Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2006, 21:47
Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
mijn vraag: Waarom leggen mensen zichzelf regels op, om ze vervolgens niet na te komen of zelfs te breken?

Is het tegenwoordig niet meer een man een man, een woord een woord? En dan heb ik het niet over mensen die een afspraak maken met hun geliefde en niet op komen dagen ofzo.. Maar echt een belofte aan zichzelf... Want ik krijg de vraag voor mezelf niet beantwoord
Oud 14-02-2006, 21:52
anterx
anterx is offline
Om zichzelf het idee te geven dat ze zelf dingen in de hand hebben?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 22:31
Xonzo
Xonzo is offline
Om zichzelf te bedriegen. Om ook naar anderen toe te bewijzen dat ze wel degelijk bepaalde beloftes aan zichzelf hebben.
Oud 14-02-2006, 22:38
Verwijderd
Zodat ik mezelf op mijn flikker kan geven. Simpel. Maar regels ten opzicht van anderen zal ik niet zo gauw breken.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 10:47
Mats
Mats is offline
Citaat:
Ino-chan schreef op 14-02-2006 @ 22:47 :
mijn vraag: Waarom leggen mensen zichzelf regels op, om ze vervolgens niet na te komen of zelfs te breken?
We leggen ons regels op, zodat we beschermd zijn van de grillen van anderen. Regel: elkaar niet bestelen --> reden: ik wil niet bestolen worden

Wij breken ze dan vervolgens, want we willen vrij zijn. De gedachte: tja, als alleen ik dit of dat doe, merkt toch niemand het.

Oorzaak: moreel verval... helaas. Ik vindt het altijd zo klote om een belofte of afspraak met mezelf te verbreken.

PS: ik kan het mis hebben(natuurlijk )
Oud 15-02-2006, 11:08
Megalomaniace
Megalomaniace is offline
Citaat:
Mats schreef op 15-02-2006 @ 11:47 :
We leggen ons regels op, zodat we beschermd zijn van de grillen van anderen. Regel: elkaar niet bestelen --> reden: ik wil niet bestolen worden

Wij breken ze dan vervolgens, want we willen vrij zijn. De gedachte: tja, als alleen ik dit of dat doe, merkt toch niemand het.

Oorzaak: moreel verval... helaas. Ik vindt het altijd zo klote om een belofte of afspraak met mezelf te verbreken.

PS: ik kan het mis hebben(natuurlijk )
Nu lijkt het voor mij dat je iets met zichzelf verklaart, namelijk moreel verval (regels breken) met moreel verval. Moreel verval is namelijk iets wat je vaststelt, maar geen verklaring direct...

Volgens de psycho-analyse kan je dit verklaren vanuit het Es, het id en superego. Het id is zowat je impulsen, wat je zelf wilt, het ongebreideld egoïsme. Het super-ego zijn de eisen van je omgeving, waaraan je je dient te houden, ook je geweten genoemd. Het ego zou balancerend werken tussen het id en het super-ego en er een evenwicht tussen te vinden. Nu zou je jezelf regels opleggen kunnen zien als het werk van het ego, die op dat moment meer aandacht geeft aan het super-ego; maar als je ze breekt, haalt eigenlijk het id de bovenhand.
Of dit al dan niet voor jou plausibel lijkt, weet ik niet en of het je verder helpt ook niet, maar ik dacht er even aan.

Nu zou je dan moreel verval kunnen verklaren doordat collectief het id (es) de bovenhand haalt, doordat bv. men minder afgestraft wordt hiervoor door de maatschappij of doordat algemeen aan regels minder aandacht wordt gegeven door de maatschappij.
Dit is echter hypothetisch ervanuit gaand dat de theorie van Freud enige waarheid bevat.
Oud 15-02-2006, 11:52
Verwijderd
Mensen leggen zichzelf regels op, omdat ze zichzelf een beter persoon zouden vinden als ze die zouden naleven. Vervolgens leven ze de regels niet na omdat ze dat toch te veel moeite of te veel gedoe vinden. Dat is toch niet moeilijk te bedenken
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 16:19
Verwijderd
Citaat:

Is het tegenwoordig niet meer een man een man, een woord een woord? En dan heb ik het niet over mensen die een afspraak maken met hun geliefde en niet op komen dagen ofzo.. Maar echt een belofte aan zichzelf... Want ik krijg de vraag voor mezelf niet beantwoord
Als de regel iets fysieks verbiedt (roken, vreemdgaan ed) dan is de reden voor het te breken simpel: Het vlees is zwak
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 18:24
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:

Ik geloof dat iedereen in zekere zin idealen heeft. Om deze idealen te bereiken moet je bepaalde regels naleven/ doelen opstellen.
Oud 15-02-2006, 18:25
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
chateauke schreef op 15-02-2006 @ 12:08 :
Nu lijkt het voor mij dat je iets met zichzelf verklaart, namelijk moreel verval (regels breken) met moreel verval. Moreel verval is namelijk iets wat je vaststelt, maar geen verklaring direct...

Volgens de psycho-analyse kan je dit verklaren vanuit het Es, het id en superego. Het id is zowat je impulsen, wat je zelf wilt, het ongebreideld egoïsme. Het super-ego zijn de eisen van je omgeving, waaraan je je dient te houden, ook je geweten genoemd. Het ego zou balancerend werken tussen het id en het super-ego en er een evenwicht tussen te vinden. Nu zou je jezelf regels opleggen kunnen zien als het werk van het ego, die op dat moment meer aandacht geeft aan het super-ego; maar als je ze breekt, haalt eigenlijk het id de bovenhand.
Of dit al dan niet voor jou plausibel lijkt, weet ik niet en of het je verder helpt ook niet, maar ik dacht er even aan.

Nu zou je dan moreel verval kunnen verklaren doordat collectief het id (es) de bovenhand haalt, doordat bv. men minder afgestraft wordt hiervoor door de maatschappij of doordat algemeen aan regels minder aandacht wordt gegeven door de maatschappij.
Dit is echter hypothetisch ervanuit gaand dat de theorie van Freud enige waarheid bevat.
Freud <3
Oud 16-02-2006, 00:30
Verwijderd
Citaat:
Is het tegenwoordig niet meer een man een man, een woord een woord?
Antwoord nee, want mensen zijn tegenwoordig in overwegende mate slapjes en weinig bereid tot op het bot te gaan voor dingen die ze graag willen bereiken.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 17:28
willypirate
willypirate is offline
Citaat:

Dit komt door de ambivalentie tussen het etisch handelen en het etisch denken. We kunnen niet consequent met onze moraliteit omgaan , omdat dit in de praktijk niet haalbaar blijkt te zijn.
(je stoot altijd wel iemand voor de kop , terwijl je vind dat dit immoreel gedrag is.)
Mensen kiezen dan vaak die weg waarbij ze de minste verantwoordelijkheid hoeven af te dragen.
Reageren

Regels voor berichten