Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2006, 15:52
devilzsangel
devilzsangel is offline
ik moet bijna examens.

hebben jullie tips voor me?

hoe kan ik stress vermijden..
hoe kan ik me goed concentreren...
hoe kan ik goed leren?

alle tips zijn welkom
Oud 17-03-2006, 15:57
Nona
Nona is offline
Maak een goede planning. Zorg dat je elke dag voldoende leerwerk in je agenda hebt staan en houd je daaraan. Leer niet te lang achter elkaar, je kunt van elk uur dat je leert tien minuten pauze inplannen. Slaap regelmatig, eet gezond en sport minstens een avond (of middag) in de week.

En koffie.
Oud 17-03-2006, 16:11
Barry K
Barry K is offline
Niet stressen want... als je wel stresst is de kans dat je het niet haalt nog groter.
En achteraf valt het allemaal reuze mee.

Maar serieus; de centrale examens zijn makkelijker dan de meeste se's en een goeie planning maken (en aanhouden!) is het belangrijkste
Oud 17-03-2006, 19:01
MB
MB is offline
Stress kan je vermijden door je te houden aan een realistisch leerschema en niet te gaan 'doemdenken'.
Oud 17-03-2006, 19:48
brands
brands is offline
Ik ben nu ook bijna toe aan examens. Ik kan die tips ook wel gebruiken..

Maar als ik een planning heb houd ik mij daar nooit aan( .

Mijn tip is:
- Voordat je een examen of SE maakt moet je van te voren goed
slapen.

Ik weet niet of gezond eten helpt maar dan kan best Als men nog meer tips heeft post die graag.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 20:00
sdekivit
sdekivit is offline
zorg dat je SE's hoog zijn: kun je een 2,.... of een 3,.... halen voor je CE
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 20:12
Crooky_
Crooky_ is offline
Eigenlijk hoef je je helemaal geen zorgen te maken, het zijn gewoon toetsen die je normaal ook maakt, maar dan wat moeilijker en wat meer leerwerk. Dus je moet gewoon wat meer leren, alleen het woord 'examen' maakt het moeilijk.
Als ik jou was, zou ik gewoon goed gaan leren.
En dan red je het wel.
En niet te veel aan het woord 'examen' denken.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 21:35
AlopiA
AlopiA is offline
Je kunt bij de drogisterij ook pillen halen die de concentratie vergroten.
Ze worden erg veel gebruikt bij examens en werken goed wat ik heb begrepen
Oud 17-03-2006, 21:42
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Plan voor iedere dag in wat je allemaal leert. Zorg voor een beetje een rekbare planning, zodat als er iets tussen het leren komt je daarna voldoende tijd hebt om het in te halen. Leer verder ook veel oefententamens die de vorige jaren gegeven zijn, vooral bij de talen is dat goed oefenmateriaal. Leer ook niet te lang achter elkaar door, want dan neemt juist je concentratie af. Neem om het uurtje of 2 uurtjes een korte pauze.
Oud 17-03-2006, 22:08
Verwijderd
Ik begin nu oko in de stress te raken, heb voor mn gevoel het niveau van de examenbundels nog lang niet en het duurt nog zo kort:\.

Wie heeft tips, hoe kan ik nu het beste gaan plannen en waar beginnen?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2006, 23:01
professor2
professor2 is offline
maak je er gewoon niet zo druk om
denk bijjezelf
alleen echte paupers zakken en ik ben geen pauper
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 01:06
bamiPoep
bamiPoep is offline
maak paar oefenexamens. en als je die slecht maakt, kan je beter nog ff wat herhalen. maar als die goed gaan, zou ik me niet zo n zorgen maken eignelijk
Oud 18-03-2006, 10:14
Iduna
Iduna is offline
Examens = herhaling van de stof.

- Leer volgens een schema (per dag doe ik dit vak en dat)
Houd evt. nog wat dagen voor het eerste examen vrij, zodat je nog wat speling hebt.

- Pauzes zijn ook belangrijk. Je kunt niet 4 uur achter elkaar leren.

- Goed slapen

- Oefenen, oefenen, oefenen (maak dus oude examens)

Elk examen is een soort proefwerk, maar dan groter. Daarom moet je er ook wel iets meer voor dan dan een gewoon proefwerk. Maar als je je aan je planning houdt, dan komt het vast goed!

Citaat:
professor2 schreef op 18-03-2006 @ 00:01 :
maak je er gewoon niet zo druk om
denk bijjezelf
alleen echte paupers zakken en ik ben geen pauper
Als je zo denkt, ben je pas een pauper.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 10:18
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Anneka schreef op 17-03-2006 @ 23:08 :
Ik begin nu oko in de stress te raken, heb voor mn gevoel het niveau van de examenbundels nog lang niet en het duurt nog zo kort:\.

Wie heeft tips, hoe kan ik nu het beste gaan plannen en waar beginnen?
Kijk naar je examenrooster en deel je tijd in per vak.
- Welk vak kost veel tijd om te leren?
Kijk naar de moeilijkheid, hoeveelheid stof en naar de datum.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 11:38
Syzygy
Syzygy is offline
Ik heb het zo gedaan:
had ik op maandag bijv. wiskunde examen, leerde ik in de weken dat ik vrij had om te leren op maandag wiskunde. Had ik op dinsdag aardrijkskunde examen; leerde ik in die weken op dinsdag aardrijkskunde. Zo ga je alle vakken langs en heb je in het weekend nog tijd om wat extra's te doen als je dat nodig hebt.

Om je extra te concentreren kun je Dextro energy of koffie gebruiken.

Edit: Je zult trouwens altijd wel een beetje stress houden, dat is normaal. Probeer gewoon op tijd te beginnen met leren, dat is de beste oplossing denk ik.

Laatst gewijzigd op 18-03-2006 om 11:41.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 12:45
Verwijderd
Veel oude examens maken, dan weet je ook een beetje de vraagstelling en hoe diep ze in gaan op onderwerpen, en dan weet je ook wat je nog niet helemaal goed onder de knie hebt, en daar kun je dan extra aandacht aan besteden. Maar voor de meeste vakken geen details leren, het examen is heel oppervlakkig.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 12:53
brands
brands is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 18-03-2006 @ 13:45 :
Veel oude examens maken, dan weet je ook een beetje de vraagstelling en hoe diep ze in gaan op onderwerpen, en dan weet je ook wat je nog niet helemaal goed onder de knie hebt, en daar kun je dan extra aandacht aan besteden. Maar voor de meeste vakken geen details leren, het examen is heel oppervlakkig.
Das een goeie tip
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 13:08
remy476
remy476 is offline
red bull

houd je je daar nu(!) al mee bezig

ik moet nog de laatste SE periode maken. daarbij moeten wij alles leren zodat we bij examen rust hebben.
Oud 18-03-2006, 13:32
Iduna
Iduna is offline
Je hebt helemaal geen cafeïne nodig tijdens de examenperiode (en voorbereiding daarvan) hoor. Het zijn gewoon proefwerken, maar dan van groter formaat.
Je hebt nu nog zat tijd om te leren. Zorg gewoon dat je goed uitgerust bent en een normaal ritme vindt.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 13:39
brands
brands is offline
Citaat:
remy476 schreef op 18-03-2006 @ 14:08 :
red bull

houd je je daar nu(!) al mee bezig

ik moet nog de laatste SE periode maken. daarbij moeten wij alles leren zodat we bij examen rust hebben.
Dat moeten wij ook nog maar er was toch al een topic over . Maar alles iets eerder is natuurlijk nooit weg.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 22:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een planning maken:
- kijk na welke leerstof je allemaal hebt
- beslis wat je daarvan ook daadwerkelijk wil gaan leren
- bepaal het aantal dagen dat je hebt om het te leren, plan ook uitlooptijd in en tijd om stof te herhalen
- verdeel dan de stof over het aantal dagen dat je hebt.

Voor mij werkt dat erg goed

Verder nog een aantal tips:
- leer niet langer dan anderhalf maar zeker niet langer dan twee uur achter elkaar
- leer niet langer dan acht uur per dag
- neem ook regelmatig pauze maar niet te regelmatig
- als een dagje niet goed gaat, accepteer dat en leer kortere perioden met wat meer en wat langere pauzes, accepteer dat je dan wat minder doet maar meer dan wanneer je probeert om je toch aan je schema te houden terwijl het gewoon even een dagje niet gaat, op deze manier doe je in elk geval nog iets.
- plan ook tijd in om andere dingen te doen
- zorg dat je goed en voldoende slaapt, dan krijgen je hersenen de tijd om de stof ook echt op te slaan
- ga ervan uit dat je de dagen van je examens niets meer doet. Zeker de eerste dagen is het maken van een tentamen al zo vermoeiend dat je dan 's middags of 's avonds echt geen zin en fut meer hebt om nog een ander vak te moeten leren.
Oud 19-03-2006, 09:44
sdekivit
sdekivit is offline
de examens zijn makkelijker dan de SE's
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 09:50
brands
brands is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 19-03-2006 @ 10:44 :
de examens zijn makkelijker dan de SE's
O en waarom zijn examens dan makkelijker dan SE's? Bij het examen moet je toch veel meer leren dan bij z'n SE?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 10:17
Verwijderd
Citaat:
brands schreef op 19-03-2006 @ 10:50 :
O en waarom zijn examens dan makkelijker dan SE's? Bij het examen moet je toch veel meer leren dan bij z'n SE?
Ten eerste ligt dat aan het vak. Bij geschiedenis zijn er mondelingen die over meer stof gaan dan het hele CSE. Maar het gaat vooral om het niveau. CE's zijn vooral veel en lang, maar de vragen zijn niet ontzettend moeilijk. Goede scholen zorgen dat PTA's wel behoorlijk lastig zijn, zodat het niveau hoog blijft. Daaraan herken je slechte scholen ook: PTA-cijfers zijn daar structureel hoger dan CE-cijfers. Ik ken een school die zelfs CITO-luistertoetsen veel milder normeert dan de adviesnorm aanraadt.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 11:22
Verwijderd
Ik heb nog nooit een mondeling over geschiedenis gehad, en ik zal er nooit één krijgen ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2006, 11:24
brands
brands is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-03-2006 @ 12:22 :
Ik heb nog nooit een mondeling over geschiedenis gehad, en ik zal er nooit één krijgen ook.
Ik ook niet heb alleen in de 1ste en 2de klas geschiedenis gehad . Kon het in de 3de laten vallen (VMBO)
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 11:26
Verwijderd
Nou ja, ik zit in 6vwo en ik heb net zoals Snees geschiedenis, maar ik heb geen mondelingen ofzo.

Slechte school denk ik wel.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 19-03-2006 @ 12:26 :
Nou ja, ik zit in 6vwo en ik heb net zoals Snees geschiedenis, maar ik heb geen mondelingen ofzo.

Slechte school denk ik wel.
Hier wordt dat best 'leuk' gedaan. Je moet ten eerste twee readers helemaal uit je kop kennen (net zoals voor een gewone toets), daarnaast moet je een 'echt' geschiedenisboek van een lijst lezen en daar iets zinnigs over vertellen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 11:50
Frostbite
Frostbite is offline
Het feit dat je eind mei als 'bijna' aanduidt, dat je er nu al mee bezig bent, en dat er in je post niets staat over vakken waar je een 4 voor staat zegt al dat jij gaat slagen.

Om onnodige stress te vermijden vertel je jezelf dit '95% slaagt, jij hoort niet bij de domste 5% en ook niet bij de 5% die het slechtste voorbereid is, dus je slaagt'. De stress die overblijft is nuttig en zorgt dat je het examen serieus neemt.

Concentratie komt vanzelf op het moment dat het nodig is.

Voor voorbereiding maak je voor elk vak een oud examen zodat je weet hoe het is, je moet gewoon de stof in de examenbundel beheersen en hoeveel jij daarvoor moet oefenen en lezen in dat andere boekje is up to you.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 12:48
Tink*
Tink* is offline
Ik heb ook geen mondeling geschiedenis.

Wij zijn nu zo'n beetje al gedurende deze hele periode bezig met het oefenen voor de examens en dan tegelijkertijd nog voorbereiden van allerlei mondelingen. Ik ben op dit moment banger voor alle mondelingen en de derde SE-week dan echt voor het examen. We oefenen wel veel maar ik moet nog gewoon heel erg veel doen en anderen zelfs nog meer. Maar het komt allemaal wel goed. Ik ga gewoon goed plannen en ik moet van mezelf de discipline (die ik niet heb) opbrengen om me aan mijn planning te houden.
Oud 19-03-2006, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 19-03-2006 @ 12:35 :
Hier wordt dat best 'leuk' gedaan. Je moet ten eerste twee readers helemaal uit je kop kennen (net zoals voor een gewone toets), daarnaast moet je een 'echt' geschiedenisboek van een lijst lezen en daar iets zinnigs over vertellen.
Hmm ja, zoiets hebben wij op onze school niet - eigenlijk alleen twee SE's (de ene over Vietnam, de andere over van Kind tot Burger) en dan het centraal examen. Verder niets.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 12:58
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-03-2006 @ 13:50 :
Hmm ja, zoiets hebben wij op onze school niet - eigenlijk alleen twee SE's (de ene over Vietnam, de andere over van Kind tot Burger) en dan het centraal examen. Verder niets.
Wij hebben over Vietnam een PO gehad die meetelt als SE en over die andere - van kind tot burger - krijgen we straks wel een SE. En dan CE over beide boekjes.
Oud 19-03-2006, 13:05
Verwijderd
Wij hebben in onze hele geschiedenis2 carrière maar één keer een PO hoeven te maken, in de 4e. Die telt nu nog steeds flink mee.

En voor geschiedenis1 ook eentje, maar dat is natuurlijk een apart vak.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 13:16
Tink*
Tink* is offline
Wij elk jaar. In de vierde een propaganda poster voor het communisme en Mao enzo. En in de vijfde een krant bij een zuil. En in de zesde twee, een tijdbalk van een tijdsperiode in de geschiedenis en een cartoon-opdracht van Vietnam. En dan daarbij ook nog gewoon elke keer een proefwerk, behalve dan bij Vietnam niet.

Oh en ik heb echt geen idee hoe ik geschiedenis ga leren voor het SE en het CE. Ik kan hoofdzaken heel moeilijk van details scheiden en ik ben ook heel slecht in het goed formuleren van antwoorden. Ik vertel meestal nog heel veel erbij omdat ik bang ben dat het goede antwoord er misschien nog niet instaat.
Oud 19-03-2006, 13:19
Verwijderd
Ik ben juist heel goed in geschiedenis. Ik sta een 7,6 ofzo.

Wiskunde en vooral CKV2 (over 11 dagen ), dat wordt erg.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 13:21
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Tink* schreef op 19-03-2006 @ 14:16 :
Wij elk jaar. In de vierde een propaganda poster voor het communisme en Mao enzo. En in de vijfde een krant bij een zuil. En in de zesde twee, een tijdbalk van een tijdsperiode in de geschiedenis en een cartoon-opdracht van Vietnam. En dan daarbij ook nog gewoon elke keer een proefwerk, behalve dan bij Vietnam niet.

Oh en ik heb echt geen idee hoe ik geschiedenis ga leren voor het SE en het CE. Ik kan hoofdzaken heel moeilijk van details scheiden en ik ben ook heel slecht in het goed formuleren van antwoorden. Ik vertel meestal nog heel veel erbij omdat ik bang ben dat het goede antwoord er misschien nog niet instaat.
ik heb juist het probleem dat ik te weinig opschrijf omda tik denk dat het er wel duidelijk genoeg staat

sta een 8,3 op gs ofzo maa rik heb nog een herkansing te goed

ik heb trouwens dat boekje nog helmaal niet kind tot burger
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 13:23
Tink*
Tink* is offline
Ik een 7.3 ofzo.
Ik moet ook niet zeuren. Maar dat formuleren enzo heb ik vrijwel bij alle vakken. En dat is heel lastig met open vragen ook bij leesteksten van frans, duits, engels en nederlands.

Succes met die vakken. Toetsweek over twee weken en wiskunde telt alweer twaalf keer mee.
Oud 19-03-2006, 13:23
Verwijderd
Ik vind het een geweldig leuk onderwerp, veel leuker dan Vietnam.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Tink* schreef op 19-03-2006 @ 14:23 :
Ik een 7.3 ofzo.
Ik moet ook niet zeuren. Maar dat formuleren enzo heb ik vrijwel bij alle vakken. En dat is heel lastig met open vragen ook bij leesteksten van frans, duits, engels en nederlands.

Succes met die vakken. Toetsweek over twee weken en wiskunde telt alweer twaalf keer mee.
Zit ik nou op een slechte school of heb ik helemaal niet zulke zwaarwegende toetsen:

Wiskunde A1
6 - vwo
methode: Getal en ruimte

leerstofomschrijving soort wijze wg duur week herk ED
deel CM3 geheel t s 1 100' 2/3 ja ja
deel CM4 geheel t s 1 100' 13/14 ja ja
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 13:31
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-03-2006 @ 14:25 :
Zit ik nou op een slechte school of heb ik helemaal niet zulke zwaarwegende toetsen:

Wiskunde A1
6 - vwo
methode: Getal en ruimte

leerstofomschrijving soort wijze wg duur week herk ED
deel CM3 geheel t s 1 100' 2/3 ja ja
deel CM4 geheel t s 1 100' 13/14 ja ja
Volgens mij zit ik eerder op de slechte school. Nou ja, ze willen wat we moeten weten van wiskunde dus leren/laten herhalen en hebben het in tweeën opgedeeld. Dus het is wel heel veel maar ik snap niet waarom het zo zwaar telt. Vorig jaar telde alles maar twee of drie keer. En wij hebben dan ook nog een wiskunde A-lympiade die zes keer telt.

Als ik voor wiskunde slaag met een zes, ben ik blij. Ik sta nu een 6.8 ofzo.
Oud 19-03-2006, 13:36
Verwijderd
Wiskunde Alympiade hebben wij niet. Ik sta nu een 5,3 voor wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 13:49
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik doe dit jaar ook eindexamen en ik ben ook wel een beetje zenuwachtig. Bij mij op school wordt er volgens mij wel slechter gescoord voor het CE dan voor het SE, slechte school dus volgens sommigen hier. Gelukkig sta ik nu voor alle vakken voldoende en denk dat dat na SE 3 nog steeds zo is.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 14:59
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Denk maar gewoon, zo dom als NilsHolgersson is, en hij heeft zelfs vwo gedaan, dan kan ik dat havo examen helemaal makkelijk halen
Piece of cake
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 19:29
marrel
marrel is offline
Ik heb mijn examens geleerd en geoefend door heel veel oude examens te maken, dat is eigenlijk het enige wat ik heb gedaan, maar wel heel veel. Probeer een beetje een planing te maken met wat je welke dag doet en houd ook bij hoe het is gegaan. Daardoor zie je ook als je vooruit gaat en dat geeft een goed gevoel.

Succes enzo
Oud 20-03-2006, 10:40
Verwijderd
Ontspanningsoefeningen en zuurtjes (houdt je aandacht bij jezelf en niet bij iets anders, geleerd met faalangstgedoe toen)

En met geschiedenis. Veel schrijven. Vaak zit er wel wat goeds bij

Dat is even wat zo in me op komt
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 10:42
Verwijderd
Citaat:
brands schreef op 19-03-2006 @ 10:50 :
Maar je hebt dan al die SE's gehad, waardoor je de stof grotendeels al kent en ze kunnen niet alles terughalen

Vond de CE's over het algemeen ook makkelijker dan de SE's.

Gewoon zorgen dat je er goed voor staat
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 13:42
brands
brands is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 20-03-2006 @ 11:42 :
Maar je hebt dan al die SE's gehad, waardoor je de stof grotendeels al kent en ze kunnen niet alles terughalen

Vond de CE's over het algemeen ook makkelijker dan de SE's.

Gewoon zorgen dat je er goed voor staat
dat zeggen de meesten
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 23:11
Verwijderd
Citaat:
brands schreef op 20-03-2006 @ 14:42 :
dat zeggen de meesten
Dan zal er wel een kern van waarheid in zitten denk ik hahaha
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 07:52
Verwijderd
Citaat:
devilzsangel schreef op 17-03-2006 @ 16:52 :
ik moet bijna examens.

hebben jullie tips voor me?

hoe kan ik stress vermijden..
hoe kan ik me goed concentreren...
hoe kan ik goed leren?

alle tips zijn welkom
Alles komt goed!
Bijna iedereen slaagt
Als je maar gewoon goed je best doet
Doe niet abnormaal en doe wat je elke dag doet
Het eindexamen is niet anders dan wat je van een SO of proefwerk gewend bent (je niveau is immers ook gestegen)
Eindexamen doen is ook heel gezellig (met zijn allen in een gymzaal, iedereen overkomt hetzelfde)
Zorg dat je elke dag van het examen een kwartier te vroeg op school bent zodat je niet hoeft te stressen
Neem geen spa-rood mee want die ontploft tijdens je examen Duits
Ga na je examen op een leuke vakantie
Ik wens je geen veel succes maar veel plezier!
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 08:38
Lalalaa
Lalalaa is offline
Niet slagen is bijna onmogelijk, zelfs als je overal matige 6-en voor staat, mag je overal nog een 5 voor halen.
Zelfs dan mag je nog een 4 en een 5 halen, of 3 5-en, waarvan 1 algemeen deel, 1 vrije ruimte en 1 profiel.
Hoe wil je zakken?

Antwoord:
Alles een 2 halen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten