Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2010, 22:03
ThunderShock
ThunderShock is offline
Hallo,

Ik heb sinds afgelopen zondag last van blaasontsteking. Dat denk ik tenminste.
Ik heb een raar prikkelend en jeukerig gevoel, brandende pijn bij het plassen en plas soms bloed. Ook heb ik vaak drang om te plassen terwijl er dan nauwlijks iets uitkomt. Ik had dit op internet gezocht en alles lijdt toe naar blaasontsteking. Pijn in mijn onderrug, braken of misselijkheid heb ik dan gelukkig niet.
Ik heb de eerder genoemde klachten niet altijd. Waardoor ik denk dat het eindelijk over is, maar helaas is dat niet zo.
Hiervoor heb ik geloof ik nog nooit eerder blaasontsteking gehad. Ik denk dat het komt omdat ik paar dagen terug voor het eerst seks had. Ik las namelijk dat als je niet plast na de seks dat er dan bacteriën achter kunnen blijven.

Nou komen mijn vragen..
Moet je echt naar de huisarts gaan? Ik kan namelijk niet echt goed met mijn ouders over dit soort dingen praten en wil dit dan ook het liefst vermijden.
Hoelang kan het ongeveer duren voordat het over is?
Zijn er nog meer sappen naast cranberry die ervoor zorgen dat je er vanaf kan komen? Ik had namelijk gelezen dat sinaasappelsap ook kon helpen? Of is er iets anders wat ervoor zorgt dat je er vanaf komt?
Kan iemand vanuit mijn klachten zien of het ernstig is of niet? Aangezien ik me niet misselijk voel zou ik denken van niet, maar bloed plassen vind ik toch wel een beetje 'eng'. Maar omdat ik er soms helemaal geen last van heb denk ik ook dat het niet al te ernstig is?

Alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden. =)
Ik kon niet echt de antwoorden op deze vragen op het internet vinden.

ThunderShock / Naomi
Met citaat reageren
Oud 09-07-2010, 22:29
Verwijderd
Sinds zondag is al best lang en bloed plassen is geen goed teken, dus beter langs de huisarts.

Zorg er de volgende keer voor dat je na de seks gaat plassen en plas dan ook goed uit, dan spoel je mogelijke bactieren goed en op tijd weg. Mocht je toch klachten krijgen, begin dan zo snel mogelijk met veel drinken en flink wat vitamine C, daarnaast schijnt het dat specifiek cranberries heel goed helpen tegen die bacterien in je blaas; je kan cranberry-sap kopen, maar je hebt ook cranberry-capsules waarin een soort extract zit en heel veel vitamine C. Vooral vitamine C is belangrijk; het te veel aan vitamine C dat je binnen krijgt, plas je namelijk weer uit. En vitamine C is zuur, daar houden die bacterien niet van.
Ga ook plassen wanneer je aandrang voelt, niet proberen langer op te houden dan noodzakelijk is.
Als de klachten voorbij zijn, niet meteen stoppen met veel drinken + vitamine C, want er kunnen nog altijd wat bacterien achter zijn gebleven, als je stopt, vermenigvuldigen die zich weer razendsnel.

Zelf drink ik altijd veel water en neem ik die cranberry-capsules bij de eerste vage blaasontstekingklachten, werkt prima, 't zet zelden door

Maar voor deze keer zou ik wel naar de huisarts gaan hoor, want je wil niet dat het een nierbekkenontsteking wordt.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 13:18
indigo
indigo is offline
Hmm, naar voor je. Het klinkt inderdaad erg als blaasontsteking.

Als je naar de huisarts gaat, hoef je dat toch niet tegen je ouders te zeggen? En als je belt, is het heel vaak ook prima als je een plasje inlevert: ik heb in elk geval nog nooit met de dokter een afspraak gehad voor blaasontsteking. Je kunt in het weekend ook terecht bij de huisartsenpost: hoe eerder je erbij bent, hoe beter! Je krijgt dan een antibioticum dat je 5-7 dagen moet slikken. De klachten verbeteren vaak al snel na de eerste dag antibioticum innemen.

Blaasontsteking kan inderdaad ontstaan na seks en plassen na de seks helpt. Maar daar heb je nu niets meer aan. Zure dranken schijnen te helpen, maar de blaasontsteking gaat er meestal niet mee over. Ik heb ook wel eens adviezen gehoord over azijnbaden (azijn verdunnen met water en er dan in gaan zitten), dat werkt op dezelfde manire.

Maar voor nu: naar de huisarts, zoals Andijvie ook al aanraadt! Anders klimmen de bacteriën omhoog naar je nieren en dan ben je helemaal ver van huis.
Oud 10-07-2010, 13:45
Verwijderd

Nog even heel algemeen als aanvullig op bovenstaande posts.

Een blaasontsteking gaat bij jonge vrouwen meestal vanzelf weer over. Je kunt dat inderdaad versnellen met genoeg drinken, op tijd naar de wc gaan (niet heel lang je plas ophouden dus) en gebruik van vitamine C. Je kunt het voorkomen met cranberrysap of -capsules en door na de seks te plassen. Maar als het niet vanzelf overgaat, kan het nierbekkenontsteking veroorzaken, een ontsteking van de onderkant van je nier (het bekken, dat heet zo omdat het op een schaal lijkt); dit kan leiden tot bloedvergiftiging en blijvende schade aan je nieren.
Redenen om naar de huisarts te gaan met blaasontsteking zijn:
- als het na een week nog helemaal niet over is
- bloed plassen
- koorts
- pijn in je flanken of onderrug
- meer dan twee blaasontstekingen per jaar

Bij mannen is het trouwens anders. Bij mannen komt blaasontsteking veel minder vaak voor maar het gaat meestal niet vanzelf over en veroorzaakt vaker nierbekkenontsteking, daarom moet een man met klachten van blaasontsteking altijd naar de dokter.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 14:16
Balance
Balance is offline
Als je naar de huisarts gaat hoeven je ouders niks te weten. Misschien krijgen ze wel een rekening, maar daar staat niet op voor welke klacht je bij de huisarts bent geweest. Je kan dus een smoes bedenken waarvoor je naar de huisarts zou moeten.
Maar waarom durf je het je ouders niet te vertellen? Ik vermoed dat het is omdat jij een link legt met je eerste keer seks, maar als jij tegen hen zegt dat je blaasontsteking hebt, zullen zij echt niet meteen denken dat je dan vast seks hebt gehad. Blaasontsteking kun je ook gewoon krijgen, bijvoorbeeld doordat je te lang je plas hebt opgehouden. Als ik jou was zou ik dus toch je ouders inlichten en een afspraak maken bij de huisarts.
Oud 10-07-2010, 18:15
Tink*
Tink* is offline
Blaasontsteking is maar naar en daar wil je echt niet langer mee blijven lopen dan nodig is. Vaak is een afspraak met de huisarts niet eens nodig. Alleen even je (ochtend)urine inleveren bij de assistente en daarna wordt er een receptje uitgeschreven zodat je bij de apotheek antibiotica kan halen. Althans zo ging het bij mij. Je kan het overal van krijgen, dus je hoeft je ouders niet per se te vertellen dat je seks hebt gehad en je denkt dat het daardoor komt. Ik zou er niet mee blijven lopen en wachten tot het vanzelf overgaat, want straks wordt het nog erger en je wilt ook gewoon niet langer pijn dan nodig is.
Oud 11-07-2010, 23:54
Eend
Eend is offline
Ik heb standaard een blaasontsteking door al die rot katheters...
Oud 12-07-2010, 22:56
ThunderShock
ThunderShock is offline
Bedankt iedereen voor de reacties! Deze zullen mij ook zeker helpen als ik nog een keer een blaasontsteking heb.
Ik was zaterdag ochtend half 6 wakker tot 1 uur in de nacht en had heel die dag nergens last van. De zondag ook niet en vandaag ook weer niks. Dus ik kan denk ik wel zeggen dat het over is. Het is eigenlijk uit zichzelf over gegaan. Ben niet naar de huisarts geweest. Heb wel een keer een fles cranberry sap gekocht en die leeg gedronken, maar meer niet eigenlijk.

@ indigo
Ik heb geen flauw idee wie mijn huisarts is aangezien ik er nooit naar toe ga/hoef. Mijn ouders weten dat wel neem ik aan, maar ik durfde het hun niet echt te zeggen.

@ Balance
Dat het mijn eerste keer was durf ik inderdaad niet echt tegen mijn ouders te zeggen ook, maar ook om andere redenen waardoor het voor mij moeilijk is. Liever zeg ik die redenen niet. (Het is niet ernstig. Daar hoeft men dus geen zorgen over te maken.)

@ Eend
Misschien klink ik nu dom, maar wat zijn katheters?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten