|
|
Bekijk resultaten poll: ‘Ik vind dat je tot je 23e verplicht moet zijn naar school te gaan/te werken' | |||
Eens. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 50.00% |
Oneens. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 50.00% |
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Tot je 23e studeren is inderdaad vrij lang als je een MBO opleiding doet. Leg dan die lat op tot je 20e studeren en daarna óf doorstuderen óf een baan zoeken. Tot je 23e wérken is een heel ander verhaal. Ik vind dat je gewoon, als je kunt, tot je 65e moet werken, in plaats van een notoire uitkeringstrekker te worden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben wel voor, dat zet meer druk voor schoolverlaters om een baan te vinden of zet ze eerder aan tot een verdere opleiding. Overigens klopt het niet met wat je zegt met dat MBO. Je zegt zelf dat de leerplicht er alleen is voor mensen zonder werk. Dan kunnen MBO-ers een baan zoeken en zijn ze niet meer leerplichtig. Dat de 2e fase beter moet worden is een ander verhaal, is wel zo, maar geen reden om hiermee oneens te zijn. Banen vrijgeven ligt eraan. Sommige werkvelden ligt nog genoeg open. Laatst gewijzigd op 08-12-2005 om 17:53. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Op zich mee eens, maar ik vind dat je wel een jaartje ertussenuit zou moeten kunnen. Het moet op de één of andere manier mogelijk zijn om dit binnen deze regeling te passen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Het gaat in deze regels alleen om jongeren tussen de 16 en 23 die NIET werken EN GÉÉN diploma hebben. grtz ivo
||
Citaat:
Ken zat mensen en ben er ook een van die na vmbo gestopt zijn en een heel goede baan hebben. En die betere functie hebben dan mensen die hbo of universiteit hebben gedaan. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daar komt nog bij dat het aantal banen met lage startkwalificaties alleen maar zal afnemen de komende jaren. Steeds meer lager geschoold werk verdwijnt naar productielanden waar de kosten laag zijn (zie nu al de opkomst van Oost-Europese krachten in o.a. de tuinbouw en het wegvervoer). Ook in de iets hoger geschoolde ict-functies zie je dat dat steeds meer wordt verplaatst naar landen als India, omdat die Indische programmeurs gewoon vier keer beter werk verrichten dan Nederlanders voor acht keer minder geld. Bovendien moet je ook aan de toekomst denken. Een 'baan voor het leven' is iets van het verleden. Misschien kun je met alleen een vmbo-diploma wel ergens beginnen, maar als je dan op je dertigste weer op straat staat ben je mooi in de aap gelogeerd, want wie gaat er nog geld steken in een dertiger die onder de startkwalificatie zit? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 11-12-2005 om 15:03. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
en het mbo heb je toch op verschillende niveaus? Volgens mij zijn de laagste niveaus van het mbo net zo praktijkgericht als die laagste niveaus van het vmbo. Wat dat betreft denk ik niet dat je zozeer moet spreken over 'door leren' maar meer dat het het leren van daadwerkelijk een beroep is door middel van zoveel mogelijk praktijk. En op die manier kan zo'n iemand zo snel mogelijk in de praktijk bezig zijn, dus het lijkt me toch tamelijk noodzakelijk.
||
Citaat:
||
Citaat:
maar toch denk ik dat het gewoon handiger is als je na je vmbo nog een opleiding gaat doen dat je tot een definitief beroep opleidt. Je hebt in het vmbo geen echte gerichte scholing gehad voor een bepaald beroep. Wel 'een beetje van alles', maar ik vraag me af of dat voldoende is. En met dat praktische bedoelde ik dat het niet zo zeer saai theoretisch hoeft te zijn waardoor het veel vmbo'ers af zou schrikken oid.
||
Citaat:
||
Citaat:
Of je met een vmbo diploma meer kans maakt op de arbeidsmarkt, dan met een vwo diploma, dat vraag ik me af.
||
Citaat:
daarnaast, als je vwo hebt gedaan ben je (vind ik) niet helemaal goed wijs als je niet verder leert, dus die vergelijking gaat sowieso een beetje mank eigenlijk. Het ging me meer om het punt dat een vmbo-er vaak wel 'genoeg' heeft gedaan op school, als je begrijpt wat ik bedoel.
||
Citaat:
VMBO en VWO is allebei eigenlijk niet genoeg, maar sommigen kunnen/willen gewoon (even) niet meer naar school. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om te voorkomen dat er steeds meer mensen zonder diploma uitvallen wordt de lat voor het examen ook steeds lager gelegd. Er is gewoon devaluatie van diploma's, en het vmbo heeft tegenwoordig ook een veel slechtere naam dan het vbo vroeger had. Startkwalificatie is ook niet iets dat ergens vastgelegd is ofzo, het zijn gewoon de uit empirisch onderzoek gedestilleerde minimumeisen die op de arbeidsmarkt gesteld worden. En ik kan me heel goed voorstellen dat werkgevers meer willen dan alleen een vmbo, ook al is een vmbo-p met goede cijfers misschien best wat waard. Met een afgeronde mbo laat je toch méér zien, laat je zien dat je door wilde zetten, dat je niet zo snel mogelijk op je zestiende wilde kappen. En daar stellen werkgevers ook veel prijs op. |
![]() |
||
Citaat:
wie betaalt dat onderdak, eten, kleren en drinken, en vaak inderdaad in de vorm van een uitkering ? wij. wij werken, verdienen geld en betalen belasting. Als belastinginkomsten de kosten van het onderhoud van minderbedeelden niet meer kunnen dragen, moeten we meer belasting betalen. En dat willen we niet. puur financieel gezien, is het waarschijnlijk simpelweg goedkoper om die mensen naar school te sturen.
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |