Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb al zitten denken aan een aanwezigheidsplicht voor kamerleden, eventueel gecombineerd met een verplichting minstens een X aantal kamervragen te stellen. Het probleem daarbij is dat natuurlijk iemand in zijn aanwezigheid uit zijn neus kan gaan zitten eten, of dat hij alleen maar onzinnige vragen stelt, iets dat alleen maar weer resulteert in nog zwakkere controle, meer rompslomp, minder inhoud. Een klein stapje in de goede richting is misschien wel onder een bepaalde aanwezigheidsgrens in elk geval die extra inkomsten te laten schrappen. Wie naast zijn baan als kamerlid nog een andere functie bekleedt waaruit hij inkomsten genereert, hoeft niet nog een extra zakcent op te strijken uit zijn functie als volksvertegenwoordiger als hij er toch nooit is. Titel ook even wat verduidelijkt trouwens, dan kan er misschien nog wel een leuke discussie uitkomen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb weinig verstand over hoe de politiek werkt, maar volgens mij heb jij er zelfs minder verstand over dan mij. Kamerleden die bij een grote partij zijn aangesloten, hebben allemaal een eigen portefeuille. Als een kamerlid dan onderwijszaken heeft, hoeft hij bij een discussie over landbouwsubsidies niet aanwezig te zijn. Nu is het zo dat je een bepaald bedrag (een paar duizend euro) moet betalen om een kamervraag te mogen stellen. Als je meer kamervragen wilt, kan je dat gratis maken. Maar ik vermoed juist dat er te veel vragen worden gesteld, en het daarom geld kost om een vraag te mogen stellen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Dat niet alle kamerleden overal verstand van hebben is uiteraard duidelijk, maar dat heeft dus wel tot gevolg dat veel besluiten worden genomen door een relatief klein percentage van het aantal volksvertegenwoordigers. Maar goed, dat zou opgevangen kunnen worden als dan ook de leden van die commissies maar echt kritisch worden afgerekend op hun stemming binnen de partij zelf. Maar dát is iets dat zich dus volledig buiten het oog van de kiezer afspeelt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Kamervragen kosten Staat 2,9 miljoen euro per jaar
28/06/2004 - De beantwoording van schriftelijke Kamervragen kost de Staat jaarlijks 2,9 miljoen euro . Dat heeft minister Remkes laten weten naar aanleiding van Kamervragen van de fractie van de Lijst Pim Fortuyn. De beantwoording van een enkele vraag kost volgens de minister 1750 euro. In 2003, toen in totaal 1678 schriftelijke Kamervragen werden gesteld, kwam het totaalbedrag volgens de berekening van BZK op 2,9 miljoen euro. http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/06/28/R169.htm |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() De kosten liggen domweg in de uren ambtenarij die betaald moeten worden en eventuele onderzoeken die hieruit volgen.
||
Citaat:
![]() ![]() Edit: ik lees net het correcte bericht: het kost de staat veel geld om kamervragen te beantwoorden. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
juistem de belastingbetaler
||
Citaat:
![]() Het zijn geen simpele vragen als: wat staat op het menu vandaag? maar vaak zware vragen die flink uitgezocht moeten worden. En ja, dat kost tijd en ook geld. (zeker als ze voor BuZa zijn)
||
Citaat:
![]() en wil je een dictatuur of wil je een kamer dat de regering controleert?
||
Citaat:
hoe dan ook dat ik deels moet betalen voor kamervragen vind ik niet erg, dat werkt in mijn en ieders voordeel ik vind betalen voor inactieve kamerleden ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Vergelijkbaar met t onderwerp dus? Well, slotje tijd. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind het sowieso raar dat je als je uit een partij stapt toch gewoon in de kamer mag blijven, kiezers stemmen op de idealen van de partij en als jij beslist dat jij er anders over denkt moet je jezelf de volgende verkiezing maar verkiesbaar stellen. (dit geld niet voor mensen op wie veel gestemd is, inplaats van dat je door de lijsttrekker van je oude partij in de tweede kamer bent gebracht)
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Tja, zolang ze maar binnen die werkverdeling van de partijen iets doen. Ik irriteer me juist aan kamerleden die voor elk wissewasje kamervragen stellen of moties indienen, juist omdat het klauwen geld kost om hun gemekker uit te zoeken, terwijl ze dat ook zelf konden doen.
|
Ik dacht toch echt dat kamerleden een bepaald bedrag moesten betalen om een vraag te mogen stellen. Misschien dat het ooit is geopperd ofzo en verkeerd in mijn hoofd blijven hangen.
En over inactieve kamerleden: bij een grote partij wordt zo iemand er (denk ik) sowieso uit geflikkerd en de eenmansfracties zullen bij de eerst volgende verkiezingen worden bestraft door de kiezer. Laatst gewijzigd op 05-02-2006 om 16:23. |
![]() |
||
Citaat:
Wat de inactieve fractiedelen betreft, het is makkelijk genoeg daar iets aan te doen. Men moet bij wet eenvoudigweg aannemen dat 2/3e van de aanwezigen een quorum vormen waarmee de handelingen der kamer geldig worden. Op die manier moeten er altijd zoveel leden aanwezig zijn willen ze überhaupt iets kunnen doen. De meeste landen hebben een dergelijk soort regeling.
|
![]() |
|
|