Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2005, 21:20
DvoorA
DvoorA is offline
In jouw grote hart
wonen twee mensen
De een is liefde en licht
De ander haat en ebbenhoutzwart
Ik weet niet goed voor welk ik in het einde zwicht
Het is deze harmonieloze toestand in het midden van jou
Die zonder enkele genade elk klein vezeltje in mijn lichaam verward.

En welk ik ook kies
De vorm ervan blijft gelijk
Van jouw toestand hangt het te vaak af
Of ik met verdriet naar het heden terugkijk
En in angst om jou mijn geluk opnieuw verlies
Maar dan is het de engel in jou dat het me weer toegooit
Zodat, wanneer jij naar me lacht, mijn walhalla weer tijdelijk is voltooid...

(Dit gedichtje gaat over iemand met een gespleten persoonlijkheid, over iemand die heel goed en heel slecht tegelijkertijd is)
Oud 18-12-2005, 22:06
Christiana
Christiana is offline
Mijn feedback
Ik begrijp het gevoel dat je wilt uiten. Dit komt dan ook goed over, alleen het komt echter meer over als een verhaal, naar mijn mening.

Dus: je gevoel is duidelijk omschreven maar het is voor mij niet echt een gedicht, meer een verhaal..een gevoel dat je ons wilt vertellen.

Citaat:
De vorm ervan blijft gelijk
Van jouw toestand hangt het te vaak af
En in angst om jou mijn geluk opnieuw verlies
Maar dan is het de engel in jou dat het me weer toegooit
Zodat, wanneer jij naar me lacht, mijn walhalla weer tijdelijk is voltooid...
Dan nog even, je rijm is niet steeds op dezelfde momenten (AA-BB of A-B etc.) Kijk maar hierboven!
Dit is ook niet erg mooi in een gedicht, dat maakt het wat chaotisch

Wel leuk is het gebruik van de dikgedrukte i en e als ik het goed interpreteer wil je hiermee de gespleten persoonlijkheid benadrukken?

Laatst gewijzigd op 18-12-2005 om 22:11.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 22:44
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Het komt mij wat eenvoudig en clichématig over, een gevoelsdicht. Ik mis te weinig speling en interessant taalgebruik etc.
Oud 19-12-2005, 12:24
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
DNMB schreef op 17-12-2005 @ 22:20 :

Ik weet niet goed voor wie/waarvoor ik op het einde zwicht
Het is deze harmonieloze toestand in het midden van jou
Die zonder enkele genade elk klein vezeltje in mijn lichaam verwart.

En wat ik ook kies
De vorm ervan (ander woord?) blijft gelijk
Van jouw toestand hangt (het) te vaak af
En door angst om jou mijn geluk opnieuw verlies
Maar dan is het de engel in jou die het me weer toegooit
Pas toch op voor dergelijke grammaticale fouten, en zelfs een dt-fout

Ik vind wel dat je je goed ingeleefd hebt.
Oud 20-12-2005, 15:19
DvoorA
DvoorA is offline
ik bedoel: de een of de ander-> welk van de 2? Dus niet waarvoor/wie

het is "in angst leven'.

Verder stomme spelfoutjes inderdaad:

Bedankt voor het commentaar.
Oud 20-12-2005, 15:24
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
DNMB schreef op 20-12-2005 @ 16:19 :
ik bedoel: de een of de ander-> welk van de 2? Dus niet waarvoor/wie
nee, je zegt "wie van de 2", want het zijn personen, toch? ookal zitten ze dan in één lichaam

Citaat:
DNMB schreef op 20-12-2005 @ 16:19 :
het is "in angst leven'.
maar het woord 'leven' staat er niet bij, dus dat leest dan wat moeilijk
Oud 20-12-2005, 17:16
Meadow
Meadow is offline
Erg mooi! Ebbenhoutzwart vind ik een erg mooi woord. Het gevoel komt er inderdaad, zoals al werd gezegd erg duidelijk uit.
Ik vind de eerste strofe net iets sterker dan de tweede omdat hij op mij net wat origineler over komt, alsof de inspiratie een beetje afnam.

Maar in totaal gewoon erg mooi!
Oud 20-12-2005, 19:34
botervleug
botervleug is offline
ebbenhoutzwart is een pleonasme. wat dus eigenlijk een stijlfiguur is. daarom vind ik het een beetje wringen. Zou je daarintegen zwart als ebbenhout zeggen zoals in de ons welbekende disneyfilm, dan zou het een aanduiding zijn van welke kleur zwart er precies bedoeld wordt, en is het wel weer goed.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:43
girl1987
girl1987 is offline
meerdere persoonlijkheden
ze raden door me heen
bang en angstig voor elkaar
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:44
Meadow
Meadow is offline
Des te beter wat mij betreft. Ik heb een (zeer puberale!) afkeer van dat soort stijlfiguren. Niet erg handig van iemand die wil leren dichten met opzet... Daarom vind ik het meestal leuk als mensen er mee breken.
Oud 21-12-2005, 02:12
Verwijderd
Citaat:
botervleug schreef op 20-12-2005 @ 20:34 :
ebbenhoutzwart is een pleonasme. wat dus eigenlijk een stijlfiguur is. daarom vind ik het een beetje wringen. Zou je daarintegen zwart als ebbenhout zeggen zoals in de ons welbekende disneyfilm, dan zou het een aanduiding zijn van welke kleur zwart er precies bedoeld wordt, en is het wel weer goed.
Volgens mij heb je te lang geen seks gehad. Je punt raakt namelijk kant nog wal. Ik hoop dat je dat zelf ook doorhebt. Anders zal ik het je tijdens '50,5 verhalen' uitleggen. En het is 'daarentegen', niet 'daarintegen'.

@ DNMB

Erg leuk gedicht. Ik zou het misschien nog beter gevonden hebben als je ook tussen het eerste en het tweede deel een grote tegenstelling zou hebben gemaakt.
Anyway, hoe is het met de JS?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 10:08
botervleug
botervleug is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 21-12-2005 @ 03:12 :
Volgens mij heb je te lang geen seks gehad. Je punt raakt namelijk kant nog wal. Ik hoop dat je dat zelf ook doorhebt. Anders zal ik het je tijdens '50,5 verhalen' uitleggen. En het is 'daarentegen', niet 'daarintegen'.

@ DNMB

Erg leuk gedicht. Ik zou het misschien nog beter gevonden hebben als je ook tussen het eerste en het tweede deel een grote tegenstelling zou hebben gemaakt.
Anyway, hoe is het met de JS?
Zozo, James heeft zijn ban weten weg te friemelen en het eerste wat hij doet is hier komen en mij beledigen. (Waar the piepje slaat dan het argument van droog staan op? De pot verwijt de ketel hoor)

Natuuurlijk raakt het kant nog wal! In een gedicht mag je stijlfouten maken tot ze je neus uitkomen! Je moet alleen wel weten wat je doet, en de disnep was een voorbeeld, geen argument.

De taalfout wil ik grootmoedig erkennen als een fout. Dat is dan ook alles wat IK enige kant of wal vindt raken aan je argument.

Volgende keer verwacht ik namelijk een argument, niet een standaard: "euh, hoop dat je het zelf beseft anders weet ik het ook niet meer...."

dummy.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 10:50
Verwijderd
Laat ik je er dan op wijzen dat ebbenhoutzwart in deze geen pleonasme is en dat je er niets mee wint door het woord in tweeën te splitsen. Dit is gedist worden terwijl je mieren probeert te neuken.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 17:01
Christiana
Christiana is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 21-12-2005 @ 11:50 :
Laat ik je er dan op wijzen dat ebbenhoutzwart in deze geen pleonasme is en dat je er niets mee wint door het woord in tweeën te splitsen. Dit is gedist worden terwijl je mieren probeert te neuken.
Hmmz...wat wil je bereiken? Een ruzie of een heftige discussie misschien? Sorry maar je lokt het echt uit
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 18:36
botervleug
botervleug is offline
Citaat:
Christiana schreef op 21-12-2005 @ 18:01 :
Hmmz...wat wil je bereiken? Een ruzie of een heftige discussie misschien? Sorry maar je lokt het echt uit
I second this motion.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 19:42
Verwijderd
Tja, hij heeft het niet zo aardig gebracht, maar het is inderdaad geen pleonasme.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 22:40
botervleug
botervleug is offline
Waarom niet perseus?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 22:48
Verwijderd
'Ebbenhoutzwart' is een bijvoeglijk naamwoord, het woord wil zeggen dat iets zo zwart is als ebbenhout. Niet alles wat zwart is, is echter zo zwart als ebbenhout, iets kan bijvoorbeeld ook net een tintje lichter zijn, waardoor het in het dagelijks taalgebruik nog steeds zwart genoemd kan worden.

Een pleonasme is trouwens, als ik me niet vergis, sowieso altijd opgebouwd uit een zelfstandig naamwoord en een bijvoeglijk naamwoord, maar dat weet ik niet zeker; dit soort vormen komt immers niet vaak voor en komt bovendien helemaal niet voor in bijv. de Romaanse talen.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 07:58
botervleug
botervleug is offline
dan zou je er 'ebbenhoutzwarte ...' van moeten maken. Nu las ik iets in de trant van 'ebbenhoute zwartheid' misschien minder logisch, maar het gebeurde wel. Hierdoor maakte ik van het eerste woorddeel het bijvoeglijk naamwoord, en daar ebbenhout meestal/altijd zwart is, leek het me een pleonasme.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 08:30
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
botervleug schreef op 22-12-2005 @ 08:58 :
en daar ebbenhout meestal/altijd zwart is, leek het me een pleonasme.
Neen. Ik bedoel, "sneeuwwit" is geen pleonasme, "witte sneeuw" wel. Zie je Perseus sloeg de nagel meer op de kop.
Oud 22-12-2005, 15:12
DvoorA
DvoorA is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 20-12-2005 @ 16:24 :
nee, je zegt "wie van de 2", want het zijn personen, toch? ookal zitten ze dan in één lichaam

maar het woord 'leven' staat er niet bij, dus dat leest dan wat moeilijk
bij nader inzien heb je helemaal gelijk

:@ de mensen die discussieren over "ebbenhoutzwart": het was bedoeld als vergelijking, niet als pleonasme. Ik vergelijk de persoon enerzijds met licht en liefde, en als vergelijking daartegenover staat ebbenhoutzwart. Misschien ben ik niet zo thuis in de stijlfigurenwereld maar ik vind het gewoon mooi klinken.

In ieder geval bedankt voor het commentaar!

:@ James-very long- Bond

Ik zit niet meer bij de JS, maar ik ben meer geinteresseerd in politiek dan ooit dus als je nog eens een discussie wilt aangaan

Laatst gewijzigd op 22-12-2005 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 15:26
DvoorA
DvoorA is offline
Citaat:
Christiana schreef op 18-12-2005 @ 23:06 :
Mijn feedback
Wel leuk is het gebruik van de dikgedrukte i en e als ik het goed interpreteer wil je hiermee de gespleten persoonlijkheid benadrukken?
Haha, nee, wel leuk bedacht trouwens maar dan maak je het moeilijker dan het is. Ik maak altijd de eerste letter van een couplet zwart.
En als je goed gekeken hebt, zie je inderdaad dat ik niet volgens welk kwartet dan ook rijm, maar ik wou er een leuk trapje van maken:
-
--
---- enz.
Reageren

Regels voor berichten