Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Het kan alleen niet, aangezien je zwaarder word naarmate je harder gaat. Bij lichtsnelheid word de massa van een voorwerp dat puur uit deeltjes (en dus niet uit deeltjes en trillingen bestaat)oneindig, en aangezien er zoiets niet bestaat, kun je de lichtsnelheid niet verbreken.
Hoe het werkt snap ik alleen niet precies; maar het is een wijze les van meneer Hawking. ![]() Klik
Laatst gewijzigd op 23-07-2005 om 11:55. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Zie voor de theoretische mogelijkheid http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachyon
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
"sneller dan het licht" is niet pertinent onmogelijk: sterker nog, in de eerste milisecondes na de oerknal zijn er zeer waarschijnlijk deeltjes met een hogere snelheid dan de lichtsnelheid verplaatst. (verwijs ik hier nogmaals naar mijn wetenschapsbijbel: "Maps of Time" - David Christian ![]() ook wetenschappelijk onderbouwde filosofie over instante verplaatsing zou een ander licht op jouw stelling werpen. dat de mens nooit sneller zal gaan dan het licht is aannemelijk, maar (en dit is geen religieus gezwets) onze natuurwetten zijn niet eeuwig en oneindig waar. (denk aan het idee van de singulariteit) [edit]op wikipedia van ik nog het volgende: "De theorie van Einstein laat echter ook de mogelijkheid van tachyonen toe: deeltjes die altijd sneller gaan dan het licht, en oneindig veel energie nodig hebben om tot de lichtsnelheid af te remmen. Of ze daadwerkelijk bestaan is nog volledig onbekend, en kan ook in beginsel niet worden aangetoond." bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid en dat uit de mond van Einstein (die niet eens in de Oerknal-theorie geloofde) en verderop: "De Deense Harvard natuurkundige Lene Hau slaagde er in 1998 in om de gemiddelde snelheid van het licht te verlagen tot 17 m/sec, zo'n 61,2 km per uur. Zij deed dit door atomen af te koelen tot een miljoenste graad boven het absolute nulpunt. Atomen gaan zich dan gedragen als behorend tot een enkel superatoom. Deze toestand noemt men een Bose-Einsteincondensaat. In 1999 slaagde de onderzoeksgroep erin om het licht zelfs volledig stil te laten staan. De tijdsduur dat het licht stil stond duurde slechts één milliseconde." dingetjes om over na te denken als je zo vast overtuigd bent dat lichtsnelheid een absoluut maximum is [/edit]
Laatst gewijzigd op 01-08-2005 om 12:46. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Wat exotischere theorieen, zoals string theory, voorspellen ook dit soort deeltjes (tachyonen). Dit wordt meestal als argument gezien waarom een dergelijke theorie niet kan kloppen... Bij een snelheid groter dan de lichtsnelheid krijg je te maken met een imaginaire gamma-factor. Wat dat inhoudt: een deeltje krijgt dan energie en impuls die geen reële waarden meer aannemen. Niet-fysische antwoorden dus. Je kan dit als signaal zien, dat je theorie een over-beschrijving is van de fysica. Je kan veel vaker met behulp van de wiskunde komen tot antwoorden die weliswaar wiskundig consistent zijn met je theorie, maar fysisch nergens meer op slaan. De situatie "snelheid groter dan de lichtsnelheid" is zo'n geval. Citaat:
Het probleem is dat golven veel verschillende snelheden kennen: fasesnelheid en groepssnelheid zijn de bekendste. Maar er zijn, dacht ik, iets van 8 verschillende snelheden te herkennen in een golfpakket. Je moet dus voorzichtig zijn welke snelheid je bedoelt, wanneer je het hebt over "de lichtsnelheid". Een goed voorbeeld is zogeheten Cherenkov straling. Deze straling ontstaat wanneer een geladen deeltje (zoals een elektron) sneller dan het licht gaat in een bepaald medium (zoals water). In een medium wordt licht namelijk vertraagd, door een effect wat dispersie wordt genoemd. Dispersie zorgt ervoor dat de groepssnelheid van een golf, zoals licht, naar beneden gaat. Hierdoor kunnen deeltjes, zoals elektronen, sneller dan de groepssnelheid van het licht gaan in dat medium. Je krijgt dan dit effect: ![]() Die gloed is afkomstig van een kernreactor. Rondom de kernreactor is water aanwezig. Het water zorgt ervoor dat de groepssnelheid van licht met 30% verminderd wordt. Uit de kernreactor schieten heel wat deeltjes, waaronder elektronen. De elektronen gaan met een snelheid van in de buurt van 99.9% van de lichtsnelheid. Dit is dus meer dan de 70% van de groepssnelheid van licht. De elektronen gaan dus sneller dan het licht in het water. Doordat de elektronen verder geladen zijn, en worden afgeremd door het water beginnen ze straling uit te zenden: Cherenkov straling. En dat is precies die blauwe gloed die je op de foto ziet.
|||
![]() |
Citaat:
![]() en mijn voorbeelden waren dus niet al te treffend gekozen voor mijn stelling, maar: ik bedoelde te zeggen dat ik het erg onwetenschappelijk vindt om te zeggen dat "sneller dan het licht gaan onmogelijk is". ik snap dat het zeer onwaarschijnlijk is, maar om het 100% uit te sluiten (en te denken dat wij alles weten omtrent dit verschijnsel) is dom. de meest geniale theorien uit het verleden zijn in de afgelopen eeuwen onderuit gehaald. en ik snap dat de wetenschappelijke kennis gigantisch gegroeid is in de laatste eeuw, maar het is op zn minst arrogant om te denken dat we de "waarheid" nu zo'n beetje compleet hebben. zoals gezegd: ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat "wij" ooit sneller dan het licht zullen gaan, maar ik sluit het nooit uit (en ja, mijn voorbeelden waren hiervoor dus ongelukkig gekozen - ik zal niet meer met feiten gaan gooien waar ik de onderbouwing niet helemaal van ken). net zoals sommige mensen niet uitsloten dat de aarde om de zon zou draaien. heeft ze ook 2500 jaar gekost om het tegendeel geaccepteerd te krijgen. dit is een heel andere situatie, i know, maar ht idee is hetzelfde: kritisch blijven over bestaande theorien. oftewel: zeg nooit "nooit". Citaat:
er zijn ook filosofische wetenschappers te vinden die het voor mogelijk houden dat wij zelf ooit met de tijd/ruimtestructuur zullen gaan knoeien. dan kan "ik in mijn ruimteschip" misschien ooit sneller in een sterrenstelsel zijn dan het licht dat gelijktijdig in die richting ging. vaag gefilosofeer, ben ik met je eens. maar wederom geen reden om het uit te sluiten. *heeft het gevoel zichzelf alleen maar vaster te lullen* ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Da\n heb je het dus over de lokale lichtsnelheid. die 2,998 is vast gesteld in een zeker medium dus je kan wel sneller dan 2,998 maar niet gewoon in lucht. toch????
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Door dit topic ga ik maandag effe de bieb in kijken of ik boeken kan vinden ![]() Gegroet ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De vraag is dan waar de energie van je massa en je snelheid heen gaat, wordt die gebruikt voor je 'verdwijning' of misschien ontstaat er wel een soort explosie van energie die misschien wel voor het einde van dit heelal zorgt, you never know. Als de energie ook stil in de tijd blijft staan, zou betekenen dat energie zou kunnen 'verdwijnen' waardoor de wet van behoud van energie niet juist is. Dat zal, desondanks de onwaarschijnlijkheid van het sneller dan het licht gaan, een grote schok leveren in de natuurkunde.
Toch? Laatst gewijzigd op 06-08-2005 om 19:44. |
![]() |
|||||
Citaat:
De toekomst zien is onzin, de toekomst bestaat nu niet dus zie je die niet. Je ziet precies wat er nu, of eigenlijk een fractie van een fractie (enz.) van een seconde geleden gebeurde, net zoals we dat nu zien. Het probleem is dus dat de tijd waarschijnlijk voor je stil zal staan waardoor je niet meer bestaat, of, als je nog bestaat, zie je voor altijd hetzelfde beeld. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Tijd hebben wij gezet. WIj zeiden dat heet tijd. Tijd is een verbeelding. Alles gaat traag waardoor de tijd langzaam gaat. Tijd is een gevolg van licht... Mijn mening ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-08-2005 om 12:39. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wij hebben geen tijd gezet maar wij zeiden wel dat tijd tijd heet. Tijd is inderdaad een verbeelding maar dat is alles, en als alles een verbeelding is is het in feite echt (als alles zwart is kan het net zo goed wit zijn, er is toch geen verschil). Hoezo zou alles traag gaan, traag vergeleken met wat? Hoezo gaat de tijd langzaam, en waarom gaat de tijd langzaam omdat alles traag gaat (klinkt een domme vraag, maar als je even nadenkt is dat het zeker niet). Tijd is zeker geen gevolg van licht, er zou net zo goed geen licht kunnen zijn maar wel tijd. Tijd is echt niet afhankelijk van fotonnen. Dan naar je stelling 'licht is geen tijd', dat klopt inderdaad, maar ze hebben wel verband met elkaar. Ik had het over de lichtsnelheid, want hoe dichter je die snelheid nadert, hoe langzamer de tijd voor jou gaat, and that is a fact. Maar dat heeft niets met het licht zelf te maken, het had net zogoed de snelheid van een elektron of een vallende boomtak kunnen zijn.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
WAT er gebeurt ALS je SNELLER dan het LICHT gaat! Alleen maar dat het niet kan, dat je snelheden op verschillende manieren kunt meten of tijd langzamer loopt als je sneller gaat etc. etc. Dus nee, die indruk had ik niet, maar ben blij dat jij dat wel had ![]() Groetjes Ben(die geen zin had om alles door te lezen ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar... hij is wel diegene die het in een paar zinnen duidelijk verwoord ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ja, niemand heeft letterlijk gezegt wat er zou gebeuren, maar wel gesuggereerd, en we hebben het over een heleboel andere (belangrijke) dingen gehad.
||
![]() |
Citaat:
In de realiteit heeft het zich nog nooit voorgedaan. En totdat we de tachyon hebben gevonden, zal dat ook niet gebeuren. mogelijke gevolgen: het gevolg is in het geval van de Tachyon zoals ik al zei, dat ´hij` zijn oorsprong in de toekomst vind. Tevens heeft het een negatieve massa. hoe: het kan niet, maar ja dat was al WEL 20 keer verteld. wat dat eigenlijk precies is: precies zoals ik het zeg...terug in de tijd...het verleden....alles wat geweest is etc. etc. etc. waarom dat (niet) zou kunnen: noch jij, noch ik hebben oneindig veel energie in bezit en hebben een negatieve massa of vinden onze oorsprong in de toekomst. Moet ik het ook nog even voor je spellen??? hoe het zou gaan: HET KAN NIET KAN NIET KAN NIET!!!! K A N N I E T!!!!!!, maar ja, dat was ook al 20 keer verteld he. Groetjes Ben(die hoopt te hebben voldaan aan de eisen en quasi intellectuele vraagstellingen van meneer danwel mevrouw Diary of Dreams
||
![]() |
Citaat:
![]() Denk je echt dat iemand hier een zinnig antwoord op kan geven?
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Dankjewel Ben! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Wat ik bedoelde is, is dat al heeft niemand het zo duidelijk neer gezet als jij in een paar woorden ( ![]() Als iemand iets wetenschappelijks vraagt, lijkt het me logisch dat hij ook argumenten wil. Toen ik zei dat jij geen argumenten gaf doelde ik op dat anderen dat wel doen, en dat ik liever een beargumenteert verhaal over iets wat in feite nooit zou kunnen lees dan een onbeargumenteerde stelling dat het nooit zou kunnen. Voor mij maakt het opzich niet echt uit of je nu wel of niet sneller dan het licht kan gaan, als we er een erg interesante discussie over kunnen hebben vind ik het prima ![]() Ik vind het wat jammer dat ik half wordt 'uitgescholden' (oid.). Die vragen waren niet bedoeld om er een antwoord op te krijgen maar om mijn punt (welke ik hierboven geprobeert heb uit te leggen) duidelijk te maken. Het is niet mijn bedoeling om aanvallend over te komen, als ik toch zo overkom; sorry.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Sneller dan licht en terug in de tijd? Lord Dolphin | 10 | 18-02-2006 15:50 | |
sneller dan het licht wel mogelijk? Blitzkrieg Bop | 61 | 08-04-2004 20:48 | |