Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2006, 10:54
Verwijderd
Ik ben een werkstuk aan het maken over Nietzsche en ik heb al heel wat informatie gezocht, maar ik snap nog steeds niet wat "de wil tot macht" nou inhoudt. Kan iemand mij helpen en het duidelijk uitleggen? Misschien ben ik een beetje dom, maar ik zou het toch graag begrijpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2006, 15:26
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 15-03-2006 @ 11:54 :
Misschien ben ik een beetje dom
Meid, als vragen stellen dom is, dan ben ik debiel.

Macht betekent in Nietzsche's denken, en dan in het speciaal in zijn uitdrukking 'wil tot macht', simpelweg een hogere levensgraad. Zeg maar, de wil om alles uit jezelf als mens te halen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 15:39
Verwijderd
Geen apostrof voor een genitief-s, beste alluman
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 15-03-2006 @ 16:39 :
Geen apostrof voor een genitief-s, beste alluman
Offtopic: Die apostrof gebruiken we wel na een klinker of een afkorting: oma's fiets, IBM's hardware. Of als er verwarring over de uitspraak zou ontstaan
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 15:54
Verwijderd
Offtopic: Bij een klinker alleen als de uitspraak anders zou veranderen
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 18:26
Verwijderd
*zucht*
Ondanks dat volgens sommige taal nog het enige is wat de filosofie nog heeft, taalpurisme lekker uiten in een ander forum.
Of een apart (filosofisch) taal topic openen hier, anyhoe:

Der Wille zur Macht
Is volgens mij niet zo moeilijk toch. Ik denk sowieso dat google je wel kan helpen op dit subject (eigenlijk heb ik al gespiekt en weet ik het cker ).

Maar goed, de wil tot macht houd in dat Nietzsche alles wat de mens doet herleid kan worden tot zijn wil tot macht.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar hoe Nietzsche over moraal spreekt. Je hebt slavenmoraal (bv. christendom) en herenmoraal (bv. dictatuur). In de 1e proberen de zwakkere de sterkere te overwinnen/zwakker te maken en in de 2e proberen de sterkere de zwakkere zwak te houden.
Oftewel, moraal draait volgens Nietzsche puur om een machtsstrijd.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 20:39
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Wilszwakke en wilssterke mensen

Dat had er ook iets mee te maken geloof ik Argh, het is te ver weggezakt
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 21:33
Verwijderd
mag ik hieruit concluderen dat er twee opvattingen zijn over de wil tot macht?
1. De wil tot macht staat voor het streven naar een hogere levensgraad waarin kennis vergaren en creatief denken voorop staan. (met dank aan mijn boek "filosofie voor beginners", waar ik toch niet helemaal uitkom )
2. Het is een letterlijke wil tot macht, de wil om als sterker persoon over de zwakkeren te regeren.

Heb ik het zo een beetje goed omschreven?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 13:17
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 15-03-2006 @ 22:33 :
mag ik hieruit concluderen dat er twee opvattingen zijn over de wil tot macht?
1. De wil tot macht staat voor het streven naar een hogere levensgraad waarin kennis vergaren en creatief denken voorop staan. (met dank aan mijn boek "filosofie voor beginners", waar ik toch niet helemaal uitkom )
2. Het is een letterlijke wil tot macht, de wil om als sterker persoon over de zwakkeren te regeren.

Heb ik het zo een beetje goed omschreven?
Het tweede is een voortvloeisel uit het eerste. Beide zijn belangrijke thema's in Nietzsche's werk - voor zover je zijn werk mag thematiseren (maar dat is weer een andere kwestie).
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:54
Releric
Releric is offline
Als de wil tot macht makkelijk was hadden de Duitsers dit wel beter kunnen interpreteren.

De wil tot macht is volgens Nietzsche (kijk uit met het onderscheid tussen Friedrich en zijn zus Elisabeth, die heel veel geschreven heeft in naam van Friedrich, waaronder Der Wille zur Macht) de drijvende kracht achter de natuur. Het is dus niet alleen iets puur menselijks.

Misschien dat de wil tot macht het beste beschreven wordt door een JA zeggen, ja tegen jezelf en aldus tegen je natuur (Zur Genealogie der Moral). Hij prijst het Roomse ras voor zijn wil tot macht en hij verafschuwt het Joodse volk (en dus ook de Christenen) voor hun slavenmoraal. Het Roomse ras zou je hier Übermenschen kunnen noemen, en het Joodse ras absoluut Untermenschen.

Ik volg sinds een tijdje colleges over Nietzsche en zijn ideeën. Nietzsche is eigenlijk heel lastig, hoewel sommigen het hier vast niet mee eens zullen zijn. Misschien een aanrader is het boek "Nietzsche; Een biografie van zijn denken" van Rüdiger Safranski, de beste biografie over Nietzsche.
Oud 20-03-2006, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 20-03-2006 @ 18:54 :
Als de wil tot macht makkelijk was hadden de Duitsers dit wel beter kunnen interpreteren.

De wil tot macht is volgens Nietzsche (kijk uit met het onderscheid tussen Friedrich en zijn zus Elisabeth, die heel veel geschreven heeft in naam van Friedrich, waaronder Der Wille zur Macht) de drijvende kracht achter de natuur. Het is dus niet alleen iets puur menselijks.

Misschien dat de wil tot macht het beste beschreven wordt door een JA zeggen, ja tegen jezelf en aldus tegen je natuur (Zur Genealogie der Moral). Hij prijst het Roomse ras voor zijn wil tot macht en hij verafschuwt het Joodse volk (en dus ook de Christenen) voor hun slavenmoraal. Het Roomse ras zou je hier Übermenschen kunnen noemen, en het Joodse ras absoluut Untermenschen.

Ik volg sinds een tijdje colleges over Nietzsche en zijn ideeën. Nietzsche is eigenlijk heel lastig, hoewel sommigen het hier vast niet mee eens zullen zijn. Misschien een aanrader is het boek "Nietzsche; Een biografie van zijn denken" van Rüdiger Safranski, de beste biografie over Nietzsche.
Het vervelende van deze uitleg is, is dat het Nietzsche onlosmakelijk en impliciet lieert aan fascisme - en het oordeel over dit laatste. Het zou beter zijn een uitleg te geven, die zijn gedachtengoed los van deze latere geschiedenis weergeeft.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 20-03-2006 @ 18:54 :
...
Mag ik vragen bij wie en waar je die colleges volgt over Nietzsche?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 08:27
Releric
Releric is offline
Citaat:
alluman schreef op 20-03-2006 @ 20:57 :
Het vervelende van deze uitleg is, is dat het Nietzsche onlosmakelijk en impliciet lieert aan fascisme - en het oordeel over dit laatste. Het zou beter zijn een uitleg te geven, die zijn gedachtengoed los van deze latere geschiedenis weergeeft.
Idd... Ik denk dat Nietzsche überhaupt niet bezig was met dingen als fascisme, dat was het punt bij hem niet... Hij zou nooit hebben gezegd dat alle joden uitgeroeid moesten worden, maar eerder beschrijft hij de geschiedenis van de moderne culturen tot wat ze nu zijn en plaatst hij alles in verband met elkaar. Hij zou het nooit eens zijn met de nazi-cultuur van Duitsland. Hij heeft vaak genoeg gezegd dat de Franse cultuur veel hoogwaardiger was dan de toenmalige Duitse. Hoe hij dat precies bedoelt weet ik niet, dat zal ik es proberen na te zoeken.

De nazi's hebben trouwens ook heel veel overgenomen van Der Wille zur Macht van Elisabeth Nietzsche. Sinds +-1960 (meen ik) is bekend dat dit werk van Elisabeth is en niet van Fried. En Elisabeth was een ongelooflijke bitch. Toen hij gek werd in 1889 stelde ze hem tentoon aan haar vrienden bijvoorbeeld, dat vond zij humor .

Citaat:
Robo schreef op 20-03-2006 @ 21:38 :
Mag ik vragen bij wie en waar je die colleges volgt over Nietzsche?
http://www.studiegids.leidenuniv.nl/...TI=&v=&k=10612
Een aanrader ;-). De colleges worden gegeven door een duitse vrouw, die een wandelende filosofie encyclopedie is.
Reageren

Regels voor berichten