Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 09:20
Allochthony
Allochthony is offline
Ik heb wat rondgezocht maar kan nergens iets vinden wat me echt helpt.

Ik heb op het moment 2 pc's staan, een AMD 1000 Mhz en een Pentium 3 1000 mhz (Binnenkort komt er een 3e bijm naar dan gaat er 1 van de 1 ghzs weg), en op het moment is alleen de AMD aangesloten op het internet via een KPN ADSL verbinding met een Speedtouch 330 USB modem.

Er zit ook een doosje bij die 1 telefoon aansluiting split in 2 aansluitingen, op het moment hangt daar de modem in en een telefoon. (POTS SPLITTER?)

En nu wil ik het internet dus delen zonder dat daarvoor 1 computer als server moet dienen, dus d.m.v. een router, maar hier heb ik totaal geen verstand van...

In de Pentium 3 zit een ethernet kaart, in de AMD nog niet, maar die heb ik nog 1 liggen.

De pc's hoever verder niet in contact met elkaar te staan, het gaat alleen om het delen van het internet.

Op beide computers staat trouwens Windows 2000 professional geinstalleerd.

En nog 1 ding, ik lees altijd dat mensen vaak problemen hebben met bepaalde programma's en dat ze dan poorten moeten openen op hun router, is er een nadeel als ik gelijk alles open zet op een router? Ben ik dan kwetsbaarder als op een PC zonder firewall of iets?

Alvast bedankt.

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 09:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2006, 10:50
Verwijderd
Met een USB-modem kan dat niet. Een USB-modem is echt alleen een modem, dus om te kunnen functioneren zal er een PC moeten aanhangen die routersoftware draait (bijv. Windows Internet Sharing).

Ik weet wel dat er multi-PC-modems en netwerkapparatuur is met een USB-aansluiting, als je bijv. met meerdere mensen een USB-printer wilt delen. Maar ik denk niet dat zulke apparaten ook werken met een USB-modem, omdat je namelijk de inbelsoftware en de aansturing van de modem op de PC zelf moet doen. Dat werkt niet als er nog een schakel (bijv. een router) tussen zit.

Ik ben bang dat de enige oplossing is om een multi-PC-modem te kopen. Maar dat kan ik je sowieso sterk aanraden. Ik had zelf ook een USB ADSL-modem en ben blij dat ik er vanaf ben. Ik heb nu voor nog geen twee tientjes een E-Tech vierpoorts multi-PC-modem gekocht en dat werkt zoveel beter; sneller, maar vooral stabieler. Met een USB-modem heb je altijd wel wat disconnects, nu is mijn verbinding echt superstabiel, nooit meer gezeik met irritante 'connection lost, reconnecting...' vensters die om aandacht vragen, etc. etc.

Gewoon even op marktplaats kijken

Wat poorten betreft, je kunt in de regel alle poorten op je router gewoon gesloten laten en alleen die openen die je nodig hebt. Dat gaat echt heel makkelijk. Als je alle poorten zomaar open zet ben je (mits je verder op je PC zelf geen firewall draait) heel gevoelig voor hackpogingen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 11:35
Allochthony
Allochthony is offline
Heel erg bedankt, heb wat rondgekeken en zie plaatsen zat waar ik er een vandaan zou kunnen halen.

Nog 1 vraag, in de computer waar ik nu mee op het internet zit, zit nog geen ethernet kaart, ik heb er nog wel 1 liggen, maar die kan goed al een jaar of 8/9 oud zijn, hij ziet er verder niet veel anders uit dan die in de Pentium zit en ik kan me herinneren dat ik er ooit een kabelmodem aan heb gehangen. Denk je dat het geen problemen zal opleveren, zijn ze allemaal wel ongeveer dezelfde snelheid?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 11:45
M@rco
M@rco is offline
Als ie 8 jaar oud is dan kan het best een 10MBit kaart zijn, maar je internetverbinding zal in de regel niet sneller zijn dan dat, dus dat maakt niet echt uit

Overigens, een 100MBit PCI kaartje kost echt 3 keer niks (< €10), dus dat zou je ook nog kunnen overwegen.
Oud 19-01-2006, 11:59
Verwijderd
Naarmate een netwerkkaart een groter gedeelte van zijn bandbreedte gaat gebruiken beïnvloedt hij de snelheid van het systeem. Met andere woorden, een 10 mbit kaart die 8 mbit moet leveren beïnvloedt de performance van je PC meer (in negatieve zin) dan een 100 mbit kaart die 50 mbit moet leveren.

Je kunt dus gewoon beter een 100 mbit kaartje kopen, ze kosten niets, en schroef er dan meteen een stel in al je computers, dat werkt zoveel lekkerder dan dat verschrikkelijke 10 mbit-netwerk dat meestal niet boven de snelheid van een quad-speed CD-ROM speler uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 12:10
Allochthony
Allochthony is offline
Dan haal ik die er ook bij , beter dat ik het in 1x goed doe!

Nogmaals bedankt!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 00:03
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-01-2006 @ 12:59 :
Naarmate een netwerkkaart een groter gedeelte van zijn bandbreedte gaat gebruiken beïnvloedt hij de snelheid van het systeem. Met andere woorden, een 10 mbit kaart die 8 mbit moet leveren beïnvloedt de performance van je PC meer (in negatieve zin) dan een 100 mbit kaart die 50 mbit moet leveren.
ga jij ff je mond spoelen... een 10 mbit PCI kaart belast de computer voor zo goed als niks als-ie de volle 10 door staat te pompen. Qua ISA-kaarten ben ik het wel met je eens, maar die vind je niet meer zo veel.
Oud 20-01-2006, 00:10
Verwijderd
Bouw maar eens een oud 10 mbit-kaartje in dan zou ik zeggen. Ik geef toe, het klinkt vreemd, ik dacht ook altijd dat het niets moest uitmaken aangezien al die kaarten sinds jaar en dag busmaster zijn, maar toch is het zo.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 07:07
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een oude 3com kaart en een nieuwe barrelkaart. Het zou kunnen gebeuren dat die oude minder van de rest van de PC afsnoept omdat-ie meer eigen kracht aan boord heeft.
Oud 20-01-2006, 13:36
phoxetis
phoxetis is offline
ook dat. maar ik heb nooit verschil kunnen vinden. mijn PCI 3com 10 mbit geeft een lagere belasting dan een PCI Realtek 100 mbit. dat zowiezo. maar dat is appels met peren vergelijk, find out yourself.

op 100 mbit moet ook de hard disc harder werken enzo

Citaat:
nare man schreef op 20-01-2006 @ 01:10 :
Bouw maar eens een oud 10 mbit-kaartje in dan zou ik zeggen. Ik geef toe, het klinkt vreemd, ik dacht ook altijd dat het niets moest uitmaken aangezien al die kaarten sinds jaar en dag busmaster zijn, maar toch is het zo.
heb je 't nu over Hashi-Bashi Electronics of over een 3Com?
Oud 21-01-2006, 13:56
Allochthony
Allochthony is offline
Het is gelukt, ik heb voor 15 euro een SMC multipcmodemrouter iets over kunnen kopen, installeren was een hel (slechte documentatie), maar nu het eenmaal werkt gaat het ook perfect!

Nogmaal bedankt iedereen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten