Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2006, 14:38
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb sinds gisteren lenzen (voor een week, want zaterdag krijg ik maandlenzen), maar op eentje zit plots een klein blauw stipje. Omdat ik er dus totaal geen verstand van heb vraag ik me af of dat schadelijk is, en of ik het schoon kan krijgen. Zo nee, zal ik er last van kunnen krijgen dat ik opeens een blauw stipje in m'n gezichtsveld heb?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 15:32
Roos
Roos is offline
Het zou een vuiltje kunnen zijn, en dat kan je oog beschadigen. Krijg je het er niet af? Je hebt ook speciale 'badjes' voor lenzen waar ze een x aantal minuten in moeten weken. Dat helpt mischien.

Maar als je zaterdag nieuwe lenzen krijgt, is het niet zo'n ramp (denk ik ).
Oud 19-03-2006, 15:33
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb een beetje met een doekje gepoetst, maar het gaat er niet af. Het lijkt erin te zitten. Gek, want gister zag ik nog niets. Ik moet toch nog opbouwen, dus het maakt vast niet veel uit.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 17:27
Verwijderd
Zijn het zachte of harde lenzen? Als je harde lenzen hebt kun je proberen om ze schoon te maken met de schoonmaakvloeistof: dit schuurt een klein beetje waardoor het er hopelijk goed afgaat. Voor zachte lenzen geldt hetzelfde, alleen gebruik je nu natuurlijk een andere vloeistof, die niet schuurt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 19:25
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb zachte lenzen. Net heb ik ze twee uur ingehad, maar ik zag geen vlekje voor m'n ogen, dus ik heb er verder geen last van. Ook ga ik ze niet de hele dag dragen deze week, maar opbouwen. Hopelijk kan het niet kwaad.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 19:46
gurl19
gurl19 is offline
Heb je een cilinder ofzo. Want dat blauw stipje is misschien een teken dat je die in je linker of rechteroog moet?
Tenminste dat kwam bij mij gelijk op na het lezen van je verhaal!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 20:41
duivelaartje
duivelaartje is offline
Nee, volgens mij zijn beide lenzen gelijk. Maar nu breng je me wel aan het twijfelen. Ik zal in ieder geval de opticien zaterdag vragen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 21:10
Roos
Roos is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 19-03-2006 @ 20:46 :
Heb je een cilinder ofzo. Want dat blauw stipje is misschien een teken dat je die in je linker of rechteroog moet?
Je hebt toch altijd een linker en een rechter lens? Of je nu een cilinder hebt of niet.
Oud 20-03-2006, 10:15
Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
gurl19 schreef op 19-03-2006 @ 20:46 :
Ehm, nee. Er zit geen markering op je lenzen voor rechts en links. Dat moet je gewoon onthouden en in t goede bakje doen...

@ TS: Sorry hoor, maar WAAROm poets je je lenzen met een doekje? OMFG!! Dat is zo slecht! Ze mogen niet droog worden en als het een vlekje is en je legt de lens op je hand, spuit er wat vloeistof op, even met je vinger erover gaan en als t goed is issie dan weer schoon...
Oud 20-03-2006, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 19-03-2006 @ 22:10 :
Je hebt toch altijd een linker en een rechter lens? Of je nu een cilinder hebt of niet.
Ja dat dacht ik ook (tenminste iedereen die lenzen heeft (inc mezelf) hebben een linker en een rechter lens).
Een stipje erop klinkt niet heel erg goed. Krijg je het er met lenzenvloestof of water ook niet vanaf?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 14:45
gurl19
gurl19 is offline
Ik heb geen rechter en linkerlens. Ik heb ook dezelfde sterkte.. Maar er zitten bij mij 6 lenzen in een doosje en ik pak gewoon willekeurig 2 lenzen en doe ze willekeurig in een oog!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 15:06
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-03-2006 @ 15:42 :
Ja dat dacht ik ook (tenminste iedereen die lenzen heeft (inc mezelf) hebben een linker en een rechter lens).
Een stipje erop klinkt niet heel erg goed. Krijg je het er met lenzenvloestof of water ook niet vanaf?
Lenzen zijn uitwisselbaar. Het enige verschil is hem gelegen in de sterkte: veruit de meeste mensen die lenzen dragen hebben in het ene oog een hogere sterkte nodig dan in het andere. Als je in beide ogen dezelfde sterkte hebt maakt het niet uit welke lens je in welk oog doet.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 20-03-2006 @ 11:15 :
Ehm, nee. Er zit geen markering op je lenzen voor rechts en links. Dat moet je gewoon onthouden en in t goede bakje doen...

@ TS: Sorry hoor, maar WAAROm poets je je lenzen met een doekje? OMFG!! Dat is zo slecht! Ze mogen niet droog worden en als het een vlekje is en je legt de lens op je hand, spuit er wat vloeistof op, even met je vinger erover gaan en als t goed is issie dan weer schoon...
Hallo, ik ben onervaren.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 18:10
Yerli
Yerli is offline
Gewoon in het bakje doen met lenzenvloeistof en als het er de volgende dag nog op zit dan ga je naar de opticien en vraag je een nieuwe lens of je wacht tot zaterdag wanneer je je nieuwe lenzen krijgt.

En nee, je moet je lenzen niet afvegen met een doekje.
Oud 20-03-2006, 19:08
Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 20-03-2006 @ 18:06 :
Hallo, ik ben onervaren.
Oke Sorry, t was n iets minder subtiel gegeven tip...

En lenzen moet je in principe wel altijd in hetzelfde oog dragen, met oog op "kruisbesmetting" voor zover dat bij lenzen kan... Ik had eerst ook dezelfde sterkte, maar er werd toch aangeraden iedere lens een eigen oog toe te wijzen

Ik kan nog steeds niet geloven dat je je lenzen met een doekje hebt afgeveegd... haha!
Oud 20-03-2006, 19:36
duivelaartje
duivelaartje is offline
Niet een doekje, maar een tissue. Maar ik zal het onthouden dat niet meer te doen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:51
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Oké, ik kan niet echt iets bijdragen, maar wil je in ieder geval sterkte wensen

Mijn zusje heeft nu net een week lenzen en volgens mij zit er bij haar op de een wel een streepje dat dat de linkerlens is? (niet dat ze dat kan zien zonder lenzen, maar oké)

Verder lijkt het bij haar net alsof er een gaatje zit in de linkerlens, haar oog was ineens ook kei rood en nu kan ze ze dus niet meer in. Moraal: iedereen heeft problemen de eerste tijd als je lenzen krijgt
Oud 20-03-2006, 20:00
phink
phink is offline
Ik weet wel dat er vroeger iig een markering op lenzen zat, zodat je links/rechts uit elkaar kon houden, maar dat zou je even na moeten vragen of dat nu nog zo is.

En verder moet je goed rekening houden met wat voor merk vloeistof je koopt... Want mijn opticien raadt Kruidvat bijvoorbeeld af.

Maar verder zou ik 't maar aan je opticien vragen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 20:09
Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-03-2006 @ 20:51 :
Verder lijkt het bij haar net alsof er een gaatje zit in de linkerlens, haar oog was ineens ook kei rood en nu kan ze ze dus niet meer in.
Het kan zijn dat ze te lange nagels had en er per ongeluk een kapot heeft gemaakt met dr nagel tijdens het indoen of schoonmaken ofzo... dan kan je m ook niet meer in en dan wordt je oog idd rood...
Oud 20-03-2006, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Laurens schreef op 20-03-2006 @ 16:06 :
Lenzen zijn uitwisselbaar. Het enige verschil is hem gelegen in de sterkte: veruit de meeste mensen die lenzen dragen hebben in het ene oog een hogere sterkte nodig dan in het andere. Als je in beide ogen dezelfde sterkte hebt maakt het niet uit welke lens je in welk oog doet.
Geldt dit verhaal ook bij harde lenzen?? Ik heb namelijk wel eens mijn linkerlens in mijn rechteroog gedaan, maar dat zat gewoon niet goed. Ik weet wel dat bij (harde) lenzen ook je bolling van je ogen gemeten wordt.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 20:21
Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-03-2006 @ 21:16 :
Geldt dit verhaal ook bij harde lenzen??
Persoonlijk vind ik dat het bij geen van beide soorten lenzen kan, maar bij harde kan t al helemaal niet nee, idd met oog op de verschillende bolling van je ogen.
Oud 20-03-2006, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Steefjuh schreef op 20-03-2006 @ 21:21 :
Persoonlijk vind ik dat het bij geen van beide soorten lenzen kan, maar bij harde kan t al helemaal niet nee, idd met oog op de verschillende bolling van je ogen.
Nee idd... ik dacht ook een beetje van huh?!
Maar ja als je bij de kruidvat je lenzen koopt zal er geen boling gemeten worden en zijn je lenzen dus identiek que vorm.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 21:30
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-03-2006 @ 22:16 :
Nee idd... ik dacht ook een beetje van huh?!
Maar ja als je bij de kruidvat je lenzen koopt zal er geen boling gemeten worden en zijn je lenzen dus identiek que vorm.
Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn: bij harde lenzen wordt vaak wel je bolling opgemeten (naast andere dingen). Ik kan me iig inderdaad herinneren dat ze dat bij mij wel gedaan hebben.

Tegenwoordig heb ik zachte maandlenzen. Deze krijg ik gewoon kant en klaar uit een doosje, die zo uit de fabriek komen. Ik koop mijn lenzen overigens niet bij een drogisterij als Kruidvat, maar bij de Lens.
Zachte lenzen zijn niet op maat gemaakt en kun je, natuurlijk afhankelijk van je sterkte, gewoon uitwisselen.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 21:34
Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
Laurens schreef op 20-03-2006 @ 22:30 :

Zachte lenzen zijn niet op maat gemaakt en kun je, natuurlijk afhankelijk van je sterkte, gewoon uitwisselen.
Hier maak je een foutje... Mijn lenzen hebben dezelfde sterkte maar eentje heeft een cilinder. Dus ik kan ze niet uitwisselen...
Oud 20-03-2006, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Steefjuh schreef op 20-03-2006 @ 22:34 :
Hier maak je een foutje... Mijn lenzen hebben dezelfde sterkte maar eentje heeft een cilinder. Dus ik kan ze niet uitwisselen...
Het ging mij eigenlijk alleen om het verhaal dat je zachte lenzen door de vorm o.i.d. niet uit kon wisselen, maar je hebt gelijk
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 13:13
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 20-03-2006 @ 21:09 :
Het kan zijn dat ze te lange nagels had en er per ongeluk een kapot heeft gemaakt met dr nagel tijdens het indoen of schoonmaken ofzo... dan kan je m ook niet meer in en dan wordt je oog idd rood...
Mja, ze zei dat het vanaf het begin af aan niet helemaal oké voelde, maar gisteren was het dus ineens kei erg. Nu krijgt ze een nieuwe.
Oud 21-03-2006, 15:54
Verwijderd
Citaat:
phink schreef op 20-03-2006 @ 21:00 :
Ik weet wel dat er vroeger iig een markering op lenzen zat, zodat je links/rechts uit elkaar kon houden, maar dat zou je even na moeten vragen of dat nu nog zo is.

In mijn zachte lenzen zitten wel markeringen, maar niet om aan te geven voor welk oog welke lens is, maar om aan te geven wat de onderkant is. Dat is heel normaal bij lenzen met een cillinder, als je hem verkeerd om (dus met de onderkant naar boven) indoet, zie je slecht (tot de lens goed gezakt is, dat gaan vanzelf, maar kan even duren). De markering geeft dus aan hoe om de lens in moet, en dat scheelt, want je ziet direct goed zonder te hoeven knipperen en wachten tot de lens gedraaid is
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten