|
|
Bekijk resultaten poll: Sta jij geregistreerd als beenmergdonor? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
1 | 3.70% |
Nee, want... |
5 | 18.52% |
Nog niet, wil ik wel. |
9 | 33.33% |
Nog niet, weet nog niet wat ik wil. |
12 | 44.44% |
Anders, nl: |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat ik daarvoor niet geschikt ben, ik rook als een ketter.
maar goed, dan alsnog. Ik weet niet of ik het zou doen voor een onbekende. Je gaat toch onder algehele narcose. Maar aan de andere kant: Als blijkt dat je er iemand zijn leven mee kan redden is dat vast een heel fijn gevoel. Lastig lastig. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Je moet in principe voldoen aan dezelfde eisen als een bloeddonor (minstens 50 kilo wegen, geen gevaarlijke ziektes, enz.), aangezien je ook als bloeddonor ingeschreven moet staan om beenmergdonor te kunnen zijn. Het beenmergdonatiesysteem werkt namelijk, om de kosten wat te drukken, via de bloedbanken.
Voor mezelf, ik ben wel van plan om mij op te geven als beenmergdonor, ja. Volgend jaar ergens, want ik ga eerst toch 6 maanden op uitwisseling en ben dan sowieso niet beschikbaar. De risico's lijken mij klein, hoewel de procedure natuurlijk geen pretje is. En wie weet redt je er iemand zijn leven mee, dan lijkt het me de pijn en moeite wel weer waard. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Nee ik sta niet geregistreerd en wil het ook niet. Eigenlijk vooral uit egoïstisch oogpunt.
Ookal zou ik, indien ik leukemie had, ook dolgraag willen dat een ander het voor mij deed, op dit moment sta ik aan de andere kant en denk ik egoïstisch aan de pijn en het enge ervan en wil ik dat niet.
||
![]() |
Citaat:
Na de operatie is 't wel pijnlijk, maar volgens mij verga je niet van de pijn. |
![]() |
|
Jullie hebben het de hele tijd over algehele narcose en naalden in je been enzo, maar dat hoeft tegenwoordig helemaal niet meer.
Mijn moeder heeft een aantal maanden geleden beenmerg gedoneerd, en dat ging via haar bloed. Ze moest zichzelf een aantal dagen vantevoren inspuiten met een bepaald middel (ofja zij mocht het zelf doen omdat ze verpleegkundige is, anders zou je het waarschijnlijk door iemand anders moeten laten doen) waardoor er beenmerg in je bloed terecht komt. Dan moet je een dag (ik geloof dat zij er van 10 tot 4 heeft gezeten) naar het ziekenhuis, waar je bloed (ja al je bloed) door een machine wordt gehaald die het beenmerg er dan uit haalt. Je zit dan dus wel de hele dag in het ziekenhuis maar je kunt gewoon je boek lezen en er kunnen mensen langs komen enzo. Pijnlijk is het nauwelijks, ja je moet natuurlijk geprikt worden zodat je bloed eruit en weer erin kan, maar dat is niet erger dan gewoon bloed laten prikken (en ik kan uit ervaring vertellen dat dat echt geen moeite is). Je bent daarna nog ongeveer een week een beetje zwakjes, maar niet ziek of zo, het is te vergelijken met een redelijk zware verkoudheid. Ik ben geen beenmergdonor, wel bloeddonor, ik wist niet dat je je apart ervoor moest opgeven, maar dat ga ik dan binnenkort wel doen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou, ik heb me dus aangemeld als bloeddonor.. Maar omdat ik in 1989 een bloedtransfusie heb gekregen, bestaat er een kans dat ik de variant ziekte van Creutzfeldt-Jakob heb. Omdat dit niet te zien is in het bloed, ben ik uitgesloten van donatie.. En aangezien beenmerg- en orgaandonatie via dezelfde instantie gaan zal ik daar ook wel van uigesloten zijn...
|
![]() |
|
Oke, ik móet hier gewoon even op reageren
![]() Zelf zou ik een paar maanden geleden ook een beenmergtransplantatie hebben gekregen. Mijn broer was geen geschikte donor, dus werd er gezocht in de 'bank'. (Uiteindelijk, om andere redenen is de transplantatie niet doorgegaan). Wat betreft beenmergpuncties. Je wordt plaatselijk verdooft, het is natuurlijk geen prettig gevoel, maar helse pijnen zijn het niet! Hoe ik het meegemaakt heb bij andere patienten is dat de donor vaak groeihormonen moet spuiten. Hierdoor zijn er meer cellen beschikbaar. Daarna wordt via een groot apparaat de cellen uit het bloed gehaald. Ik denk dat je pas kan zien hoe belangrijk het voor mensen is om een goede donor te hebben als je zelf in zo’n wereldje zit. |
![]() |
|
![]() |
Hehe je moet maar zo denken: zou diegene die het van jou krijgt hetzelfde voor jou gedaan hebben en die risico's nemen die jij neemt. Ik geloof dat 90% van de mensen geen beenmergdonor wil zijn als er risico's aan kleven. En wie geeft ze ongelijk? Je gaat toch niet zelf een risico lopen, een operatie ondergaan en pijn lijden voor een ander.
Ho kut, ik lees nu dat het via het bloed gaat, dan zijn het niet zulke grote issues nee ![]() |
![]() |
|
![]() |
Als iedereen zo denkt schieten we vast een hoop op.
Nee, ik denk niet zo. Het maakt mij niet uit of iemand het ook voor mij zou doen, eerlijk gezegd. Ik weet dat ik er iemand mee kan helpen en dat is voor mij voldoende. Morgen moet ik trouwens bloed doneren, ik ga dan meteen informeren naar het doneren van beenmerg ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik zou wel bloed willen doneren. Ben alleen best wel heel erg bang voor die naald en heb aderen die bijna niet te vinden zijn. Mijn vader is er meegestopt omdat ze zo vaak mis prikten. Maar ik wil het zeker gaan doen als ik een beetje over die naald-angst ben. Dus het speelt zeker in mijn achterhoofd mee.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() mij niet gezien hoor, sorry
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als iemand niet wil doneren, omdat hij/zij bang is voor de naald of de eventuele risico's vind ik dat prima, dat is je eigen keus. Er zullen vast nog zat andere redenen zijn voor mensen om het niet te doen. Ik vind het alleen een rare reden om het niet te doen "omdat een ander het voor jou waarschijnlijk ook niet zou doen" |
![]() |
|
Nee, want ik ben als de dood voor.. eeh, eigenlijk alle medische ingrepen. Ik heb nog nooit bloed laten prikken maar het lijkt me vreselijk en dit zal vast niet fijner zijn. Krijg al de kriebels als ik eraan denk
![]() Nou zou het voor mijn geweten niet prettig zijn als dat de enige reden was, maar ik ben toch te licht, dus het zou sowieso niet kunnen.
|
Ik mag geen bloed geven door de medicijnen die ik gebruik en dus mag ik denk ik ook geen beenmerg doneren. Heb er verder ook nooit naar geinformeerd oid. Ben overigens wel orgaandonor.
|
Nee. Wist niet dat het zo makkelijk kon en ook niet dat het onder narcose plaats vond. Ik dacht dat het zonder ging en dan vind ik het toch niet iets te ingrijpend. Met narcose heb je iig de pijn niet en narcose zie ik niet zo tegen op maar vind het toch net wat te eng... Bloeddonor ben ik overigens ook nog niet omdat ik pas sinds kort voldoe aan de eisen.
|
![]() |
En zoals Briseïs ook al zegt, het kan ook via het bloed. Je krijgt dan inderdaad groeihormoon voor de aanmaak van stamcellen. Veel minder ingrijpend. Uiteindelijk kijkt men wel naar het ziektebeeld van de patiënt welke ingreep voor de patiënt het beste is, maar de donor mag beslissen. Als het dus voor de patiënt beter is om beenmerg met de punctie te krijgen, maar je wilt dat niet, heb je als donor het laatste woord.
Het vandaag een folder meegekregen met een aanmeldformulier. Volgende keer dat ik bloed ga doneren moet ik 't ingevuld meenemen, dan nemen ze meteen 2 buisjes bloed af die ze opsturen voor onderzoek en weefseltypering ![]() |
![]() |
|
tegenwoordig word beenmerg via bloed gedoneerd, en dat is niet zo heel ingrijpend. Alleen in hele speciale gevallen gebruiken ze echt een naald, maar hoe dat zit weet ik niet precies.
Wel even belangrijk natuurlijk! Het gaat dus niet meer met een naald en narcose.
|
Het is via stamcellen uit het bloed mss wel een stuk minder ingrijpend, risicoloos is het zeker niet.. Want je krijgt wel een of ander groeihormoon ingespoten...
Overigens ben ik nog niet ingeschreven als beenmergdonor, wel als bloeddonor. Dus ga dat bij m'n volgende donatie wel regelen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
donor worden/zijn Tripp | 181 | 27-05-2009 18:46 |