Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2002, 18:10
ambertje
ambertje is offline
Ik heb een maand een vriendje die het laatste jaar zeer depressief is geweest. Hij gaat naar een psycholoog en praaat ook soms met mij over hoe hij hem voelt en zijn problemen. Toen hij mij in het begin leerde kennen leek alles een tijdje beter te gaan. Nu zei hij mij onlangs dat hij weer begon te wtijfelen aan alles en dat hij zicht echt slecht voelde en dat hij nog altijd niet over zijn depressie over is. Ik wil hem zo graag helpen maar ik weet niet hoe. Nu luister ik gewoon naar alles wat hij zegt en ik probeer hem een beetje raad te geven maar ik denk niet dat het veel helpt. Wat zouden jullie doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2002, 18:16
TMLWKY
TMLWKY is offline
Ik denk niet dat je hem kunt helpen...

Laat hem gewoon merken (door te zeggen en je zo te gedragen) dat je er altijd voor hem zal zijn... Dat je no matter what aan zijn zijde staat...

Ik denk dat dat het enige is dat je kunt doen... En naar hem luisteren als hij daar behoefte aan heeft.

Veel sterkte ermee.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 18:43
Verwijderd
ik denk dat je niet veel meer kunt doen dan wat je al doet..

Probeer echter zijn vertrouwen te behouden, probeer er veel over te praten zodat hij jou niet buiten gaat sluiten, dat is verkeerd. Maar niet te gedwongen, laat hem merken dat ie er altijd over mag praten, vraag er ook af en toe naar, maar als hij neit wil praten, laat dat dan zo..

Sja, er is gewoon weinig wat jij voor hem kunt doen dan wat je al doet, en ik denk trouwens dat wat je doet ook zeker wel helpt hoor. Het is altijd fijn iemand te hebben die naar je zal luisteren en alles, dat geeft je toch minder het gevoel dat je alleen bent. JIj zal echter veel van wat hij zegt en voelt niet begrijpen, dit is niet erg, kan ook niet, maar probeer het zoveel mogelijk te begrijpen...

sterkte in ieder geval

oh, en één ding.. laat je niet meesleuren aan hem, jullie relatie mag niet af gaan doen aan jouw geestelijke gezondheid, er meot wel evenwicht blijven. je moet ook aan jezelf denken, en dus neit alleen maar geven geven geven. Je moet ook de nodige aandacht voor jezelf vragen, en ook aan jezelf geven en zorgen dat je er niet aan onderdoor gaat!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 19:59
kleine wicca
kleine wicca is offline
kweet et ook niej precies....

vasthouwe, aaien, lieve woordjes zegge, troosten, steunen, er voor hem zijn. Maar das allemaal zow logisch als wat he...
Oud 07-07-2002, 18:09
Sithan
Sithan is offline
Helaas heb ik hier ervaring gehad met mn (nu ex) vriendin...die had dat nl ook...alleen ik had dat de eerste 2 maanden helemaal niet door en toen leek het heel goed te gaan...tot op een dag bleek dat ze weer aan de medicijnen moest (dat had ze al veel vaker voorheen gehad) en nu moet ze een hele kuur doorlopen en heeft ze het een maand geleden uitgemaakt omdat ze volgens haar er alleen uit moest komen...dus daar heb ik me maar bij neer gelegd want nog meer gedoe aan haar hoofd was een slecht idee...
Er zijn btw nog steeds bepaalde dingen die ik nooit heb begrepen maar dat zal wel komen omdat ik er verder heel weinig van weet.

In ieder geval veel sterkte veel tips kan ik jammer genoeg niet geven
Oud 09-07-2002, 09:18
Hippielove
Hippielove is offline
Tja, dit soort dingen ken ik wel. Het enige wat ik kan zeggen is: Zorg dat je jezelf niet mee laat slepen in zijn depressie en luister naar hem.

Het klinkt misschien gek, maar ik weet uit ervaring dat het soms ook goed kan zijn iemand met een depressie gewoon ff met rust te laten zodat ie weer tot zichzelf kan komen. Het is soms wel moeilijk, maar probeer je dus niet aan hem op te dringen als ie zich slecht voelt. Als hij daar behoefte aan heeft komt ie zelf wel naar je toe. En het klinkt keihard, maar 't is wel het beste voor jezelf, als je op een punt komt dat je er zelf niet meer mee om kan gaan, zijn problemen niet meer aan kan, dan is het beter om er een punt achter te zetten en als vrienden verder te gaan. Want als jij door hem psychisch kapot zou gaan, zou dat het er voor hem ook niet beter op maken.

Laatst gewijzigd op 09-07-2002 om 09:22.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten