Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2005, 15:01
Someboy
Someboy is offline
Heeft iemand hier ervaring met KVM-switches? Wat ik me dus afvroeg is of je geen beeldkwaliteit verliest omdat de kabels nu niet rechtstreeks van de monitor naar de pc-kast gaan maar eerst via een 'switch.' En daarvandaan uiteraard naar 2 pc-kasten.
Oud 26-11-2005, 17:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb zelf een KVM-switch maar ben er niet kapot van. Het is idd handig maar qua kwaliteit moet je niet teveel verwachten. Toetsenbord en muis is geen probleem, maar het D-Sub signaal van je monitor heeft er veelal wel onder te lijden. Dit signaalverlies zal beperkt blijven bij goede merken. Maar zelfs bij een KVM-switch van boven de 100 euro zag ik lichte interferentie in de vorm van diagonale strepen die bewegen, net zoals een TV die slecht is afgesteld. Dat wil je natuurlijk niet hebben voor je eigen PC.

Naast de kwaliteit van de KVM-switch zelf heb je ook te maken met de kwaliteit van de kabels. Goede D-SUB kabels hebben altijd een blokje vlak voor de stekker. Goed beeldsignaal begint bij een goede kabel om het signaal goed over te brengen. Verder dien je een KVM-switch te kopen die electronisch van aard is en niet mechanisch, en een met een eigen stroomvoorziening, en niet een die zichzelf voedt via de PS/2 poorten.

DVI KVM-switches ben ik nog niet tegengekomen. Als je je toetsenbord en muis met USB-uitvoering hebt, kun je ook een USB switch kopen die hier geschikt voor is. USB is hot pluggable dus dit zou zonder problemen moeten werken.

DVI kabels heb je in vele vormen. DVI-A is b.v. analoog! Inderdaad: een Digital Visual Interface met analoog signaal; complimenten aan de bedenker hiervan! Op je videokaart zit vrijwel altijd DVI-I, welke zowel digitaal (DVI-D) als analoog (DVI-A) combineerd. De verloopstekkertjes die een DVI connector naar D-SUB omtoveren gebruiken dus alleen het DVI-A gedeelte.

'Niet het volledige beeld doorgeven' lijkt mij onzin, maar 'minder helder' kan goed kloppen. D-Sub is en blijft een analoog signaal; dat is altijd onderworpen aan signaalverlies en daardoor kwaliteitsverlies.

Verder:
- Een DVI-signaal kun je niet zomaar omtoveren tot D-Sub-signaal.
- D-Sub wordt ook wel VGA genoemd. Dat slaat nergens op. Dit stamt uit het verleden waar nieuwe videokaarten VGA konden weergeven, dit is een middelhoge resolutie van 640x480x256 of 800x600x16. Dit heeft echter niets met het D-Sub signaal te maken. D-Sub is de juiste benaming voor de ouderwetse analoge videointerface.
Oud 26-11-2005, 18:43
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-11-2005 @ 18:36 :
- D-Sub wordt ook wel VGA genoemd. Dat slaat nergens op. Dit stamt uit het verleden waar nieuwe videokaarten VGA konden weergeven, dit is een middelhoge resolutie van 640x480x256 of 800x600x16. Dit heeft echter niets met het D-Sub signaal te maken. D-Sub is de juiste benaming voor de ouderwetse analoge videointerface.
lieve Enlightenment:
- Een D-Sub signaal bestaat niet. Dat je de interface D-Sub noemt klopt dan weer wel. D-Sub is een plugje dat onder andere een RGB-signaal en H/V-Sync kan voeren. En nog wat andere meuk met het oog op onder andere plug&play.
- VGA had 640x480x16 of 320x200x256 (laatste ook wel MCGA genoemd). Meer paste ook niet in het 256kB videogeheugen. Daarnaast kan iedere moderne gangbare videokaart met D-Sub nog steeds een 640x480 of een 320x200 resolutie produceren, dus stel ik hier dat zijn downward compatible en daarmee VGA-compatible zijn.

edit: verder goed verhaal hoor

Laatst gewijzigd op 26-11-2005 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 23:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
VGA-compatible betekent niet dat het een VGA-stekker is geworden.
Kun je het nog beter SVGA-kabel noemen.

Maargoed D-Sub en DVI interface dus!
Oud 27-11-2005, 11:36
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 26-11-2005 @ 19:43 :
lieve Enlightenment:
- Een D-Sub signaal bestaat niet. Dat je de interface D-Sub noemt klopt dan weer wel. D-Sub is een plugje dat onder andere een RGB-signaal en H/V-Sync kan voeren. En nog wat andere meuk met het oog op onder andere plug&play.
Enlight is een beetje een zeikstraal op dat gebied, zoals we al in eerdere topics hebben gemerkt

Affijn, een KVM switch van ruim 100 euro is niet echt een supergeweldige switch te noemen he. Dat is consumentenprut, en die zooi stinkt meestal. Een beetje goede signaalschakelaar maak je ook niet voor 100 pleuro..
Een fatsoenlijke KVM switch begint zo rond de 800 euro. Zonder kabels uiteraard. Wil je meerdere gebruikers (wat echt heel gaaf is) en eventueel nog meer flexibiliteit dan zit je qua nieuwprijs tegen de 2 a 3000 euro aan.

Dus: als je er eentje wilt, koop een tweedehands profi bak. Liefst met kabels, en zonder zo'n hele grote brede D-sub plug voor alle shizzle. Die heb je ook namelijk. Beetje onhandig als dat ding tussen een paar computers in staat, en je die lange kabels allemaal niet nodig hebt.
Oud 27-11-2005, 16:19
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als je een DVI/USB KVM-switch zou hebben, zou dat geen verschil moeten geven, toch? Dan zou ook een goedkope switch prima beeld kunnen leveren. Ik heb ze nog niet gezien though.
Oud 28-11-2005, 07:47
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-11-2005 @ 17:19 :
Als je een DVI/USB KVM-switch zou hebben, zou dat geen verschil moeten geven, toch? Dan zou ook een goedkope switch prima beeld kunnen leveren. Ik heb ze nog niet gezien though.
agree, brengt de moderne tijd ons toch vooruitgang

Citaat:
Enlightenment schreef op 27-11-2005 @ 00:43 :
VGA-compatible betekent niet dat het een VGA-stekker is geworden.
Kun je het nog beter SVGA-kabel noemen.

Maargoed D-Sub en DVI interface dus!
het enige dat je nog 's uitleggen moet is waarom je VGA uberhaupt noemt, terwijl de TS er geen woord over rept

misschien bedoelde-ie wel EGA
Oud 19-03-2006, 22:32
Shock
Shock is offline
Dat je wat beeldkwaliteit verliest, ok, maar daar valt mee te leven. Vraag 2: Waar zoek je een fatsoenlijke kvm-switch voor thuisgebruik? Ik hoef echt geen supersonisch beeld te hebben, maar het moet wel aan te zien zijn.
Oud 20-03-2006, 02:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nou, wat ik heb gezien was wel tragisch: iemand die 3 analoge monitoren had en zijn kabels "netjes" had gebundeld en mooie setup met KVM-switches. Enig probleem: beeld is niet om aan te zien. Sterke interferrentie, zn muis ziet hij driedubbel. Als hij beweegt, bewegen er drie dingen dus. Oke ze zijn wel vaag, maar ik zou er echt niet mee kunnen leven.

Maarja, het heeft mij er weer aan herinnert hoeveel hekel ik heb aan brakke analoge techniek.
Oud 20-03-2006, 09:43
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Shock schreef op 19-03-2006 @ 23:32 :
Dat je wat beeldkwaliteit verliest, ok, maar daar valt mee te leven. Vraag 2: Waar zoek je een fatsoenlijke kvm-switch voor thuisgebruik? Ik hoef echt geen supersonisch beeld te hebben, maar het moet wel aan te zien zijn.
probeer eens wat van belkin, heb ik redelijk goede ervaringen mee.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 12:09
Shock
Shock is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 20-03-2006 @ 03:58 :
Nou, wat ik heb gezien was wel tragisch: iemand die 3 analoge monitoren had en zijn kabels "netjes" had gebundeld en mooie setup met KVM-switches. Enig probleem: beeld is niet om aan te zien. Sterke interferrentie, zn muis ziet hij driedubbel. Als hij beweegt, bewegen er drie dingen dus. Oke ze zijn wel vaag, maar ik zou er echt niet mee kunnen leven.

Maarja, het heeft mij er weer aan herinnert hoeveel hekel ik heb aan brakke analoge techniek.

Dat vroeg ik dus níet.
Oud 20-03-2006, 12:12
Shock
Shock is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 20-03-2006 @ 10:43 :
probeer eens wat van belkin, heb ik redelijk goede ervaringen mee.
Ben ik al tegengekomen ja. Over welke prijsklasse hebben we het dan?
Oud 20-03-2006, 12:53
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Shock schreef op 20-03-2006 @ 13:12 :
Ben ik al tegengekomen ja. Over welke prijsklasse hebben we het dan?
zou ik eens moeten navragen bij m'n stage, maar ga er maar vanuit dat het niet de goedkoopste maar zeker ook niet duurste oplossing is.

hij was in ieder geval zwaar goedkoper dan de ( ultiem werkende ) adderlink die hier ligt.

k zal t vragen, je hoort nog van me...
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 21:24
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Die belkin waar ik dagelijks mee werk is gewoon kut.
Oud 21-03-2006, 13:04
J-roenn
J-roenn is offline
heb effe gekeken, en k heb goede ervaringen met belkin omnivieuw.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 16:24
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
En die cheapass avocent dingen zijn ook kut.. je kan ze wel flashen, maar er zijn geen flashupdates beschikbaar.. terwijl het omschakelen niet altijd vlekkeloos gaat.
ik heb maar een extra scherm neergeflikkerd.
Oud 21-03-2006, 17:32
Shock
Shock is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 21-03-2006 @ 14:04 :
heb effe gekeken, en k heb goede ervaringen met belkin omnivieuw.
Ziet er op zich leuk uit, ook qua prijs.
Maar.. is het niet zo dat je een powered switch nodig hebt naarmate de lengte van je vga-kabel langer wordt? Hier heb ik er eentje van 5,5m en 1,5m liggen.
Oud 21-03-2006, 19:16
J-roenn
J-roenn is offline
ja dat is zo, en 5,5 meter is een twijfelgeval want met 4 meter doet ie het zonder en bij 7 meter niet....

tenminste als je met powered switch bedoeld dat je de voeding er op aan moet sluite
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 22:10
Shock
Shock is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 21-03-2006 @ 20:16 :
ja dat is zo, en 5,5 meter is een twijfelgeval want met 4 meter doet ie het zonder en bij 7 meter niet....

tenminste als je met powered switch bedoeld dat je de voeding er op aan moet sluite
Dat bedoel ik ja
Maar goed, ik wacht even wat meer meningen af. Belkin weet ik nu, maar verder?
Oud 23-03-2006, 14:06
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
Shock schreef op 19-03-2006 @ 23:32 :
Ik heb er eentje gehaald bij Chicon in Delft, die doet het heel behoorlijk. Ik zie op mijn 21" buisje geen spookvorming of echo's. Zal thuis effe na moeten kijken welk merk precies. Lollige is dat-ie automatisch overgaat, of met 2x Scroll Lock indrukken, het apparaat zelf gooi je dus lekker achter het bureau
Oud 23-03-2006, 22:06
Shock
Shock is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 23-03-2006 @ 15:06 :
Ik heb er eentje gehaald bij Chicon in Delft, die doet het heel behoorlijk. Ik zie op mijn 21" buisje geen spookvorming of echo's. Zal thuis effe na moeten kijken welk merk precies. Lollige is dat-ie automatisch overgaat, of met 2x Scroll Lock indrukken, het apparaat zelf gooi je dus lekker achter het bureau
Zoiets zoek ik
Reageren

Regels voor berichten