Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen 2005

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2005, 20:26
Mooneh
Mooneh is offline
Heeft iemand nog leuke, simpele, originele ideetjes om zelf een kerstkaart te maken? Ik stuur namelijk meestal gewoon kaartjes uit de winkel... maar ik heb een vriendin die mij ook altijd zelfgemaakte kaarten stuurt en het werd tijd dat ze eens een mooie kaart terug krijgt. Dus, tips, anyone?
Advertentie
Oud 17-12-2005, 21:23
Balance
Balance is offline
Ik deed dat vroeger altijd met m'n moeder

We hadden verschillende soorten kaarten:

1. Gewoon stickers plakken en plaatjes opzoeken en die opplakken.
2. Een kaart kopen met een gat in de voorkant (of die zelf maken) en daar achter een plaatje plakken.
3. Een kaart kopen met een gat in de voorkant (of die zelf maken) en er transparant plakspul achter doen (plakkant naar boven). Vervolgens kan je glitters op de plakkende kant strooien (eventueel delen afschermen met een papiertje om figuurtjes te maken).
4. Plaatjes zoeken die je leuk vindt en er stukjes dun piepschuim (meer het spul waarop vleeswaren vaak liggen als je ze in de supermarkt koopt) zodat je verschillende laagjes krijgt (3d idee).

Ik kan het allemaal niet zo goed uitleggen zo, maar misschien ben je toch nog op een idee gekomen
Oud 18-12-2005, 10:03
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik doe dat nooit, maar als je naar een hobby of boekenhandel gaat hebben ze er vast veel spullen voor!
Oud 18-12-2005, 10:23
Mooneh
Mooneh is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-12-2005 @ 22:23 :

2. Een kaart kopen met een gat in de voorkant (of die zelf maken) en daar achter een plaatje plakken.
3. Een kaart kopen met een gat in de voorkant (of die zelf maken) en er transparant plakspul achter doen (plakkant naar boven). Vervolgens kan je glitters op de plakkende kant strooien (eventueel delen afschermen met een papiertje om figuurtjes te maken).
4. Plaatjes zoeken die je leuk vindt en er stukjes dun piepschuim (meer het spul waarop vleeswaren vaak liggen als je ze in de supermarkt koopt) zodat je verschillende laagjes krijgt (3d idee).

Ik kan het allemaal niet zo goed uitleggen zo, maar misschien ben je toch nog op een idee gekomen
Jaa, daar heb ik zeker wat aan. Dankjewel!
Oud 18-12-2005, 10:26
Sjoerd
Sjoerd is offline
een originele wens of spreuk in mooie letters op een kaart zetten. aan de voorkant of in het schrijfgedeelte..
Oud 18-12-2005, 18:30
Verwijderd
Vroeger borduurde ik wel eens kaarten. Meestal maakte ik er sterren op. Ik tekende eerst een grote plus (een x- en een y-as, zeg maar) en daar zette ik dan om de centimeter streepjes op en dan verbond ik die met elkaar (als je dat op de goede manier doet krijg je uiteindelijk een ster, ik kan het niet goed uitleggen ).

'k heb ook wel eens kaartjes met een klein (taart)kaarsje met daarbij "een stralend nieuwjaar" verstuurd. (Of een wat groter kaarsje met daaraan een kaartje met die tekst.)

En gewoon de plak- en tekendingen die Balance noemde. Ga eens kijken bij Pipoos, de V&D of een andere winkel waar ze knutselspullen verkopen, dan vind je zat.
Oud 18-12-2005, 18:56
wizkid
wizkid is offline
Aantal jaren geleden deed ik dat wel eens. Dat waren dan vooral 3d kaarten met een of andere kerstprint en véél glittertjes en sterretjes. En ga inderdaad eens bij pipoos kijken, daar hebben ze ook vaak voorbeelden en dan zie je hoe het zou moeten worden.
Oud 18-12-2005, 19:18
Mooneh
Mooneh is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-12-2005 @ 19:30 :
Vroeger borduurde ik wel eens kaarten. Meestal maakte ik er sterren op. Ik tekende eerst een grote plus (een x- en een y-as, zeg maar) en daar zette ik dan om de centimeter streepjes op en dan verbond ik die met elkaar (als je dat op de goede manier doet krijg je uiteindelijk een ster, ik kan het niet goed uitleggen ).

'k heb ook wel eens kaartjes met een klein (taart)kaarsje met daarbij "een stralend nieuwjaar" verstuurd. (Of een wat groter kaarsje met daaraan een kaartje met die tekst.)

En gewoon de plak- en tekendingen die Balance noemde. Ga eens kijken bij Pipoos, de V&D of een andere winkel waar ze knutselspullen verkopen, dan vind je zat.
Vooral dat idee met die kaartjes vind ik echt ontzettend leuk.
Oud 18-12-2005, 20:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-12-2005 @ 19:30 :
Vroeger borduurde ik wel eens kaarten. Meestal maakte ik er sterren op. Ik tekende eerst een grote plus (een x- en een y-as, zeg maar) en daar zette ik dan om de centimeter streepjes op en dan verbond ik die met elkaar (als je dat op de goede manier doet krijg je uiteindelijk een ster, ik kan het niet goed uitleggen )
oh dat deed ik ook
maar volgens mij pakte ik dan altijd een gewoon stukje borduurpapier en dat plakte ik dan op de kaart ofzo. ik weet het niet meer zo goed
Oud 18-12-2005, 22:38
forumfreakie
forumfreakie is offline
Zelf doe ik het nooit, maar een spreuk vind ik altijd erg mooi.
Oud 18-12-2005, 23:00
MTpower
MTpower is offline
Ik maakte wel een van die 3d kaarten door 1 plaatje meerdere malen te hebben.
De eerste plak je in zijn geheel 'plat' op de kaart.
Bij de 2de knip je er gedeeltes uit en plak je het er op met dubbelzijdig plakband, bij de 3de laag knip je wat meer uit zodat je een 3d effect krijgt.
Je moet hierbij niet meer de 3 lagen hebben anders wordt het een te dikke kaart.
Erg leuk om te doen, ik ben er zo een paar uurtjes mee zoet, maar minder leuk als je zo 50 kaarten moet maken
Oud 18-12-2005, 23:02
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Balance schreef op 17-12-2005 @ 22:23 :

Die post had ik niet gezien
Maar piepschuim plakt niet en om nou ieder piepschuimstukje te gaan lijmen
Dubbelzijdig plakband is hier een goede oplossing voor
Oud 19-12-2005, 07:44
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-12-2005 @ 00:02 :
Idd, en als je van die mini stukjes hebt dan kan je nog een speciale lijm gebruiken die je in zo'n spuitje moet doen. Alleen het wordt een soort rubber achtig iets, dus je moet de lijm wel even eruit halen als je klaar bent, iets wat ik niet heb gedaan.
Oud 19-12-2005, 12:20
Verwijderd
Je kunt ook wel kleine schuimvierkantjes kopen die dubbelzijdig lijm hebben. Moet je wel een pincet bij gebruiken anders zitten ze overal behalve op de kaart.
Oud 19-12-2005, 13:12
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sarah schreef op 19-12-2005 @ 13:20 :
Je kunt ook wel kleine schuimvierkantjes kopen die dubbelzijdig lijm hebben. Moet je wel een pincet bij gebruiken anders zitten ze overal behalve op de kaart.
Dat is praktisch hetzelfde als dubbelzijdig plakband alleen dan 6x zo duur
Oud 19-12-2005, 15:37
Verwijderd
Citaat:
wizkid schreef op 19-12-2005 @ 08:44 :
Idd, en als je van die mini stukjes hebt dan kan je nog een speciale lijm gebruiken die je in zo'n spuitje moet doen. Alleen het wordt een soort rubber achtig iets, dus je moet de lijm wel even eruit halen als je klaar bent, iets wat ik niet heb gedaan.
Ik snap de helft niet... Maar met een lijmpistool (van die lijmstaafjes die warm worden en smelten ed) gaat het volgens mij goed. Verder idd dubbelzijdig plakband (moet wel dik plakband zijn, niet dat dunne dubbelzijdige) of van dat schuimachtige plakband (is ook dubbelzijdig) of idd van die vierkantjes (is van hetzelfde materiaal als dat schuimachtige plakband). Bij van die Boekenvoordeelwinkels en op de markt kost dat spul niet zo heel erg veel (dat moet je dus niet bij Pipoos of de V&D kopen, dan betaal je nog meer ).
Oud 19-12-2005, 15:59
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 19-12-2005 @ 14:12 :
Dat is praktisch hetzelfde als dubbelzijdig plakband alleen dan 6x zo duur
het is ook een stuk dikker. Anders krijg je nog geen echt 3d-effect. En het zijn kleinere stukjes. Bovendien heb je voor een normale portie kerstkaarten toch nooit een hele rol plakband nodig
Oud 19-12-2005, 20:13
wizkid
wizkid is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 19-12-2005 @ 16:37 :
Ik snap de helft niet... Maar met een lijmpistool (van die lijmstaafjes die warm worden en smelten ed) gaat het volgens mij goed. Verder idd dubbelzijdig plakband (moet wel dik plakband zijn, niet dat dunne dubbelzijdige) of van dat schuimachtige plakband (is ook dubbelzijdig) of idd van die vierkantjes (is van hetzelfde materiaal als dat schuimachtige plakband). Bij van die Boekenvoordeelwinkels en op de markt kost dat spul niet zo heel erg veel (dat moet je dus niet bij Pipoos of de V&D kopen, dan betaal je nog meer ).
Ik bedoelde dat je de lijm uit het spuitje moet halen anders krijg je het er niet meer uit . Het is een soort siliconenkit maar bij de hobby winkel noemen ze het 3d kit oid.
Oud 19-12-2005, 21:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-12-2005 @ 00:02 :
maar zoals ik al zei bedoelde ik ook meer van dat spul waarop vleeswaren wel eens verpakt zijn. Ik weet alleen niet hoe dat heet. Ik vind het iets weg hebben van piepschuim, maar toch is het ook weer anders (zo is het niet korrelig, maar echt 1 geheel). Dat plakt wél.
En wij hadden d'r altijd een speciaal 'zaagje' voor: iets in de vorm van een figuurzaag, alleen dan kleiner. En op de plek waar normaal het zaagje zat, zit dan een koperdraadje dat warm gemaakt wordt en zo het 'piepschuim' smelt, waardoor je er perfect doorheen komt
Oud 20-12-2005, 05:57
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sarah schreef op 19-12-2005 @ 16:59 :
het is ook een stuk dikker. Anders krijg je nog geen echt 3d-effect. En het zijn kleinere stukjes. Bovendien heb je voor een normale portie kerstkaarten toch nooit een hele rol plakband nodig
Dubbelzijdig plakband is daar dik genoeg voor
Dat is dus niet van dat normale doorzichtige plakband, maar dat is van dat wat dikkere witte spul met aan 2 zijden plak kant.
Oud 20-12-2005, 05:57
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Balance schreef op 19-12-2005 @ 22:41 :
maar zoals ik al zei bedoelde ik ook meer van dat spul waarop vleeswaren wel eens verpakt zijn. Ik weet alleen niet hoe dat heet. Ik vind het iets weg hebben van piepschuim, maar toch is het ook weer anders (zo is het niet korrelig, maar echt 1 geheel). Dat plakt wél.
En wij hadden d'r altijd een speciaal 'zaagje' voor: iets in de vorm van een figuurzaag, alleen dan kleiner. En op de plek waar normaal het zaagje zat, zit dan een koperdraadje dat warm gemaakt wordt en zo het 'piepschuim' smelt, waardoor je er perfect doorheen komt
Dat kan ook
Lijkt me wel erg veel werk om op die manier van die kleine stukjes uit te snijden
Oud 20-12-2005, 07:43
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 19-12-2005 @ 22:41 :

Zo'n ding heeft ook iedereen in huis.

Volgens mij is van dat dubbelzijdige plakband (wat dus idd wel dik genoeg is )/foamachtig spul wat je gewoon kan knippen veel handiger.

Van dat spul dus.

Laatst gewijzigd op 20-12-2005 om 07:48.
Oud 20-12-2005, 07:50
Verwijderd
http://www.webwinkeldeknutselkaart.nl/

Btw best een leuke/handige site.
Oud 20-12-2005, 09:35
Verwijderd
ah oke. Ik ken dubbelzijdig plakband alleen als een soort ducttape.
Oud 20-12-2005, 10:47
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-12-2005 @ 08:43 :
Zo'n ding heeft ook iedereen in huis.
echt?
al m'n vriendinnetjes die bij me kwamen knutselen waren altijd hartstikke verbaasd over dat ding en wilden niet anders dan er de hele tijd mee snijden
Oud 20-12-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 20-12-2005 @ 11:47 :
echt?
Was het maar zo'n feest.

'k heb er op school en in de ontdekhoek wel eens meegewerkt, maar thuis niet. (Piepschuim kun je btw ook best met een gewone figuurzaag zagen. )
Oud 20-12-2005, 15:12
Verwijderd
als ik kerstkaarten verstuur maak ik ze altijd persoonlijk. Ik doe veel met fotos enzo. en die dan een beetje gek maken en bewerken. En dan een heel pesoonlijk tintje er aan dus.
Oud 20-12-2005, 15:37
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-12-2005 @ 12:17 :
Was het maar zo'n feest.

'k heb er op school en in de ontdekhoek wel eens meegewerkt, maar thuis niet. (Piepschuim kun je btw ook best met een gewone figuurzaag zagen. )
oh sorry, je bedoelde het sarcastisch.
had ik echt niet door
best wel domme reactie vanmezelf als ik 'm nu nalees
Oud 21-12-2005, 10:02
botervleug
botervleug is offline
Bij de action hebben ze kant en klaren pakketjes waar je lekker mee kunt fröbelen voor bijna geen geld. ook hebben ze daar prachtig knutselpapier, van dat perkament achtige.
Oud 29-12-2005, 21:46
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Ik ben zo anti-creatief dus ik zou het nooit doen, maar ik vind het wel altijd super van de mensen die het wel doen. Dat wilde ik even gezegd hebben.

Regels voor berichten