Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2002, 13:55
Jessica K.
Jessica K. is offline
Ik hoor veel verhalen dat de 2e fase heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk is. Maar is dat ook ech zo of maken ze je alleen maar bang? Ik doe Havo en ze zeggendat die helemaal moeilijk is..............................HEEFT IEMAND MISSCHIEN TIPS HOE IK VOLGEND JAAR , IN SEPTEMBER DE 2E FASE GOED KAN HALEN??? alles is welkom!!
Dikke kus -XXX- Jessica Dikke kus

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2002, 14:25
Verwijderd
Goed de planers volgen!!!!!

Ook als de leraar iets anders opgeeft, ook het werk uit de planner maken!

En aan het eind van het jaar, als je PO's moet maken voor allerlei vakken, moet je naast de PO's gewoon maakwerk maken voor dat vak, dus niet alleen je bezighouden met de PO

En als je dat doet, is de 2e fase niet supermoeilijk ofzo.
Wel veeeel, vooral aan het eind van het jaar...

Ik doe ook havo 2e fase, en tja, geen planners gevolgt, aan het eind van het jaar alleen PO's gemaakt, niet het andere maakwerk erbij
en tja, dit jaar haal ik denk ik net, maar volgend jaar... Die mag ik denk ik 2x doen

Succes volgend jaar
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 16:03
Geraldine
Geraldine is offline
die tweede fase is net zo moeilijk als je het zelf maakt. Er zijn wienig verschillen met 3 havo, behalve dan dat je wat vinken en PO's moet maken. Maar als je dat gewoon bijhoud is het echt geen probleem ofzo.
Je krijgt wel meerdere hoofdstukken in 1 pw, das wel balen. (je moet dus bijvoorbeeld voor pw1 hoofdstuk 1 en 2 leren)
maar verder, ach, tis niet zo'n probleem.
Oud 05-06-2002, 16:06
Jessica K.
Jessica K. is offline
Wat bedoelen jullie met vinken en PO's?????
Oud 05-06-2002, 16:15
Verwijderd
2e fase valt heus wel mee hoor.
Zo gigantisch strak plannen is niet nodig, het is dat je nu en dan eens wat tijd besteedt aan je huiswerk. Ik denk dat je leraar je echt niet aan je lot overlaat met die studiewijzers maar dat hij af en toe eens zegt wat je af moet hebben.

PO staat voor: Praktische Opdracht ofterwijl een werkstuk

Een vink is dat er iets wat je gemaakt of gedaan moet hebben
bijv. spreekvaardigheidoefening, opdrachten maken.
Er wordt aangetekend dat je het hebt afgerond maar je krijgt er dan GEEN cijfer voor. (dus een vink: zo'n dingetje waarmee je iets aantekent, een vakje aankruist)

Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 17:38
Balance
Balance is offline
als je maar gewoon probeert de planning bij te houden en niet al het werk vooruit schuift met 'dat doe ik later wel'.
helemaal daarmee oppassen met PO's, omdat dat nogal makkelijk is. je krijgt ze namelijk 2 maanden van te voren op ofzo en iedereen zegt dan wel 'ik ga er op tijd aan beginnen', maar in de praktijk blijkt dat iedereen 2 dagen van te voren denk 'oh shit, die PO!'.
Das ook zo met dossiertoetsen (dat zijn grote toetsen, meestal over veel hoofdstukken of een heel boek die meetellen voor je examencijfer). Als je gewoon op tijd beignt met die toetsen leren is er niets aan de hand, alleen is ook dat dus een stuk makkelijker gezegd als gedaan.

Verder niet te veel zorgen over maken hoor!
Oud 05-06-2002, 17:46
Ingrid3
Ingrid3 is offline
Ik vin 2e fase bezt wel relaxt. Fijner dan hoe het eerst was.. Het is op zich nie veel werk. Als je in je lessen en z-uren je weektaken maakt hoef je verder niet heel veel thuis te doen. Je moet wel zorgen dat je het bij houdt maar dat is niet zo'n probleem. Verder moet je wel vaker po's maken voor de verschillende vakken en sommige zijn ook zeer groot.. ik begin der zelf ook steeds veel te laat mee maar haal dan wel als nog een goed punt en daar gaat het uiteindelijk om.
Wij hebben 5 toetsweken in een jaar en die tellen mee voor je eindexamen van de vijfde. Die indeling vin ik zeer fijn omdat je dan 6 tot 8 weken les hebt en dan weer zo'n toetsweek. Je krijgt dus niet alles in 1 keer wat mee telt voor je examen..
Als je de andere 3 jaar havo goed bent door gekomen haal je dit ook echt wel!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 18:16
sunnevot
sunnevot is offline
Ik vind het ook allemaal wel meevallen. Zit nu in 4 havo en ga dit jaar zeer waarschijnlijk in één keer halen. Gewoon wat meer thuis doen dan vorig jaar, alles beetje bijhouden.
Maar ik vind dat alles nogal overdreven is. Ik keek er ook heel erg tegenop, maar dit jaar viel me heel erg mee.
Oud 05-06-2002, 22:11
freggelfreak
freggelfreak is offline
humm 2e fase is echt niet supermoeilijk hoor vind ik dan. je moet alleen veel onnuttige dingen doen waar je geen cijfer voor krijgt, zoals werkstukken. gewoon beetj vroeg beginnen met alles en het is een eitje
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 22:14
IkGaSlagen
IkGaSlagen is offline
ik heb geen reet gedaan de afgelopen jaren en ben 99% geslaagd

als je een beetje zelfstandig kan werken dan is de 2e fase ideaal. als je dat niet kan, dan hoop ik voor je dat een mentor of ouders heb die elke dag vragen of je je huiswerk af heb

succes
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 17:21
Verwijderd
Citaat:
vleermuissie schreef:
Goed de planers volgen!!!!!

Ook als de leraar iets anders opgeeft, ook het werk uit de planner maken!

En aan het eind van het jaar, als je PO's moet maken voor allerlei vakken, moet je naast de PO's gewoon maakwerk maken voor dat vak, dus niet alleen je bezighouden met de PO

En als je dat doet, is de 2e fase niet supermoeilijk ofzo.
Wel veeeel, vooral aan het eind van het jaar...

Ik doe ook havo 2e fase, en tja, geen planners gevolgt, aan het eind van het jaar alleen PO's gemaakt, niet het andere maakwerk erbij
en tja, dit jaar haal ik denk ik net, maar volgend jaar... Die mag ik denk ik 2x doen

Succes volgend jaar
Mmh, ik maak nooit iets, behalve als het gecontroleerd wordt (ok, en wiskunde, want anders vat ik dat niet ) en ik haal het zat...
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:

Mmh, ik maak nooit iets, behalve als het gecontroleerd wordt (ok, en wiskunde, want anders vat ik dat niet ) en ik haal het zat...
nou, zoals je al wel hebt gelezen, ik helaas niet...
maarja, leuk voor je dat jij t wel haalt, zonder huiswerk te maken! (en dat is serieuz bedoelt, niet lullig, voor de duidelijkheid)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2002, 15:51
Sask!a
Sask!a is offline
Ik doe ook bijna niets,
je moe tgewoon zorgen dat je de overhoringen een beetje hebt voorbereid en de verslagen mooi maakt.
Je kan de leraren hartstikke goed ompraten, lekker smoesjes verzinnen enzow, waarom je je huiswerk niet afhebt......
in ieder geval succes!

Liefs Sask!a
Oud 09-06-2002, 10:54
flamez
flamez is offline
Citaat:
Jessica K. schreef:
Ik hoor veel verhalen dat de 2e fase heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk is. Maar is dat ook ech zo of maken ze je alleen maar bang? Ik doe Havo en ze zeggendat die helemaal moeilijk is..............................HEEFT IEMAND MISSCHIEN TIPS HOE IK VOLGEND JAAR , IN SEPTEMBER DE 2E FASE GOED KAN HALEN??? alles is welkom!!

greetz

Flamez
Oud 10-06-2002, 14:38
Ingrid3
Ingrid3 is offline
en da breintje heb je wel anders zit je nie in 3 havo..
duss...gwoon nie druk make!!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 21:07
Verwijderd
vorige zomer, toen ik naar de 4e zou gaan, scheet ik in me broek, want ik was hartsikke bang (nav. al die enge verhalen) dat het studiehuis veel te moeilijk zou zijn. maar dat is me reuze meegevallen! het is zoals elk jaar weer ff wat meer werk, maar daar raak je snel aan gewend.

oftewel: niks om bang voor te zijn. gewoon een beetje werken en voor je het weet zit je alweer in de 5e, hoop ik.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 21:22
miss Elise
miss Elise is offline
als je alles goed bijhoud (dus elke les je hw afhebt) dan kom je t schooljaar makkelijk door
suc6
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 14:25
alpha
alpha is offline
in het begin vond ik 4 havo MAKKELIJK!!! Maar nu, aan het eind van het jaar wordt het moeilijker en drukker vooral.
Bij elke toetsweek die ik terugkreeg dacht ik van ''dat haal ik nog wel weer op'' maar nu blijkt het dus dat ik waarschijnlijk een 4 en twee 5en heb en zou ik dus volgens regels blijven zitten.
Ik sta bijvoorbeeld veel slechter op Nederlands dan eerder. Ik had nog nooit minder dan een 7 gestaan op een rapport en nu sta ik een miezerige 5,7!
Ik zal inderdaad erg goed je spullen bijhouden. En als je frans1,2 doet moet je waarschijnlijk veel boekjes en artikelen lezen en dat moet je wel inplannen (doet onze leraar helaas niet) want anders heb je problemen!!

Verder is havo wel okay hoor....
Oud 16-06-2002, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Jessica K. schreef:

Oud 16-06-2002, 15:50
partychick16
partychick16 is offline
ja je moet al je verslagen en po's op tijd maken.stel ze niet uit en niet denken van dat doe ik wel een keer.dan kom je op het einde van het jaar best wel in de problemen.maar ik heb nu ook van die "aardige" leraren die vrijdag 2 po's hebben opgegeven die voor 24 juni afmoeten zijn en woendag 19 juni begint m'n toetsweek dus is effe flink klote maja daar doe je niks aan.
Oud 17-06-2002, 10:04
Morphia
Morphia is offline
Goed selecteren wat je wel en niet doet.. Kijk zelf wat voor jou nodig is om de resultaten te behalen die je goed genoeg vindt. Als Engels je makkelijk af gaat, kun je daar wel wat huiswerk voor laten zitten, maar voor wiskunde zal je misschien wel alles of meer moeten doen. Ga niet alles maken, alleen wat je zelf nodig hebt om een voldoende te halen.
Oud 17-06-2002, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:

Je hebt in de 2e fase eigen verantwoording over je werk. Je hoeft dus nix te maken, wordt niet meer gecontroleerd
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 10:32
Verwijderd
Het grootste struikelblok in de 2e fase is de zelfstandigheid. Als je die niet aankunt, dan is er een reele kans dat je op de mavo belandt. Je moet gewoon zorgen dat je niet alles op de lange baan schuift en ook goed plant. Verkijk je ook niet op de hoeveelheid werk die je krijgt, soms lijkt het heel veel en is het erg weinig, maar veel vaker is het precies andersom. Je moet gewoon zorgen dat je niet achterloopt, want dat haal je erg moeilijk in en de stof gaat dan verloren. Je moet je dus goed afvragen of je die zelfstandigheid aankunt. De andere vraag die je jezelf moet stellen is: ben ik stressbestendig? Je zal op een gegeven moment (zo rond januari/februari bij mij) bijna omkomen in je PO's en het zit er dik in dat je ook 's avonds door moet werken, wil je een fatsoenlijk werkstukje in elkaar draaien. Ik wil je niet bang maken, maar je kunt het behoorlijk druk krijgen. Bedenk goed of je niet te veel hooi op je vork gaat nemen. Doe je aan sport (kan heel ontspannend zijn!)? Heb je al een baantje? Heb je andere verplichtingen? Kijk even goed of je wel tijd overhoudt. Het is bij mij ook bijna mis gegaan en op het einde van het jaar was ik op! Als je stressbestendig bent en goed zelfstandig kunt werken, dan is de tweede fase geen probleem...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 21:07
alpha
alpha is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Je hebt in de 2e fase eigen verantwoording over je werk. Je hoeft dus nix te maken, wordt niet meer gecontroleerd
Dat is dus niet altijd zo. Sommige leraren controleren nog wel en er zijn ook leraren (bij mij op school tenminste) die je een halve punt extra geven bij een proefwerk wanneer je alles gemaakt en nagekeken hebt en laten zien.
Oud 17-06-2002, 21:17
LovelyOne
LovelyOne is offline
ik moet nu een herexamen doen terwijl ik maar 2 5jes heb, voordat de 2e fase er was was ik gewoon goed geslaagd met 2 5jes, dus ik heb best wel een pokke hekel aan de 2e fase....................................... maar suc6!!
t is te doen als je lekker kunt plannen, en je er ook aan kan houden.
Oud 18-06-2002, 10:00
RenAndStimpy
RenAndStimpy is offline
Naja, ik ben dus blijven zitten in de 4de. Ik doe N&G. Ik heb gewoon het hele jaar eigenlijk geen moer gedaan. In de 1 2 3 had ik ook niks gedaan, maar wel over gegaan. En nu blijven zitten . Achja, live goes on. En als je je tentamens zwaar verneukt, echt 4en enzo. Dan is de kans dat je blijft zitten erg groot.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 10:06
PV
PV is offline
t viel mij allemaal best mee, ben vorig jaar geslaagd voor Havo zonder onvoldoendes. Maar je moet wel een beetje geluk hebben wil je het zonder er veel voor te doen halen, de een lukt dat gemakkelijk en de ander niet. 't belangrijkste is inderdaad dat je je handelingsdelen, verslagen en werkstukken op tijd af hebt (en er op tijd aan begint), dan hou je tijd genoeg over om te leren voor proefwerkweken.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 10:42
Severus
Severus is offline
Geen zorgen over maken, op mijn school is het allemaal gewoon keimakkelijk. Zelfs 3 HAVO vond ik nog moeilijker (doordat ik toen nog scheikunde en natuurkunde had)! Laat het maar gewoon op je afkomen, en je zult zien, dat het erg meevalt. Ik heb zelf geen lazer uitgevoerd in de 4e klas, en nog haalde ik goede punten en ging ik over naar 5 HAVO. Idem dito voor dit jaar, zeker omdat je in 5 HAVO bij ons op school geen proefwerken meer hoeft te maken.

Dus, don't worry about it.

Ripper
Oud 18-06-2002, 15:41
Verwijderd
Maak je niet druk, je leert op zo wat je moet doen en dan moet je het zelf zo efficient mogelijk indelen. Gewoon altijd je werk doen, werkstukken maken, alles op tijd inleveren, en je krijgt geen gezeur.

Ik vond het helemaal niet moeilijk, juist makkelijk, omdat je zelf veel ruimte hebt om in te delen. Als ik achter loop voor Nederlands maar voor Wiskunde voor, doe ik Nederlands tijdens Wiskunde, no problemo. Gewoon alles op schema houden, dan krijg je geen nare verassingen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 20:37
kleinesiets
kleinesiets is offline
Ik zit nu (nog) in havo-4 en ik vond dit jaar echt superrelaxed!! de PO's die ik moest maken heb ik in twee dagen tijd gemaakt en goeie cijfers voor gehaald. In de derde zag ik heel erg tegen de 2e fase op, maar dat is me voor 100% meegevallen!!
Ik denk dat je je gewoon niet zo druk moet maken, want het komt allemaal wel goed. IK ben het wel met de mensen eens die zeggen dat het laatste stukje van het jaar heel druk is, want ik zit nu in de proefwerkweek en heb het nu rustiger dan vorige week, waarin ik allemaal dossiers in moest leveren ineens... succes ermee in ieder geval.
kusje, siets

ps-ik heb morgen economie proefwerk en dat is wel keimoeilijk!! bij economie 1,2 heel goed opletten,als je dat hebt!!
Reageren

Regels voor berichten