Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2006, 15:19
Verwijderd
Een maand geleden, 24 januari, ben ik afgestudeerd. De dag daarna heb ik meteen het uitschrijvingsformulier voor mijn universiteit op de bus gedaan en vandaag kreeg ik bericht dat mijn uitschrijving inderdaad de 26e binnen was. Mijn studie is formeel nu geëindigd op 1 februari 2006.

Anderhalve week ofzo kreeg ik ook al een bericht van de IB-groep dat mijn universiteit aan de IB-groep heeft doorgegeven dat mijn studie beëindigd is ivm. het behalen van het afsluitend getuigschrift. Natuurlijk wil ik weten wat ik moet terugbetalen, want ik heb geleend.

Nu blijft op de site van de IB-groep die vervelende voorlopige lening en die voorlopige OV-studentenkaart nog staan. Uiteraard heb ik m'n OV-kaart op tijd ingeleverd. Wanneer wordt nou die lening omgezet in een gift? Ik heb elk jaar alle punten gehaald, maar hij blijft maar staan, en ik vind dat saldo er gewoon guur uitzien. Ik ben afgestudeerd en heb geen zin in gezeik, ik wil gewoon terugbetalen en zwart op wit hebben wat ik ze nog schuldig ben.

Iemand ervaring ermee hoe lang het duurt voordat ze eindelijk eens duidelijkheid verschaffen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2006, 15:26
Verwijderd
ik niet
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 15:34
Iduna
Iduna is offline
Ik denk dat het pas echt verwerkt wordt wanneer je begint met terugbetalen van je lening. Als ik me niet vergis is dat zo'n 2 jaar na je afstuderen mits je een vaste baan hebt (en het geld hebt om je schuld af te kunnen lossen).
Je doelt trouwens op 'mijn ib-groep'? Heb je deze gegevens niet ook op papier?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 15:36
Verwijderd
Ik doel op Mijn IB-groep ja. Ik heb ook wel een brief gekregen maar daar staat hetzelfde overzicht in. In die brief waarin stond dat ze mijn uitschrijving van de uni verwerkt hadden, stond ook iets dat ze op 1 januari zouden kijken naar de status van mijn prestatiebeurs e.d. Als ik eind januari afstudeerde, betekent dat dan echt dat ze pas 01-01-2007 gaan kijken hoe het met mijn punten stond, en dat pas vanaf díe datum de twee jaar gaan lopen voor-ie opeisbaar wordt?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 17:37
Roos
Roos is offline
Ik zou even bellen naar de IBG. Ik denk dat ze die vraag wel vaker krijgen
Oud 01-03-2006, 17:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik zou even bellen.

Ik vermoed dat het pas een paar maanden later verwerkt word (dat was ook zo bij het behalen van je eerste jaar en het ozmetten naar een gift duurde ook maaaaanden.
Oud 01-03-2006, 18:00
Verwijderd
Kun je die gasten überhaupt bellen? Volgens mij krijg je dan altijd zo'n automatisch menu met de tien meest gestelde vragen ofzo. Logisch, ook anders worden ze continu platgebeld door woedende studenten
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 18:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-03-2006 @ 19:00 :
Kun je die gasten überhaupt bellen? Volgens mij krijg je dan altijd zo'n automatisch menu met de tien meest gestelde vragen ofzo. Logisch, ook anders worden ze continu platgebeld door woedende studenten
Natuurlijk kun je ze wel bellen. Ik heb wel vaker zo'n menu gehad, maar nooit een menu waar je niet uiteindelijk een telefoniste aan de lijn krijgt.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 19:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-03-2006 @ 19:00 :
Je kan ze prima bellen, wel ff een rustig tijdstip uitzoeken (rond elf uur 's ochtends ofzo is meestal wel okee) en het meerendeel van de keren dat ik belde werd ik goed geholpen, het duurt soms wel lang maar dan weet je tenminste wel gelijk wat je wilt weten en hoef je niet eerst twaalf e-mails of brieven over en weer te sturen.
Oud 01-03-2006, 19:45
ikbenschipper1
Jeps ze zijn bereikbaar gewoon iets van optie 3 ofzo een telefoniste spreken En altijd om de naam vragen en een bevestiging, de beloven namelijk wel eens dingen en vergeten het dan meteen
Oud 01-03-2006, 19:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 01-03-2006 @ 20:45 :
Jeps ze zijn bereikbaar gewoon iets van optie 3 ofzo een telefoniste spreken En altijd om de naam vragen en een bevestiging, de beloven namelijk wel eens dingen en vergeten het dan meteen
Volgens mij is het optie 0 (ik bel echt te vaak)
Oud 01-03-2006, 20:37
Verwijderd
Ik heb ze nog nooit gebeld, maar ikz al het eens proberen
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 07:05
Verwijderd
Ja het duurt echt zo lang. Toen ik mijn propedeuse op het HBO haalde, duurde het ook zeker wel een jaar voordat die schuld tot dan toe was kwijt gescholden. Ze zijn helaas niet zo snel.

Maar hoe was dat dan toen jij je propedeuse haalde? Die moet inmiddels al wel van je schuld af zijn lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 08:52
Verwijderd
Volgens mij duurt het proces altijd tot de start van het nieuwe collegejaar. Er zijn hier wat topics geweest over het switchen van studies voor februari en dan krijg je ook kwijtschelding van je ovkaart enzo. Daarbij kwam de kwijtschelding dan als ze begonnen aan de nieuwe studie, dus waarschijnlijk maken ze pas dan ergens een balans op.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 09:49
Verwijderd
Citaat:
ik ben T@M@R@ schreef op 02-03-2006 @ 08:05 :
Maar hoe was dat dan toen jij je propedeuse haalde? Die moet inmiddels al wel van je schuld af zijn lijkt me.
Nee, want die haalde ik pas heel laat, omdat er nog een vak was blijven staan
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 11:22
Die Happy
Die Happy is offline
Ze hebben het halen van mijn propedeuse en lening/gift nog steeds niet verwerkt en tis al 3 jaar geleden. Ik denk dat ze gewoon niet zo snel zijn daar. Ik zou me er in ieder geval geen zorgen over maken.
Oud 02-03-2006, 12:17
Verwijderd
Ik heb het even gevraagd aan degene die naast me zit en bij hem duurde het zo'n driekwart jaar voordat hij daar een brief over kreeg.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:34
Verwijderd
Succes ermee. Ik heb al 2 jaar ruzie met hen.

Overigens, hou al je papierwerk bij, stuur je brieven aangetekend, noteer met wie je op welk tijdstip hebt gebeld. En hou er rekening mee dat het echt een tijd kan duren.

Ik was afgestudeerd en ik bleef maar geld krijgen. Op zich niet zo'n probleem, maar uiteindelijk moet je dat terugbetalen. Ik had al 2x gemaild en 3x gebeld en 2 brieven verstuurd voor ze uiteindelijk een half jaar stopten met het storten. Ze zouden een acceptgiro sturen. Die kreeg ik in januari. 2 dagen later, op een zaterdag, wanneer niemand telefonisch bereikbaar is, krijg ik al een aanmaning dat het geld moet teruggestort worden. In 2 brieven heb ik 2 verschillende data gekregen. Ik heb ze genegeerd en gewoon het eerste bedrag netjes voor de eerste datum teruggestort. Maar daarom, bewaar alles!!!
Ik geloof dat ik nu pas er helemaal vanaf ben (tenminste, ik moet nog steeds reactie krijgen op mijn laatste protest, maar er valt niets meer te halen, alles is in orde nu), tig telefoons en mails die ze gewoon de volgende keer negeren later. En dat terwijl ik alleen maar een basisbeurs en ov-vergoeding heb gekregen.
Dek je in en maak kopieën.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 17:02
ikbenschipper1
Citaat:
nare man schreef op 02-03-2006 @ 10:49 :
Nee, want die haalde ik pas heel laat, omdat er nog een vak was blijven staan
Dan nog je hoefde maar de helft van je studiepunten in het eerste jaar te halen zodat je eerste jaar werd kwijtgescholden.

Nu is dat niet meer zo vroeger wel
Oud 02-03-2006, 17:16
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mutant schreef op 02-03-2006 @ 15:34 :
verhaal
De twee keer dat ik mijn lening heb veranderd, was het binnen een minuut gebeurd en het klopte nog ook En daar zat dus ook bij dat ik mijn lening op 0 euro heb gezet.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 02-03-2006 @ 18:16 :
De twee keer dat ik mijn lening heb veranderd, was het binnen een minuut gebeurd en het klopte nog ook En daar zat dus ook bij dat ik mijn lening op 0 euro heb gezet.
Sommige mensen hebben altijd geluk .
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 02-03-2006 @ 22:38 :
Sommige mensen hebben altijd geluk .
Ik heb het afgelopen half jaar 5x telefonisch gewijzigd en dan doen ze het gelijk.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 12:46
Verwijderd
Fijn voor je. Als ik dat eerder had geweten had ik jou mijn zaken laten afhandelen. Kijk, het is leuk dat het bij sommigen allemaal perfect is verlopen, bij mij was dat helaas niet zo. Ik geef dus Nare voorop de waarschuwing dat hij alles moet bijhouden, want als ie pech heeft en in mijn situatie belandt, dan kom je nergens en blijf je brieven krijgen en bellen terwijl het na 2 jaar nog niet in orde is.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 12:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mutant schreef op 03-03-2006 @ 13:46 :
Fijn voor je. Als ik dat eerder had geweten had ik jou mijn zaken laten afhandelen. Kijk, het is leuk dat het bij sommigen allemaal perfect is verlopen, bij mij was dat helaas niet zo. Ik geef dus Nare voorop de waarschuwing dat hij alles moet bijhouden, want als ie pech heeft en in mijn situatie belandt, dan kom je nergens en blijf je brieven krijgen en bellen terwijl het na 2 jaar nog niet in orde is.
rustig meiske, rustig...

@Nare : je kan ze zelfs mailen. (en ja, ze geven antwoord, hoewel ze daar wel een week voor nodig hebben. Voordeel : niet wachten aan de telefoon.)

die voorlopig lening wordt pas na de start van het volgende collegejaar bekeken (eerder doen ze dr niks mee) en dan hebben ze nog 'even' (tot 1 januari dus) nodig om het ene bedrag van het andere bedrag af te trekken en je te vertellen hoeveel ze nog van je motte hebbuh.

T zijn een stelletje randdebielen daar in Groningen, maar he, je krijgt geld van ze, dat maakt een hoop goed.
Oud 03-03-2006, 13:09
Verwijderd
Het zit hoog hoor
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2006, 13:19
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Mutant schreef op 03-03-2006 @ 14:09 :
Het zit hoog hoor
Wat men gewoon probeert te zeggen is dat de IB-Groep helemaal niet zo slecht functioneert. Op een paar enkele gevallen kun je die mening niet baseren. De IB-Groep heeft er absoluut geen belang bij om fouten te maken, ook al lijken die in hun "voordeel".

Ik ben ook altijd tevreden geweest over de IB-Groep, behalve het punt waar de wijziging van je status scholier -> student plaatsvindt. Dat loopt administratief gewoon niet zo lekker.
Oud 03-03-2006, 13:22
Verwijderd
Dat geloof ik graag. Ik ken echt niemand die niet minstens drie keer een aanvaring heeft gehad met de IBG of geconfronteerd is met papierwerk en bureaucratie.

Ik heb nog gedacht aan het stopzetten van mijn maandelijkse lening. Het is heel stom, want als ik inlog bij Mijn IB-groep staat daar nog wel 'aanvullende lening xxx euro' maar ik kan dus niet meer naar het 'Betalingen' schermpje (waar je dus kunt zien op welke data welke bedragen gestort zijn en nog gestort zullen worden). En in februari heb ik al geen geld meer gekregen, dus ik ga er vanuit dat dat wel goed zit.

Ik hoorde van het meisje bij het postkantoor toen ik mijn OV inleverde ook al zo'n schrikverhaal, dat een vriend van haar tíjden na zijn afstuderen ineens nog gevraagd werd om zijn inleverbewijs OV-kaart. Zij zei ook, dat kun je maar beter minstens tien jaar bewaren
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 23:53
Kadaver
Kadaver is offline
Mr. nare man, gefeliciteerd met je bul...join the club

Ik heb mijn bul afgelopen jaar mogen ontvangen en ik zat ook te wachten op dat bericht van de IBG over de gift omzetting. De kwijtschelding kreeg ik al/pas (ik heb niet echt een referentiepunt mbt IBG toestanden) na 4 maanden. Dan weet je dat in ieder geval

En wat wordt het? Mergers & Acquisitions?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 00:23
Verwijderd
Waarschijnlijk wel, want ik kom te werken in de ondernemingspraktijk, maar ik denk eerder Private Equity, dat is helemaal hot momenteel, en redelijk makkelijk om te doen als advocaat-stagiair. Niet meteen beginnen met een IPO van anderhalf miljard
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 07:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-03-2006 @ 14:22 :

Ik hoorde van het meisje bij het postkantoor toen ik mijn OV inleverde ook al zo'n schrikverhaal, dat een vriend van haar tíjden na zijn afstuderen ineens nog gevraagd werd om zijn inleverbewijs OV-kaart. Zij zei ook, dat kun je maar beter minstens tien jaar bewaren
Mijn werd ook geadviseerd om het bewijs van inlevering minstens 5 jaar te bewaren
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 07:54
Verwijderd
Wijze les: altijd al je administratie minimaal 5 jaar bewaren
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 17:07
Gimme more beer
Citaat:
stefano schreef op 13-03-2006 @ 08:54 :
Wijze les: altijd al je administratie minimaal 5 jaar bewaren
De belastingdienst eist zelfs van een bedrijf dat het de gehele afgesloten boekhouding en administratie van een jaar 7 boekjaren bewaart. Dat is dan ook meteen de redelijk te verwachten bewaartijd van administratieve documenten voor iedere inwoner van Nederland. Het is overigens niet rampzalig als jij ze als particulier niet meer hebt, want meestal doe je zaken met bedrijven die dus gebonden zijn aan die bewaartijd, waar je zulke documenten dus ook opnieuw kunt opvragen. Bij de IB-Groep is dat eigenlijk niet anders.
Oud 13-03-2006, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-03-2006 @ 18:07 :
De belastingdienst eist zelfs van een bedrijf dat het de gehele afgesloten boekhouding en administratie van een jaar 7 boekjaren bewaart. Dat is dan ook meteen de redelijk te verwachten bewaartijd van administratieve documenten voor iedere inwoner van Nederland. Het is overigens niet rampzalig als jij ze als particulier niet meer hebt, want meestal doe je zaken met bedrijven die dus gebonden zijn aan die bewaartijd, waar je zulke documenten dus ook opnieuw kunt opvragen. Bij de IB-Groep is dat eigenlijk niet anders.
Belastingdienst is volgens mij ook 5 jaar.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 17:50
Verwijderd
Je bent in elk geval als ondernemer verplicht om je administratie zeven jaar te bewaren op grond van de wet. Voor rechtspersonen volgt dat rechtstreeks uit art. 10 BW2 en voor andere ondernemers uit art. 15a BW3.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 17:51
Gimme more beer
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-03-2006 @ 18:25 :
Belastingdienst is volgens mij ook 5 jaar.
Nee, de basisadministratie van elk normaal bedrijf moet zeven jaar bewaard blijven. Hierbij moet je dus denken aan het grootboek, voorraadadministratie, loonadministratie, debiteuren- en crediteurenadministratie etc. Administratie rond onroerende zaken hebben een langere bewaartermijn. Ik meen 10 jaar, maar het kan ook best langer zijn.

Wil je andere, in jouw ogen minder belangrijke, zaken kortere tijd bewaren, dan kun je daarover specifieke, schriftelijke afspraken maken met de Belastingdienst.
Oud 13-03-2006, 17:53
Gimme more beer
En bedankt nare

Ik ben als ondernemer natuurlijk gebonden aan dergelijke bepalingen, dus je kunt erop rekenen dat ik dat heel uitgebreid heb uitgezocht
Oud 13-03-2006, 17:54
Verwijderd
O ik ben waarschijnlijk in de war met particuliere gegevens
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 18:06
Verwijderd
Die mag je best weggooien als jij denkt dat dat nodig is, maar wanneer je een beroep of bedrijf uitoefent ben je verplicht een administratie bij te houden 'zodanig, dat daaruit te allen tijde de rechten en verplichtingen kunnen worden gekend'.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 18:18
Gimme more beer
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-03-2006 @ 18:54 :
O ik ben waarschijnlijk in de war met particuliere gegevens
Bij particuliere gegevens ben je eigenlijk simpelweg tot niets verplicht, maar je hebt gewoon situaties waar het wel érg verstandig is. Denk bijvoorbeeld aan het simpele voorbeeld van garantiebewijzen (bonnetjes). Bewaar je die niet, dan heb je geen poot om op te staan als er iets kapot gaat of niet voldoet.

Een bedrijf mag het wel van je verwachten, maar het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid en vanzelfsprekend die van het bedrijf zelf. Als de IB-Groep na vier jaar komt vragen om een bepaald innamebewijs, is het natuurlijk hun eigen probleem dat ze hun administratie niet op orde hebben, maar als jij geen innamebewijs kunt overleggen, sta je ook heel zwak. Natuurlijk ligt de bewijslast in eerste instantie bij de IB-Groep, maar toch word je er niet vrolijk van
Oud 13-03-2006, 19:38
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-03-2006 @ 19:06 :
Die mag je best weggooien als jij denkt dat dat nodig is, maar wanneer je een beroep of bedrijf uitoefent ben je verplicht een administratie bij te houden 'zodanig, dat daaruit te allen tijde de rechten en verplichtingen kunnen worden gekend'.
Maar was het niet zo dat de belasting tot 5 jaar na een bepaald jaar nog gegevens kan opvragen aan jou?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-03-2006 @ 20:38 :
Maar was het niet zo dat de belasting tot 5 jaar na een bepaald jaar nog gegevens kan opvragen aan jou?
Ja, maar het is niet verboden ze weg te gooien, het is alleen heel dom. Je moet wel even onderscheiden in de bevoegdheid van de belastingdienst bepaalde gegevens te vragen enerzijds, en een zelfstandige verplichting om die gegevens te bewaren anderzijds (zoals bij administratie). Niet naleven van de laatste soort verplichting levert bijvoorbeeld ingeval van faillissement een (wettelijk) vermoeden van onbehoorlijk bestuur op.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 21:22
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 13-03-2006 @ 08:27 :
Mijn werd ook geadviseerd om het bewijs van inlevering minstens 5 jaar te bewaren
Er staat zelfs op dat je er na vijf jaar nog om gevraagd kan worden.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 21:57
Gimme more beer
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-03-2006 @ 20:38 :
Jazeker, dat is ook een situatie waar ik specifiek op zou kunnen doelen. Het bijhouden van een fatsoenlijke (en overzichtelijke) administratie nalaten op zich is echter geen écht probleem. Het gevolg dat jij die zaken niet kunt overleggen wel.

Natuurlijk is het érg verstandig belangrijke documenten (waaronder dus ook belastingaangiften en aankopen van bijvoorbeeld >100 euro) goed en overzichtelijk te archiveren en simpelweg te bewaren tot het in de weg staat (maar ten minste 5 à 7 jaar), want de kans blijft gewoon aanwezig en in sommige gevallen zelfs relatief groot dat je ze ooit nog nodig gaat hebben.

Overigens is het ook verstandig, mocht je onverhoopt iets kwijtraken, (digitale) kopieën te bewaren van de belangrijkste documenten. En als je dat niet gedaan hebt, maar het toch kwijt bent geraakt, zo snel mogelijk zorgen voor een nieuw exemplaar.

Ik ben het dus absoluut met je eens dat je beter voorzichtig kunt zijn, want het kan je uiteindelijk simpelweg problemen schelen.
Reageren

Regels voor berichten