Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2006, 17:08
Sarah15
Sarah15 is offline
Ik heb bij de zoekfunctie al heel veel vragen over dit onderwerp gezien maar ik weet niet zo veel van computers af, dus veel wijzer ben ik er niet van geworden. Echter heb ergens gelezen dat je je virtueel geheugen kunt uitbreiden, ik heb bij mijn computer geken op hoeveel hij nu staat: 384 begingrootte en 768 max. grootte. Ik wil dit nu dus wijzigen omdat mijn computer steeds meldingen geeft van te weinig virtueel geheugen etc. en hij is nogal traag, maar hoeveel zou ik hem moeten vergroten dan? Ik heb werkelijk geen idee. En wat zou ik nog meer kunnen doen om de pc wat sneller te laten werken, ik weet niet of het er toe doet maar station c heeft nog 47,3 GB aan beschikbare ruimte van de 70,3. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2006, 18:22
M@rco
M@rco is offline
Gewoon instellen op 'Door Windows beheerde grootte' (en daarna op 'Instellen' klikken), dan hoef je er niet meer naar om te kijken.
Oud 10-02-2006, 19:29
freyk
freyk is offline
Dat is ook het beste om aan te raden.

Je kan het ook zelf instellen.
Daar was een speciaal rekensommetje voor,. 2x de groote van je werkgeheugen?
Sommige mensen gooien, net zoals mensen die linux als os hebben, hun pagefile op een apparte partitie.

Maar is het misschien verstandig om een extra geheugenreepje erbij te stoppen, aangezien er meerdere programma zijn waar je die meldingen krijgt.

Laatst gewijzigd op 10-02-2006 om 19:31.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 23:03
T_om
T_om is offline
Ja, vuistregel was 1,5 keer je ram.

Onder linux maak ik meestal een 512 MB partitie voor swap, die gebruik ik toch haast nooit.

En een extra reepje ram zou ik aanraden, ipv je virtueel geheugen vergroten. Scheelt nogal in performance (ook in je portomonnee, maargoed...)
Oud 11-02-2006, 00:22
Verwijderd
Ik dacht dat die vuistregel eigenlijk weinig grond onder de voeten had en dat het weinig uitmaakte? Ik heb 256 MB RAM en ik heb een virtueel geheugen van 2 GB tot 2 GB. Er ontploft doorgaans niet veel.

In ieder geval kan het veel helpen om je virtuele geheugen op een andere fysieke schijf te zetten dan je besturingssysteem en je andere draaiende delen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 00:46
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Als de pagefile altijd dezelfde grootte heeft zou dat ding minder fragmenteren en dan zou het sneller werken etc.

En die vuistregels van 1,5 keer je werkgeheugen.. Dat was in de tijd van windows98. Zelfs ik laat windows het nu lekker zelf doen.
Oud 11-02-2006, 00:50
T_om
T_om is offline
Ye well, van toen weet ik het dus nog
Oud 11-02-2006, 13:51
ILUsion
ILUsion is offline
Die 1.5-regel is eigenlijk best bull shit, ook al gebruik ik een gelijkaardige regel (2x RAM = swap/pagefile). Voor Windows is het echter steeds aan te raden wel met een swap file te werken, gewoon, het is erop voorzien, sommige programma's beginnen te klagen als ze geen swap file vinden.

De beste oplossing echter is RAM bijkopen, weliswaar ook de duurste maar, afhankelijk van hoe veel je nodig hebt, valt dat best wel mee. Ik ga er even van uit dat je Windows XP hebt, dan heb je best in het totaal minstens 512 megabyte voor het gewone werk (256 als je zuinig kan omgaan met je computer, maar ik zou het niet echt aanraden). En 1024 is het minimum als je toch ietsje meer met je pc wilt doen: foto's bewerken, filmjes maken, ... Dat geeft al iets meer reserve dan 512 megabyte (daarop loopt het meeste ook nog vrij vlot hoor). En 2048 is voor de betere werkbeesten; als je dus heel regelmatig met grote bestanden werkt (foto's bewerken, (lange) film bewerken, ...) is dat zeker geen overbodige luxe. Minder dan 256 voor Windows XP kan ik je in geen geval aanraden: 256 is wat mij betreft de ondergrens van toch nog een beetje bruikbaar (met 128 draait XP ook nog wel, maar dan moet je echt niet veel open hebben staan).

Wat misschien ook kan helpen is de harde schijf een opschonen en je systeem spywarevrij maken met CrapCleaner, HitMan Pro (Ad-aware, Spybot S&D, ...) , SpywareBlaster en dergelijken. En hoe minder programma's (dus ook bv. ADobe Reader loader, QuickTime loader, iPod Services, ...) je op een bepaald ogenblik hebt open staan, hoe beter voor je prestaties.

Voor de Linux/Windows-gebruikers even een tipje: onder Windows kan je je Linux-swappartitie gebruiken met de SwapFS-driver.
Oud 11-02-2006, 22:22
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 11-02-2006 @ 14:51 :
Die 1.5-regel is eigenlijk best bull shit, ook al gebruik ik een gelijkaardige regel (2x RAM = swap/pagefile). Voor Windows is het echter steeds aan te raden wel met een swap file te werken, gewoon, het is erop voorzien, sommige programma's beginnen te klagen als ze geen swap file vinden.
Windows gebruikt altijd een page file, ook al zet je die zogenaamd uit

Je moet er eigenlijk ook gewoon niet mee rommelen, 2000/XP geheugen manegement is dusdanig goed dat je met 'tweaken' de boel alleen maar trager kunt maken. Laat het gewoon lekker door Windows beheren en vergeet het.
Reageren

Regels voor berichten