Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wij breken ze dan vervolgens, want we willen vrij zijn. De gedachte: tja, als alleen ik dit of dat doe, merkt toch niemand het. Oorzaak: moreel verval... helaas. Ik vindt het altijd zo klote om een belofte of afspraak met mezelf te verbreken. PS: ik kan het mis hebben(natuurlijk ![]()
||
Citaat:
Volgens de psycho-analyse kan je dit verklaren vanuit het Es, het id en superego. Het id is zowat je impulsen, wat je zelf wilt, het ongebreideld egoïsme. Het super-ego zijn de eisen van je omgeving, waaraan je je dient te houden, ook je geweten genoemd. Het ego zou balancerend werken tussen het id en het super-ego en er een evenwicht tussen te vinden. Nu zou je jezelf regels opleggen kunnen zien als het werk van het ego, die op dat moment meer aandacht geeft aan het super-ego; maar als je ze breekt, haalt eigenlijk het id de bovenhand. Of dit al dan niet voor jou plausibel lijkt, weet ik niet en of het je verder helpt ook niet, maar ik dacht er even aan. Nu zou je dan moreel verval kunnen verklaren doordat collectief het id (es) de bovenhand haalt, doordat bv. men minder afgestraft wordt hiervoor door de maatschappij of doordat algemeen aan regels minder aandacht wordt gegeven door de maatschappij. Dit is echter hypothetisch ervanuit gaand dat de theorie van Freud enige waarheid bevat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
(je stoot altijd wel iemand voor de kop , terwijl je vind dat dit immoreel gedrag is.) Mensen kiezen dan vaak die weg waarbij ze de minste verantwoordelijkheid hoeven af te dragen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Kansberekening :) please help Helpmij123 | 5 | 04-11-2014 22:50 | |
[SK] Stereo-isomerie: het inzicht ontbreekt me Starbucks- | 1 | 28-01-2013 20:45 | |
Films, TV & Radio |
Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je ervan: Back To Basic Dinalfos | 499 | 15-12-2006 12:24 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Netto winst voor belasting wj6 | 1 | 07-11-2006 11:06 | |
Verhalen & Gedichten |
[(Begin van) Antiverhaal] Het sneeuwt buiten. Verwijderd | 49 | 01-08-2004 13:32 | |
[fysica]stralingsdruk damaetas | 7 | 17-06-2004 07:16 |