Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2005, 08:00
Kali
Kali is offline
Onlangs kocht ik via *****een bureaustoel.
Hiervoor ging ik naar de showroom, daar vond ik een bureaustoel die aan 998€ geprijsd stond. Bestelt enz, de verkoper heeft niets extra gezegd, enkel dat de levering de volgende dag zou plaatsvinden tussen 9-18u.
Heel de dag thuisgezeten, niemand gezien; volgende dag terug getelefoneerd, ze gingen leveren.
Tegen de middag terug telefoon dat de stoel geleverd was (ik had nog niemand gezien en had zeker geen stoel).
Uiteindelijk aantal uur later mijn stoel in ontvangst kunnen nemen.
Nu krijg ik de factuur, waar er nog eens 21% btw bijkomt en 5.9% verplaatsingsvergoeding (waar ik aan diegene die leverde vroeg of er nog verplaatsingskosten waren die mij zei van niet).
Kan dit dat men zo'n misleidende reclame maakt?
Enkel op de bestelbon in de catalogus blijkt dat er verplaatsingsvergoeding is, maar op de bestelbon die ik kreeg staat dit niet op, die is ook niet getekend , maar de verkoper heeft geschreven dat ik mijn stoel telefonisch besteld heb.

Mijn stoel van 998€ komt na al deze kosten op een dikke 1300€ ...

Mijn vragen dus:
Wat kan ik doen?
Kan dit?
Is men niet verplicht van hiervan melding te maken?

Laatst gewijzigd op 29-12-2005 om 15:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2005, 08:35
Miracle
Miracle is offline
Ik zou bellen dat ze hem maar weer op moeten komen halen.

(nee sorry, ik weet vrij weinig van recht, dus je zult even op iemand anders moeten wachten die dat wel weet)
Oud 29-12-2005, 09:28
strawberryangel
strawberryangel is offline
bij kantoorzaken is de prijs eigenlijk altijd zonder btw, het staat bij hun website ook helemaal bovenaan aangegeven, maar ik weet niet of ze dat in de winkel hadden moeten zeggen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 10:08
Verwijderd
Je mag van een retailer in consumentenartikelen wel verwachten dat de prijzen inclusief btw zijn, maar voor een (groot)handel in kantoorartikelen kan dat heel goed anders zijn. Sowieso hebben we te maken met Belgisch recht dat op dat punt heel goed anders kan zijn dan Nederlands recht.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 11:02
Kali
Kali is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 29-12-2005 @ 10:28 :
bij kantoorzaken is de prijs eigenlijk altijd zonder btw, het staat bij hun website ook helemaal bovenaan aangegeven, maar ik weet niet of ze dat in de winkel hadden moeten zeggen.
Aangezien ik mijn stoel niet via het internet besteld heb, maar in de showroom zelf, waar er bovenaan op de muren nietsgeschreven is, alsook niet op de prijs aan de stoel vind ik dit toch maar rare reclame.

Alsook, niet elk kantoor is btw plichtig.

Daarboven komt nog eens dat ze enkel de visa nr's gingen controleren en dat pas bij de factuur de visa rekening gestuurd ging worden. Toch is het hele bedrag reeds van visa afgegaan, zonder dat hiervoor enig stuk ondertekend werd, of enige toelating gegeven werd
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 11:31
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
998 euro voor een bureaustoel ?

sorry hoor, maar dan spoor je echt niet, als je dat betaalt voor een stoel.
Oud 29-12-2005, 11:35
Go
Go is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-12-2005 @ 12:31 :

Daar gaat het nu niet om.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 11:47
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Kali schreef op 29-12-2005 @ 12:02 :
Daarboven komt nog eens dat ze enkel de visa nr's gingen controleren en dat pas bij de factuur de visa rekening gestuurd ging worden. Toch is het hele bedrag reeds van visa afgegaan, zonder dat hiervoor enig stuk ondertekend werd, of enige toelating gegeven werd
Dat kan natuurlijk sowieso niet. Ik vind het zaakje wel een beetje stinken, moet ik zeggen.
Oud 29-12-2005, 11:53
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-12-2005 @ 12:31 :

Er zijn best mensen die een zodanig aangepaste stoel nodig hebben dat ze dat er voor betalen.
Oud 29-12-2005, 12:09
T_ID
T_ID is offline
Om te beginnen is het btw tarief geen 21%, en is dat dus onzin.

Ze mogen prijzen excl. btw gebruiken om te adverteren, als er nergens van tevoren gewaarschuwd werd voor die verplaatsingskosten kan je daar ook over klagen.

Nergens dat het bedrijf zo te zien grof in de fout is gegaan, maar eerlijk zaken doen is het ook niet.
Oud 29-12-2005, 12:11
Joenes
Joenes is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-12-2005 @ 13:09 :
Om te beginnen is het btw tarief geen 21%, en is dat dus onzin.

In Belgie wel
Oud 29-12-2005, 12:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joenes schreef op 29-12-2005 @ 13:11 :
In Belgie wel
Hmm, als het vanuit België geleverd wordt klopt dat op zich wel, de btw is kostenprijsverhogend, dus niet de consument maar de producent betaald er in eerste plaats voor.

Je kan ze er trouwens alleen aan ophangen als ze het ergens hebben gehad over een totaalbedrag zonder er btw bij te rekenen, dan hadden ze moeten schrijven dat het totaal ex. was.
Oud 29-12-2005, 12:17
Verwijderd
Wat zijn überhaupt verplaatsingskosten? Gewoon kosten van thuisbezorgen? Ik vind het niet zo gek dat die voor rekening van de klant komen, maar het is wel degelijk lullig dat ze dat niet netjes hebben gezegd. Je hebt als klant ook wel een klein beetje een onderzoeksplicht, ook in het Belgische recht neem ik aan, maar ik vind dit toch wel een beetje dubieuze gang van zaken.

Maar helaas, de meeste dubieuze zaken zijn dubieus omdat ze op het randje zijn, en dan sta je helaas niet sterk als je een brief stuurt.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 12:31
Kali
Kali is offline
De firma is gelegen in Duitsland en de kantoorspullen komen ook uit Duitsland.
Ter plaatse iets meenemen is niet mogelijk want ze hebben in België geen stock, waardoor er dan ongeveer 6% verplaatsingskosten bijkomt.

De BTW is in België inderdaad 21% en er wordt op de bestelbon geen bedrag gezet, noch dat er verplaatsing of exclusief btw zijnde is.

Ik weet dat er op zich niets aan te doen is, maar het is niet echt koosjer wat die firma doet mijn inziens.

En ik betaal liever 1000€ aan een ergonomische goed voor de rug zijnde bureaustoel, dan voor 50€ iets te hebben waar je na een uur zitten pijn van krijgt enz, aangezien ik veel tijd spendeer in mijn stoel.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 12:59
Verwijderd
Heeft België niet zoiets als geschillencommissies consumentenzaken in Nederland?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 16:13
MTpower
MTpower is offline
Laat ze dat ding ophalen en kijk ergens anders eens voor een goede stoel, als een bedrijf mij zo zou naaien had ik er geen zaken meer mee willen doen
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 29-12-2005 @ 13:31 :
De firma is gelegen in Duitsland en de kantoorspullen komen ook uit Duitsland.
Ter plaatse iets meenemen is niet mogelijk want ze hebben in België geen stock, waardoor er dan ongeveer 6% verplaatsingskosten bijkomt.

De BTW is in België inderdaad 21% en er wordt op de bestelbon geen bedrag gezet, noch dat er verplaatsing of exclusief btw zijnde is.

Ik weet dat er op zich niets aan te doen is, maar het is niet echt koosjer wat die firma doet mijn inziens.

En ik betaal liever 1000€ aan een ergonomische goed voor de rug zijnde bureaustoel, dan voor 50€ iets te hebben waar je na een uur zitten pijn van krijgt enz, aangezien ik veel tijd spendeer in mijn stoel.
Aangezien de BTW in Duitsland een ander tarief is (16%?) is het vrij logisch dat die prijs excl. BTW is.
Daarbij komt het feit dat het in een showroom was, waar volgens mij sowieso bijna nooit BTW inbegrepen zit aangezien de doelgroep bedrijven zijn, niet consumenten.
Heb je eigenlijk een betalingsdocument ondertekend toen je met visa betaalde?
Want ofwel heb je getekend en dan heb je de volledige prijs gezien lijkt me ofwel heb je niet getekend en mogen ze legaal gezien het geld niet van je rekening halen. (of vergis ik mij hier?)
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 16:44
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2005 @ 13:59 :
Heeft België niet zoiets als geschillencommissies consumentenzaken in Nederland?
Zou jij echt een proces beginnen omwille van 300€?
Principieel heel mooi, maar ik vrees dat je er dan meer tijd en geld in moet steken dan wat ze schuldig is.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 16:47
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-12-2005 @ 12:53 :
Er zijn best mensen die een zodanig aangepaste stoel nodig hebben dat ze dat er voor betalen.
das waar, maar het 'klinkt' niet alsof dat hier het geval is. Daarnaast, zelfs dan is t wel erg duur.
Oud 29-12-2005, 16:48
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Spare schreef op 29-12-2005 @ 17:44 :
Principieel heel mooi, maar ik vrees dat je er dan meer tijd en geld in moet steken dan wat ze schuldig is.
als het systeem lijkt op het Nederlandse systeem, kun je bij de kantonrechter langs geloof ik. Dat kost lang geen 300 euro. In principe hoef je dan ook geen advocaat in te huren.
Oud 29-12-2005, 16:58
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-12-2005 @ 17:48 :
als het systeem lijkt op het Nederlandse systeem, kun je bij de kantonrechter langs geloof ik. Dat kost lang geen 300 euro. In principe hoef je dan ook geen advocaat in te huren.
Je hebt hier wel te maken met een buitenlands bedrijf...
Normaal gezien zou zo'n zaak volgens mij voor de vrederechter verschijnen aangezien het gaat om een geschil dat dat lager is dan 1860 EUR, maar ik weet niet of dat ook zo is wanneer één van de betrokkene van een andere nationaliteit is.
Ik zeg niet dat het ondoenbaar is, maar ik zou dan toch eerst wat meer zekerheid proberen te vergaren over het al dan niet in mijn recht zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 17:21
Kali
Kali is offline
In antwoord : geen betalingsdocument ondertekend voor de visa en is van rekening afgegaan.

Het is een kantoormeubelenzaak, sommige bedrijven moeten misschien geen btw betalen, maar je hebt bedrijven die wel moeten. Dus een duidelijke vermelding zou er mogen zijn.

Indien dit alles voordien meegedeeld zou zijn had ik alsnog de stoel gekocht, ik voel me nu gewoon genaaid omdat ze het zo achter de rug om doen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Spare schreef op 29-12-2005 @ 17:44 :
Daarom zeg ik ook geschillencommissie consumentenzaken, geen (kanton)rechtszaak. Die commissies zijn een stuk laagdrempeliger, juist omdat rechtsbescherming tegen leveranciers vaak 'niet uit kan' gezien het kleine financiële belang.

Maar misschien kan dat in België wel helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 19:36
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kali schreef op 29-12-2005 @ 18:21 :
In antwoord : geen betalingsdocument ondertekend voor de visa en is van rekening afgegaan.

Het is een kantoormeubelenzaak, sommige bedrijven moeten misschien geen btw betalen, maar je hebt bedrijven die wel moeten. Dus een duidelijke vermelding zou er mogen zijn.

Indien dit alles voordien meegedeeld zou zijn had ik alsnog de stoel gekocht, ik voel me nu gewoon genaaid omdat ze het zo achter de rug om doen.
maar bij de meeste winkels die zich op bedrijven richten zijn de prijzen exclusief btw. Immers, elk bedrijf dat btw afdraagt aan de staat, mag btw terugvragen van de staat. Overigens moet het bedrijf dan wel eerst de btw betalen, maar het betaalde bedrag mag met de jaar- of kwartaalbetaling van de BTW verrekend worden met het te betalen bedrag. (en als dat te betalen bedrag dan een negatief bedrag is, krijg je geld terug).

iig, zo is t in Nederland geregeld.
Oud 29-12-2005, 19:55
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2005 @ 18:30 :
Daarom zeg ik ook geschillencommissie consumentenzaken, geen (kanton)rechtszaak. Die commissies zijn een stuk laagdrempeliger, juist omdat rechtsbescherming tegen leveranciers vaak 'niet uit kan' gezien het kleine financiële belang.

Maar misschien kan dat in België wel helemaal niet.
Ik had het er moeten bijzetten, maar ik heb nog nooit van zo'n commissie gehoord (wat niet wil zeggen dat ze niet bestaand, moge dat duidelijk zijn ).
Volgens mij komt zo'n zaak dus gewoon voor een vrederechter.
Of het feit dat het om een buitenlands bedrijf gaat de zaak verandert (en de klacht dus ergens anders moet voorkomen) zou kunnen.

Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-12-2005 @ 20:36 :

iig, zo is t in Nederland geregeld.
In België zit het op dezelfde manier in elkaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2005, 20:17
Kali
Kali is offline
er gaat een klacht ingedient worden bij die comissie in België , alsook een bij visa hoe het kan dat het bedrag afgaat met gewoon de nummers zonder enige handtekening of aanvaarding.

Voor mijn part mag dit topic gesloten worden.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 29-12-2005 @ 21:17 :
, alsook een bij visa hoe het kan dat het bedrag afgaat met gewoon de nummers zonder enige handtekening of aanvaarding.
Lijkt mij inderdaad vreemd...
Veel geluk ermee alleszins
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 22:23
Verwijderd
Als hij telefonisch bestelt is, is het een koop op afstand en mag je er in nederland binnen een week vanaf zien. Ik weet niet hoe dat in België zit, maar je zou er naar kunnen kijken.

Daarnaast moet jij uit de catalogus/bestelbon kunnen opmaken hoeveel de stoel gaat kosten. Er moet dus ergens staan dat de prijzen exc. btw en verplaatsingsvergoeding zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 22:26
Gimme more beer
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 29-12-2005 @ 23:23 :
Als hij telefonisch bestelt is, is het een koop op afstand en mag je er in nederland binnen een week vanaf zien. Ik weet niet hoe dat in België zit, maar je zou er naar kunnen kijken.

Daarnaast moet jij uit de catalogus/bestelbon kunnen opmaken hoeveel de stoel gaat kosten. Er moet dus ergens staan dat de prijzen exc. btw en verplaatsingsvergoeding zijn.
Dat laatste vind ik dus zo vreemd. Er wordt nergens gerept over een offerte of factuur. Dat maakt het zaakje zeer dubieus. Ik zou terug gaan naar de winkel en kijken of je ergens uit had op kunnen maken dat je tegen deze kosten op zou lopen.
Oud 29-12-2005, 23:02
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 29-12-2005 @ 21:17 :
er gaat een klacht ingedient worden bij die comissie in België , alsook een bij visa hoe het kan dat het bedrag afgaat met gewoon de nummers zonder enige handtekening of aanvaarding.

Voor mijn part mag dit topic gesloten worden.
Ik ben persoonlijk wel benieuwd naar de reactie van visa
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 04:07
Unique Clone
Unique Clone is offline
poe heey, heb je zo;n vette kont?
Oud 30-12-2005, 08:11
Kali
Kali is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 29-12-2005 @ 23:23 :

Aangezien we de stoel in de showroom gaan bestellen , maar die verkoper op de factuur heeft geschreven dat het "telefonisch was", kun je dus moeilijk aan de muren zien dat alles exlusief was.

Alsook, de bestelbon die wij meekrijgen was zonder enige prijs en geen enkele vermelding van de extra kosten.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 08:13
Kali
Kali is offline
Citaat:
Unique Clone schreef op 30-12-2005 @ 05:07 :
poe heey, heb je zo;n vette kont?

Het is niet omdat u zo'n stoel daarvoor nodig zou hebben dat iedereen zo is, gelieve nuttige reacties te geven.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 30-12-2005 @ 09:11 :
Aangezien we de stoel in de showroom gaan bestellen , maar die verkoper op de factuur heeft geschreven dat het "telefonisch was", kun je dus moeilijk aan de muren zien dat alles exlusief was.

Alsook, de bestelbon die wij meekrijgen was zonder enige prijs en geen enkele vermelding van de extra kosten.
Als hij zegt dat het telefonisch is, kan je binnen een week nog van de koop afzien.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 20:17
remy476
remy476 is offline
is doe stoel van goud ofzo dat ie zo duur is
Reageren

Regels voor berichten