Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2006, 14:41
Jikke
Ik moet morgen voor Nederlands een betoog maken over MSN/chatten, en ben nu bezig met voor en nadelen op een rijtje te zetten. Wie kan me helpen nog meer te verzinnen?

Voordelen msn/chatten:

 Je komt sneller in contact met mensen die je oppervlakkig kent, en wel beter wil leren kennen
 Je hebt de tijd om na te denken, of een antwoord te vormen, als iemand wat tegen je zegt. In het echt moet kun je niet langer dan bijvoorbeeld 10 seconden wachten omdat dit raar is.
 Je kunt je talenkennis verbreden door te msn-en met mensen uit het buitenland.
 Je kunt makkelijk dingen afspreken, via e-mail is het lastig omdat je niet zeker weet of die andere ook op internet zit.
 Als je vrienden of familie in het buitenland hebt, is chatten veel voordeliger, dan bijvoorbeeld bellen.
 Er wordt met chatten weinig op je spelling gelet, omdat bijna alle msn gebruikers veel woorden afkorten en dus anders schrijven. Ben je bijvoorbeeld dyslectisch, hoef je je niet te schamen als je niet weet hoe je dingen moet schrijven.

Nadelen msn/chatten

 Mensen kunnen zich anders voordoen dan wie ze echt zijn.
 Verslechterende prestaties in de Nederlandse taal.
 Emoties en gevoelens kunnen moeilijk worden geuit, omdat mensen elkaar niet zien
 Boodschappen kunnen verkeerd overkomen, doordat je niet weet op wat voor manier de ander het zegt, je weet soms niet hoe het bedoeld wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2006, 16:09
Dynamico
Dynamico is offline
Het werkt zo verslavend dat mijn zusje haar hobby's en werklust verliest, en ze is vast niet de enige.
Oud 24-01-2006, 17:56
ecrivaine
ecrivaine is offline
Msn is veel minder natuurlijk, vooral omdat je iemands lichaamstaal niet ziet en je geen stem hoort. Het valt me op dat mensen msn zo 'makkelijk' vinden, dat ze er tegenop zien om eens de telefoon te pakken ofzoiets. Msn draagt niet bij tot normale sociale contacten, hooguit oppervlakkig.
Oud 24-01-2006, 18:14
Barry K
Barry K is offline
Misschien nog de verwaarlozing van het contact 'in real life'. Er zijn zat mensen die verder geen sociaal leven hebben buiten het 'msnen'.

Verder blijft over msn het hele aspect lichaamstaal weg. En dat is volgens mij een hartstikke belangrijk aspect van communiceren (er is volgens mij een onderzoek naar gedaan over hoe veel procent dit van belang was, ofzoiets).
Oud 24-01-2006, 19:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Barry K schreef op 24-01-2006 @ 19:14 :
Verder blijft over msn het hele aspect lichaamstaal weg. En dat is volgens mij een hartstikke belangrijk aspect van communiceren (er is volgens mij een onderzoek naar gedaan over hoe veel procent dit van belang was, ofzoiets).
70
Oud 25-01-2006, 14:34
remy476
remy476 is offline
voordeel: er kunnen gegevens uitgewisseld worden (denk aan huiswerk)

nadeel: er zijn mensen die dit soort goed programma's misbruiken ( door bijvoorbeeld kleine kinderen voor de webcam te laten poseren)
Reageren

Regels voor berichten