Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2005, 16:49
Twanos
Twanos is offline
Ik wil jullie mening even weten.

Ik rond over een aantal maanden de havo af, gezien mijn capaciteiten en interesses wil ik graag sociologie gaan studeren. Wat is dan de beste keus die ik kan maken:

HBO propedeuse --> bachelor opleiding sociologie en vervolgens master.

HBO bachelor --> schakeljaar en vervolgens master.

qua tijdsduur maakt het niets uit. Maar ik vraag me af wat ik het beste kan doen.

En ook: welke hbo kan ik het beste volgen, ik zat zelf te denken aan maatschappijleer (leraaropleiding 2e graad).
omdat dit een goede basis geeft qua vakinhoud (lijkt mij) en omdat ik dan na mijn propedeuse ook wiskunde op een vwo niveau heb gehaald. (een vereiste voor de universitaire opleiding).

(ik weet dat het voor HBO'ers erg lastig is om op universitair niveau te gaan studeren, maar ik heb er zeker de capaciteiten voor. Ik heb het tijdens de brugklasjaren een beetje verpest voor mezelf, nu op de havo sta ik gemiddeld een 7.4 zonder er ook maar iets voor te doen. Vakken als AK, GS en MA2 sta ik allemaal een acht voor).

Laatst gewijzigd op 21-04-2005 om 16:51.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-04-2005, 17:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Weet je zeker dat je sociologie wilt doen? De opendag vond ik zo sáái (Wilde t eerst ook misschien doen nml)

Maatschappijleer is wel een goede keuze ja denk ik... Misschien moet je je propedeusejaar afwachten... Als dat je allemaal haast té gemakkelijk afgaat, zou ik direct naar het WO gaan als ik jou was.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 19:52
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 21-04-2005 @ 18:13 :
Weet je zeker dat je sociologie wilt doen? De opendag vond ik zo sáái (Wilde t eerst ook misschien doen nml)

Maatschappijleer is wel een goede keuze ja denk ik... Misschien moet je je propedeusejaar afwachten... Als dat je allemaal haast té gemakkelijk afgaat, zou ik direct naar het WO gaan als ik jou was.
dat is opzicht wel een goed plan ja. Als de HBO toch moeilijker dan verwacht is, eerst die opleiding afmaken en anders gewoon doorstromen .

nog anderen met suggesties ?
Oud 21-04-2005, 19:56
Iduna
Iduna is offline
Waarom is VWO doen geen optie? Dan doe je wiskunde op niveau en kun je na je diploma meteen beginnen aan sociologie.

Bij een lerarenopleiding word je, geloof ik, opgeleid tot leraar in de eerste plaats en komt het vak op de tweede plaats.

Citaat:
Chloe Siere schreef op 21-04-2005 @ 18:13 :
Weet je zeker dat je sociologie wilt doen? De opendag vond ik zo sáái
Open dagen zijn altijd saai.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 20:04
gurdy
gurdy is offline
Als je eenmaal begint met HBO zou ik het ook afmaken als ik jou was. De overgang van HBO naar WO schijnt idd nogal groot te zijn. Daarbij komt dat wanneer het WO je toch tegenvalt, je iig een diploma hebt van het HBO en dus werk kunt zoeken. Aan alleen een propedeuse heb je dan niet zoveel lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 20:09
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 21-04-2005 @ 20:56 :
Waarom is VWO doen geen optie? Dan doe je wiskunde op niveau en kun je na je diploma meteen beginnen aan sociologie.

Bij een lerarenopleiding word je, geloof ik, opgeleid tot leraar in de eerste plaats en komt het vak op de tweede plaats.

Open dagen zijn altijd saai.
VWO is wel een optie maar ik zal eerlijk zijn. Ik kan echt niet meer de ambitie opbrengen om nog 2 jaar op de middelbare school te zitten waarbij 3 kwart van de lessen die ik krijg mij volledig niet boeien. Bovendien heb ik geen frans2 en duits2 dus zal ik daarvoor een zomercursus moeten gaan volgen.

Natuurlijk zitten er ook minder leuke kanten aan die hbo opleiding maar ik heb gewoon behoefte aan nieuwe mensen, nieuwe stof etc..

Er zijn trouwens ook andere HBO's waarbij ik kan doorstromen naar sociologie, maar maatschappijleer leek mij het handigst omdat dit het dichtst in de buurt komt, waardoor ik een aardige basiskennis op zak heb.

En ja.. ik weet zeker dat sociologie is wat ik wil, dit komt in alle opzichten overeen met mijn interesses.
Oud 23-04-2005, 21:16
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Twanos schreef op 21-04-2005 @ 21:09 :
VWO is wel een optie maar ik zal eerlijk zijn. Ik kan echt niet meer de ambitie opbrengen om nog 2 jaar op de middelbare school te zitten waarbij 3 kwart van de lessen die ik krijg mij volledig niet boeien. Bovendien heb ik geen frans2 en duits2 dus zal ik daarvoor een zomercursus moeten gaan volgen.

Natuurlijk zitten er ook minder leuke kanten aan die hbo opleiding maar ik heb gewoon behoefte aan nieuwe mensen, nieuwe stof etc..

Er zijn trouwens ook andere HBO's waarbij ik kan doorstromen naar sociologie, maar maatschappijleer leek mij het handigst omdat dit het dichtst in de buurt komt, waardoor ik een aardige basiskennis op zak heb.

En ja.. ik weet zeker dat sociologie is wat ik wil, dit komt in alle opzichten overeen met mijn interesses.
Dat eerste kan ik begrijpen, ja.
Zelf had ik het na vier jaar ook wel gezien (maar ik heb de zes jaar wel afgemaakt hoor).
Ik kan me goed voorstellen dat je behoefte hebt aan nieuwe gezichten. Dus in dat opzicht is het een goed idee om eerst je P van een HBO opleiding te halen.

Maar, zoals je vast wel weet, is het verschil tussen HBO en WO best groot. Praktijk vs. theorie, veel in groepjes werken of juist weinig, aantal colleges enz.
Ik zou zeggen, als HBO je goed bevalt qua lesvorm, dan zou ik niet overstappen naar WO.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 20:54
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 23-04-2005 @ 22:16 :
Dat eerste kan ik begrijpen, ja.
Zelf had ik het na vier jaar ook wel gezien (maar ik heb de zes jaar wel afgemaakt hoor).
Ik kan me goed voorstellen dat je behoefte hebt aan nieuwe gezichten. Dus in dat opzicht is het een goed idee om eerst je P van een HBO opleiding te halen.

Maar, zoals je vast wel weet, is het verschil tussen HBO en WO best groot. Praktijk vs. theorie, veel in groepjes werken of juist weinig, aantal colleges enz.
Ik zou zeggen, als HBO je goed bevalt qua lesvorm, dan zou ik niet overstappen naar WO.
ik ben er eigenlijk al uit. Ik ga dus gewoon eerst die HBO doen en als hij erg simpel is dan ga ik meteen voor de WO. Maar stel dat ik de studie erg boeiend vind of hij is wat lastiger dan verwacht, dan ga ik hem eerst afmaken.

bedankt voor de hulp iig
Oud 25-04-2005, 21:01
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
waarom zoveel moeite voor sociologie
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 21:16
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 25-04-2005 @ 22:01 :
waarom zoveel moeite voor sociologie
haha, omdat het me een erg boeiende opleiding lijkt, ik heb ook al diverse mensen gesproken die die opleiding hebben gedaan en het lijkt me echt iets voor mij.
Reageren

Regels voor berichten