|
|
Bekijk resultaten poll: Nietzsche of Marx | |||
Nietzsche |
![]() ![]() ![]() ![]() |
45 | 54.22% |
Marx |
![]() ![]() ![]() ![]() |
38 | 45.78% |
Aantal stemmers: 83. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het idee dat mensen gelijkwaardig zijn is onzin. Misschien is het proletariaat wel gelijk (allemaal dom) maar verheffing daarvan leidt echt niet tot opstoting van een land in de vaart der volkeren. Het proletariaat kán niet eens verheven worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarbij wil ik melden dat communisme niet tot zo'n slechte economie leidt als de media ons wil voorhouden. Natuurlijk, Cuba ligt ver achter op de kapitalistische westerse wereld, maar daar moet je een 3e wereldland niet mee vergelijken. Vergelijk Cuba eens met een land als Kenia. Dan blijkt dat Cuba toch een zeer goed educatie- en zorgplan heeft opgebouwd onder het bewind van dictator Fidel 'kijk uit voor dat afstapje' Castro. Een ander idee is dat communisme leidt tot een dictatorschap. Als je het objectief bekijkt zijn de meeste communistische maatschappijen dictaturen. Hierbij moet je bedenken dat zowel dictatorschap als communisme veroorzaakt worden door armoede. Als mensen arm zijn willen ze dat iedereen hetzelfde heeft, want dat kan nooit minder zijn dan dat ze nu hebben plus ze willen één sterke leider omdat je met consessies alleen halve maatregelen maakt. Daarom vindt je dictatorschap zo vaak in combinatie met communisme. Zijn er dan ook communistische staten die wel goed draaien? Ja. Neem nu China (niet ontiegelijk communistisch, maar goed). China is hard opweg om de VS, EU en Japan te overstijgen in de economische klasse met een gemiddelde ecomomische stijging van zo'n 8% per jaar. Puur communisme wil ook werken in kleine gemeenschappen zoals een paar eilanden in de oceanen. Ik noem als voorbeeld (weet niet of ik het goed spel) Tristán del la Cruz. Een oudkolonie van Groot-Brittannië met zo'n 400 inwoners en een communistische regering bestaande uit 400 parlementsleden. Daar hebben ze hetzelfde welvaartsnivea als in een land als Griekenland. Kent iemand een goeddraaiende staat die de übermenschtheorie van Nietzsche aanhangt?
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Heb je in het geheel ooit wel eens iets van Marx gelezen? Citaat:
![]() Oh, en China: nee hoor, ook dat is geen communistisch land. Zelfs niet een protofase van een communistisch land. Dat kan ook niet, aangezien het communisme een staat aller landen zou zijn. Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-10-2004 om 22:21. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Cuba heeft niet veel politieke vrijheden, maar het communisme werkt daar ondanks de enorme economische oorlog van de VS toch zo goed dat het Cuba het op sommige gebieden net zo goed doet als eerste wereldlanden.
Kindersterfte is bijv lager dan in de VS en het aantal analfabeten is in korte tijd enorm sterk gedaalt. Qua sociale voorzieningen kan Cuba zich meten met menig westers land. En dit ondanks de handelsoorlog van de VS, die nu al meer dan 40 jaar duurt en waar menig land in Zuid Amerika aan ten onder gegaan is. http://www.globalexchange.org/countr...factsheet.html
||
Citaat:
Het eilandje dat je noemt is een prachtig voorbeeld, ware het niet dat het een heel hechte gemeenschap is. Op die manier leven in een communistische staat met, zeg, meer dan 1 miljoen mensen, kan gewoon niet. Wat je dan nodig hebt is een dictator met een (zacht gezegd) harde hand.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder, zie reply Alluman. Ik ga niet opnieuw het/zijn wiel uitvinden. ![]() |
![]() |
||||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() En waarom begin je opeens over iets totaal anders? Citaat:
Citaat:
Affijn, het idee voor een communistische staat is wel afgeleidt aan de ideeën van Marx. Bedoel je met "er is geen enkel land dat ooit communistisch is geworden" dat een land niet communistisch kan worden tenzij het het enige land in de wereld is? Ja héhé, maar ze hebben het in ieder geval geprobeerd. Citaat:
Lijkt me overeenkomstig met Tristán del la Cruz. Maar tevens een vrij oppervlakkige defenitie...klotewoordenboek. Maar kun je voor mij even het verschil tussen een communisme en een communitarisme uitleggen? En wat zie jij als een 'protofase van een communistisch land' en waarom is China dat niet? Citaat:
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Zien meer mensen hier een probleempje in deze redenatie of ben ik de enige? Citaat:
Zien meer mensen hier een probleempje in deze redenatie of ben ik de enige? En verder herhaal ik nog maar eens dat geen enkel land communistisch is (geweest). Wat je wel zou kunnen stellen, is dat in een niet onaanzienlijk aantal landen, waarin gestreefd is naar een communistische staat, juist dictaturen zijn ontstaan. Het zou in mijn ogen aannemelijker te maken zijn, dat het streven naar een communistische heilstaat (dmv revolutie) een verhoogde kans geeft op het ontstaan van een dictatuur. Citaat:
ad (2): Nee, dat Marx 'voorzag'/stelde dat als in de ontwikkeling naar een communistische samenleving vrijwel in alle kapitalistische landen een revolutie zou hebben moeten plaatsvinden (aangezien het kapitalisme natuurlijk een graadje lager op de historische ontwikkeling staat). De ironie wil, dat het enige land, waar de revolutie werkelijk heeft plaatsgehad, Rusland, een feodale en dus niet een kapitalistische staat betrof. Citaat:
Wat betreft het verschil tussen communisme en communitarisme beroep ik me gemakshalve op de gebruikelijke begripsinhouden, zoals de Van Dale die stelt:
Citaat:
Tegenwoordig duidt de term nog steeds op een fase die na de kapitalistische komt, maar wel nog als deel van het kapitalisme. Sommigen zullen het daarom liever een laat-kapitalistische fase noemen. Anderen noemen het een postmoderne samenleving. Weer anderen een informatiemaatschappij. Kortweg kun je stellen, dat vooral op sociaal-economisch vlak zaken aan het veranderen zijn, die wetenschappers ertoe bewegen onze huidige maatschappij af te zetten tegen de voorgaande kapitalistische of moderne maatschappij. Nietzsche is in deze discussie vooral belangrijk op moreel vlak en dus op het vlak van de individualisering - een belangrijke trend (en tevens kritiek) op de postmoderne samenleving. Laatst gewijzigd op 22-10-2004 om 15:27. |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet heus wel dat niet ieder mens gelijk is , maar wat ik bedoelde te zeggen was dat de menselijke samenleving pas echte vooruitgang boekt , als alle mensen hetzelfde doel (=exploratie van universum,moraliteit,enz) nastreven. Oftewel allemaal de neus dezelfde kant op richten. Natuurlijk ben ik ook geen voorstander van een echte communistische samenleving . Ik geloof meer in een 50/50 kapitalistisch/sociaal systeem. Maar stel je eens voor , dat de gehele mensheid zich als doel zou stellen dat ieder mens op de wereld alle basisbehoeften als onderdak,voedsel,scholing,enz zou hebben. Dat men gezamelijk nadenkt en handelt om "welvaart voor iedereen" natestreven. Zou je dan niet denken dat dan uiteindelijk de mensheid eerder "voortuitgang op veel gebieden" zou bereiken? Als alle 6 miljard "hersenen" zouden denken voor alle 6 miljard "hersenen" , dan zouden we een ongeloofelijk netwerk en potentieel kunnen ontwikkelen waarmee we uiteindelijk echte voortuitgang zouden bereiken. Maar goed , tis haast onmogelijk gezien de diversiteit. Er zijn nog teveel schapen en wolfen in menselijke gedaantes. ![]()
Laatst gewijzigd op 22-10-2004 om 22:00. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-10-2004 om 21:52. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
who, Marx schoot in de roos met 'religie is opium voor het volk', maar aan de andere kant had Nietzsche een veel gedetaileerdere beschrijving van de natuur van georganiseerde religie. Voor de rest was Marx verre van realistisch, terwijl Nietzsche juist menselijke instincten erkent, en heel wat (voor sommige mensen zelfs te erg) realistisch is. hoewel alles z'n goede en slechte kanten heeft ga ik toch voor wat er al in m'n avatar staat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
alle mensen zijn gelijk, maar sommige wat gelijker dan anderen. ![]()
||
![]() |
Citaat:
En al zou het wel instinct zijn: het is ook instinct om bloot rond te lopen en onze eigen poep niet vies te vinden en dat kunnen we ook afleren, dus waarom het eigenbelang niet?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens, delen in kleine groepen is ook eigenbelang. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Nietzsche hans01 | 29 | 19-01-2006 16:33 | |
Respect voor elkaar tram000 | 75 | 05-01-2005 12:23 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Goede filosoof? Tsu | 36 | 04-06-2002 11:21 | |
ontwikkeling mitsj | 37 | 06-02-2002 21:31 |