoort het. Bij ons word er bij constatering van diefstal of fraude onder het personeel direct aangifte gedaan. Of het nou om een groot of een klein vergrijp gaat.
Nu, destijds was het sluitend maken iets waar een aantal mensen aardig de dood over in hadden.

Want leg als onderhoudsmonteur van een woningcorporatie maar eens uit waarom je in godesnaam voor een slordige € 33.000,- aan gereedschap en onderdelen in je auto moet hebben.
Oud 24-11-2005, 20:40
ekki
ekki is offline
Citaat:
Balance schreef op 24-11-2005 @ 19:12 :
Tegenwoordig wordt anders bij bijzonder veel instellingen een verklaring omtrent gedrag gevraagd.
Maar niet bij allemaal. En wordt dat niet gevraagd, dan kan niemand dus iets doen... bij hem is het iig niet gevraagd. Hij zag er blijkbaar betrouwbaar genoeg uit oid...
Oud 24-11-2005, 20:41
ekki
ekki is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2005 @ 19:06 :
Er staat inderdaad in de wet 'pedofielen moeten telkens nieuwe kansen krijgen om kinderen aan te randen', daar heb ik me al vaker over verbaasd.
Dat wilde ik maar net zeggen .
Oud 24-11-2005, 21:39
Balance
Balance is offline
Citaat:
ekki schreef op 24-11-2005 @ 21:40 :
Maar niet bij allemaal. En wordt dat niet gevraagd, dan kan niemand dus iets doen... bij hem is het iig niet gevraagd. Hij zag er blijkbaar betrouwbaar genoeg uit oid...
mwah, doorgaans is al vóórdat de sollicitant gezien is bepaald of men bij de instelling een verklaring omtrent gedrag als voorwaarde stelt. Volgens mij heeft dat niks met betrouwbaarheid te maken.
Oud 25-11-2005, 22:40
elledc
elledc is offline
Als je aan de kassa werkt, kan je toch geen fraude plegen? Alle inkomsten gaan in de computer en de kassa gaat slechts open bij ontvangst van geld... en ze controleren toch iedere dag de inkomsten... lijkt me erg veel zo'n bedrag. En hoe weten ze precies hoeveel zij heeft gepiekt?
Vreemd hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 01:22
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 25-11-2005 @ 23:40 :
Als je aan de kassa werkt, kan je toch geen fraude plegen? Alle inkomsten gaan in de computer en de kassa gaat slechts open bij ontvangst van geld... en ze controleren toch iedere dag de inkomsten... lijkt me erg veel zo'n bedrag. En hoe weten ze precies hoeveel zij heeft gepiekt?
Vreemd hoor.
in supermarkten word vaak niet dagelijks iedere kassa geteld, tenzij er vermoede van fraude is.
Dus op den duur (als het lang duurd tot ze vermoedes hebben) komen ze er dan pas achter
Oud 26-11-2005, 17:30
vrijgezel
vrijgezel is offline
Als je bij ons wat mee zou nemen ben je gelijk ontslagen en je krijgt er een aangifte bij kado.. heel simpel je moet gewoon met je klauwen van iemand anders eigendommen afblijven.. al is het iets wat je gratis aan de klant meegeeft... voor veel dingen moet een bedrijf toch nog voor betalen...
Las laatst iets over diefstal in supermarkt dat 50% van het gejatte dat het personeel er verantwoordelijk voor is...
ziek gewoon.
Oud 26-11-2005, 17:33
vrijgezel
vrijgezel is offline
Citaat:
Vreemd hoor.
De kassa`s horen iedere dag te worden opgemaakt al gebeurt dat niet overal altijd.
dan heb je nog openbare laden waar iedereen op draait
het beste is een aparte la maar dat gebeurt ook lang niet overal.
en het wisselgeld als er meerdere mensen over gaan kan er heel makkelijk fraude worden gepleegd...
Oud 26-11-2005, 17:51
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Vreemd hoor.
klik eens op die link bovenin. Daarin wordt vermeldt dat ze dat doen met retourbonnen, die kun je zo aanmaken en dan het geld dat met die bon gemoeid is in je eigen zak steken. Dan klopt de kas wel, maar de voorraad niet. Echter, de voorrraad wordt meestal maar eens in het jaar gecheckt.
Reageren

Regels voor berichten