Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2007, 22:59
danielcraiglove
danielcraiglove is offline
Hallo mensen!!

Doet hier iemand WO sociologie? hoe bevalt de opleiding en is het een zware opleiding?

Wil er heel graag meer over weten. Alle ervaringen zijn welkom!!

gegroet!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2007, 11:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Een huisgenoot van mij doet het en die is er erg enthousiast over. Ze leert altijd wel veel, dus ik denk dat het redelijk zwaar is. Aan de andere kant haalt ze wel heel hoge cijfers, dus misschien valt het ook wel mee. In elk geval leert ze hele interessante dingen over game theory en zo.
Oud 20-03-2007, 12:56
Hempo
Hempo is offline
Bron: Wikipedia

Sociologie is de leer van de menselijke samenleving en haar verschijnselen. Daarbij staan vooral de inrichting en veranderingen daarvan, alsmede problemen en sociale conflicten centraal.

De sociologie bestudeert mensen en hun gedrag in hun sociale omgeving, in relatie tot de heersende moraal en ethiek en in verband met politieke en filosofische gedragscodes. Praktisch gezien betekent dat de bestudering van het dagelijkse leven van mensen en het functioneren van mensen in hun omgeving, sociale verbanden, gezinsstructuren, religieuze verbanden, wetten, normen en waarden, rolpatronen en culturele verbanden. De drie hoofdthema's van de sociologie zijn het rationalisatieprobleem, het cohesieprobleem en het ongelijkheidsprobleem.

Sociologie is een (beschrijvende) maatschappijwetenschap en geen exacte wetenschap (bv: wiskunde). Het heeft ook te maken met wetenschappelijke disciplines als geschiedkunde, geografie, politiek, vergelijkende cultuurwetenschappen, psychologie, filosofie, economie, antropologie, criminologie en demografie.

-------------------------------------

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

aat het met onze samenleving de goede kant op? Hoe zorgen we dat mensen niet achterop raken in deze snelle en ingewikkelde tijd? Kunnen verschillende culturen vreedzaam met elkaar leren samenleven? Verhoogt economische welvaart ook sociale welvaart? Verhogen de technische mogelijkheden van de gezondheidszorg de kwaliteit van leven? Waarom zijn er verschillen in onderwijskansen tussen kinderen uit hogere en lagere milieus? Onder welke omstandigheden houden mensen rekening met elkaar en vertonen zij sociaal gedrag?

De sociologie houdt zich bezig met het verklaren van de oorzaken en gevolgen van sociale verschijnselen. Sociologie bestudeert het functioneren van mensen in de maatschappij en onderzoekt en beschrijft hoe samenlevingen functioneren. Een socioloog bestudeert de kwaliteit van de samenleving, hoe de onderlinge samenhang van mensen en groepen in de maatschappij zich ontwikkelt, en wat dat betekent voor de mensen die daarin leven.

Typische onderwerpen voor sociologen gaan bijvoorbeeld over:

* Sociale organisatie: cultuur en instituties, zoals: familie, gezin, religie, opvoeding, arbeid en politiek.
* Sociale ongelijkheide gelaagdheid van de samenleving, denk aan: macht en gezag, autoriteit, status, armoede, seksisme en racisme.
* Sociale veranderingsprocessen: denk aan: industrialisatie, individualisering, verstedelijking en modernisering.
* Afwijkend gedrag: neem bijvoorbeeld de recente discussie over normen en waarden, criminaliteit, stigmatisering.
* Collectief gedrag: zoals je dat ziet bij: stakingen, revoluties en sociale bewegingen.

Mensen kunnen niet zonder de samenleving waarin ze leven. In interactie met de samenleving realiseren mensen doelen en behoeften. Sociologie gaat over de wisselwerking tussen een individu en zijn sociale omgeving. Of anders gezegd: over de invloed van een individu op het collectief en andersom. Sociologen laten zien hoe complex het menselijk samenleven is en waarom simpele oplossingen veelal onbedoelde neveneffecten tot gevolg hebben.

Sociologie betekent letterlijk: wetten van de maatschappij.

Sociologen onderzoeken en beschrijven hoe de samenleving functioneert. Als socioloog bestudeer je de onderlinge samenhang tussen mensen en groepen. Centraal staat de wisselwerking tussen individueel gedrag van mensen en hun sociale omgeving. In die context onderzoek je verschijnselen en veranderingen in de maatschappij. Sociologie kenmerkt zich door een brede en kritische benadering van de ontwikkelingen in de samenleving. Sociologie heeft raakvlakken met onder andere psychologie, economie, politicologie, rechten en geschiedenis.

Verschillen tussen sociologie en ...

Psychologie
Psychologie is evenals Sociologie een gedragswetenschap en gaat ook over mensen. Toch zijn er verschillen. In de Psychologie gaat het hoofdzakelijk over het psychisch welbevinden van een individu. Sociologie richt zich op het welzijn van groepen mensen, van het hele dorp, van de maatschappij etc. Sociologie richt zich zowel op het individu als zijn sociale omgeving. Dat betekent dat de Sociologie kijkt naar het gedrag van individuen én de effecten daarvan voor de maatschappij (macro-niveau), maar ook andersom, naar het effect van de sociale omgeving op een individu. Psychologie zich hoofdzakelijk op het gedrag van individuen op micro-niveau. In de Sociologie zijn de omgeving en de context altijd van belang voor het beschrijven van gedrag en de uitkomsten van dat gedrag. In de Psychologie is deze wijde context van minder belang. Zij kijkt bijvoorbeeld naar een individu die gedrag vertoont dat problematisch is voor die persoon zelf. Daarmee belicht de Psychologie ook een wezenlijk ander doel. Een psycholoog is namelijk tevens hulpverlener, hij doorziet het gedrag van individu en helpt hem daarmee om te gaan. Een socioloog beschrijft de wisselwerking tussen het gedrag van een individu en de gevolgen daarvan voor zijn omgeving en is daardoor veel meer bezig met de uitkomst van dat gedag op collectief niveau, dan enkel op individueel niveau.

Economie
De economie is net als de Sociologie bezig met sociale welvaart. Een deel van de sociale welvaart wordt volgens economen bepaald door fysieke welvaart, waaronder financiële welvaart. Volgens sociologen wordt sociale welvaart maar voor een deel bepaald door fysieke welvaart, en zijn bijvoorbeeld status en affectie ook van belang. Sociologie richt zich dus op sociale welvaart en al haar aspecten, Economie is alleen gericht op fysieke welvaart.

Bedrijfskunde
In de Organisatiesociologie is Human Resource Management een belangrijk thema. Het gaat dan om de mens in een organisatie. Een socioloog houdt zich niet alleen bezig met hoe een bedrijf het beste gemanaged kan worden om haar winst te maximaliseren, maar ook welk effect een bepaalde managementstijl heeft op het gedrag van werknemers in die organisatie. Welke organisatievorm is bijvoorbeeld het meest effectief als het gaat om een hoge motivatie van werknemers? Sociologie oog heeft - net als Bedrijfskunde - oog voor de markt, die mede bepaald wordt door bedrijven. Sociologie houdt ze zich echter niet bezig met hoe je het beste op die markt in kunt spelen, maar veel meer wat de gevolgen zijn van het functioneren van de markt.

Bestuurskunde
Bestuurskunde houdt zich bezig met overheid en openbaar bestuur. Vragen die gesteld worden zijn hoe de overheid functioneert en welke beleidsruimte de overheid heeft. Bestuurskundigen kijken hoe een land op een efficiënte manier bestuurd kan worden en ze hebben daarbij oog voor het algemeen belang. Gemeenten, provincies en het rijk zetten bestuurskundigen in om te adviseren in welke vorm zij dit het beste kunnen doen. Sociologen houden zich niet zozeer bezig met de vorm en de uitvoer van het bestuur, als wel met de vraag in hoeverre mensen bestuurd dienen te worden en waarin de wijze van sturing of het zich juist niet mee bemoeien op collectief niveau faalt of succesvol is.

Antropologie
In de Antropologie gaat het net als in de Sociologie over samenlevingen. In de Antropologie worden allerlei vormen van samenlevingen bestudeerd, de Sociologie richt zich vrijwel alleen op alles wat zich in Westerse samenlevingen afspeelt.

Pedagogiek
De Pedagogiek houdt zich bezig met het primaire opvoedingsproces. Net als in de Sociologie is er aandacht voor sociaal en normatief gedrag. Het verschil is dat Pedagogiek zich vooral richt op opvoedingsprocessen waarin ouders een belangrijke rol spelen en Sociologie meer kijkt naar deze processen en hun uitkomsten op collectief niveau. Een voorbeeld: In een stad met relatief veel criminele Marokkaanse jongeren richt een pedagoog zich op een probleemgezin en kijkt een socioloog wat de gemeente kan doen om Marokkaanse hangjongeren niet verveeld op straat te laten hangen.

Onderwijskunde
Onderwijskunde houdt zich bezig met de invulling en uitvoer van een succesvol onderwijsproces, waarin kinderen op een zo goed mogelijke manier kunnen leren. Gelijkenis met Sociologie zit in de Onderwijssociologie, waarin ook veel aandacht is voor onderwijsthema’s, zoals zwarte scholen en gelijke onderwijskansen. Het verschil is dat Onderwijskunde zich primair richt op deze thema’s en Sociologie zich in bredere zin met dit thema bezighoudt.

Sociale Geografie
Een sociaal‑geograaf kijkt hoe een samenleving ruimtelijk is georganiseerd, waarom dat zo is en hoe het ook anders zou kunnen. Een socioloog is ook gericht in de inrichting van de publieke ruimte, maar veel meer in wat zich daar in afspeelt. Sociale geografie is gericht op demografische aspecten, Sociologie kijkt meer naar inhoudelijke oorzaken van hoe de samenleving is georganiseerd.

EEN VOORBEELD:
Uit een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat Nederlanders voor de toekomst een hardere samenleving vrezen, een prestatiemaatschappij. Ze wensen juist meer solidariteit en gemeenschap.

Wie zou wat vragen?

Psycholoog

Hoe gaan mensen om met een groot verschil tussen wensen en verwachtingen?

Heeft dat verschil te maken met zelf wel of niet invloed uit kunnen oefenen?

Econoom

Wat betekent een laag ‘consumenten-vertrouwen’ voor de economie?

Kan Nederland de wereldwijde economische concurrentie overleven zónder

prestatiemaatschappij?

Bestuurskundige

Hoe komt het dat het vertrouwen in het openbaar bestuur zo laag is?

Wat betekent dit lage vertrouwen voor de rol en legitimatie van de overheid?

Onderwijskundige

Hoe kunnen we het onderwijsproces zo vorm geven dat er ruimte is om burgerschap en sociaal gedrag aan te leren?

Socioloog

Hoe komt het dat veel mensen meer solidariteit willen, maar dat dat toch niet tot

stand komt?

Is de mate van solidariteit en ‘gemeenschap’ echt afgenomen in de loop der tijd of

heeft het een andere vorm gekregen?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 12:40
__
__ is offline
jup, ik. het bevalt en is niet erg zwaar. pm maar als je specifieke vragen hebt ofzo, ik weet zo niet precies wat je wil weten.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2007, 16:34
Verwijderd
Ik wil misschien ook Sociologie gaan doen. Maar ik twijfel nog een beetje tussen Psychologie en dit.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 12:43
Lotte
Lotte is offline
Ik ga dit waarschijnlijk ook studeren Maarem, wat is nou het verschil tussen sociologie en die nieuwe studie gedrag en samenleving? Ik had nog een vraagje: richt de studie zich enkel op de integreatieproblematiek in Nederland of is de studie ruimer?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 28-03-2007 @ 13:43 :
Ik ga dit waarschijnlijk ook studeren Maarem, wat is nou het verschil tussen sociologie en die nieuwe studie gedrag en samenleving? Ik had nog een vraagje: richt de studie zich enkel op de integreatieproblematiek in Nederland of is de studie ruimer?
Ja, dat vraag ik me ook af! Die studie lijkt me ook heel interessant, maar op de site gaat het vooral over integratie en als daar de studie alleen/vooral over gaat, doe ik toch liever Sociologie.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2007, 09:18
__
__ is offline
ik had eerlijk gezegd nog nooit van die nieuwe studie gehoord, dus daar durf ik niet echt iets over te zeggen. de vakken die je daar krijgt (psychologie, communicatiewetenschap, culturele antropologie, planologie, sociologie,
politicologie, pedagogie, onderwijskunde, sociale geografie) zijn wel erg verschillend - het lijkt een beetje een 'mengelmoesje' van allerlei verschillende studies? het lijkt me vooral een erg brede opleiding, dus als je daarnaar op zoek bent..

verder weet ik niet of je vraag over Sociologie of Gedrag & Samenleving ging? ik gok het laatste, want Sociologie gaat duidelijk over veel meer dan alleen de integratieproblematiek natuurlijk.

maar goed zoals ik al zei, je kunt altijd even pm'en. heb je ook meer kans op een reactie dan hier, ik keek hier slechts toevallig aangezien ik een beetje aan het "SOG'en" ben
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 15:15
kiek
kiek is offline
Ik heb ook een vraag aan alle Sociologie-studenten: heb je er wel eens aan gedacht wat je er later mee wil? Als je je dit soort dingen afvraagt krijg je nl meestal t antwoord "oh ik denk daar nog niet zo over na, ik doe gewoon wat ik leuk vind." enz. Maar ik denk er dus wel over na en ben niet bevredigd door dit soort reacties of standaard "Arbeidsmarkt " stukjes in brochures en op sites. Ik zou graag willen horen wat jullie hier later mee willen en denken te kunnen doen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 13:24
Maartenpaarten
Maartenpaarten is offline
Citaat:
Lotte schreef op 28-03-2007 @ 13:43 :
Het is veel ruimer! Ligt helemaal aan je eigen keuzes hoe je de studie doorloopt, maar integratie is waarschijnlijk gekozen om een voorbeeld te geven van een kwestie waar interdisciplinair naar gekeken kan worden.
Je moet de studie zo zien: in het eerste jaar krijg je een introductie in alle sociale wetenschappen. Voor het tweede jaar moet je een richting kiezen. Dat kan bijvoorbeeld meer sociaal-geografisch zijn, meer pedagogisch, meer antropologisch of meer politiek gericht.
Oud 23-04-2007, 22:47
biep
biep is offline
ik ben 2e jaars.
pm maar voor vragen.

het is niet echt heel zwaar (had mn P in 1 jaar op de UvA), al heb ik t nu even op een lager pitje staan omdat ik er (te)veel naast werk.
Oud 21-05-2007, 16:15
Mickster
Mickster is offline
Ik twijfel nu ook tussen deze studie en vele anderen, maar wat maakt deze studie nou zo leuk? En wat kan je er uiteindelijk mee? Kan je bijvoorbeeld in het bedrijfsleven terechtkomen in een leidinggevende functie of zul je aan de slag moeten gaan bij consultancybureaus en dergelijke.

En zijn het voornamelijk vrouwen die dit studeren of ook andere jongens?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 12:26
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
maartenlof schreef op 23-04-2007 @ 14:24 :
Het is veel ruimer! Ligt helemaal aan je eigen keuzes hoe je de studie doorloopt, maar integratie is waarschijnlijk gekozen om een voorbeeld te geven van een kwestie waar interdisciplinair naar gekeken kan worden.
Je moet de studie zo zien: in het eerste jaar krijg je een introductie in alle sociale wetenschappen. Voor het tweede jaar moet je een richting kiezen. Dat kan bijvoorbeeld meer sociaal-geografisch zijn, meer pedagogisch, meer antropologisch of meer politiek gericht.
Wil niets verpesten, maar heb als ik het met goed herinner, las ik een tijdje terug dat de UvA deze studie wilde stoppen. Of klopt dat niet?
Oud 24-05-2007, 22:27
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Mickster schreef op 21-05-2007 @ 17:15 :
Ik twijfel nu ook tussen deze studie en vele anderen, maar wat maakt deze studie nou zo leuk? En wat kan je er uiteindelijk mee? Kan je bijvoorbeeld in het bedrijfsleven terechtkomen in een leidinggevende functie of zul je aan de slag moeten gaan bij consultancybureaus en dergelijke.

En zijn het voornamelijk vrouwen die dit studeren of ook andere jongens?
Ik weet in ieder geval dat de studie heel gemengd is, dus ongeveer een even aantal jongens en meisjes, wellicht iets meer meisjes.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2007, 16:32
Dani-Banani
Dani-Banani is offline
Citaat:
kiek schreef op 03-04-2007 @ 16:15 :
Ik heb ook een vraag aan alle Sociologie-studenten: heb je er wel eens aan gedacht wat je er later mee wil? Als je je dit soort dingen afvraagt krijg je nl meestal t antwoord "oh ik denk daar nog niet zo over na, ik doe gewoon wat ik leuk vind." enz. Maar ik denk er dus wel over na en ben niet bevredigd door dit soort reacties of standaard "Arbeidsmarkt " stukjes in brochures en op sites. Ik zou graag willen horen wat jullie hier later mee willen en denken te kunnen doen
In het jongeren-buurthuis waar ik vaak kom hebben de medewerkers meestal een
SPH-achtergrond. Een enkeling die dan sociologie op zak heeft heeft de leiding.
Veel verdient het kennelijk niet.
Ik wil het ondanks ws. dat toch gaan doen. Wel een reuze interessante studie.

Een kennis van mij heeft ICT op HBO niveau. Het enige wat hij doet is programmeren.
En daar krijgt hij toch mooi 2300 per maand voor.
Dat is niet slecht hoor ik. In tegestelling tot 16 a 1700 per maand met je HBO pedagogie ed.
Oud 22-06-2007, 11:59
Isisss
Isisss is offline
Ik ben in 2006 begonnen met de studie sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Dit heb ik zo'n 2 maanden volgehouden en toen ben ik meteen gestopt. De studie voldeed totaal niet aan mijn verwachtingen. Dit komt grotendeels door de gebrekkige informatie die de UvA vooraf gegeven heeft (met name over de onderwijs vorm). Ik raad je dus aan om je goed te laten informeren!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 13:57
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Isisss schreef op 22-06-2007 @ 12:59 :
Ik ben in 2006 begonnen met de studie sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Dit heb ik zo'n 2 maanden volgehouden en toen ben ik meteen gestopt. De studie voldeed totaal niet aan mijn verwachtingen. Dit komt grotendeels door de gebrekkige informatie die de UvA vooraf gegeven heeft (met name over de onderwijs vorm). Ik raad je dus aan om je goed te laten informeren!
Wat viel je dan tegen?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2007, 15:21
Isisss
Isisss is offline
@ Lotte.
Wat mij vooral tegenviel is dat er eigenlijk maar weinig aandacht werd besteed aan de de mens zelf, de psyche, de cultuur. Ik had iets meer affiniteit verwacht met psychologie en volkerenkunde, maar de studie bleek meer filosofisch gericht te zijn. Ik ervaarde sociologie in feite als de filosofie van de mens. (Wat is de mens?, wat is een samenleving?). Antropologie richt zich daarentegen juist weer meer op de de mens, geschiedenis en cultuur. Daarbij bleek tijdens mijn studie dat er voor de werkgroepen een aanwezigheids- en participatieplicht geld. Je moet in principe elke werkgroep aanwezig en voorbereid zijn. Indien dit niet het geval is krijg je een 'onvoldoende'. Meerdere malen een onvoldoende zou ertoe kunnen leiden dat je uit de werkgroep word gezet. Voor mij werkte dit niet. Ik werk veel liever zelfstandig en heb nu dan ook een studie gevonden waarbij dit wel mogelijk is (Rechten, extensief onderwijs).

Dit is natuurlijk allemaal heel persoonlijk, dus laat je er vooral niet door weerhouden. Hoop wel dat je er wat aan hebt. Heel veel succes met je keuze!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten