Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2005, 12:49
evalevi
evalevi is offline
Ik heb een maandje geleden al eens blaasontsteking gehad, heb toen antibiotica gekregen (waar ik veel bijwerkingen van had) en toen is het gewoon over gegaan.. daarna geen last meer gehad.

Dit weekend begon het weer, vervelend gevoel bij plassen enzo. Gisteren werd het weer echt erg en had ik ook weer bloed bij het plassen, maar het was niet zo erg als de vorige keer. Ik heb de afgelopen dagen heel veel water gedronken en cranberry + vit. C bruistabletten genomen.
Ik was van plan om vanochtend naar de huisarts te gaan, maar de klachten zijn ineens wee afgenomen. Ik voel het nog wel een klein beetje bij het plassen (geen pijn), maar geen bloed meer en ik hoef niet meer extreem vaak naar de wc. Ik voel me verder ook gewoon oke. Het lijkt dus vanzelf over te gaan..
Ik zie nogal op tegen de antibiotica ivm de bijwerkingen en heb het ook liever niet gewoon.
Kan een blaasontsteking zelf genezen? of is dat gevaarlijk ivm nierbekkenontsteking?

Laatst gewijzigd op 20-12-2005 om 12:51.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 12:57
Verwijderd
Ja, het kan vanzelf genezen. Veel vitamine c binnenkrijgen en veel drinken zoals je inderdaad al doet; hiermee ook nog een week doorgaan als de klachten zijn verdwenen.

Als de klachten niet binnen een week weg zijn zul je toch aan de antibiotica moeten ivm kans op nierbekkenontsteking. Maar die krijg je als jong gezond persoon niet super snel, dus het eerst zelf proberen kan geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 13:08
Roos
Roos is offline
Vraag volgende keer sowieso om een ander antibioticum, dan krijg je vast minder bijwerkingen.
Oud 20-12-2005, 14:53
Built to last
Built to last is offline
Je kunt je ook door een grote neger in je kruis laten grijpen! dat schijnt ook te helpen...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 15:31
pyres
pyres is offline
anders doe je ff triest ofzo

ontopic: ja kan zelf genezen mits het in een vroeg stadium is
Oud 20-12-2005, 15:57
Konijn
Konijn is offline
Het kan zeker vanzelf overgaan, ik laat het normaal gesproken nooit op antibiotica aankomen tenzij het heeeel lang duurt of heel veel pijn en ongemak geeft. Ik heb liever een week pijn dan dat ik weer een kuur moet slikken.
Veel vitamine C en Cranberry inderdaad!

@Built to last: Green Mile gekeken gister?
Oud 20-12-2005, 16:01
Built to last
Built to last is offline
Citaat:
pyres schreef op 20-12-2005 @ 16:31 :
anders doe je ff triest ofzo

ontopic: ja kan zelf genezen mits het in een vroeg stadium is
ha! dus jij hebt geen tv gekeken gister
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 19:03
ekki
ekki is offline
Ja, het kan over gaan door veel te drinken en veel cranberrytabletten te slikken. Probeer in de tijd dat je dat doet zo min mogelijk suiker te eten.

Ik zou als het bijna weg is niet na een week naar de dokter gaan. Mijn huisarts zei destijds: ga naar de dokter als je koorts krijgt. Dat lijkt me wel een goeie tip. Ik heb er een aantal weken over gedaan voor ik echt van blaasontsteking af was en daarna heb ik het nooit meer gehad. Dus zelf er vanaf komen is beter dan met antibiotica. Antibiotica is ook erg slecht voor je, omdat het niet alleen de goede bacteriën doodt.

Sterkte en blijf veel water drinken goed volhouden!
Oud 20-12-2005, 20:07
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
Built to last schreef op 20-12-2005 @ 16:01 :
The Green Mile

Ontopic:
Een risico van doorlopen met een blaasontsteking is de ernstigere en veel pijnlijkere nierbekkenontsteking. Dus ik zou het zeker niet te lang afwachten. Cranberry en vitamine c kunnen wel echt helpen. Veel drinken (water oid) is volgens mij ook erg goed. En inderdaad, als het na een weekje nog niet over is naar de huisarts, en zeggen dat de vorige antibiotica niet zo lekker gevallen is. Kan ie vast iets anders voorschrijven
Oud 20-12-2005, 20:18
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Scootgirl schreef op 20-12-2005 @ 21:07 :
Cranberry en vitamine c kunnen wel echt helpen.
onzin...
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 20:44
Kali
Kali is offline
Citaat:
FLuKee schreef op 20-12-2005 @ 21:18 :
onzin...
Geen onzin, heb mijn dokter vorige maand deze vraag gesteld en hij zei dat het wel aan te raden was
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 20:48
Verwijderd
Citaat:
FLuKee schreef op 20-12-2005 @ 21:18 :
onzin...
Een overschot aan vitamine c plas je uit. Dit maakt de urine erg zuur. Hierdoor kunnen bacteriën niet meer goed in de blaas leven . Cranberry helpt omdat het veel vitamine C bevat.
Veel water drinken (andere dingen mogen ook) helpt omdat je op die manier je blaas een beetje 'doorspoelt'; stromend water bederft niet.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 21:03
FLuKee
FLuKee is offline
Ha, dat klinkt inderdaad erg logisch. Ik erger me er alleen altijd aan dat vitamine C en vitamines in't algemeen als geneesmiddel tegen ieder kwaaltje worden aanzien.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 21:16
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
FLuKee schreef op 20-12-2005 @ 22:03 :
Ha, dat klinkt inderdaad erg logisch. Ik erger me er alleen altijd aan dat vitamine C en vitamines in't algemeen als geneesmiddel tegen ieder kwaaltje worden aanzien.
En daarom doe je het maar af als onzin?
Ik genees toch liever iets op de natuurlijke manier dan met antibiotica als het even kan hoor.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 21:39
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 20-12-2005 @ 22:16 :
En daarom doe je het maar af als onzin?
Ik genees toch liever iets op de natuurlijke manier dan met antibiotica als het even kan hoor.
Neen, ik geef mijn fout toe... En je hebt groot gelijk dat je antibiotica liever vermijdt.

Ik dacht dat men doelde op het vitamine-aspect van vitamine C als heilzaam tegen de ontsteking. Maar vitamine C is dus ook gewoon een organisch zuur en gaat als dusdanig de groei van bacteriën tegengaan, en bij een beginnende bacteriële kolonisatie kan dat misschien wel wat uitmaken. Citroenzuur zal dus evengoed werken.

Maar de enige therapie om een (gevorderde) bacteriële infectie te stoppen blijft toch antibiotica.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 22:04
Roos
Roos is offline
Citaat:
ekki schreef op 20-12-2005 @ 20:03 :
Ik heb er een aantal weken over gedaan voor ik echt van blaasontsteking af was en daarna heb ik het nooit meer gehad. Dus zelf er vanaf komen is beter dan met antibiotica.
Beetje kromme beredenering maar de rest van je stukje vind ik wel goed. Als je koorts krijgt > naar de dokter.
Oud 20-12-2005, 22:26
botervleug
botervleug is offline
Cranberry heeft een astringerende (samentrekkende) werking, en zorgt ervoor dat bacteriën zich minder goed hechten aan de blaaswand. Hierdoor spoelen ze makkelijker weg met de rest van de urine.

Niet je plas ophouden, gaan als je aandrang voelt, ook als je niets meer van je blaasontsteking voelt. helemaal uitplassen. Het kan zijn dat de ontsteking weer terug komt, dus ik zou jezelf aanwennen om elke dag anderhalve tot twee liter water te drinken (kruidenthee/limonade/vruchtensap).

Houdt je edele delen ook schoon (alleen water! geen lactacyd oid, je kunt nu geen enkele zuurschommeling in je vagina gebruiken), want als je urine met bacterien uitplast kan de infectie ook buiten de blaas, tussen de huidplooien wat gaan broeien en kruisbesmetten. (is mijn eigen ervaring, dit is niet gebaseerd op medische wetenschap)
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 08:34
evalevi
evalevi is offline
Bedankt voor de reacties,
helaas werd het gisteravond weer erger, vanacht kreeg ik verhoging, dus ben toch maar weer aan de antibiotica
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 10:17
pyres
pyres is offline
Citaat:
Built to last schreef op 20-12-2005 @ 17:01 :
ik ken de film ja maar het is niet nodig om offtopic te reageren hier
daar hebben we andere subfora's voor

ontopic: ja verhoging in combinatie met blaasontsteking is altijd naar dus toch naar de dokter
Oud 21-12-2005, 12:07
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
FLuKee schreef op 20-12-2005 @ 21:03 :
Ja snap ik, maar in dit geval helpt het echt, bij een beginnende infectie dan.
Oud 22-12-2005, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Scootgirl schreef op 21-12-2005 @ 13:07 :
Ja snap ik, maar in dit geval helpt het echt, bij een beginnende infectie dan.
Niet alleen bij een beginnende infectie, ook ter voorkoming. Vriendin van mij krijgt blaasontstekingen van seks, dus die neemt iedere ochtend een cranberrypil en na de seks nog 1. Schijnt te helpen
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 10:13
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
Ave schreef op 22-12-2005 @ 09:35 :
Niet alleen bij een beginnende infectie, ook ter voorkoming. Vriendin van mij krijgt blaasontstekingen van seks, dus die neemt iedere ochtend een cranberrypil en na de seks nog 1. Schijnt te helpen
Klopt, ik bedoelde meer dat bij een gevorderde blaasontsteking een antibioticakuur toch het beste is
Oud 24-12-2005, 08:34
Verwijderd
Als je gevoelig bent voor blaasonsteking is het handig hier altijd ''rekening'' mee te houden.
*Wanneer je seks hebt gehad naar de wc te gaan om te plassen (ookal draagt dit niet echt bij aan een optimale ''after- seks")
* Altijd veel drinken
* Cranberry preventief slikken. Ik slik zelf ook nog vaak een cranberry tablet extra als ik (veel) seks heb gehad.
* Goed uitplassen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2005, 18:33
Ydorfine
Ydorfine is offline
Ik heb een tijd blaasontstekingen gehad. Ik heb nu een andere (anticonceptie)pil, nadat ik een pauze van de pillen heb gehad. Op het moment heb ik geen blaasontstekingen meer, dus het zou hieraan kunnen liggen.
Oud 27-12-2005, 19:30
Tsu
Tsu is offline
Vroeger had ik altijd last van blaasontsteking, ik kan me mijn klein-kind-zijn niet meer voorstellen zonder
Gelukkig is het nu over en heb ik er nooit meer last van gehad Dus ja, het kan vanzelf over gaan, mits je wel voldoende vitamine C tot je neemt en veel water drinkt
Oud 27-12-2005, 21:41
ekki
ekki is offline
Citaat:
Roos schreef op 20-12-2005 @ 23:04 :
Beetje kromme beredenering maar de rest van je stukje vind ik wel goed. Als je koorts krijgt > naar de dokter.
Nou ik het terug lees, idd. Drogreden ofzo? Bij mij was het beter dan antibiotica, maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn . Ik ben iig blij dat ik zelf het initiatief heb genomen om cranberry te slikken en veel te drinken. Nouja, je snapt het wel.

Regels voor berichten