Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2006, 19:48
Verwijderd
ik heb een probleempje, ik heb al een paar weken, denk ongeveer 3 geen geluid meer. ben vandaag ff op scholieren gaan zoeken, omdat ik sinds vandaag weer internet heb, en las ergens dat je everest kon downloaden. nou dat heb ik gedaan, en toen heb ik bij directX sound op primaire geluidsstuurprogramma's geklikt, en kreeg ik een schrmpje, en daar stond in de tabbladen geluid bij, daar ben ik dus maar even naar toe gegaan. maar daar stond bij opmerkingen dit: Er is geen geluidskaart gevonden. Als u er wel een heeft, moet u het geluidsstuurprogramma van de hardwarefabrikant installeren.

hoe kan dit, want ik heb tot 3 weken terug altijd geluid gehad.
en hoe kan ik dit oplossen??
ik heb een computer die ik zelf in oktober 2004 gekocht heb bij iemand 2de hands. Heb er zelf al een keer opnieuw windows xp op gezet. verder heb ik bij de koop geen andere cd's of iets gehad.

hoe krijg ik mij geluid terug!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2006, 07:49
Kali
Kali is offline
driver installeren?
Oud 22-01-2006, 09:15
Verwijderd
Heb je enig idee wat voor een geluidskaart je hebt? Zo ja, moet je even de driver ervoor downloaden en installeren.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 11:16
Verwijderd
nee, ik heb geen idee wat voor driver ik heb, is er een manier om daar achter te komen????
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 11:40
Verwijderd
Citaat:
my-love-for-you schreef op 22-01-2006 @ 12:16 :
nee, ik heb geen idee wat voor driver ik heb, is er een manier om daar achter te komen????
Je bedoelt de geluidskaart.
Hier, download en run everest home edition maar even.
Ga dan naar multimedia -> PCI/PNP audio.
En zeg even welke kaart je hebt.

Het kan ook zijn dattie daar niet bijstaat, dan ga je naar motherboard en kijk je of hij daarbij staat.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 13:30
Verwijderd
Hey, ja ik bedoelde inderdaad geluidskaart
die everest had ik al op de computer staan, maar ik heb dus even gekeken en dit staat er:
Apparaatbeschrijving
Creative SB PCI128 (Ensoniq ES5880) Sound Card PCI

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 13:34.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 13:42
Wammus
Wammus is offline
Dan zoek je dus op google naar drivers voor die geluidskaart. Je zoekterm komt er dan ongeveer zo uit te zien:

Download driver Creative SB PCI128

En dan is meestal de bovenste meteen raak. Mocht je de verkeerde driver hebben dan moet je op zoek naar een andere (ook gewoon via Google). Vergeet dan niet voordat je een nieuwe instaleert eerst de oude weer even te uninstallen omdat je anders conflicten of weet ik het wat allemaal kan krijgen.
Oud 22-01-2006, 13:57
Verwijderd
Nouja, ik zou gewoo even de driver dlen van de site van creative.

Maar, ik zie net dattie 'end of service' heeft bereikt (je kaart) dus ga voor wammus' idee. http://drivers.soft32.com/driver/dow...128-22631.html
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:32
Verwijderd
Ik heb gedaan wat je zei, maar er komt helaas nog steeds geen geluid uit , wat nu!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:38
Verwijderd
Citaat:
my-love-for-you schreef op 22-01-2006 @ 15:32 :
Ik heb gedaan wat je zei, maar er komt helaas nog steeds geen geluid uit , wat nu!
Wat geeft hij nu aan als je een mp3tje af wil spelen?

Heb je het volume niet gemute?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:42
Verwijderd
als ik nu in media player iets wil afspelen krijg ik dit te zien:
Kan het bestand niet afspelen omdat er een probleem met het geluidsapparaat is opgetreden. Misschien is er geen geluidsapparaat op de computer geïnstalleerd, wordt het geluidsapparaat gebruikt door een ander programma of functioneert het niet naar behoren.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:52
Verwijderd
ik heb net de installatie eerst verwijderd, en toen opnieuw laten installeren, en toen stond er rechts onder dat er nieuwe hard ware was gevonden, en het hele proces duurde wat langer als eerst, dus ik dacht misschien doet ie ut nu wel, maar mooi niet dus, nu kijk ik bij configuratie scherm bij geluid, en dan laatste tabblan, en klik ik op de geluidkaart staat er onder bij: apparaatstatus: de stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geinstalleerd (code 28)
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 15:05
Verwijderd
Citaat:
my-love-for-you schreef op 22-01-2006 @ 15:52 :
ik heb net de installatie eerst verwijderd, en toen opnieuw laten installeren, en toen stond er rechts onder dat er nieuwe hard ware was gevonden, en het hele proces duurde wat langer als eerst, dus ik dacht misschien doet ie ut nu wel, maar mooi niet dus, nu kijk ik bij configuratie scherm bij geluid, en dan laatste tabblan, en klik ik op de geluidkaart staat er onder bij: apparaatstatus: de stuurprogramma's voor dit apparaat zijn niet geinstalleerd (code 28)
oke, first things first.
Eerst windows het apparaat laten vnden, dan windows zelf laten zoeken naar de drivers. als hij niks vindt, wijs je de drivers zelf aan, jij laat zien waar ze staan (je hebt ze gedownload.)
En dan kijken of hij dat pakt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 15:45
Verwijderd
heb nog steeds geen geluid
heb een beetje zitten kijken, en ben naar cofiguratiescherm gegaan, daar naar geluid, en toen het hardware tabblad. eerst stond daar de geluidskaart niet bij, maar nu wel, dus dat is al een vooruitgang. en er staat ook: dit apparaat werkt correct. ik heb op eigenschappen geklikt en dan weer op eigenschappen. toen heb ik geklikt op midi apparaten, en dan komt daar schuin onder de geluidskaart te staan. daar heb ik op dubbel geklikt.
dan staat er bij status het volgende: Het stuurprogramma is ingeschakeld, maar niet gestart. daaronder staat aangeklikt midi mogelijkheden gebruiken voor dit apparaat.
heeft het probleem dat er geen geluid is misschien iets te maken met dat het stuurprogramma niet gestart is?
en hoe kan ik dat starten??
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 18:28
Verwijderd
kan iemand mij nog wat advies geven hoe ik mijn geluid weer aan de praat kan krijgen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 18:49
Koning
Koning is offline
Citaat:
Piloff schreef op 22-01-2006 @ 16:05 :
oke, first things first.
Eerst windows het apparaat laten vnden, dan windows zelf laten zoeken naar de drivers. als hij niks vindt, wijs je de drivers zelf aan, jij laat zien waar ze staan (je hebt ze gedownload.)
En dan kijken of hij dat pakt.
Dat werkt alleen als er dus INF files in staan, dikke kans dat het gewoon een *.exe is en dat niet werkt.
Oud 24-01-2006, 11:06
Verwijderd
ik krijg nog steeds de volgende foutmelding als ik iets in windows media player probeer af te spelen:
Kan het bestand niet afspelen omdat er een probleem met het geluidsapparaat is opgetreden. Misschien is er geen geluidsapparaat op de computer geïnstalleerd, wordt het geluidsapparaat gebruikt door een ander programma of functioneert het niet naar behoren.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 11:09
Kali
Kali is offline
Misschien dat je beter eens naar de winkel gaat of iemand die ernaar kan kijken laat langskomen, het is ontzettend moeilijk om enkel op jouw woorden een oplossing te vinden, alsook te weten of je de raad opvolgt of niet.
Aangezien je na 3 dagen nog steeds geen oplossing gevonden hebt.

Mijn inziens :
* geluidskaart kapot
* slechte drivers geluidskaart
* geen drivers geluidskaart
Oud 24-01-2006, 11:58
Verwijderd
vraagje:
als je geluidskaart stuk is, staat die dan nog wel bij de hardware, of staat die daar dan niet meer tussen?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 12:25
Koning
Koning is offline
Citaat:
my-love-for-you schreef op 24-01-2006 @ 12:58 :
vraagje:
als je geluidskaart stuk is, staat die dan nog wel bij de hardware, of staat die daar dan niet meer tussen?
reken maar dat het een driver gerelateerd probleem / confict is, kun je niet een familielid / kennis vragen?
Oud 27-01-2006, 19:03
Droyd
Droyd is offline
Volgens mij is dit toch de goeie driver. Probeer zelf eens de driver te installeren ipv windows dat voor jij doet, alsvolgt:

Voor je begint ga je best eens naar het configuratiescherm en uninstall je alles in de aard van "Sound Blaster Drivers" of "Ensonique" om verdere problemen te vermijden. (indien aanwezig)

Wanneer de driver die je gedownload hebt een zip file is, open hem in winrar/winzip ofzo, en extract die naar je bureaublad.

Ik heb die driver ook eens geinstalleerd, en in mijn geval was dit een exe. De exe (omdat ie van creative is) kan je gelukkig openen in winrar/winzip en nu kan je ook gewoon de bestanden extracten naar je bureaublad.

Nu zoek je gewoon een ".inf" bestand ergens in een directory die "driver" noemt, of iets dergelijks. Anders doe je gewoon rechtermuiknop op de map en kies je zoeken. Dan geef je "*.inf" in en de juiste inf haal je er op hopelijk vantussen via de directorynaam bv "WinXP" of "XP" en dus niet "Win98", tenzij je de kaart werkende probeert te krijgen op Windows 98 natuurlijk.

Wanneer je deze gevonden hebt doe dit:

Ganaar apparaatbeheer,rechtermuisknop op je geluidskaart en kies stuurprogramma bijwerken, kies "nee, nu niet", kies "zelf kiezen", kies "niet zoeken" en kies nu "bladeren".

Nu gewoon de driver (die inf) kiezen die je gedownload hebt en de stappen volgen...zou moeten neerkomen op herstarten.

Laatst gewijzigd op 27-01-2006 om 19:08.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 21:46
Verwijderd
heb gedaan wat hierboven door droyd beschreven staat.
maar als ik een mp3 tje wil afspelen krij ik nog steeds de volgende foutmelding:
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 01:11
Droyd
Droyd is offline
Wat staat er bij apparaatbeheer?
Oud 29-01-2006, 14:48
Verwijderd
als ik dan naar besturing voor geluid, video en spelletjes ga staat de geluidskaarte er gewoon tussen, als ik daar dan op dubbel klik kom in bij de eigenschappen terecht, en daar staat: dit apparaat werkt correct, en onderaan staat dat het apparaat is ingeschakeld. als ik dan naar bronnen ga staat er onderin lijst met confilterende apparaten en daar staat: geen conflicten
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 14:50
Verwijderd
owjaah, als ik bij dat eigenschappenschrmpje op het tabblad eigenschappen tevoorschijn haal, en klik op de geluidskaart saat er bij status:het stuurprogramma is ingeschakeld, maar niet gestart.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2006, 15:17
Kali
Kali is offline
en probeer eens met iets anders dan mediaplayer af te spelen?
Oud 29-01-2006, 15:39
Verwijderd
lukt ook niet(probeer dan een mp3 tje in kaza af te spelen, maar de track start dan gewoon niet
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 16:22
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
my-love-for-you schreef op 29-01-2006 @ 15:50 :
owjaah, als ik bij dat eigenschappenschrmpje op het tabblad eigenschappen tevoorschijn haal, en klik op de geluidskaart saat er bij status:het stuurprogramma is ingeschakeld, maar niet gestart.
Wel...shit. Das lastig dan.

edit voor je de rest probeert, uninstall eerst eens de driver die hier eerder gepost is via configuratiescherm/software. Deze driver is voor XP¨dus je kan niet missen.

http://files.europe.creative.com/man...etupus_w2k.exe

Gewoon starten, Creative had deze driver nog staan in het archief dus met enige omwegen was die toch nog op de officiele site te vinden. Deze is ook getest met Ensonique AudioPCI EN SB128PCI, dus als dit het niet doet ligt het zeker niet aan de driver.

Indien het nog steeds niet werkt:

Wat je nu nog kan doen is gaan kijken in het logboek (configuratiescherm->systeembeheer->logboeken en bij systeem kijken of er geen fouten zijn die misschien wel eens zouden kunnen te maken hebben met je geluidskaart. Wanneer een stuurprogramma niet kan starten wordt dit hier vaak geplaatst.

Verder zou je ook je onboard chip kunnen uitschakelen, in apparaatbeheer (rechtermuisknop op je onboard geluid chipapparaat en dan uitschakelen) , -als je die hebt-, want ze kunnen wel eens conflicten geven met sommige Creative kaarten (maar dat heb ik ook maar van horen zeggen )

Laatst gewijzigd op 29-01-2006 om 16:48.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 16:42
Verwijderd
ik heb de xp driver genomen dus dat moet goed zijn
ga nu ff kijken of er wat in het logboek staat!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 16:49
Droyd
Droyd is offline
Oh je bent er al

Tja, wanneer je daar niets vind herzie mijn vorige post eens want ik heb er een edit op gedaan...sry voor de onduidelijkheid in ieder geval.
Oud 29-01-2006, 16:50
Verwijderd
ik kan in het logboek niet echt iets vinden, maare hoe kan ik ontdekken dat het over het geluid staat, staat er iets in over geluid of staat het type geluidskaart erin?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 16:51
Droyd
Droyd is offline
Nee, dat is gewoon tasten in het duister

Gewoon de met rood gemarkeerde items (edit:EN de uitroeptekentjes) in acht nemen zou je al iets verder moeten helpen. Verder kijken of er niets verwijst naar Creative of iets dergelijks.

edit: en gemakkelijkheidhalve ook enkel kijken sinds het tijdstip na de laatste opstart aangezien die dingen op zijn minst dan laden. Als je geen enkel gemarkeerd/uitroepteken item ziet sinds de laatste boot mag je alvast ophouden.

Laatst gewijzigd op 29-01-2006 om 16:58.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 17:03
Verwijderd
ik heb net rond de tijd zitten kijken dat m'n computer gestopt is met het maken van geluid, maar daar staat ook niet svermeld
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 17:12
Droyd
Droyd is offline
Dan gewoon nog eens de driver proberen die ik heb gepost, niet die van Piloff dus, waarschijnlijk is dat een andere.
Oud 29-01-2006, 17:17
Verwijderd
owkeej, ga ik even proberen!
moet ik trouwes opslaan of uitvoeren klikken?
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 17:26
Verwijderd
ik heb dus uitvoeren gekozen, en dan download ie ut, maar dan krijg ik ineens een foutmelding
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 17:31
Droyd
Droyd is offline
Wat voor foutmelding?

(mijn ideeën zijn zowat op nu )
Oud 29-01-2006, 17:37
Verwijderd
er staat op het schermpje wat ik meteen te zien krijg het volgend: In InstallShield Engine is een fout opgetrede en moet worden afgesloten, onzeexcuses blabla
u was bezig met een bewerking. deze gegevens zijn mogelijk verloren gegaan, dan kan op op klikt u hier klikken, en dan krijg ik de inhoud van het foutrapport te zien
dan staat er handtekening van fout:
AppName: _ins5576._mp AppVer: 5.53.168.0 ModName: pfmodintl.dll
ModVer: 2.0.1.0 Offset: 000011e5
dan kan ik ook nog op technische gegevens klikken, maar dan krijg ik een heeel waslijst waar ik niet echt iets wijs uit wordt
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 17:40
Verwijderd
en dit staat in het logboek(weet niet of het er iets mee te maken heeft maar dit viel me op)
Er is geprobeerd om bestandsvervanging toe te passen op het beveiligde systeembestand c:\windows\system32\drivers\es1371mp.sys. Dit bestand is teruggezet naar de oorspronkelijke versie om systeemstabiliteit te behouden. De bestandsversie van het systeembestand is 5.1.3612.0.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 17:41
Verwijderd
dit staat er ook nog:
Vastgelopen toepassing: _ins5576._mp, versie: 5.53.168.0, vastgelopen module: pfmodintl.dll, versie: 2.0.1.0, vastgelopen op: 0x000011e5.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 17:51
Droyd
Droyd is offline
Ik ook niet.

Je zorgt er best wel voor dat je vorige installatie verwijderd is, als je dat niet hebt gedaan.

Misschien crasht ie net omdat er een probleem is met de kaart want hun installers checken altijd op aanwezigheid van de kaart en mogelijk loopt er daar iets fout, al betwijfel ik dat wel.
Ooit had ik jouw kaart zelf ook(zowel SB128 als AudioPCI, in essentie hetzelfde), en ik had uiteraard dit probleem niet.

Hier krijg ik gewoon een lege messagebox, das ook vrij vreemd, zelfs al heb ik hier geen SoundBlaster.

Als je uitsluitsel wil kan je natuurlijk XP er opnieuw opzetten. Als het dan nog niet lukt zal je kaart zijn beste tijd wel gehad hebben. (Tenzij je kleine broertje iets vreemds heeft gedaan in de BIOS maar dat lijkt me sterk)

Maar op dit moment heb ik even geen idee meer...

Heb je zelf geen idee meer wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Oud 29-01-2006, 17:55
Droyd
Droyd is offline
Citaat:
my-love-for-you schreef op 29-01-2006 @ 18:40 :
Er is geprobeerd om bestandsvervanging toe te passen op het beveiligde systeembestand c:\windows\system32\drivers\es1371mp.sys. Dit bestand is teruggezet naar de oorspronkelijke versie om systeemstabiliteit te behouden. De bestandsversie van het systeembestand is 5.1.3612.0.
Haha, je wordt steeds beter.

Dit kan heel goed idd. Windows zet sommige dingen zelf terug omwille van de bovenstaande reden.

Alvast er voor zorgen dat je in configuratie > software de vorige installatie verwijderd. Ik DENK dat je het zo kan verhelpen.
Oud 29-01-2006, 19:05
Verwijderd
oke, de installatie is nu wel goed gegaan, alleen heb ik nog steeds geen geluid , ligt het er misschien aan dat er nog steeds geen audioapparatuur wordt gedetecteerd?, want er zijn wel speakertjes aangesloten!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 20:11
Droyd
Droyd is offline
Wederom, wat zegt apparaatbeheer?
Wanneer je daar nog steeds je geluidskaart ziet zonder fouten wil dit zeggen dat het gedetecteerd is. Nog steeds die "kan stuurpogramma niet laden"-fout?

De speakers doen er helemaal niet toe.
Oud 29-01-2006, 20:58
Verwijderd
ik zie mijn geluidskaart daar inderdaad nog staat zonder fouten enzo
als ik dan op mijn geluidskaart dubbel klik en dan eigenschappen klik, en dan op audio apparaten klik en verlogens op mijn kaart klik, staat daar nog steeds:
het stuurprogramma is ingeschakeld maar niet gestart.
misschien is dat de fout, maar ik heb geen idee hoe dat dan eventueel gestart zou moeten worden.
trouwesn ik krijg als ik een mp3 tje wil afspelen nog steeds die foutmelding:
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 07:32
Droyd
Droyd is offline
Ik denk dat deze thread de oplossing is voor je probleem(driver not loaded bij creativekaarten) Dit is niet zo gemakkelijk maar de stap voor stap handleiding (2e link) zou je moeten helpen.
Hier is de thread:
http://forums.devshed.com/multimedia...er-107872.html
Waar het dus op neer komt is dat vrij veel mensen dit probleem hebben. Het zou veroorzaakt zijn door een of andere Windowsupdate en ook dat lijkt me zeer aannemelijk.
De "plug&play enumerator" (wat je nodig hebt om automatisch drivers te laten installeren door windows) kan verloren zijn gegaan door ofwel een windows update die automatisch werd geinstalleerd (meest waarschijnlijk), ofwel door een upgrade die uitgevoerd werd op windows xp. (misschien heb je sp1 of sp2 onlangs geinstalleerd, dat kan ook)

Nu komt het moeilijke gedeelte
In deze thread vond ik de volgende link die de zogenaamde plug&play enumerator opnieuw installeert.
http://www.tymes.net/swenum/fix-swenum0.htm

Ik geef toe dat het er eerder louche uitziet wat ik je nu probeer te verkopen maar ik ben geen kwaad van zin.

EERST alle stappen overlopen, en als je iets niet goed begrijpt post je maar.

Bij de eerste stap moet je controleren of de plug&play enumerator reeds geinstalleerd is. Zo ja, STOP dan onmiddelijk, want dan ligt het aan iets anders. Zo nee, klik op No.

Nu kom je bij een stap met hoofding: COPY AND PASTE THESE LINES INTO A COMMAND PROMPT

Hier selecteer je de code à la md \temp
find /V "ExcludeFromSelect" %syste(zie link voor de rest).....etcetc en kopieer je het via CTRL+C (of gewoon bewerken->kopieren, maakt niet uit)

Doe Start->Uitvoeren doen en tik daar 'cmd' gevolgd door Enter.

Nu klik je met de rechtermuisknop op dit venster dat verschenen is en kies je 'plakken' in het snelmenu.

Een venster met nieuwe hardware toevoegen zou moeten verschijnen. Nu gewoon de rest van de stappen volgen.
Als je het niet begrijpt, posten dus.

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 07:37.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 17:33
Verwijderd
Hey droyd
mijn geluid doet het weer!!
Ik wou je ff heeeeeeel erg suuuper veeeeel bedanken, je bent echt geweldig!
het was inderdaad dat met die plug en play teller
echt heel erg bedankt!!!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:41
Droyd
Droyd is offline
Oef. Ik ben blij dat het je gelukt is. Graag gedaan hoor.

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 18:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten