Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2006, 12:11
Verwijderd
Ik weet niet of het hier past maar toch.
Kan aids overgegeven worden door pijpen?
Neem nu, een vrouw heeft aids en pijpt een man. Niets meer. Dus niet zoenen en zo. Kan ze dat doorgeven?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 12:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja, Aids kan overgebracht worden door uitwisseling van lichaamsvochten zoals bijvoorbeeld ook voorvocht en sperma.
Oud 12-03-2006, 13:07
Go
Go is offline
Citaat:
Simmke schreef op 12-03-2006 @ 13:11 :
Ik weet niet of het hier past maar toch.
Kan aids overgegeven worden door pijpen?
Neem nu, een vrouw heeft aids en pijpt een man. Niets meer. Dus niet zoenen en zo. Kan ze dat doorgeven?
Kan aids overgegeven worden door pijpen? --> Ja.

Neem nu, een vrouw heeft aids en pijpt een man. Niets meer. Dus niet zoenen en zo. Kan ze dat doorgeven? --> Nee. Of het zou al zo toevallig moeten zijn dat zij allemaal bloed in haar mond heeft en hij een wondje op z'n lul.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 13:56
Verwijderd
Kans op HIV-besmetting naar volgorde van hoe groot de kans is:
bloedtransfusie halve liter besmet bloed
natuurlijke bevalling v. besmette moeder (geldt niet voor keizersnede)
receptief anaal contact (anaal 'genomen' worden)
zwangerschap v. besmette moeder
invasief anaal contact (iemand anaal 'nemen')
gebruik besmette naald (verschilt wel per situatie)
receptief vaginaal contact (vrouw bij vaginale seks)
receptief oraal contact (iemand pijpen of beffen)
invasief vaginaal contact (man bij vaginale seks)

Bij alle andere dingen is de kans praktisch nul. Ook met een normaal wondje in je mond kun je mensen niet besmetten want er is wel meer dan een halve druppel bloed voor nodig. En als je je mond vol bloed hebt ga je niet zoenen of pijpen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 20:26
Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
Sarah schreef op 12-03-2006 @ 14:56 :
receptief anaal contact (anaal 'genomen' worden)
receptief oraal contact (iemand pijpen of beffen)
receptief is ontvangend: moet receptief oraal contact dan niet zijn dat je orale seks ontvangt? Dus gepijpt of gebeft worden?

Hoe zit het trouwens met zwangerschappen? Als de moeder hiv -besmet is, krijgt het kind toch zuurstof via haar bloed? Dus komt het kind ook in contact met het besmet bloed. En heeft het dus een zeer grote kans om ook hiv-besmet te zijn. Juiste redenering of niet?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 18:42
Verwijderd
Nee, want je krijgt dan een penis in je, als je pijpt, dus je ontvangt een penis (en belangrijker: je ontvangt sperma). Je mag het van mij ook anders zeggen, verandert niets aan de kans op besmetting. Ik begrijp dat 't niet heel duidelijk is, daarom had ik 't ook nog even uitgelegd

Het kind krijgt inderdaad bloed van de moeder, maar dit wordt gefilterd door de placenta. Een foetus zou nooit alle virussen en gifstoffen en dergelijke die een vrouw, zelfs als ze oppast, in haar bloed krijgt, kunnen verdragen. Het hiv wordt dus ook in principe altijd eruit gefilterd door de placenta. Soms gaat dat wel eens mis, en dan is het kind dus ook besmet. Maar de kans op besmetting is veel groter bij al het directe contact dat het kind met het bloed van de moeder heeft tijdens de bevalling.

Het maakt trouwens ook wel verschil voor hoe makkelijk je iemand besmet of je alleen maar hiv positief bent, of al aids ontwikkeld hebt. Bij aids bevinden zich veel meer virusjes in het bloed dan bij hiv+ zonder aids.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 19:30
Koen M
Koen M is offline
Citaat:
Sarah schreef op 13-03-2006 @ 19:42 :

Het kind krijgt inderdaad bloed van de moeder, maar dit wordt gefilterd door de placenta.
Zelfs dat klopt niet. Het bloed van de moeder en het bloed van de foetus komen niet met elkaar in contact. De placenta is geen filter maar een soort uitwisselsysteem. Het wisselt stofwisselingsproducten uit tussen de bloedcirculatie van de moeder en van het kind. Het is wel waar dat het soms mogelijk is dat het kind al besmet wordt voor de geboorte, maar tijdens de geboorte (en dan nog het meest bij een natuurlijke geboorte) is de kans het grootst
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 19:47
Roos
Roos is offline
Citaat:
Koen M schreef op 13-03-2006 @ 20:30 :
Zelfs dat klopt niet. Het bloed van de moeder en het bloed van de foetus komen niet met elkaar in contact. De placenta is geen filter maar een soort uitwisselsysteem. Het wisselt stofwisselingsproducten uit tussen de bloedcirculatie van de moeder en van het kind. Het is wel waar dat het soms mogelijk is dat het kind al besmet wordt voor de geboorte, maar tijdens de geboorte (en dan nog het meest bij een natuurlijke geboorte) is de kans het grootst
Niet alle stoffen worden door de placenta heen getransporteerd naar het kind, dus in die zin werkt het wel als een soort filter.

Alleen helaas niet voor alle slechte stoffen/ziekteverwekkers
Oud 14-03-2006, 10:37
Muchacha
Muchacha is offline
En hoe komt het kind dan in contact met het bloed van de moeder tijdens de geboorte? Zolang het kind geen wondjes heeft ofzo kan het bloed toch niet in zijn lichaam terecht komen? Of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 13:08
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 14-03-2006 @ 11:37 :
En hoe komt het kind dan in contact met het bloed van de moeder tijdens de geboorte? Zolang het kind geen wondjes heeft ofzo kan het bloed toch niet in zijn lichaam terecht komen? Of zie ik dat verkeerd?
Het bloed in de aders van de moeder stroomt langs het bloed in de aders van het kind, er vindt stoffenuitwisseling plaats (het kind krijgt voeding en staat afvalproducten af aan de moeder enz)
Helaas kunnen bepaalde ook ziektes zo worden overgedragen van moeder op kind, net zoals bijvoorbeeld alcohol, bepaalde medicijnen of drugs.

hoop dat ik t zo goed heb, dit is wat ik ervan heb begrepen in mijn biolessen
Oud 21-03-2006, 22:32
Roos
Roos is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 14-03-2006 @ 14:08 :
Het bloed in de aders van de moeder stroomt langs het bloed in de aders van het kind, er vindt stoffenuitwisseling plaats (het kind krijgt voeding en staat afvalproducten af aan de moeder enz)
Helaas kunnen bepaalde ook ziektes zo worden overgedragen van moeder op kind, net zoals bijvoorbeeld alcohol, bepaalde medicijnen of drugs.

hoop dat ik t zo goed heb, dit is wat ik ervan heb begrepen in mijn biolessen
Mja bijna goed, alleen er gaat een slagader van de moeder richting de baby (de baby komt zo natuurlijk aan zuurstof )
Oud 23-03-2006, 17:46
botervleug
botervleug is offline
Ik neem aan dat de moeder het kind kan besmetten tijdens de bevalling vanwege de wond van het kind aan de navelstreng en slikken van het kind van bloed van de moeder, per ongeluk, ofzo, zoiets... een bevalling is gewoon een zootje, dus logisch dat er sappen worden uitgewisseld op één of andere manier. Dus.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten