Ik moet voor school een paar vragen voor het vak Recht maken, maar ik snap er niet veel van..
Zijn hier recht studenten of mensen die recht gestudeerd hebben? Zou iemand me kunnen helpen, zou je me heel veel plezier mee doen
De vragen zijn:
3 In het openbare zwembad hangt bij de ingang een goed zichtbaar bordje met de
volgende tekst: ‘De directie stelt zich niet aansprakelijk voor diefstal van in bewaring
gegeven goederen’. A geeft in het zwembad zijn portemonnee en autosleutels in
bewaring. Na het zwemmen blijken deze gestolen te zijn. De directie beroept zich op
de tekst vermeld op het bordje.
a Kan het bordje met deze ene zin worden aangemerkt als ‘algemene voorwaarden’?
b Hoewel duidelijk is wat er wordt bedoeld, is de tekst juridisch gezien onjuist. Waarom
is de tekst onjuist? Hoe had deze moeten luiden?
c Stel dat het bordje is aan te merken als ‘algemene voorwaarden’ in de zin van art.
6:231, is A daaraan dan gebonden?
d Stel dat A daaraan gebonden is, zal hij deze clausule dan met succes kunnen
vernietigen en zo ja, op welke wijze?
4 A en B sluiten een koopovereenkomst, inhoudende dat A aan B zijn klarinet verkoopt
en levert voor de koopprijs van € 250. Vervolgens verkoopt en levert A de hier
bedoelde klarinet aan C voor de koopprijs van € 350. Desgevraagd weigert C de
klarinet voor dezelfde of een hogere prijs aan A terug te geven.
a Is in casu een ingebrekestelling noodzakelijk alvorens A jegens B in verzuim is?
b Kan B eventueel vervangende en aanvullende schadevergoeding vorderen?
c Is in casu ontbinding van de koopovereenkomst juridisch mogelijk? Zo ja, heeft de
ontbinding dan terugwerkende kracht?
5 A is 4 jaar en rijdt met een step op het trottoir. Plotseling steekt hij zonder uit te kijken
de weg over. Fietser B, die op dat moment op de weg rijdt, kan niet meer uitwijken en
valt op de grond. B lijdt schade.
a Kan B de schade in casu verhalen op het kind?
b Zijn de ouders van A aansprakelijk voor de handeling van A?
c Zou het juridisch verschil maken als het kind geen 4 jaar maar 14 jaar oud is?