Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2006, 22:21
Ingetjuh19
Ingetjuh19 is offline
Als je een jaar HBO hebt gedaan, je propedeuse niet gehaald en dan mbo wilt doen, hoe zit het dan met je stufi??
moet je dat jaar hbo terugbetalen? of kan het overgezet worden naar mbo?
please help me

Laatst gewijzigd op 04-02-2006 om 07:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-02-2006, 22:34
Barry K
Barry K is offline
In de titel staat mbo naar hbo, in je post hbo naar mbo.
Oud 04-02-2006, 07:42
Ingetjuh19
Ingetjuh19 is offline
Ik bedoel van hbo naar mbo
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 09:05
Verwijderd
site van de ib-groep:

Wanneer wordt de prestatiebeurs een gift?
Je prestatiebeurs wordt omgezet in een gift na afloop van je studie. Je moet wel binnen 10 jaar je diploma voor een opleiding in het hoger onderwijs hebben gehaald.

Als je naar het MBO gaat en alleen een MBO-diploma haalt, is het jaar stufi dat je op het HBO kreeg, dus geen gift en dan moet je het terugbetalen. Als je na het MBO alsnog HBO gaat doen en een HBO diploma haalt (maakt niet uit welke), wordt het wel omgezet naar een gift.
Als ik het goed begrepen heb.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 09:12
Verwijderd
Wat Sarah zegt klopt. Als je binnen tien jaar een hbo-diploma haalt wordt het omgezet in een gift. Als jij nu mbo gaat doen en over zeg een jaar of drie of vier jaar een mbo-diploma hebt, dan zou je nog vijf/zes jaar hebben om een hbo-diploma te halen. Als je dat dan lukt, dan wordt het omgezet in een gift.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 09:15
Ingetjuh19
Ingetjuh19 is offline
jeetje, naja ik ga wel hbo opleiding daarna doen, maar das particulier..
Wanneer moet je anders dat jaar terugbetalen? pas na die 10 jaar?
nou dan betaal ik het wel
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 09:20
Verwijderd
Ik zou niet weten wanneer je dat jaar anders terug moet betalen. Ik zou ook niet weten of een particuliere hbo-opleiding telt als hbo-opleiding voor de IB-Groep...? Misschien zou je de IB-Groep eens kunnen bellen om het te vragen?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 09:48
Verwijderd
Als die opleiding een 'echt' hbo diploma afgeeft, telt dat denk ik gewoon als hbo diploma voor de ib-groep...
En dat terugbetalen:

Wanneer moet ik beginnen met terugbetalen?
De terugbetalingsperiode begint op 1 januari volgend op de einddatum van uw opleiding of uw recht op studiefinanciering. Deze periode begint met een zogenaamde aanloopfase van twee jaar: u hoeft nog niet terug te betalen, maar het mag wel. Na de aanloopfase start de aflosfase van (in principe) vijftien jaar, waarbinnen u uw schuld moet terugbetalen.

Ik weet niet of een particuliere opleiding daarvoor meetelt.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 10:19
Iduna
Iduna is offline
Op het HBO kun je meestal 4 jaar stufi krijgen. Mensen die naar het MBO gaan, zijn meestal 16 of zo en krijgen pas vanaf hun 18e stufi, dus meestal 2 jaar stufi. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het precies werkt.
Sowieso heb je al een jaar stufi gehad, dan kun je nog maar 3 jaren krijgen voor je nieuwe (niet-particuliere) opleiding. (Want als je een particuliere opleiding doet krijg je geen stufi, toch?)

Welke opleiding doe je nu en wat zou je graag doen? (Dan kun je kijken welke HBO of MBO opleidingen jou het meest aanspreken.)
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 10:27
Ingetjuh19
Ingetjuh19 is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 04-02-2006 @ 11:19 :
Op het HBO kun je meestal 4 jaar stufi krijgen. Mensen die naar het MBO gaan, zijn meestal 16 of zo en krijgen pas vanaf hun 18e stufi, dus meestal 2 jaar stufi. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het precies werkt.
Sowieso heb je al een jaar stufi gehad, dan kun je nog maar 3 jaren krijgen voor je nieuwe (niet-particuliere) opleiding. (Want als je een particuliere opleiding doet krijg je geen stufi, toch?)

Welke opleiding doe je nu en wat zou je graag doen? (Dan kun je kijken welke HBO of MBO opleidingen jou het meest aanspreken.)
Heej..
Ik doe Makelaardij op HBO Nederland..
Wil manager wonen(binnenhuisadviseur en interieurstyliste) gaan doen..
Dat heb ik altijd al willen doen maar omdat het mbo was vond ik het zonde omdat ik havo heb gedaan!
Maar ga het toch doen..
En daarna die particuliere, waar je idd geen stufi voor krijgt..

maja ik denk dat ik het ibg maar maandag bel, hoop niet dat ik dat hbo jaar moet terugbetalen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 12:14
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Ingetjuh19 schreef op 04-02-2006 @ 11:27 :
Heej..
Ik doe Makelaardij op HBO Nederland..
Wil manager wonen(binnenhuisadviseur en interieurstyliste) gaan doen..
Dat heb ik altijd al willen doen maar omdat het mbo was vond ik het zonde omdat ik havo heb gedaan!
Maar ga het toch doen..
En daarna die particuliere, waar je idd geen stufi voor krijgt..
Je moet iig niet laten een MBO opleiding te doen omdat je havo hebt. Iets te moeten doen terwijl je het niet leuk vindt, is nog erger.

Is er echt geen soortgelijke opleiding op HBO niveau? Op hbo zijn er veel opleidingen die gericht zijn op managerskant van allerlei instanties. Zoek goed verder.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 13:04
Ingetjuh19
Ingetjuh19 is offline
Er zijn zat hbo opleidingen ervan maar die zijn meestal 1 dag in de week savonds en particulier.
Oftewel 2700 euro per jaar om 1 avond in de week naar school te gaan

Wil dan liever mbo doen, kan het in 3 jaar doen omdat ik havo heb gedaan, en daarna werken en misschien nog die hbo savonds doen.
Wil nu nog liever doordeweeks naar school, ben 19 dus geen zin om nu al aan het werk te gaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten