Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2005, 06:53
J-roenn
J-roenn is offline
ik ben van plan om binnenkort een KVM switch an te schaffen, omdat ik nog al vaak kapotte pc's krijg en deze dan probeer te repareren.
het is beetje lastig om alle draden steeds aan te sluiten dus vandaar deze oplossing.

iki had echgter gehoord dat KVM-switches niet het volledige beeld doorgeven en dat dit ook minder helder is, dus zijn ze niet geschikt voor gamen, klopt dit ? en wisselt dit ook nog per merk ?

en klopt het ook dat ik nergenst KVM-switches zie met dvi ipv VGA ? of zijn hier gewoon opzetstukjes voor te krijgen ?

en welke merken zijn beter/minder goed ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2005, 02:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb zelf een KVM-switch maar ben er niet kapot van. Het is idd handig maar qua kwaliteit moet je niet teveel verwachten. Toetsenbord en muis is geen probleem, maar het D-Sub signaal van je monitor heeft er veelal wel onder te lijden. Dit signaalverlies zal beperkt blijven bij goede merken. Maar zelfs bij een KVM-switch van boven de 100 euro zag ik lichte interferentie in de vorm van diagonale strepen die bewegen, net zoals een TV die slecht is afgesteld. Dat wil je natuurlijk niet hebben voor je eigen PC.

Naast de kwaliteit van de KVM-switch zelf heb je ook te maken met de kwaliteit van de kabels. Goede D-SUB kabels hebben altijd een blokje vlak voor de stekker. Goed beeldsignaal begint bij een goede kabel om het signaal goed over te brengen. Verder dien je een KVM-switch te kopen die electronisch van aard is en niet mechanisch, en een met een eigen stroomvoorziening, en niet een die zichzelf voedt via de PS/2 poorten.

DVI KVM-switches ben ik nog niet tegengekomen. Als je je toetsenbord en muis met USB-uitvoering hebt, kun je ook een USB switch kopen die hier geschikt voor is. USB is hot pluggable dus dit zou zonder problemen moeten werken.

DVI kabels heb je in vele vormen. DVI-A is b.v. analoog! Inderdaad: een Digital Visual Interface met analoog signaal; complimenten aan de bedenker hiervan! Op je videokaart zit vrijwel altijd DVI-I, welke zowel digitaal (DVI-D) als analoog (DVI-A) combineerd. De verloopstekkertjes die een DVI connector naar D-SUB omtoveren gebruiken dus alleen het DVI-A gedeelte.

'Niet het volledige beeld doorgeven' lijkt mij onzin, maar 'minder helder' kan goed kloppen. D-Sub is en blijft een analoog signaal; dat is altijd onderworpen aan signaalverlies en daardoor kwaliteitsverlies.

Verder:
- Een DVI-signaal kun je niet zomaar omtoveren tot D-Sub-signaal.
- D-Sub wordt ook wel VGA genoemd. Dat slaat nergens op. Dit stamt uit het verleden waar nieuwe videokaarten VGA konden weergeven, dit is een middelhoge resolutie van 640x480x256 of 800x600x16. Dit heeft echter niets met het D-Sub signaal te maken. D-Sub is de juiste benaming voor de ouderwetse analoge videointerface.
Oud 08-10-2005, 15:57
J-roenn
J-roenn is offline
ok, thnx voor uitgebreide antwoord, dan nog maar effe aanklotuh met die kabels
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 06:39
Enlightenment
Enlightenment is offline
Succes
Oud 10-10-2005, 19:15
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
KVM switches kunnen meestal niet boven een bepaalde resolutie goed weergeven. Dan wordt de kwaliteit te belazerd.

Duurdere merken kunnen faken dat computers die niet doorgeschakeld zijn naar de console toch een muis en toetsenbord 'zien'.. Erg handig als je even opnieuw moet opstarten, bijvoorbeeld.

Op eBay staan ook wel eens KVM switches die meerdere gebruikers aankunnen, die zijn gaaf. Een 19" rack vol met computers en een stuk of twee a drie scherm/toetsenbord/muis combinaties .
Oud 11-10-2005, 15:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 10-10-2005 @ 20:15 :
Duurdere merken kunnen faken dat computers die niet doorgeschakeld zijn naar de console toch een muis en toetsenbord 'zien'.. Erg handig als je even opnieuw moet opstarten, bijvoorbeeld.
Dat doen (tegenwoordig) alle elektronische KVM-switches hoor. Anders zouden PS/2 niet werken als je op PC2 hebt geswitched en je boot PC1. Erg irritant.
Oud 11-10-2005, 21:45
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-10-2005 @ 16:04 :
Dat doen (tegenwoordig) alle elektronische KVM-switches hoor. Anders zouden PS/2 niet werken als je op PC2 hebt geswitched en je boot PC1. Erg irritant.
Cheapskateversies vast niet.
Oud 12-10-2005, 04:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 11-10-2005 @ 22:45 :
Cheapskateversies vast niet.
Dan praat je over een mechanische switch, die dus simpelweg de draadjes met elkaar verbindt. Een elektronische switch stuurt alle verbindingen eerst naar een chip, waar hij kan zien of de computer 'aan' staat en dus beschikbaar is en de PS/2 kan emuleren. Duurdere switches hebben meer functies.
Oud 12-10-2005, 08:09
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-10-2005 @ 05:48 :
Dan praat je over een mechanische switch, die dus simpelweg de draadjes met elkaar verbindt. Een elektronische switch stuurt alle verbindingen eerst naar een chip, waar hij kan zien of de computer 'aan' staat en dus beschikbaar is en de PS/2 kan emuleren. Duurdere switches hebben meer functies.
Nee, dan heb ik het niet over een mechanische switch. zucht.

Er zullen vast wel kvm switches zijn die en elektronisch zijn en niet goed de ps/2 emuleren, en om nou meteen te roepen dat iedere elektronische kvm switch dat kan.. Bij een aanschaf is dat ook iets om op te letten.
Oud 12-10-2005, 09:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik denk dat je geen KVM-switch meer kunt kopen die én elektronisch geschakeld is én geen PS/2 emulatie heeft. Dat was namelijk het hele idee om elektronisch te schakelen ipv mechanisch.
Reageren

Regels voor berichten