Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als gesteld wordt dat de dood an sich geen morele kwestie is, waarom wordt leven dan als een fundementeel recht gezien, zoals deze bijvoorbeeld is vastgelgd in de universele verklaring van de rechten van de mens? Doodslag, moord en genocide worden door de meeste wel gezien als iets wat past in de categorie "kwaad". Bij euthenasie en abortus raken de meningen al wat meer verdeeld. Wat ik bijzonder vind is dat bijvoorbeeld de pil van Drion nog steeds geen mogelijkheid is voor mensen om weloverwogen een einde aan het leven te maken. Er genoeg mensen zijn die vooraf over de voorwaarden van het leven hebben nagedacht; bijvoorbeeld gezonde geest. In principe in in Nederland het recht op leven niets anders dan een plicht om te leven. Wordt het niet eens tijd om de boel om te draaien?..
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Overigens kun je ook niet spreken van een plicht op leven, aangezien zelfmoordpogingen niet strafbaar zijn, en zover ik weet word je dan in principe ook niet verplicht opgenomen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik heb er geen problemen mee dat ik dood ga, ik geniet van het leven dat nog voor me ligt. |
![]() |
||
Citaat:
De rest van je verhaal over weer leven als iets anders lijkt me gewoon BS.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Rot voor je dat jij dat gevoel hebt, heb ik gelukkig niet. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ga over een week op wintersport, ik focus me er gewoon op dat ik ga en er zin in heb, dan ga ik niet bedenken dat ik misschien daarvoor wel een hartinfact krijg. En als dat wel gebeurt pech, als ik dood ben heb ik toch geen spijt dat ik nu niet meer heb geskied, want ik ben er niet!...dat is toch niet bijdehand ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Rot voor je dat je niet bij je geluk stil staat. ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Er zijn gewoon dingen die je als prettig bestempeld en dingen die je als niet prettig bestempeld, en van die laatste groep heb je een afkeer. Dat engelse verhaaltje is heel leuk, en hij heeft helemaal gelijk hoor, maar we voeren deze hele discussie omdat mensen zo niet werken. De dood is dus een vooruitzicht, dus is de dood wel degelijk iets. Die man zegt dat iemand die de dood niet leuk vind een dwaas is, maar hij denkt over het hele probleem na omdat ook hij het probleem ziet. Hij liegt wat mij betreft zichzelf voor.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hij wil laten zien dat de dood en het leven los van elkaar staan. Op het moment dat de dood er is is het leven er namelijk niet en als het leven er is, is de dood er niet. En daarom is het onzinnig bang te zijn voor de dood want als zij er eenmaal is heb je er geen begrip van. Hij slaat nu natuurlijk alleen de mensen over die een lang ziektebed hebben voor ze dood gaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Je zou dus kunnen zeggen dat aanleg uit een vorig leven komt. Uiteindelijk kom je in je leven uit bij waar jij goed in bent en ondervind je weer nieuwe problemen om te overwinnen. Wanneer men helemaal verlicht is, zwakt deze interesse weer af en gaan ze door de levens heen weer steeds meer richting verlangens en begeertes.
Laatst gewijzigd op 13-02-2006 om 09:53. |
![]() |
||
Hmmmm, kom ik je weer tegen op zo'n interessant onderwerp
![]() Maar wat versta jij onder verlichting? Citaat:
||
Citaat:
JaJ, Er wordt gezegd dat je alleen je wijsheid behoudt. Dus, zo kom je steeds verder. Trouwens die signature van jou, dat is een mooie. Erg boeddhistisch ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik weet niet in hoeverre Zen verschilt van de boeddhistische visie... Ik geloof trouwens wel in reincarnatie en al helemaal in het oneindige. Begin en einde zijn in mijn ogen menselijke begrippen.
Laatst gewijzigd op 13-02-2006 om 12:45. |
![]() |
||||
Citaat:
Reïncarnatie of 'wedergeboorte' (waar het boeddhisme liever van spreekt aangezien er geen ziel is in het traditionele boeddhisme) is er niet om je oneindig veel levens te geven. Maar om je ware natuur terug te vinden. Verlichting (nirvana, satori) wordt dit genoemd. Dan ben je compleet verlost van alle lijden en verlangens. Je bent dan 'je ware zelf'. Zonder ego uiteraard. Want het ego is de bron van alle lijden. Welnu, als je de verlichting bereikt hebt hoef je niet meer opnieuw geboren te worden. Je keert terug naar de Bron en gaat terug naar het niets. Dat is de traditionele boeddhistische visie. Citaat:
Je kan niet naar verlichting streven door ernaar te streven. Dan zul je het nooit bereiken. Verlichting is iets wat je overkomt. Verlichting is ook niet het belangrijkste in zen. De oefening is het belangrijkste. Daar schuilt de echte verlichting. In het doen. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||