Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2006, 10:30
brands
brands is offline
Ik denk dat er heel veel mensen op dit forum aanwezig zijn die al een keer eindexamen ofzo gedaan hebben en al vele mondelingen hebben gehad. En ik denk dat het voor de mensen die nog mondelingen moeten doen ook wel een handige topic is.

Ik krijg mondelingen van de volgende vakken:
- Aardrijkskunde - werkstuk
- Economie - krantenartikel
- Engels - een gesprek in het engels
- Nederlands - boeken

Zijn er mensen die tips kunnen geven? Anders ga ik der waarschijnlijk heel veel voor zitten blokken en tijdens de mondeling zitten stressen .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2006, 10:33
Verwijderd
Waarom is blokken niet goed? Het is toch logisch dat je goed moet leren...? Dan heb je wat dat betreft iig al een heel stuk minder redenen om zenuwachtig te zijn en te gaan zitten stressen. En wat stress kan ook positief werken.

Er bestaan homeopathische 'medicijnen' tegen 'stress' ed, dat zou je kunnen proberen als je het zelf niet onder controle kunt houden.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 10:39
brands
brands is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-03-2006 @ 11:33 :
Waarom is blokken niet goed? Het is toch logisch dat je goed moet leren...? Dan heb je wat dat betreft iig al een heel stuk minder redenen om zenuwachtig te zijn en te gaan zitten stressen. En wat stress kan ook positief werken.

Er bestaan homeopathische 'medicijnen' tegen 'stress' ed, dat zou je kunnen proberen als je het zelf niet onder controle kunt houden.
Wat is de beste manier om dat voor te bereiden?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 10:47
Verwijderd
Citaat:
brands schreef op 18-03-2006 @ 11:39 :
Wat is de beste manier om dat voor te bereiden?
Ligt nogal aan hoe jij het beste leert.

Ik heb alleen mondelingen gehad voor Duits, Engels en Nederlands. Engels op de MAVO was een gesprekje, dat hebben we in de klas veel geoefend. Engels op de HAVO, Duits op de MAVO en Nederlands op de MAVO en de HAVO ging over boeken. Ik had alle boeken gelezen en er samenvattingen en uittreksels ed van gemaakt, die heb ik geleerd. Voor Duits op de HAVO moesten we een presentatie over een Duitse stad houden. Daar heb ik een soort 'werkstuk' voor gemaakt, die heb ik geleerd en ik had een klein briefje met daarop steekwoorden gemaakt en aan de hand daarvan heb ik de presentatie gehouden.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 11:21
Flijn
Flijn is offline
Voor Nederlands zou ik goed luisteren naar je leraar, wat vindt hij belangrijk? Ik kreeg daar een lijst met punten voor waar ik op moest letten. Het lijkt me logisch dat je sowieso de basisdingen leert (opbouw, personages, plot, stijl, thema, enz.) Als je vwo doet: leg verbanden!

Voor Engels: weet je het gespreksonderwerp van tevoren? Zorg dat je weet wat je er over te zeggen hebt en oefen woorden die waarschijnlijk voorkomen.

Algemeen: zenuwen hou je altijd wel een beetje. Als je je goed voorbereidt is er eigenlijk niets aan de hand, ze verwachten heus geen onmogelijke dingen. Mijn ervaring is dat docenten tijdens mondelingen aardiger doen dan normaal; zij willen óók dat je slaagt.
Oud 18-03-2006, 14:40
it is anoli
it is anoli is offline
tip: vooral zoveel mogelijk zelf doorpraten. ten eerste levert het je punten op en ten tweede heb je minder vragen dus minder kans om vast te lopen op een vraag of iets dergelijks. zoek zoveel mogelijk informatie van tevoren over je onderwerp, maak zelf al een verhaaltje klaar en houdt dat in gedachten bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 14:46
brands
brands is offline
Citaat:
it is anoli schreef op 18-03-2006 @ 15:40 :
tip: vooral zoveel mogelijk zelf doorpraten. Ten eerste levert het je punten op en ten tweede heb je minder vragen dus minder kans om vast te lopen op een vraag of iets dergelijks. Zoek zoveel mogelijk informatie van tevoren over je onderwerp, maak zelf al een verhaaltje klaar en houdt dat in gedachten bijvoorbeeld.
En ik kan nog wel redelijk goed kletsen dus dan komt dat wel goed

Zo iets had ik al eerder gehoord is wel een goeie .
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 14:57
bamiPoep
bamiPoep is offline
krijg je mondelingen over aardrijkskunde en economie tegenwoordig

-edit: o vmbo

Laatst gewijzigd op 18-03-2006 om 15:08.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 15:32
brands
brands is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 18-03-2006 @ 15:57 :
krijg je mondelingen over aardrijkskunde en economie tegenwoordig

-edit: o vmbo
Ja, had jij dat dan niet toen je op het vmbo zat?

Maar 1 ding wat ik wel weet is dat je op mondeling gemiddeld hoger haald dan op een toets. De meesten vinden mondeling makkelijker . Mijn lijkt een toets wel makkelijker.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 20:15
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Veel mondelingen heb ik eigenlijk niet gehad (alleen maar over mijn literatuurlijst Nederlands, Engels en Frans in het examenjaar) maar ik heb het gewoon op dezelfde manier geleerd als dat ik voor een gewoon tentamen deed. Gewoon wat boekverslagen doornemen. Dat zou je ook kunnen doen bij Nederlands. Bij Engels ligt het er maar aan waar het gesprek over moet gaan. En ja, voor aardrijkskunde en economie de betreffende stukken waar het mondeling over gaat gewoon goed doornemen. Bij economie eventueel soortgelijke krantenartikelen over hetzelfde onderwerp zoeken en lezen, zodat je er nog meer over het onderwerp weet.
Oud 19-03-2006, 20:19
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Gewoon enthousiast vertellen en lachen enzo. Niet als een aardappel zak daar zitten praten dus!!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 21:53
jet
jet is offline
kies voor engels een onderwerp dat je goed ligt, interesant vind en waar je al veel over weet. dan straal je dat uit, en is het leuker om er over te vertellen en informatie over te zoeken.
Oud 28-03-2006, 19:38
oOLittle-DreamO
oOLittle-DreamO is offline
Hmm, ik krijg in de toetsweek ook mondeling, als laatste voor mijn examen. Maar 'helaas' typisch onze school, mogen we geen eigen onderwerp kiezen. Dat moeten we op het moment zelf van een A4-tje aflezen Dus geen idee hoe ik me kan voorbereiden.
Vorig jaar had ik dat ook, moest ik woorden gaan uitspreken die ik nog nooit had kúnnen leren.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 21:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Mondelingen vallen altijd mee. Ik zag het als mijn zwakke punt, maar haalde toch altijd een hoog cijfer.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 21:28
Verwijderd
Morgen heb ik mijn mondeling Nederlands en ik ben zwaar onvoorbereid. Gelukkig heb ik een 'vlotte babbel' maar dat vind ik een misselijk woord.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 16:50
joehoe19
joehoe19 is offline
Citaat:
it is anoli schreef op 18-03-2006 @ 15:40 :
tip: vooral zoveel mogelijk zelf doorpraten. ten eerste levert het je punten op en ten tweede heb je minder vragen dus minder kans om vast te lopen op een vraag of iets dergelijks. zoek zoveel mogelijk informatie van tevoren over je onderwerp, maak zelf al een verhaaltje klaar en houdt dat in gedachten bijvoorbeeld.
echt helemaal mee eens...... zelf had ik me mondelingen niet zo goed voorbereid... ging dus ook niet zo lekker haha en voor engels lijkt me handig dat je de engelse taal gewoon een beetje goed beheerst.... overigens is engels niet mijn beste vak...haha ging dus ook niet zo lekker.. had mazzel dat ik goed was ik tekstverklaring
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 19:05
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Mondelingen zijn super relaxed! Ik heb afgelopen toetsweek vier mondelingen gehad en mijn cijfers lagen tussen de 8,3 en de 9

Gewoon lekker doorpraten en als je iets niet helemaal snapt, dan kun je de leraar nog om uitleg vragen (ook wel handig). En gewoon goed leren (net zoals bij een gewoon proefwerk dus)
Oud 02-04-2006, 19:37
yavanna
yavanna is offline
het gaat er vooral om dat je de gelezen boeken (in het geval van NL) snapt... en dat je er wat over kan vertellen. Ik weet niet of het bij jou ook belangrijk is, maar bij mijn mondeling was het erg belangrijk dat je het boek in een stroming kon plaatsen (nou ja als je boeken van voor 1940 ergens moet lezen).
En ja, praten ja...
Ik had m'n mondeling vorige week (NL) en ik dacht dat ik het helemaal verknalt had (vooral omdat ik van een boek totaal niet meer wist hoe het ging ) maar ik had alsnog een 8, dus ik zou me niet teveel zorgen maken... tenzij je een hele strenge leraar hebt ofzo
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 09:12
brands
brands is offline
Citaat:
Sylver-Myst schreef op 02-04-2006 @ 20:05 :
Mondelingen zijn super relaxed! Ik heb afgelopen toetsweek vier mondelingen gehad en mijn cijfers lagen tussen de 8,3 en de 9
Zo das idd goed dat doe ik je waarschijnlijk niet na . Maar op die mondeling van aardrijkskunde had ik een 8 . Das echt voor mij.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 09:39
Verwijderd
NL lit: 8,5
Engelt lit: 8,5
Engels: 8,5
Duits en Frans moeten nog. Tips? Ehm. Niet zenuwen. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan... Goed voorbereiden, en zo relaxt mogelijk je mondeling ingaan.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 10:21
Verwijderd
ik had vorig jaar zelfs voor mijn mondeling grieks een 8, dus dan moet iedereen wel een voldoende voor mondelingen kunnen halen
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 10:23
brands
brands is offline
Citaat:
Marloes schreef op 03-04-2006 @ 11:21 :
ik had vorig jaar zelfs voor mijn mondeling grieks een 8, dus dan moet iedereen wel een voldoende voor mondelingen kunnen halen
das vet goed
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 14:10
Guenevery
Guenevery is offline
Gewoon zo lang mogelijk doorpraten over een onderwerp waar je wél iets vanaf weet, zo voorkom je dat je vragen krijgt waarover je niets weet. En je lijkt behoorlijk met het onderwerp uit de voeten te kunnen.

Bij mondelingen literatuur is het altijd belangrijk om stromingen te weten en thema's van de boeken die je hebt gelezen aan elkaar te verbinden. Dat is tenminste hier op school zo. Het maakt niet eens zoveel uit of je het nu wel of niet goed hebt geinterpreteerd, als je het maar kan beargumenteren.
Oud 03-04-2006, 14:33
Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Citaat:
brands schreef op 03-04-2006 @ 10:12 :
Zo das idd goed dat doe ik je waarschijnlijk niet na . Maar op die mondeling van aardrijkskunde had ik een 8 . Das echt voor mij.
Ach joh de één is beter in mondelingen, de ander in schriftelijke toetsen en weer een ander met werkstukken of presentaties. Ik zou voor aardrijkskunde ook nooit een 8 hebben gehaald hoor, veels te moeilijk!

Ik heb trouwens van een leraar gehoord dat hij een mondeling wiskunde had. Dat lijkt me echt ontzettend moeilijk. Je mocht er wel papier bijhouden, maar alleen als klad (zei hij).
Oud 03-04-2006, 14:47
brands
brands is offline
Citaat:
Sylver-Myst schreef op 03-04-2006 @ 15:33 :
Ach joh de één is beter in mondelingen, de ander in schriftelijke toetsen en weer een ander met werkstukken of presentaties. Ik zou voor aardrijkskunde ook nooit een 8 hebben gehaald hoor, veels te moeilijk!
Ben ik helemaal met je eens
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2006, 18:41
Toet0r
Toet0r is offline
had een 8 voor mn mondeling Nederlands, was het eigenlijk een beetje vergeten, dacht er vanochtend weer aan dus even mn leesdossier nagekeken en t ging prima
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten