Ok, even voor de duidelijkheid: er zijn twee soorten meeloopdagen.
De één is georganiseerd vanuit de hogeschool of universiteit en de ander is een meeloop dag met een student die jou rondleidt op een willekeurige dag.
- De eerste is een nepmeeloopdag, er wordt aan de
bijna-studenten een aantal (aangepaste) colleges voorgeschoteld. Waarschijnlijk hebben ze ook de leukste docent gestrikt.

Het is wel een gezellige dag (en dan hoef je niet naar je school

), maar het geeft geen duidelijk beeld van wat die opleiding nu inhoudt (al heb je wel de mogelijkheid om dingen te vragen).
- De tweede is een betere manier, omdat die student vaak alleen jou op sleeptouw neemt en over zijn/haar ervaringen kan vertellen over de studielast, de voorzieningen en natuurlijk de opleiding zelf. Hij/zij neemt je mee naar een (werk)college en kan je ook rondleiden over de campus of door de school.
> Nadeel is misschien dat je nu net naar een leuk college bent geweest waardoor je een wat vertekend beeld hebt gekregen, maar dat kun je enigszins oplossen door op de studentensite te kijken van die school/universiteit en te zoeken naar de vakken die je zoal krijgt en zo.
Ik wist al wat ik wou, maar heb ook nog wel meegelopen bij de opleiding en bij een andere. Die andere bevestigde dat mijn eerste keus het leukst was.
tip: loop mee in de vorm van de 2e manier en snuffel goed rond op de site van je opleiding.