Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2006, 17:19
Fantôme
Fantôme is offline
hoi,
ik weet niet of dit hier hoort, maar gezien je je rijopleiding ook als 'studie' kan beschouwen, plaats ik deze topic hier.
Als het niet goed is moet een fb hem maar even verplaatsen

Ik heb vandaag theorie-examen afgelegd. Gezakt. Terecht, want 9 fout. Morgen ga ik het nog eens proberen. Waarom morgen al? Omdat ik er van overtuigd ben dat ik de stof gewoon beheers. Ik twijfel gewoon te veel.
Sommige onderwerpen zijn in mijn boek ook niet duidelijk.

Bijv:
Moet je dimlicht ontsteken in een tunnel? Mijn boek zegt 'wij raden het je ten zeerste aan'. Ze zeggen niks over een verplichting. Het is dus wel verplicht!

Hebben voetgangers op een woonerf voorrang? Mijn boek zegt dat voetgangers de hoofdrol spelen op een woonerf. Dat ze de hele breedte mogen gebruiken. Dat je snelheid moet minderen en desnoods stoppen. Je mag de voetganger niet hinderen. Máár er wordt niet aangegeven dat zij voorrang hebben (en ook niet duidelijk dat zij het niet hebben). Wat moet het nu zijn??

Ik ben erg benieuwd naar jullie theorie ervaringen! In één keer geslaagd of...? En waarin zaten bij jou de fouten? Hoelang duurde het voordat je opnieuw theorie ging doen? Hoe verliep dit? Wat heb je gedaan om het goed voor te bereiden?

groetjes, fantome
Oud 09-01-2006, 17:32
Verwijderd
Voetgangers hebben op een woonerf, volgens mij, voorrang, maar 100% zeker weten doe ik het ook niet... (Misschien ook wel alleen als ze van rechts komen oid?)

Heb je oefenexamens gemaakt en theorieles gevolgd? Daar leer je meeste van, vond ik.

Ik ben in één keer geslaagd...had één fout (ik vond dat een kind van 4 achterin moest in een kinderzitje (ik wist het niet meer zeker en koos dus maar voor hetgeen me het veiligst leek)...dat hoefde niet per se).
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 17:36
Fantôme
Fantôme is offline
ja, boeken geleerd en examens geoefend.
geen les gehad omdat die een heel weekend zijn via mijn rijschool en ik geen heel weekend vrij kan van mn werk...

en van dat kinderzitje, dit is verplicht (althans, een geschikt kinderbeveiligingssysteem) indien dit aanwezig is. Zo niet, dan moeten ze gebruik maken voor een voor hen beschikbare autogordel.

ofzo.
Oud 09-01-2006, 17:37
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2006 @ 18:32 :
Voetgangers hebben op een woonerf, volgens mij, voorrang, maar 100% zeker weten doe ik het ook niet... (Misschien ook wel alleen als ze van rechts komen oid?)
het van rechts komen heeft er volgens mij niks mee te maken gezien dit alleen voor bestuurders geldt (en dus niet voor voetgangers). Op een woonerf gelden verder de normale voorrangsregels. Wanneer voetgangers op dezelfde weg rechtdoor gaan (en ik af zou slaan op een woonerf) moet ik hen wel voorrang verlenen. Maar in het geval van mijn theorie was het een voetganger van rechts.
Oud 09-01-2006, 17:43
Verwijderd
Ik weet niet meer precies wat de vraag was...maar het kwam er iig op neer dat het wel verplicht was geweest als het kind jonger was geweest.

Ik weet dat rechts alleen voor bestuurders geldt, maar er gelden wel meer dingen wel op een woonerf die normaal niet gelden, waarom zou dat dan ook niet kunnen? Als op een woonerf de normale voorrangsregels gelden, dan heeft een voetganger er dus geen voorrang. Tenzij hij rechtdoor gaat en jij afslaat idd.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 17:53
Balance
Balance is offline
Lijkt me meer iets voor V&V?

Ik zou allereerst zeggen: volg je eerste ingeving en ga niet meer aan het veranderen tijdens je examen. Je hebt grote kans dat je het fout verandert en daarnaast ook kans dat je niks ingevuld hebt op het moment dat je tijd om is.

Wat betreft je vragen waarbij je twijfelt: ga altijd uit van de veiligste mogelijkheid.
- dimlicht aan in tunnel is veiliger dan niet aan.
- voorrang geven aan kinderen op een woonerf is veiliger dan dat je het niet doet.

Zo zijn er ook vragen als 'is het verstandig om hier in te halen?' met plaatjes waarbij je vlak bij een bocht bent, er fietsers op de weg rijden, in de buurt van zebrapaden, enzovoorts.
In sommige gevallen mág en kán je inhalen (in het geval van de fietsers bijvoorbeeld), maar antwoord gewoon 'nee' bij je examen. Dat is het veiligst en in al dit soort vragen die ik ben tegengekomen was het uiteindelijke antwoord ook inderdaad 'nee'.

Doe dit alleen als je twijfelt. Kijk, weet je zeker dat iets verboden is of juist moet, dan moet je natuurlijk gewoon dat antwoord volgen. Maar twijfel je? Kies het veiligste antwoord!
Oud 09-01-2006, 18:00
Miracle
Miracle is offline
>> Verkeer en Vervoer
Oud 09-01-2006, 18:02
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 09-01-2006 @ 18:53 :
Lijkt me meer iets voor V&V?
Was allang overleg over.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 18:33
Balance
Balance is offline
Ja maar dat wist ik niet natuurlijk
Ik zag jou maar steeds posten en dacht 'die heeft er helemaal niet aan gedacht dat we tegenwoordig V&V hiervoor hebben'
Oud 09-01-2006, 19:36
Saycheese
Saycheese is offline
Ik ben in één keer geslaagd, met 3 fouten. Waar ik die fouten precies had gemaakt, weet ik niet meer, ik weet nog wel dat dat vragen waren waarvan ik het antwoord niet meer helemaal zeker wist, de rest wist ik wel zeker en had ik ook goed.
Ik heb geen theorielessen gevolgd, ik had een boek met theorie en een boek met 1500 examenvragen, geordend naar de hoofdstukken uit het theorieboek. Heb alle theorie hoofdstuk voor hoofdstuk doorgenomen, en na elk hoofdstuk heb ik de vragen gemaakt. Aan het einde heb ik alles nagekeken. De dingen die ik fout had, heb ik nog eens doorgelezen en toen ben ik nog een aantal proefexamens op internet gaan maken, en toen ben ik geslaagd.

Ik hoor trouwens vaak dat er duidelijk verschil is tussen theorieboeken. Dingen die in het ene boek wel staan, staan niet (of anders) in het andere boek. Dat vind ik eigenlijk wel raar. Misschien is het een idee om erbij te vertellen welk boek je had en of je het idee had dat dat boek je goed voorbereidde.

Ik had het boek van VekaBest en ik vond het een goed boek. Er kwamen geen dingen in het examen voor die niet of niet duidelijk waren besproken in het boek.
Oud 09-01-2006, 22:16
***ailá***
***ailá*** is offline
ik heb ook met vekabest geoefend... heb t in 1 keer gehaald
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 22:44
Fantôme
Fantôme is offline
hmm, ik had het boek 'het thoerieboek, leerboek voor het rijbewijs b' van 'Smit'. Deze had ik van mijn oom die ook pas zijn theorie had gedaan. Van Vekabest had ik wel de cdrom. Deze bood de rijschool aan (nadat ik een andere rijschool had gekozen). Die examens heb ik wel gedaan (van de cdrom) en toen was er ook af en toe al wat verwarring, maar die had ik over het algemeen wel gehaald...
ik hoop echt dat het morgen goed gaat!
Oud 09-01-2006, 22:51
***ailá***
***ailá*** is offline
ik hoop het ook voor je! het is zo'n rotgevoel om ergens voor te zakken
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 23:04
coopergirl
coopergirl is offline
Heel veel succes morgen Fantome!!!!!
Offtopic: Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar voetgangers hebben op een woonerf voorrang
Oud 09-01-2006, 23:12
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 10-01-2006 @ 00:04 :
Heel veel succes morgen Fantome!!!!!
Offtopic: Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar voetgangers hebben op een woonerf voorrang
héél zeker?!
Oud 09-01-2006, 23:13
Fantôme
Fantôme is offline
tnx voor de succeswensen! ik ga nu slapen,
goodnight
Oud 10-01-2006, 00:40
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-01-2006 @ 18:32 :

Heb je oefenexamens gemaakt en theorieles gevolgd? Daar leer je meeste van, vond ik.

Ik ben in één keer geslaagd...had één fout (ik vond dat een kind van 4 achterin moest in een kinderzitje (ik wist het niet meer zeker en koos dus maar voor hetgeen me het veiligst leek)...dat hoefde niet per se).
Hahaha, voetgangers die van rechts komen voorrang geven?...En jij had 1 fout in je examen?

Voetgangers op een woonerf hebben hoe dan ook voorrang. Ze mogen gaan en staan waar ze willen. Dus een groep spelende kinderen kan bij wijze van spreken de straat blokkeren zonder dat je er wat tegen mag doen...

Voor de TS: dat boek van jouw is wel erg vaag. Ik gebruik zelf het boek van de ANWB en ben daar wel tevreden over. Ze hebben alles wel redelijk letterlijk overgenomen uit het wetboek volgens mij. Trouwens, je kan ook zelf de verkeersregels uit het wetboek downloaden ergens...Ik dacht eerst dat dat niet te begrijpen was, maar dat valt best mee...
Oud 10-01-2006, 08:32
Verwijderd
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 10-01-2006 @ 01:40 :
Hahaha, voetgangers die van rechts komen voorrang geven?...En jij had 1 fout in je examen?
Dat is ruim vijf jaar geleden.

En in eerste instantie zei ik ook nu dat voetgangers op een woonerf hoe dan ook voorrang hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 12:11
Fantôme
Fantôme is offline
Gehaald!
Oud 10-01-2006, 12:32
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-01-2006 @ 00:12 :
héél zeker?!
Ja

Gefeliciteeeeeeerd
Oud 10-01-2006, 12:41
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 09-01-2006 @ 23:51 :
ik hoop het ook voor je! het is zo'n rotgevoel om ergens voor te zakken
Dan kan je nog beter zakken met 15 fout dan met 7, dat nèt niet gevoel is kut
Dat weet ik nog wel van mijn certificaat, had ik 6 fout, gezakt want toen mocht je er nog maar 5.
Toen voelde ik me al kut dat ik zo gezakt was en dan veranderen ze het een tijdje later nog in 6 fout=geslaagd ook!!
Naaiers
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 13:14
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MTpower schreef op 10-01-2006 @ 13:41 :
Dan kan je nog beter zakken met 15 fout dan met 7, dat nèt niet gevoel is kut
Dat weet ik nog wel van mijn certificaat, had ik 6 fout, gezakt want toen mocht je er nog maar 5.
Toen voelde ik me al kut dat ik zo gezakt was en dan veranderen ze het een tijdje later nog in 6 fout=geslaagd ook!!
Naaiers
Hoewel these days 6 fout mag hebben, zijn er ook meer vragen en "openvragen"...
Oud 10-01-2006, 13:16
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 10-01-2006 @ 14:14 :
Volgens mij zijn het nog steeds 50 vragen per examen?
En het gaat om het idee, eerst 5, ik had er 6, gezakt, nu mag je 6
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 13:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 10-01-2006 @ 14:14 :
Het zijn er de laatste jaren altijd al 50 voor zover ik weet?

En er is ook een kleine tussenperiode geweest: daarin mocht je wel maar 5 fout hebben, maar had je tegelijkertijd al dezelfde vragen als tegenwoordig (ja/nee, getal invullen en meerkeuzevragen).
Oud 10-01-2006, 13:37
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-01-2006 @ 14:33 :
Het zijn er de laatste jaren altijd al 50 voor zover ik weet?

En er is ook een kleine tussenperiode geweest: daarin mocht je wel maar 5 fout hebben, maar had je tegelijkertijd al dezelfde vragen als tegenwoordig (ja/nee, getal invullen en meerkeuzevragen).
Ik had bijna alleen maar meerkeuze, een paar open vragen en een aantal ja/nee vragen.
Dat was in mei 2003.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2006, 14:11
Balance
Balance is offline
Citaat:
MTpower schreef op 10-01-2006 @ 14:37 :
Ik had bijna alleen maar meerkeuze, een paar open vragen en een aantal ja/nee vragen.
Dat was in mei 2003.
Bij mij ook en dat was in december 2003 of januari 2004 (volgens mij januari)
Oud 10-01-2006, 14:28
phoxetis
phoxetis is offline
boeken zijn vervelend. Ik heb dat theorie boek gelijk weggeflikkerd, en een cursus theorie genomen. Nooit een bladzijde gelezen, 1 foutje op het examen.

Ze hebben dan een klaslokaal met twee grote televisies, waar ze voorbeeldsituaties laten zien met een videospeler.

Blijven dan net zolang moeilijke dingen herhalen tot iedereen het snapt.
Oud 10-01-2006, 14:32
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 10-01-2006 @ 15:28 :
boeken zijn vervelend. Ik heb dat theorie boek gelijk weggeflikkerd, en een cursus theorie genomen. Nooit een bladzijde gelezen, 1 foutje op het examen.

Ze hebben dan een klaslokaal met twee grote televisies, waar ze voorbeeldsituaties laten zien met een videospeler.

Blijven dan net zolang moeilijke dingen herhalen tot iedereen het snapt.
Voor het geld van zo'n cursus en 1 examen (bij prijs inbegrepen) kon ik 4 keer examen doen.
Ik heb het in 2x gehaald en stak dus lekker 60 euro in m'n zak
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 17:46
Balance
Balance is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 10-01-2006 @ 15:28 :
Je vindt boeken in het algemeen vervelend?
Of het theorieboek in het algemeen? Want hoe kan je dat weten als je nooit een bladzijde gelezen hebt?
Oud 10-01-2006, 21:06
butterbee
butterbee is offline
Heey,
ik ben toevallig vandaag geslaagd voor mijn theorie,
ik had 5 fout,
nou ik was ik ook vreselijk aan het twijfelen.
Zo telde ik tijdens de toets hoeveel fouten ik had en er nog mocht maken.

Ik gebruikte de standaard boeken die je ook bij een rijschool krijgt van mijn zus uit '03 en een cd van de bieb.
Ik maakte op de cd vanochtend nog 14 fout,
(gister 6, 11 en 13).
Ik denk dat je de meeste fouten maakt door te twijfelen.
Daarom moet je bij de bieb eens kijken of je ook het zelfde boek van een andere uitgever kan krijgen. Daar staat alles duidelijk en samenvattend in.
Ik wens je veel suc6!
En vergeet de toetsen van de cd niet.

Oja, vond ik grappig maar in het examen werd 112 gevraagd.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 23:43
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-01-2006 @ 09:32 :
Dat is ruim vijf jaar geleden.

En in eerste instantie zei ik ook nu dat voetgangers op een woonerf hoe dan ook voorrang hebben.
Jaaaa...en nu je reactie snel terugnemen Dat "hoe dan ook" staat stond er volgens mij niet bij....

Voor alle mensen die hier geslaagd zijn voor hun theorie: gefeliciteerd! Ik ga morgen theorie doen...
Oud 11-01-2006, 10:27
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Balance schreef op 10-01-2006 @ 18:46 :
Je vindt boeken in het algemeen vervelend?
Of het theorieboek in het algemeen? Want hoe kan je dat weten als je nooit een bladzijde gelezen hebt?
ja, ik vind boeken in het algemeen vervelend. ik gooi ze zo snel als mogelijk weg als ik er eentje heb. behalve service manuals voor mijn videocamera's en auto enzovoort, die zijn hartstikke duur

ik heb het theorieboek wel doorgebladerd, maar ik vond het vervelend en verder niet gelezen. Het was ook onduidelijk geformuleerd allemaal. Bovendien zat de theoriecursus toch bij de prijs inbegrepen.

disclaimer: dit is slechts mijn visie!
Oud 11-01-2006, 11:51
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
butterbee schreef op 10-01-2006 @ 22:06 :
Heey,
ik ben toevallig vandaag geslaagd voor mijn theorie,
ik had 5 fout,
nou ik was ik ook vreselijk aan het twijfelen.
Zo telde ik tijdens de toets hoeveel fouten ik had en er nog mocht maken.

Ik gebruikte de standaard boeken die je ook bij een rijschool krijgt van mijn zus uit '03 en een cd van de bieb.
Ik maakte op de cd vanochtend nog 14 fout,
(gister 6, 11 en 13).
Ik denk dat je de meeste fouten maakt door te twijfelen.
Daarom moet je bij de bieb eens kijken of je ook het zelfde boek van een andere uitgever kan krijgen. Daar staat alles duidelijk en samenvattend in.
Ik wens je veel suc6!
En vergeet de toetsen van de cd niet.

Oja, vond ik grappig maar in het examen werd 112 gevraagd.
ik had hem ook gister gehaald hoor
waar deed jij theorie?
Oud 11-01-2006, 16:37
butterbee
butterbee is offline
Enschede, jij?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 17:11
Verwijderd
Citaat:
butterbee schreef op 11-01-2006 @ 17:37 :
Enschede, jij?
Heb ik vorige week dinsdag nog met theorie gehaald voor me A.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 23:08
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
butterbee schreef op 11-01-2006 @ 17:37 :
Enschede, jij?
Alkmaar
maar dacht dat we misschien hetzelfde examen hadden gehad
weet niet hoeveel examens ze hebben liggen?!
Reageren

Regels voor berichten