Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2006, 15:20
__
__ is offline
Ben je naar een meeloopdag geweest voordat je de knoop definitief doorhakte? Zo ja, heb je hier veel aan gehad? Etc.?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2006, 15:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb zowel bij mijn eerste studiekeuze als bij mijn tweede keuze geen meeloopdag gedaan omdat ze bij mijn eerste studie niet bestonden en bij mijn tweede studie waren ze allemaal al geweest. Ik zou het wel een dagje doen want ik ben geswitcht omdat mijn eerste studie het niet was en misschien wist ik van te voren wel niet goed wat ik moest verwachten en dat had ik misschien wel kunnen voorkomen door een dagje mee te lopen.
Oud 08-02-2006, 15:52
Tink*
Tink* is offline
Ik ben vorig jaar naar een meeloopdag geweest en daarna wilde ik die studie echt gaan doen. Dit jaar moet ik dus echt kiezen en die studie is compleet van de baan, dat wil ik niet meer. Bij de studies waar ik nu tussen twijfel ben ik van plan geen meeloopdag te gaan doen maar gewoon naar de open dagen te gaan, daar naar de voorlichting en met studenten die er rondlopen praten.

Maar ik moet de knoop zelf dus ook nog doorhakken dus op zich heb je hier niet veel aan.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 17:52
Balance
Balance is offline
Ik had mijn studiekeuze eigenlijk al gemaakt, maar ging nog snel even een meeloopdag doen. Na die dag wist ik 100% zeker dat het niet mijn studie was en ben ik dus nog snel van studiekeuze veranderd.
Dus ja, ik heb er wel veel gehad, maar niet in de vorm van bevestiging
Oud 08-02-2006, 18:36
__
__ is offline
Citaat:
Balance schreef op 08-02-2006 @ 18:52 :
Ik had mijn studiekeuze eigenlijk al gemaakt, maar ging nog snel even een meeloopdag doen. Na die dag wist ik 100% zeker dat het niet mijn studie was en ben ik dus nog snel van studiekeuze veranderd.
Nou, dat kan er bij mij dus ook gebeuren, want die eerste zin van je beschrijft precies zoals het er bij mij nu voor staat.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 19:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
__ schreef op 08-02-2006 @ 19:36 :
Nou, dat kan er bij mij dus ook gebeuren, want die eerste zin van je beschrijft precies zoals het er bij mij nu voor staat.
Dan zou ik het gewoon doen. Je kan er maar beter nu achter komen dat het toch niks voor je is, dan als je er al een half jaar mee bezig bent.
Aan de andere kant kan het juist ook een bevestiging zijn en kan het je twijfels wegnemen.
Oud 08-02-2006, 19:42
Miracle
Miracle is offline
Ik heb bij mijn huidige opleiding ook een meeloopdag gehad. Min of meer toevallig. Dat was wel interessant, maar ik heb er niet echt super veel aan gehad. De mensen die ons begeleidden waren niet echt leuk en gaven nauwelijks antwoord op onze vragen, of vertelden uit zichzelf wat.

Maar ik zou het altijd doen als je de mogelijkheid hebt, want wie weet heb je er wel veel aan.
Oud 08-02-2006, 20:48
Mori
Mori is offline
Ik ben nooit naar meeloopdagen geweest, maar help wel mee op die van mijn huidige opleiding. Over die ben ik van mening dat ze totaal geen beeld geven van wat we nou eigenlijk doen, dus als dat de doorslag moet geven voor een keuze is dat erg jammer. Een meeloopdag hoort representatief te zijn voor de opleiding, maar dat is dus niet altijd het geval helaas.
Oud 08-02-2006, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 08-02-2006 @ 18:52 :
Ik had mijn studiekeuze eigenlijk al gemaakt, maar ging nog snel even een meeloopdag doen. Na die dag wist ik 100% zeker dat het welmijn studie was.

Laatst gewijzigd op 08-02-2006 om 21:43.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 20:58
Verwijderd
Ik ben al naar een paar meeloopdagen geweest:

- Sociologie, EUR
- Nederlands recht, EUR
- Taalwetenschap, UU

En ik ben al een keer Muziekwetenschap wezen proefstuderen aan de UvA.

Op zich heb ik wel er wat aan gehad, al verschilde het wel erg per universiteit. De meeloopdag op de UU was uitstekend geregeld, die op de EUR waren ok geregeld en het proefstuderen aan de UvA stelde helemaal niets voor.

Taalwetenschap aan de UU is mijn (voorlopige) studiekeuze, maar ik kan niet echt zeggen dat de meeloopdag mijn keuze bevestigd of verworpen heeft. De basis van de stof leek me wel interessant, maar de colleges die ik gevolgd heb waren naar mijn idee behoorlijk saai. Nu hadden ze wel net de dingen uitgekozen waar ik me sowieso wat minder voor interesseer. Meeloopdagen zijn wel nuttig, maar ik zou er alleen doen als je echt een helder idee hebt wat je wilt gaan doen. Anders leidt het alleen maar tot meer verwarring.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 20:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 08-02-2006 @ 21:58 :
Taalwetenschap aan de UU is mijn (voorlopige) studiekeuze, maar ik kan niet echt zeggen dat de meeloopdag mijn keuze bevestigd of verworpen heeft. De basis van de stof leek me wel interessant, maar de colleges die ik gevolgd heb waren naar mijn idee behoorlijk saai. Nu hadden ze wel net de dingen uitgekozen waar ik me sowieso wat minder voor interesseer. Meeloopdagen zijn wel nuttig, maar ik zou er alleen doen als je echt een helder idee hebt wat je wilt gaan doen. Anders leidt het alleen maar tot meer verwarring.
Naar mijn idee zijn de meeste colleges saai, ook al heb je het meest boeiende vak dus daar zou ik me niet al te druk over maken
Oud 08-02-2006, 21:01
Verwijderd
Okay, maar deze colleges waren wel meer dan gemiddeld saai, eerlijk gezegd. Het ging om Psychologie van Taal, wat me op zich wel heel interessant lijkt, maar het werd behoorlijk schools behandeld (vraagje voor vraagje) -> dat draagt al snel bij in saaiheid.

Dat andere college was wel minder saai, maar nog steeds niet wow.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 21:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anneka schreef op 08-02-2006 @ 21:54 :
Je wist dat het wél je studie was en bent daarom nog snel van studiekeuze veranderd?
Oud 08-02-2006, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 08-02-2006 @ 22:41 :
Je wist dat het wél je studie was en bent daarom nog snel van studiekeuze veranderd?
ooh
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 09:01
__
__ is offline
Citaat:
Sylph schreef op 08-02-2006 @ 21:58 :
Ik ben al naar een paar meeloopdagen geweest:

- Sociologie, EUR
- Nederlands recht, EUR
- Taalwetenschap, UU
Hoe was Sociologie in Rotterdam dan? Dat is namelijk de meeloopdag in kwestie bij mij.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 11:14
Verwijderd
Van te voren leek die meeloopdag heel interessant, maar uiteindelijk viel het een beetje tegen. Er wordt niet zo reclame gemaakt voor de meeloopdagen aan de EUR, dus er liepen maar 3 mensen: een meisje dat ik kende en nog een ander meisje van een andere school. Twee van de drie dingen op het programma konden niet doorgaan: het gesprek met de studieadviseur en een werkcollege statistiek. Dus heb ik eigenlijk alleen het derdejaarscollege Urbane sociologie gevolgd. Het was heel interessant, maar echt mijn studie? Nee, niet echt. Je moet niet vergeten dat een studie sociologie niet alleen sociologie inhoudt, maar ook veel statistiek en onderzoekmethodologische vakken. Dat was voor mij allemaal een beetje veel. Bovendien zijn de arbeidsperspectieven, hoeveel mensen me ook tegenspreken, ronduit slecht.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 13:12
Iduna
Iduna is offline
Ok, even voor de duidelijkheid: er zijn twee soorten meeloopdagen.
De één is georganiseerd vanuit de hogeschool of universiteit en de ander is een meeloop dag met een student die jou rondleidt op een willekeurige dag.

- De eerste is een nepmeeloopdag, er wordt aan de
bijna-studenten een aantal (aangepaste) colleges voorgeschoteld. Waarschijnlijk hebben ze ook de leukste docent gestrikt. Het is wel een gezellige dag (en dan hoef je niet naar je school ), maar het geeft geen duidelijk beeld van wat die opleiding nu inhoudt (al heb je wel de mogelijkheid om dingen te vragen).

- De tweede is een betere manier, omdat die student vaak alleen jou op sleeptouw neemt en over zijn/haar ervaringen kan vertellen over de studielast, de voorzieningen en natuurlijk de opleiding zelf. Hij/zij neemt je mee naar een (werk)college en kan je ook rondleiden over de campus of door de school.
> Nadeel is misschien dat je nu net naar een leuk college bent geweest waardoor je een wat vertekend beeld hebt gekregen, maar dat kun je enigszins oplossen door op de studentensite te kijken van die school/universiteit en te zoeken naar de vakken die je zoal krijgt en zo.

Ik wist al wat ik wou, maar heb ook nog wel meegelopen bij de opleiding en bij een andere. Die andere bevestigde dat mijn eerste keus het leukst was.

tip: loop mee in de vorm van de 2e manier en snuffel goed rond op de site van je opleiding.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 18:50
Gothic
Gothic is offline
Ik heb 2x meegelopen, met rechten en geneeskunde. En na beide keren was ik ervan overtuigd dat het dé studie was voor mij... inmiddels heb ik beide studies 'gedaan' ...
Oud 04-03-2006, 17:56
kiek
kiek is offline
Ik heb nu 3 keer meegelopen, met

1. Aardwetenschappen (UU)
2. Gezondheidswetenschappen (VU)
3. Geneeskunde (UU)

Bij de eerste ging ik eigenlijk gewoon een beetje mee als gezelschap voor een vriendin. Het was dan ook niet erg leuk (ze hadden alle mensen die wilden meelopen bij elkaar gedaan, dus het was meer een open dag maar dan iets kleinschaliger)
De 2e gaf denk ik wel een goed idee van de studie. Wel wat aan gehad, want nu weet ik dat ik dat niet wil
Aan de 3e heb ik niet veel gehad, het was inmiddels duidelijk hoe de studie in elkaar zat, maar ik heb natuurlijk wel de sfeer en het gebouw kunnen ervaren/zien.

Ik ga nu nog 2 keer meelopen, 1 keer met BMW in Nijmegen en een keer met Geneeskunde in Nijmegen In mn eentje. Met een vreemde.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 18:32
marrel
marrel is offline
Nee maar ik had het wel heel graag gedaan, omdat ik niet een heel goed beeld van de opleiding zelf had.
Oud 04-03-2006, 19:24
Estar
Estar is offline
Ik heb een paar meeloopdagen gehad om erachter te komen bij welke universiteit ik terecht wilde komen(ik wist al dat ik geneeskunde wilde gaan volgen)

Deze waren onaangekondigd, dat raad ik je wel aan, want ik denk dat universiteiten zich dan toch voorbereiden en toch beter willen voordoen dat het normaal is, ik heb een keer gehad dat echt alles vertikaal verkeerd liep, en dat was een universiteit waar ik hoge pet van op had, en de universiteit van mijn voorkeur is nu een universiteit waar ik niet heen wilde en waar ik de stad een beetje van haat.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 19:25
Estar
Estar is offline
Citaat:
kiek schreef op 04-03-2006 @ 18:56 :

Ik ga nu nog 2 keer meelopen, 1 keer met BMW in Nijmegen en een keer met Geneeskunde in Nijmegen In mn eentje. Met een vreemde.
Is niet eng, heb ik ook een paar keer gedaan, overleef je wel
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 01:42
__
__ is offline
Nou, mijn meeloopdag was een succes iig en het wordt dus Sociologie in Rotterdam.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 10:08
Estar
Estar is offline
Citaat:
__ schreef op 05-03-2006 @ 02:42 :
Nou, mijn meeloopdag was een succes iig en het wordt dus Sociologie in Rotterdam.
Gaaf, ik hoop ook in Rotterdam geneeskunde te mogen volgen volgend jaar!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 10:44
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik heb 2 meeloopdagen gedaan 1 van onderwijskunde en 1 van taalwetenschap (tweedaagse) Die van taalwetenschap was wel heel gezellig maar over de studie bleef ik twijfelen. Die van onderwijskunde was echt heel saai maar dat was wel (in tegenstelling tot de 2daagse) een echt college. Ik ben ook een x meegegaan naar college met iemand die economie studeert, dat was dus niet georganiseerd vanuit de uni maar op eigen houtje omdat ik te laat was voor de echte meeloopdag. Dat college sprak me wel aan en ik wil nu dus ook economie gaan doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2006, 13:20
kiek
kiek is offline
Citaat:
Estar schreef op 04-03-2006 @ 20:24 :
... ik heb een keer gehad dat echt alles vertikaal verkeerd liep, en dat was een universiteit waar ik hoge pet van op had, en de universiteit van mijn voorkeur is nu een universiteit waar ik niet heen wilde en waar ik de stad een beetje van haat.
Oh shit ik haat ook een beetje een paar steden, of ik heb van sommige universiteiten niet zo'n hoge pet op(Leiden, Rotterdam, Twente, Utrecht, UvA) en heb ook universiteiten waarvan ik wel een hoge pet van op heb. Betekent dit nu dat ik maar beter elke uni kan bekijken
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 13:29
Verwijderd
Hmm, je hebt natuurlijk wel universiteiten die over het algemeen slechter scoren dan andere, maar de kwaliteit verschilt wel vaak per opleiding. Dus ik denk niet dat je de universiteit als één geheel kan zien qua kwaliteit.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 14:34
Estar
Estar is offline
Citaat:
kiek schreef op 05-03-2006 @ 14:20 :
Oh shit ik haat ook een beetje een paar steden, of ik heb van sommige universiteiten niet zo'n hoge pet op(Leiden, Rotterdam, Twente, Utrecht, UvA) en heb ook universiteiten waarvan ik wel een hoge pet van op heb. Betekent dit nu dat ik maar beter elke uni kan bekijken
Ik had van rotterdam en leiden geen hoge pet op. Maar rotterdam is voor geneeskunde prima, en bij leiden heb ik het idee dat ze ook wel goed zijn, ik heb daar een kerstcursus gehad en ik vind het daar eigelijk stukken beter dan ik dacht!

Ik had van nijmegen een hele hoge pet op, en sinds die dag dat ik mee heb gelopen niet meer, ov was zwaar klote, met een groepsproject kwam er geen leraar opdagen en er kwam uiteindelijk iemand die moest invallen die geen idee had van wat er moest gebeuren

dus ja ik raad je aan om meeloopdagen met studenten te regelen en geen dagen waarin iedereen kan meelopen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 16:33
fractuur
fractuur is offline
Ik ben zelfs nooit naar een voorlichting geweest van de studie die ik nu doe.. Het is vaak hetzelfde. Maar meeloopdagen kunnen best nuttig zijn hoor.
Oud 05-03-2006, 16:51
Verwijderd
Ik heb wel een meeloopdag gehad voor dezelfde studie in een andere stad, maar dat stelde niet veel voor. Heel slecht georganiseerd. Je kunt beter gewoon met een student op een reguliere collegedag meelopen en dan je kan jezelf nog afvragen hoe goed het beeld is dat je dan krijgt.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 19:15
kiek
kiek is offline
Ja de meeloopdagen die ik nu ga doen in nijmegen zijn ook met één studente. Maarja ik heb er nu eigenlijk wel schijt aan. ik zie wel. Ik kan wel meelopen tot ik erbij neerval maar uiteindelijk kan ik toch heel ergens anders terechtkomen. Ik maak er gewoon wat van, waar ik ook terechtkom
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten