Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Noem is wat voorbeelden ![]()
||
Citaat:
en in je gedicht is het verbeeldde met dubbel d En wat ik bedoel is dat je heel veel woorden nodig hebt om iets wat eigenlijk heel simpel is te beschrijven. En het is niet een beschrijven in sublieme details, maar het is eerder een eeuwig draaien om de kern heen, zonder dat je de essentie kunt benoemen of beschrijven De eerste strofe spreekt me niet aan. Over het binnen- en buitensluiten, dat ken ik nu wel. En gezweetwel heeft gelijk, ik moest ook meteen aan msn denken, dus waarschijnlijk ligt het ook een beetje aan de dichter. Maar bekijk zelf eens kritisch wat je in de tweede strofe doet. Dat is geen poëzie! Dat is een zoeken naar wat je wil zeggen. Het is een wanhopige poging om de lezer iets duidelijk te maken wat hij ook wel aanvoelde na die eerste strofe. De vorm snap ik niet, en heeft volgens mij geen functie. De laatste twee zinnen van die tweede strofe geven wel goed de wanhoop weer maar niet meer dan dat. Ik vind de woordspelingen wel aardig "ongenaakt, onaangeraakt" bijvoorbeeld, maar de context totaal niet. Dat bedoelde ik ook met: proza is een smet voor de poëzie. Het rijmen van duiven verder en wuiven komt heel geforceerd over. Als ik het geheel nu zo weer bekijk, doet het me eerder denken aan een gefrustreerd puberaal jongetje die zijn 'gevoelens' wat mooier (cq warriger) wil verwoorden, dan aan hoogstaande poëzie. En nogmaals, de grens van aanvaardbare hoeveelheid proza in een gedicht heb je mijns inziens ook ruim overschreden. Ik had ditzelfde in twee kleine strofe kunnen beschrijven. Dichten gaat vaak niet om grote woorden en lange zinnen, maar om kleine woordjes, details, die treffend de essentie blootgeven.
Laatst gewijzigd op 31-12-2005 om 18:20. |
![]() |
||
Citaat:
Goed, verder los van dat. Op het eerste gezicht vond ik het een heel aardig gedicht. Je woordspelingen en alles zijn ok. Maar na de eerste anderhalve strofe of zo, was het eigenlijk alleen meer van hetzelfde. Ik mis een een verhaal, een leidraad, die me door het gedicht sleept, en het interessant houdt. Het lijkt nu meer een opeenstapeling van woordspelingen, waar je later een achtergrond bij hebt bedacht om ze met elkaar te verbinden. En dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, maar het is je hier niet goed gelukt. Ik denk dat je hier veel meer uit had kunnen halen, want de zinnen zelf vind ik absoluut niet slecht. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|