Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
onderdrukking verliest zijn werking als je mensen hoop en mogelijkheden bied. Da's ook precies waar ze bang voor waren vrije onafhankelijke mensen die niet meer alles slikken. met je stelling ben ik het niet eens. Je gelooft omdat je weet of aanneemt dat de wereld om je heen op een bepaalde manier in elkaar steekt. dat is geen volledig beeld van de echte wereld maar wel een beeld van die wereld waar je mee werken kan. Of beter gezegd: religie/geloof is een landkaart/kompas die je vertelt in welke richting je gaat. Welke richting bepaal je uiteraard zelf, maar je weet hoe je er moet komen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(wil niet zeggen dat je persé dom en naïef moet zijn om te geloven, het is alleen wel zo makkelijk) Van logisch nadenken wordt je niet gelovig. Als je iets begrijpt, kun je God er niet meer de schuld van geven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En nee, geloven in toeval etc is pas gezond en bovenal logisch! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() 2. Wat versta je onder intelligent. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Gelovigen zijn niet goed ingelicht over de hedendaagse wereld.
||
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 23-11-2005 om 13:34. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Overigens is het wel degelijk zo dat intellect (niet zo zeer intelligentie) te maken heeft met wel of niet geloven. Zo zijn er onder wetenschappers veel minder gelovigen dan onder het gewone plebs. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Afijn, ik denk trouwens dat intelligentie niet zoveel met geloof te maken hebben, achtergrond en onderwijs des te meer. Waar onderwijs verschijnt sterft fundamentalisme vaak uit, omdat mensen simpelweg te veel feiten leren om nog zomaar te geloven in iets dat voor alles een oplossing heeft. Verder geld dat onderwijs perspectief bied, en perspectief het middel is om zelf aan je eigen toekomst te leren werken in plaats van wanhopig te worden, door de bomen het bos niet meer zien, en vervolgens een verhaaltje nodig te hebben dat voor alles makkelijke oplossingen geeft waarover je zelf niet meer na hoeft te denken. Beschouw het maar naar het voorbeeld van Zeus, toen mensen nog niet wisten wat bliksem was was de bliksem iets goddelijks, nu weten we beter en sterft het aantal mensen dat bliksem als iets bovennatuurlijks ziet prompt uit.
||
![]() |
Citaat:
Men is namelijk ook meester in het aanpassen van een geloof. Zodra een bepaalde opvatting of verklaring moralistisch niet meer past of geloofwaardig overkomt verandert men het simpelweg gewoon. Of is het opeens symbolisch, terwijl het voorheen altijd letterlijk werd genomen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
een bosjesman zal er niks van begrijpen .. maar wij zouden daar ook binnen een paar dagen doodblijven ![]() |
![]() |
||
Citaat:
(of gewoon mijn vorige post lezen en een context toevoegen aan het gebruik van het woord intelligentie)
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Wat mij persoonlijk opvalt is dat bij bijna alle discussies op dit forum die over geloof gaan, de atheïsten/agnosten met sterke en rationele argumenten komen, terwijl de gelovigen vaak niet eens (willen) begrijpen wat de niet-gelovigen zeggen. Dat is natuurlijk slechts mijn opvatting, gelovigen zullen het geheel anders zien. Wat voor mij weer bewijst dat gelovigen minder (logisch) inzicht hebben dan niet-gelovigen, anders konden ze wel inhoudelijk en rechtstreeks op sommige posts van niet-gelovigen reageren. Sterker nog, als ze zouden begrijpen wat er gezegt wordt en zouden ze niet meer kunnen geloven ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Bovendien, Juno had het over bang zijn voor, niet over wel of niet 'beloont' worden na de dood. Maar ja... Voor hetzelfde geld blijkt als we dood zijn dat een of ander onbekend opperwezen van een Afrikaanse stam ver weg waar blijkt te zijn en aardig pissed is dat je hem nooit hebt aanbeden. En tja, dan ben je genaait, je leven lang lopen bidden en allerlei dingen wel of niet gedaan, en dan krijg je daar alleen maar straf voor.
||
Citaat:
En daarnaast meen alleen ik al meerdere malen antwoord te hebben gegeven op wat je zegt. |
![]() |
||
Citaat:
Fijn voor je. Maar als we de regels van de RK kerk, waarin ik gedoopt ben, op een rijtje zetten, dan gaat de heaven express als een TGV aan mijn neusje voorbij. Dan kan ik maar beter niet geloven, want dan is er hemel noch hel, er is alleen maar niets. En van niets weet je ook niets, omdat je zelf niet meer bestaat, dus ik kan daar niets aan ontdekken waarvoor ik bang zou moeten zijn. Waarom zou ik eeuwig moeten willen leven? Als ik doodga stoppen de chemische processen in mijn hersens, en dan is mijn lichtje uit. Niks te ziel die dan nog doorgaat, wat een arrogantie om dat te geloven. Waarom zouden alleen mensen een ziel heben en beesten niet? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Als je een geloof aanhangt (maakt niet uit welke), maak je meer kans goed te eindigen dan dat je helemaal geen geloof aanhangt. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? En je laatste 2 alinea's zitten vol met verkeerde aannames, maar ik ga er niet op in, want dat zou dit topic verder offtopic leiden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
VWO |
Filosofie Upior | 79 | 06-06-2005 09:35 | |
Verhalen & Gedichten |
[casus] Fantôme | 3 | 19-04-2005 10:04 | |