Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2005, 18:52
Aristidis
Aristidis is offline
Wie is naar jullie mening meer een realist; de optimist of de pessimist?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2005, 18:54
Verwijderd
De gene die er tussen in zit.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 19:11
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Leuke vraag.

In dit geval kun je niet 1 realist kiezen (vind ik), omdat iemand altijd zelf kan bepalen waar diegene voor kiest.

Maar als ik dan toch moet kiezen dan ga ik voor de pessimist. Omdat mensen in het algemeen meer naar slechte dan naar goede dingen kijken, er zijn weinig mensen die elke dag proberen om overal het goede uit te halen, zo zit de maatschappij nou eenmaal in elkaar.

Nee, toch niet.

Ik bedenk me net dat het realistischer is om de optimist te zijn. Waarom zou je overal druk om maken en waarde hechten aan de meningen van anderen? Het is jou leven en je mag er mee doen wat je wilt, je hebt het recht om blij te zijn, natuurlijk zijn er redenen om je rot te voelen, maar er zijn ook zat redenen om je goed te voelen als je door voor kiest.

Moeilijke vraag, ik kom er niet uit.

Laatst gewijzigd op 28-11-2005 om 19:15.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 19:19
Sad Rebel
Sad Rebel is offline
De realiteit is wat we er van maken, dus zowel de optimist als de pessimist zijn realistisch. De realiteit van de optimist ziet er alleen iets mooier uit.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 19:43
dwight88
dwight88 is offline
ze hebben beiden ergens wel gelijk. Hant er maar beetje vanaf hoe je overal tegenaankijkt / tegenover staat.

Weet het dus niet echt
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 19:57
Hanneke
Hanneke is offline
Diegene die de pesimist een realist vindt is zelf een pesimist.
Diegene die de optimist een realist vindt is zelf een optimist.
Oud 28-11-2005, 20:20
Anno2007
Anno2007 is offline
is het allemaal zo zwart/wit?

of is t ene ook een beetje t andere?

volgens mij is er namelijk een tussenweg
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 21:45
Aristidis
Aristidis is offline
Citaat:
Kwieltje schreef op 28-11-2005 @ 21:20 :
is het allemaal zo zwart/wit?

of is t ene ook een beetje t andere?

volgens mij is er namelijk een tussenweg
Ligt het dan precies in het midden of meer naar één kant?

@hanneke; mooie redenering, maar een pessimist ziet idd de realiteit pessimistisch. Maar de realiteit is zoals hij is.. of niet? en dan zou je toch zeggen dat hij niet beide kan zijn?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 22:03
Verwijderd
De pessimist zal in de meerderheid van de gevallen gelijk krijgen. De optimist ook. Over hun eigen nabije toekomst zijn ze dus allebei realistisch. Self-forfilling prophecies zijn leuk het zou nog leuker zijn als ik zeker wist hoe ik dat moest schrijven.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 22:08
Dinalfos
Dinalfos is offline
Geen van beide.

Een optimist staat vrijwel altijd sterk als hij zich in een situatie bevindt die voor hem redelijkerwijs ruimte laat voor resoluties. Echter, soms bevindt hij zich in een situatie waarbij zijn positivisme geen uitkomst kan bieden, terwijl hij dit zelf niet in de gaten heeft. Hij heeft dus soms gelijk en soms niet. Lijkt me niet echt een solide basis voor een levenshouding.

Voor een pessimist geldt hetzelfde.
Oud 28-11-2005, 22:13
Verwijderd
Een optimist hoeft niet iemand te zijn die niet beseft dat het ook wel verkeerd kan gaan, trouwens; het is iemand die vindt dat vervelende gebeurtenissen niet onoverkomelijk zijn. Een pessimist is evenmin iemand die niet beseft dat het best goed kan gaan; het is gewoon iemand die vindt dat leuke gebeurtenissen te kort duren.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 22:44
Verwijderd
Het leven als geheel is een grote bende, maar je bent als individu in staat er iets moois van te maken. Dus als we het hebben over de mensheid als geheel ben ik een pessimist, voor mij persoonlijk een optimist.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 23:04
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Sarah schreef op 28-11-2005 @ 23:03 :
De pessimist zal in de meerderheid van de gevallen gelijk krijgen. De optimist ook. Over hun eigen nabije toekomst zijn ze dus allebei realistisch. Self-forfilling prophecies zijn leuk het zou nog leuker zijn als ik zeker wist hoe ik dat moest schrijven.
self-fulfilling

Iedereen is regisseur van z'n eigen leven dus zijn ze allebei even realistisch. De ultieme realist is natuurlijk zo apathisch als de pest want de aarde doet er echt niet toe in dit universum.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2005, 23:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-11-2005 @ 23:44 :
Het leven als geheel is een grote bende, maar je bent als individu in staat er iets moois van te maken. Dus als we het hebben over de mensheid als geheel ben ik een pessimist, voor mij persoonlijk een optimist.
Ik sluit hier mij bij aan.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 14:44
Sjoerd
Sjoerd is offline
Citaat:
sonho schreef op 28-11-2005 @ 19:54 :
De gene die er tussen in zit.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 15:43
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
De neutralist?
Oud 29-11-2005, 20:50
Anno2007
Anno2007 is offline
Citaat:
Aristidis schreef op 28-11-2005 @ 22:45 :
Ligt het dan precies in het midden of meer naar één kant?

het kan denk ik niet exact in het midden liggen, want soms heb je wat meer van de ''zwarte'' kant en minder van de ''witte'' kant.. ik denk ook dat het aan je humeur ligt waar die lijn precies is (als het al een lijn is)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 01:09
Verwijderd
volgens mij zit tussen de optimist en de pessimist precies de realist..
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 05:44
herby
herby is offline

bij een serieus topic moet tussendoor een moment van verwarring komen, totale afleiding om je tijdelijk van je focus af te houden en tot nieuwe inzichten te kunnen komen, alhier
Oud 06-12-2005, 16:17
mepsteen
mepsteen is offline
spam dus?
Oud 06-12-2005, 16:38
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
herby schreef op 30-11-2005 @ 06:44 :
[afbeelding]

bij een serieus topic moet tussendoor een moment van verwarring komen, totale afleiding om je tijdelijk van je focus af te houden en tot nieuwe inzichten te kunnen komen, alhier
lol
Oud 06-12-2005, 19:28
Verwijderd
Citaat:
herby schreef op 30-11-2005 @ 06:44 :
[afbeelding]

whahaha
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 00:20
Verwijderd
Optimisme en pessimisme hebben allebei per definitie niets met de realiteit te maken. Het zijn zienswijzen op toekomstige gebeurtenissen, die allemaal een bepaalde kans hebben om te gebeuren. Zodra het een gegeven feit is geworden, bestaat er geen pessimisme of optimisme meer, maar alleen nog maar de realiteit.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 09:23
Verwijderd
Citaat:
Wild Wizard schreef op 07-12-2005 @ 01:20 :
Optimisme en pessimisme hebben allebei per definitie niets met de realiteit te maken. Het zijn zienswijzen op toekomstige gebeurtenissen, die allemaal een bepaalde kans hebben om te gebeuren. Zodra het een gegeven feit is geworden, bestaat er geen pessimisme of optimisme meer, maar alleen nog maar de realiteit.
De realiteit is een ding, maar er is ook zoiets als de perceptie van de realiteit. De realiteit kan door geen enkel mens in alle volledigheid en objectiviteit worden waargenomen. Dat zorgt er wel degelijk voor dat een pessimist de realiteit anders waarneemt dan de optimist. Omdat vele verschillende percepties juist kunnen zijn kunnen de pessimist en de optimist echter beiden gelijk hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 16:44
Naru
Naru is offline
'De optimist beweert dat wij in de beste wereld leven die er bestaat en de pessimist weet dat dit waar is'

J.B Cabell
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2005, 11:21
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
De optimist is mijn ogen, omdat die problemen vaak kleiner maken dan ze zijn, maar vaak niet doen of ze er niet zijn

pessimisten daarintegen maken vaak problemen die er niet zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten