Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Is het dan niet handig om wat werken over kunstgeschiedenis door te nemen? Op de website van een willekeurige universiteit staat vast welke boeken worden gebruikt voor de inleidende colleges.
|
Even wat uit de Lage Landen om mee te kunnen praten:
Lijmen/Het Been - Willem Elsschot De donkere kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans De Aanslag & De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch Max Havelaar - Multatuli Het verdriet van Belgie - Hugo Claus De Leeuw van Vlaanderen - Hendrik Conscience Karakter - Bordewijk Gangreen - Jef Geeraerts Ik Jan Cremer - Jan Cremer (ordinaire en simpele versie van Gangreen) Een vlucht regenwulpen - Jan Wolkers Buitenlands: Elementaire deeltjes - Michel Houellebecq de rest is al gezegd - ik zie dat je van symboliek houdt... De stille kracht van Couperus?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Dode zielen (Nikolaj Gogol)
Lolita (Vladimir Nabokov) Der Tod in Venedig (Thomas Mann) Die Verwandlung (Franz Kafka) Eline Vere (Louis Couperus) Die Leiden des jungen Werther (Goethe) Nooit meer slapen (W.F. Hermans) Slaughterhouse V (Kurt Vonnegut) De avonden (Gerard Reve) Dantons Tod (Georg Büchner)
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Is het overigens überhaupt mogelijk voorbeelden van verhalen te noemen die veel invloed op de literaire traditie hebben uitgeoefend, of die in elk geval zeer bekend zijn, maar niet klassiek geworden zijn? Offtopic: Hé, wat leuk, speel jij in Chameleon?
|
Verwijderd
|
Over verhaalmotieven gesproken, dan zou ik The Seven Basic Plots van Christopher Booker eens een keer aanschaffen.
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waar het me denk ik vooral om gaat is dat veel van de antwoorden hier iets te veel vanuit de éigen beleving lijken te worden gegeven. Maar goed ![]() Idd speel ik in Chameleon; verklaar u nader? ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik heb enkele vier jaar oude demo's op m'n iPod staan. ![]() [edit] Ik las op M&M dat ik misschien beter Nederlandse titels kan noemen. Also: Dantons Tod is erg leuk vertaald door Hugo Claus, onder de titel 'Dantons dood'.
|
Verwijderd
|
Literaire klassiekers met belangrijke thema's:
- 1984 (George Orwell) - Animal Farm (George Orwell) - Anna Karenina (Leo Tolstoj) - Oorlog en Vrede (Leo Tolstoj) - Das Prozes (Franz Kafka) - Die Verwandlung (Franz Kafka) - Schuld en Boete (Dostojevski) - De geboeders Kazamarov (Dostojevski) - Der Tod in Venedig (Thomas Mann) - Der Zauberberg (Thomas Mann) - La Divina Commedia (Dante) - Metamorfosen (Ovidius) - Odysseia (Homerus) - De Bijbel [Literair of niet, bevat iig literaire thema's] - Candide (Voltaire) - Les Jeux sont faits (Jean Paul Sartre) - Le Petit Prince (Antoine de Saint-Exupéry) - Madame Bovary (Gustave Flaubert) - l' Etranger (Albert Camus) - La Peste (Albert Camus) - Moby Dick (Charles Dickens) - Lof der Zotheid (Erasmus) - Robinson Crusoe (Daniel Defoe) - Ulysses (James Joyce) - Don Quichot (Miguel de Cervantes Saavedra) - Faust (Goethe) - Das Leiten des Junge Werthers (Goethe) - (Shakespeare) - Max Havelaar (Multatuli) - De Stille Kracht (Louis Couperus) - Eline Vere (Louis Couperus) Nieuwe Klassiekers: - De avonden (Gerard Reve) - Nooit meer slapen (W.F. Hermans) - De alchemist (Paulo Coelho) - De ondragelijke lichtheid van het bestaan (Milan Kundera) - De duivelsverzen (Salmon Rushdi) ETC. Uitgeverij Atheneum geeft een groot aantal klassiekers uit. Laatst gewijzigd op 17-01-2008 om 20:08. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Alle klassieke werken, want die personages komen werkelijk overal terug. Sowieso de bijbel en de Griekse mythologie uitpluizen. En bij voorkeur de Noorse ook. Faust is al genoemd, maar die zie ik ook vaak terug. Zelfde geldt voor Shakespeare-personages, Peter Pan, Dorothy en haar reisgenoten, zelfs Lord of the Rings en Star Wars enzo, als modernere werken met klassieke thematiek en archetypen.
Hmja ik heb nu een vak dat dan wel over theater gaat, maar dat raakt enorm aan de dingen die jij zoekt denk ik. Probleem is alleen dat die grotendeels al genoemd zijn ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Wat mij zo te binnen schiet:
De goddelijke komedie - Dante Alighieri Lord of the flies - William Golding Animal Farm - George Orwell The war of the worlds - H.G. Wells 20.000 mijlen onder zee - Jules Verne Geen idee of je er wat aan hebt ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Welk boek lees jij nu? Deel XXV Verwijderd | 500 | 11-03-2016 08:27 | |
Films, TV & Radio |
welke film heb je gezien? DanielC | 500 | 24-07-2010 10:40 | |
Verhalen & Gedichten |
Bezig een absurd verhaal te schrijven in losse stukjes trophus | 1 | 23-12-2007 08:26 | |
Liefde & Relatie |
Ik kan me niet voorstellen dat het uitgaat ... Verwijderd | 14 | 30-04-2003 19:09 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] Jezelf terugvinden in een treincoupe...:p Verwijderd | 0 | 30-11-2002 18:38 | |
ARTistiek |
Weer een nieuw verhaal van mij (lees, lees, lees!) Anne | 12 | 06-03-2002 21:44 |