Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2006, 14:08
Verwijderd
Okay, ik heb nu dus Ubuntu permanent geinstalleerd - omdat de Windows XP CD-ROM niet meer wilt. Linux bevalt me op zich wel, het werkt iig. Nu heb ik wel een paar (beginners)vragen.

- Is er een makkelijke manier om aan de pakketen te komen die programma's vragen? Dat is echt irritant, dat als je wilt installeren je allerlei extra pakketen daar voor nodig hebt.
- Als je bijvoorbeeld een .bin-bestand (programma) download, kan je dit dan gewoon doen via terminal-chmod +x ...... en ./......?
- Wat is de juiste volgorde bij het compilen van een programma? ./configure, make, makeinstall? Of iets anders?
- Ik heb libdvdcss geinstalleerd om dvd'tjes te kunnen kijken. Nu doet een dvd'tje het wel, maar in welk programma ik de dvd ook bekijk, totem-xine of ogle, het beeld loopt niet soepel en in de verschuivingen zie ik horizontale streepjes. Ik dacht eerst dat het iets met DMA te maken had, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet controleren of activeren. Ik heb wel een tutotorial op internet gezien met sudo hdparm /dev/hdc/, maar dat werkt niet, want de terminal zegt dat die map niet bestaat. De DVD-speler/brander staat op /media/cdrom/, of is dat alleen een snelkoppeling naar een andere map, waarna ik wel de DMA kan inschakelen? (ik weet niet of DMA is ingeschakeld eigenlijk).

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2006, 14:15
Verwijderd
Je moet ff de help file van ubuntu helemaal doornemen, staat makkelijk in om applicaties te downloaden, welke codecs je nodig hebt, waar je ze haalt, mp3 spelers enz.
Staat ergens rechts boven aan (uit mijn hoofd) (Ergens bij help?)
anders ook te vinden hier
Maar deze is anders dan degene die ik ken.

Gefeli btw!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 14:30
Verwijderd
Ik heb die hulpfile al helemaal doorgenomen, dat is nu juist het probleem.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 06-01-2006 @ 15:30 :
Ik heb die hulpfile al helemaal doorgenomen, dat is nu juist het probleem.
Vaag, als je daar alles opvolgt voor de video instellingen, doet ie t..
iig bij mij..
Heb je al die programma's gedownload, die die zei dat je moest downloaden?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 15:03
Verwijderd
De DVD doet het wel, maar de beeldkwaliteit is niet van je het. (zie beginpost).
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:03
freyk
freyk is offline
Citaat:
Sylph schreef op 06-01-2006 @ 15:08 :
- Is er een makkelijke manier om aan de pakketen te komen die programma's vragen? Dat is echt irritant, dat als je wilt installeren je allerlei extra pakketen daar voor nodig hebt.
Als een programma een pakketje nodig heeft, dan heeftie hem nodig.
Om je het een beetje makkelijk te maken iseen paar adressen toevoegen in je apt repository, zodat apt ze automatisch download. (weet zo niet hoe synaptic hiermee om gaat).
Je kan ook nog een paar rpm-zoekmachines gaan gebruiken, bijvoorbeeld RPM Search en RPM Find.
Ik wacht geduldig op het moment dat Autopackage een standaard zal worden

Citaat:
- Als je bijvoorbeeld een .bin-bestand (programma) download, kan je dit dan gewoon doen via terminal-chmod +x ...... en ./......?
Dit weet ik zo niet, maar ik neem aan dat je gewoon via de terminal (zonder extra parameters) de boel kan opstarten.

Citaat:
- Wat is de juiste volgorde bij het compilen van een programma? ./configure, make, makeinstall? Of iets anders?
Zover ik het weet make en dan makeinstall.
Maar hiervoor raad ik je aan om de readme van het pakketje te lezen.

Laatst gewijzigd op 06-01-2006 om 17:24.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:34
Verwijderd
Maar als ik bijv. glib-1.2.9 wil installeren, dan doet './configure' het zonder problemen, maar 'make' geeft een melding dat dat commando niet bestaat. GCC is geinstalleerd. Wat is hier het probleem?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:41
freyk
freyk is offline
Ik ben er zo een dat eerst op zoek gaat naar een rpm, deb, enz, zodat ik geen dingen hoeft te compileren.
Je kan ook .rpm converteren naar .deb via alien (wat bij je ubuntu zit)
Oud 06-01-2006, 17:42
Verwijderd
En dat levert een kant-en-klaarpakketje op?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:44
freyk
freyk is offline
Ja, rpm's, deb, autopackage, enz moet je zien als windows .msi's.

De meeste mensen zeggen dat je beter vanaf packagemanager dat standaard bij je distro zit (in jou geval, synaptic) kan werken, om zo problemen te voorkomen.

Laatst gewijzigd op 06-01-2006 om 17:46.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:46
Verwijderd
Ja, ik werk wel met Sypnatic, maar daar staan ook niet alle pakketten in. En echt overzichtelijk is het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:49
Verwijderd
Huh? Ik heb Alien geinstalleerd, wil de conversie starten met alien blablablabla.rpm -d en dan zegt hij dat ik als root moet zijn aangemeld? Bij de installatie van Ubuntu heb ik nooit een rootgebruiker moeten opgeven, alleen een echte naam, accountnaam en wachtwoord. Suggesties?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:54
freyk
freyk is offline
Ik las hier dat synaptic ook met repository's werkt.
(Lees dit in iedergeval ff door).

Synaptic is een van de betere grafische packagemanagers die ik gezien heb maar mijn voorkeur gaat uit naar yast.
Je moet er maar aan wennen en er mee leren omgaan

Het irritante wat ik vind van ubuntu, is dat root account standaard niet aan staat
(deze kan je gelukkig nog wel activeren, zie deze Faq).
Je kan ook gaan sudo'en.

Laatst gewijzigd op 06-01-2006 om 18:01.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 14:00
Verwijderd
Niemand die weet hoe ik die vervelende horizontale streepjes tijdens beeldverschuivingen bij het afspelen van een dvd wegkrijg?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 14:26
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ubuntu heeft apt he, geen rpm's dus, kan wel, maar dan moet je ze met alien omzetten naar deb's.

Bin bestanden kan je chmod +x en en met ./ uitvoeren ja.

http://www.ubuntuguide.org/
Staan erg veel handige tips.

Voor root dingen sudo gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 18:43
Verwijderd
Hoe moet je Firefox updaten? Ik wil namelijk 1.5.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 19:55
freyk
freyk is offline
Vind hier op de wiki van ubuntu, een installatie handleiding.

Laatst gewijzigd op 07-01-2006 om 20:00.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 20:05
Verwijderd
Dank.

is tevens zeer blij dat hij java eindelijk aan de praat heeft gekregen
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 20:23
D@mien
D@mien is offline
kan misschien wel ff tussendoor:
Ik heb een vraagje over de installatie:
als ik ben aangekomen bij de 'partition disks' dan weet ik niet meer wat ik moet doen.
Ik wil nl op mijn C: schijf ubuntu installen, maar op mijn D schijf heb ik XP draaien... maar ik kan nergens vinden hoe ik hem op de C kan installeren...in de manual partition table kan ik helemaal niets doen met mijn C: partitie. (de schijf waar de C opstaat heeft nog 2 andere partities, waaronder dus de XP partitie) Er staat achter die partitie een smilie en een bliksemicoontje. In de guided partition scherm kan ik alleen de hele schijf formatten of de 3e partitie van de schijf resizen.

Mijn C schijf is FAT32 (XP wil er geen NTFS van maken, en ik weet niet wat de beste is voor Linux) en hij heeft zo'n 5.2GB vrij.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij em op de C kan zetten?
Oud 07-01-2006, 20:42
Verwijderd
Ik heb Firefox 1.5 er maar weer van af gegooid, de Java-plugin deed het niet met 1.5. Wel met de oudere versie.

Dat vind ik het kutte aan Ubuntu en ook wel aan Linux in het algemeen: niets werkt bij voorbaat.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 00:01
Verwijderd
Weet trouwens iemand waar je de bestandstypekoppelingen in Ubuntu kunt aanpasen? Ik wil dat .wmv-bestanden worden afgespeeld in mplayer, niet in totem.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 11:27
freyk
freyk is offline
Citaat:
D@mien schreef op 07-01-2006 @ 21:23 :
Ik wil nl op mijn C: schijf ubuntu installen, maar op mijn D schijf heb ik XP draaien... maar ik kan nergens vinden hoe ik hem op de C kan installeren...in de manual partition table kan ik helemaal niets doen met mijn C: partitie. (de schijf waar de C opstaat heeft nog 2 andere partities, waaronder dus de XP partitie) Er staat achter die partitie een smilie en een bliksemicoontje. In de guided partition scherm kan ik alleen de hele schijf formatten of de 3e partitie van de schijf resizen.
Ik zat vroeger met zo'n zelfde probleem.
Wat ik toen ter voorbereiding voor de installatie heb gedaan was eerst al mijn bestaande partities defragmanteren zodat ik (bijna) geen problemen kan verwachten tijdens het resizen.
Gebruikte partition magic een partitie te resizen en twee partities (swap en ext2) aan te maken.
Dit kan je ook doen met QTparted (of andere programma's) die op de Ultimate Bootcd (full) staan.

Citaat:
D@mien schreef op 07-01-2006 @ 21:23 :
Mijn C schijf is FAT32 (XP wil er geen NTFS van maken, en ik weet niet wat de beste is voor Linux) en hij heeft zo'n 5.2GB vrij.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij em op de C kan zetten?
Ubuntu kan niet op een FAT32 partitie draaien, hiervoor moet je toch echt een paar linuxpartities hebben.
Je kan bv tijdens de voorbereiding een linux-swap partitie maken van 500 mb
en de rest van de ruimte een reiserfs partitie maken.
Na de handmatige partitionering kan je gerust weer je ubuntu installatie weer opstarten, waar ubuntu's partitiemanager automatisch je aangemaakte partities zal zien.
Oud 08-01-2006, 11:43
freyk
freyk is offline
Citaat:
Sylph schreef op 07-01-2006 @ 21:42 :
Dat vind ik het kutte aan Ubuntu en ook wel aan Linux in het algemeen: niets werkt bij voorbaat.
Ubuntu is een van de moderne distro's waar bijna alle hardware meteen "goed" werken.
Qua software heb je de vrijheid om zelf alles in te stellen in te stellen, zodat het naar jouw smaak werkt
De meeste programma's (ook in windows) komen allemaal met standaard instellingen, zodat de gebruiker meteen kan beginnen.
De beheerders van ubuntu weten bijvoorbeeld niet dat je niet wil hebben dat wmv'tjes in totem word afgespeeld.
Het is staat gewoon voor iedereen vast: nadat je iets geinstalleert heb, de boel ook moet gaan configureren.

Citaat:
Sylph schreef op 08-01-2006 @ 01:01 :
Weet trouwens iemand waar je de bestandstypekoppelingen in Ubuntu kunt aanpasen? Ik wil dat .wmv-bestanden worden afgespeeld in mplayer, niet in totem.
rechtermuisknop op het wmv bestandje -> properties -> open with, maar ik neem aan dat je dat allang had gelezen op ubutuguide.org.

Het mooie is van linuxd istributies/software dat er genoeg informatie er over te vinden is, zolang je maar zoekt!

Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 11:51.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 16:56
D@mien
D@mien is offline
Ubuntu staat erop alleen is de desktop te lang voor mn monitor...terwijl de systemresolutie gewoon op 1024*768 staat..
[edit]het schermpositie staat te ver naar rechts...[/edit]
En mn dual boot werkt nog niet...hij pakt nu alleen ubuntu maar daar ga ik wel ff achteraan...

Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 17:30.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 17:58
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Sylph schreef op 07-01-2006 @ 21:42 :
Ik heb Firefox 1.5 er maar weer van af gegooid, de Java-plugin deed het niet met 1.5. Wel met de oudere versie.

Dat is t em nou net, eens goed instellen nooit meer gezeik, alle keuze is aan jou, niet de windows bullshit dat je een hele berg zooi hebt wat je niet wilt, geen last meer van vast lopers, geen trage swaps meer omdat windows weigert je geheugen te gebruiken ookal heb je 2 gig en gewoon lekker naar je hardschijf swapt.

Mja. Toe gegeven, linux is niet voor iedereen weggelegt, voor de gemiddelde "ooow, gewoon altijd op nextklikken" lui is t niks. Voor degene die een snel stabiel systeem zonder bullshit en poespas willen waarvan ze zeker weten dat t gewoon goed werkt is t perfect, maar dan moet je er wel even wat tijd insteken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2006, 18:11
D@mien
D@mien is offline
kan iemand me helpen met het instellen vam Grub, want ik kom dr helemaal niet uit... ik wil kunnen kiezen tussen XP en Ubuntu bij het opstarten..
Ik kan in ubuntu mn andere HDDs niet op (hij zegt dat ik daar de rechten niet voor heb )
Oud 08-01-2006, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 08-01-2006 @ 18:58 :
Voor degene die een snel stabiel systeem zonder bullshit en poespas willen waarvan ze zeker weten dat t gewoon goed werkt is t perfect, maar dan moet je er wel even wat tijd insteken.
Zeker, maar als ik een hele avond en nacht bezig ben om 1 programma te installeren, en dan het vervolgens nog niet lukt omdat er een of andere cryptische foutmelding op het terminalscherm verschijnt, raak ik toch wel geirriteerd.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 08-01-2006 @ 18:58 :
Dat is t em nou net, eens goed instellen nooit meer gezeik, alle keuze is aan jou, niet de windows bullshit dat je een hele berg zooi hebt wat je niet wilt, geen last meer van vast lopers, geen trage swaps meer omdat windows weigert je geheugen te gebruiken ookal heb je 2 gig en gewoon lekker naar je hardschijf swapt.
Ik ben echt niet snel tevreden en heb ook Linux-ervaring, maar als jouw Windows-machine dat gedrag vertoont ben je óf zelf een noob óf heb je gewoon een kutpc
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 20:04
D@mien
D@mien is offline
Ik krijg na het instellen van Grub bij het selecteren van XP in het bootmenu te zien: Error 12 "invalid device requested"
Google zegt dat het een fout is die niet onder de andere fouten valt oid...en daar heb ik geen hol aan..

Volges de Disks manager van ubuntu staat mijn XP op hda5.
Als ik dan in de menu.lst invul dat ie op hd(0,4) moet kijken dan krijg ik "error 13: invalid or unsupported executable format" te zien...
Ik heb em op hd(0,4) gezet, omdat ik op google zag dat grub bij 0 begint te tellen en linux bij 1..

Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 20:14.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 21:39
D@mien
D@mien is offline
hmz...volges mij is er iets héél erg fout gegaan bij de ubuntu install...
ik dacht 'ff' dmv de XP setup CD een fixmbr uit te voeren om mn XP weer goed te krijgen, maar ik krijg alleen te zien dat ie mn hardware gaat inspecteren, en daarna wordt mn scherm zwart...
Ik ben nu windows setup aant booten dmv floppys...om op die manier een command prompt te krijgen...
[edit]fixmbr heeft et alleen maar erger gemaakt nu boot ie helemaal niet meer. Lang leve een server met nog ruimte voor een schijf. Kga daar de linux schijf formatten en alles maar zo oplossen...[/edit]

Laatst gewijzigd op 08-01-2006 om 22:11.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 00:14
D@mien
D@mien is offline
Ik ga de hele zooi morgen maar formatteren en weer opnieuw partitioneren, want dit gaat nergens meer over...gelukkig had ik al backups gemaakt dus is de schade vrijwel nihil...
Kan iemand me nu exact vertellen hóe ik de linux schijf moet formatten (welk type etc) zodat ik et niet weer verkloot...
Ik wil linux nu op mn D schijf hebben...voor als dat iets uitmaakt.
Ik heb nog gekeken op die ultimate bootdisc naar QTparted, maar die kan ik nérges opdie CD vinden...
maar normaliter zou grub toch je windowsboot moeten zien, snappen en in de lijst zetten?
Ik heb nu de 64bit versie gedowned van ubuntu, maar is dat nu al verstandig? ik kwam bijv. al tegen dat flash nog geen 64bits linux ondersteuning heeft...

Laatst gewijzigd op 09-01-2006 om 00:17.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 05:44
freyk
freyk is offline
Ik heb mijn partities op mijn primaire hardeschijf gemikt (weer dus ook mijn c-paritie op staat).
En heb tot nu toe nog geen geen bootproblemen gehad.
* klopt af *
Als je INSERT (kleine linux distro op ubcd) gebruikt, kan je vanaf daar QTParted opstarten.
Oud 09-01-2006, 06:21
D@mien
D@mien is offline
Ik zie dan weer een sub menu...en daar zie ik qtparted niet staan...
Oud 09-01-2006, 12:26
freyk
freyk is offline
Offtopic:
In UBCD: Insert for linux -> normal bootup.
Daarna zal je een opstartmenutje krijgen van insert, druk daar op de enter-toets, zodat insert geladen word.
Op het bureablad van Insert zal je het ikoontje vinden van QTParted.
Oud 09-01-2006, 13:35
Verwijderd
Soms denk ik te moeilijk, ik ben weer de hele nacht bezig geweest een programma te installeren en dan blijkt dat je het gewoon via Synaptic kan doen.

Even een ander kort vraagje, hoe kan ik zorgen dat ik trema's en accenten met m'n toetsenbord kan doen? De taal staat nu op Amerikaans Engels (US), en dat moet VS Internationaal worden - maar dat kan ik nergens kiezen. Iemand enig idee?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 13:39
Verwijderd
Okay, het toetsenbord staat nu op 'Toetsenbord 105 toetsen (Internationaal)' en de taalinstelling op 'Amerikaans Engels Alternatief Internationaal [us_intl], maar als ik een trema wil doen gebeurt er nog steeds niets. Niet met de aanhalingsteken-manier en ook niet via Alt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 09-01-2006 @ 14:39 :
Okay, het toetsenbord staat nu op 'Toetsenbord 105 toetsen (Internationaal)' en de taalinstelling op 'Amerikaans Engels Alternatief Internationaal [us_intl], maar als ik een trema wil doen gebeurt er nog steeds niets. Niet met de aanhalingsteken-manier en ook niet via Alt.
( https://wiki.ubuntu.com/KeyboardLayo...7C%28layout%29 )
Ik ga ervan uit dat je alleen in X een andere layout wilt, zodat je wel een standaard us layout hebt in de text consoles. In je xorg.conf kan je zetten welke layout je wil hebben. Dit kan je handmatig invullen (locatie is /etc/X11/xorg.conf) of je kan xorg-config (oid) runnen.
Dan vul je de grafische kaart in, de sync ranges van je monitor en de layout van je keyboard.

Van http://www.gentoo.org/doc/en/xorg-config.xml:
Xorg provides a tool called xorgconfig which will ask you for various information regarding your system (graphical adapter, keyboard, ...). Based on your input it will create a xorg.conf file
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:34
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef op 09-01-2006 @ 01:14 :
Ik ga de hele zooi morgen maar formatteren en weer opnieuw partitioneren, want dit gaat nergens meer over...gelukkig had ik al backups gemaakt dus is de schade vrijwel nihil...
Kan iemand me nu exact vertellen hóe ik de linux schijf moet formatten (welk type etc) zodat ik et niet weer verkloot...
Ik wil linux nu op mn D schijf hebben...voor als dat iets uitmaakt.
Ik heb nog gekeken op die ultimate bootdisc naar QTparted, maar die kan ik nérges opdie CD vinden...
maar normaliter zou grub toch je windowsboot moeten zien, snappen en in de lijst zetten?
Ik heb nu de 64bit versie gedowned van ubuntu, maar is dat nu al verstandig? ik kwam bijv. al tegen dat flash nog geen 64bits linux ondersteuning heeft...
Knoppix heeft qtparted ook.
Guide: Resizing NTFS

1. Download Knoppix
* Version 3.6 is known to work well for this. I assume every version is stable and should work.
2. Burn, and Reinsert the knoppix disk, reboot, set your BIOS to boot from CD, boot knoppix
* Getting dropped into a limited shell? Specify boot: knoppix nodma - this is common with substandard Compaq/HP cd-drives from the Mid-90's
3. Open a terminal, also called shell (click the monitor-looking icon that (usually) has a shell icon on it)
* konsole_icon_48.png
* konsole.png
4. type in sudo qtparted
*
Enlarge
5. Resize the windows partition by adjusting the slider on the partitions as far as it goes (or however much space you want - I recommend 15g for gentoo if you plan to compile gnome and openoffice) but then pull it a little bit back otherwise, by some sort of off-by-one errror you get a message that the drive is fragmented and cannot be resized - so not true.
6. Hit the save button
* If it looks frozen, don't be alarmed. Open a terminal and type top. You should see that ntfresize is alive and well... just thinking.
7. Reboot
8. Repeat the defragging steps and the resizing steps until the drive is the size you want it to be.
9. Congratulations. Now you can install Gentoo, or any other GNU/Linux, or another other sane OS in the free space you've created.

http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Install..._after_Windows

Als je grub gewoon installeert, heb je het programma grub, dan moet je grub zelf nog in de mbr bijv. installeren. En even een grub.conf aanmaken.

Stel dat windows op de eerste partitite van de eerste harde schijf (ata) staat, dan zet je dit in je grub.conf (locatie: /boot/grub/grub.conf)
Code:
title Windows
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:43
Verwijderd
Maar niemand die weet hoe ik de horizontale strepen in m'n dvd-beeldverschuivingen wegkrijg?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 09-01-2006 @ 15:43 :
Maar niemand die weet hoe ik de horizontale strepen in m'n dvd-beeldverschuivingen wegkrijg?
Dat is vast op te lossen.
Lijkt het hier op?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 14:58
Verwijderd
Makkelijk op te lossen. Interlacing probleem. Uitleg:
Bron: http://forums.gentoo.org/viewtopic-t...tal+lines.html
Hi,

This Problem you have sounds like a standard interlaced DVD progressive Display error. Some DVD's have an interlaced picture stored (50 half pictures with every second line instead of 25 full pictures in PAL or 60 instead of 30 in NTSC). A CRT monitor changes scan modes in full screen to fit this frequencies unless you say otherwise. Your Display is not able to work in interlaced mode. It has to work with full pictures.

The Modelines in the example are possible settings for your Monitor for resolution and refresh rate. You can switch through those modes, but I don't remember the key combination (never used it myself). They Set a standard mode (first one) with the native resolution (of the used display) of 1280x800 with a horizontal sync rate of 83.91 kHz on the analog input of the display. The rest of the Modeline are specifications for the horizontal and vertical resolution. The other modelines define an standard ressolution for a PAL DVD at screen refresh rates of 79 Hz and 100 Hz. I would not use refresh rates as high as 100 Hz with a LCD. But who knows, maybe they can use this now.

So your options are:

1. try to find deinterlace option in fullscreen (seems to work in a window as you get no scanlines in that mode) in your preferred Player

2. try to edit your xorg.conf to match your Display and switch through the modes manually if you want to watch a DVD (I doubt that this will fix the jumping lines, but its worth a shot)

---
Ik weet niet welke mediaplayer je gebruikt, maar dus gewono even googlen voor een deinterlace option (in de fullscreen modus) te vinden.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:26
D@mien
D@mien is offline
Kep nu met QTparted op advies van een kennis (die al jaren linux draait) een 200MB bootpartitie gemaakt vooraan opde primary master (EXT3) en kben nu bezig met XP. Ik zie nu wel steeds dat wanneer hij reboot en hij de CDrom moet hebben om verder te gaan met setup, hij dan de A: schijf aanspreekt ipv mn CDROM station en dus een error geeft. Ik moet dan handmatig zeggen dat ie moet booten van de CDROM en dan doet ie et (Ik moet op F11 rossen bij et opstarten en dan CDROM selecteren)
Is dit een fout in BIOS of iets anders?
[edit]kzie et al...BIOS heeft zitten kloten met de HDD volgorde bij het booten...[/edit]

Laatst gewijzigd op 09-01-2006 om 16:35.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:26
Verwijderd
Jeej, de horizontale lijntjes zijn weg. Bedankt. De beeldkwaliteit is nog steeds iets minder dan ik onder Windows gewend ben, maar goed, het is gratis.

Het toetsenbord instellen is nog steeds niet gelukt. Ik heb /etc/X11/xorg.conf aangepast naar:

Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "us_intl"
EndSection

Hier zit iets fout he? Toen ik opnieuw opstartte kreeg ik de eerst de vraag welke instellingen ik wilde gebruiken, die van GNOME of van X-server. Toen ik op X-server klikte kreeg ik een rij foutmeldingen, en het toetsenbord produceerde nog geen steeds trema's. Toen ik weer opnieuw opstartte kreeg ik geen vragen of foutmeldingen meer, maar deden de trema's het evenmin. Wat zit hier fout?

Ik kan de speciale tekens wel via Tekenset invoegen, maar dat is nogal omslachtig.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 21:22
Verwijderd
En ik heb ook een probleem met BitTorrent. Welke client ik ook start, standaard BitTorrent, Azureus of BitTornado - de download start heeeeel traag en blijf ook heel traag en komt nooit boven de 3 kb/s uit. In BitTornado blijft de torrentkleur permanent geel. Volgens Netwerkbeheer ben ik direct via ethernet-eth0 verbonden met Internet. Ik heb geen firewall geinstalleerd en ook de firewall van het modem staat niet aan. Iemand een idee?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 21:35
Verwijderd
Je moet op je router wel poorten openen, dat heeft niet zozeer met de firewall te maken maar met de NAT (network address translation). Kijk even van welke poort je client nu gebruik maakt of kies een nieuwe. Ga naar de webinterface van je router en open de poort, meestal staat dat ergens bij 'NAT mapping', 'port forwarding' of iets dergelijks, moet je even kijken. Het gaat er nl. om dat die poort van buitenaf te zien is als 'beschikbaar voor dataverkeer'.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 21:38
Verwijderd
Ik heb met Shields Up poort 16881 geprobed. Die is open. Maar als ik Azureus op die poort instelt gaat het evenmin beter.

Ik heb trouwens geen router. - of bedoel je echt het modem?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 21:40
Verwijderd
Huh? Nu is 16881 opeens Stealth?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 21:48
Verwijderd
Modemrouter dan, als het een modem en router ineen is

Trouwens, voor Shields Up! is 'stealth' goed, maar dan werkt Azureus nog niet goed. Je moet trouwens op die poort zowel TCP als UDP verkeer toestaan, anders werkt het ook niet.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 21:53
Verwijderd
Het probleem is dat ik in de 'modemrouter'-instellingen ook niets qua poorten kan instellen. Ik heb wel Azureus aan Game & Application Sharing toegevoegd, maar ik denk niet dat dat iets met poorten te maken heeft, en effect heeft het ook niet.

Zijn er andere plaatsen waar ik de poortinstellingen kan vinden? Ik vind het wel raar, want onder Windows deed het hele geval het wel.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 21:55
Verwijderd
Nou, als het aan je OS ligt kan ik je er niet mee helpen. Overigens, in de handleiding van de router moet het ook wel te vinden zijn, als het tenminste daaraan ligt. Internet en dergelijke zijn niet echt mijn terrein.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten