Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2006, 16:28
Lunita
Lunita is offline
ik ben 18 jaar, en werk als part-timer (in het weekend en 's avonds) in een supermarkt. Deze week wordt de zomervakantieplanning al gemaakt; iedereen moet dus al hebben aangegeven wanneer en hoelang hij/zij op vakanie gaat.

Omdat het in mijn geval nogal onzeker is, heb ik dit nog niet kunnen doen. Toen ik hier een opmerking over kreeg, zei ik dat ik het nog niet zeker wist, maar dat ik niet veel kon werken in de zomervakantie. Dit, omdat ik waarschijnlijk een maand naar Mexico ga, en omdat ik introductie weken op m'n nieuwe school heb.

Hierop kreeg ik de reactie dat het niet de bedoeling was dat ik 6 weken vakantie zou nemen. De rest van de werknemers (parttimers) mocht dit ook niet, dus ik ook niet.

Nu vraag ik me af of m'n werkgever mij 6 of 7 weken vakantie kan verbieden.

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2006, 16:44
robertje
robertje is offline
Wanneer jij op oproepbasis werkt en geen contract hebt waarin staat dat jij verplicht bent om een minimum aantal uren te werken kan hij jou mijnsinziens geen vakantie onthouden.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 16:46
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Lunita schreef op 06-04-2006 @ 17:28 :
ik ben 18 jaar, en werk als part-timer (in het weekend en 's avonds) in een supermarkt. Deze week wordt de zomervakantieplanning al gemaakt; iedereen moet dus al hebben aangegeven wanneer en hoelang hij/zij op vakanie gaat.

Omdat het in mijn geval nogal onzeker is, heb ik dit nog niet kunnen doen. Toen ik hier een opmerking over kreeg, zei ik dat ik het nog niet zeker wist, maar dat ik niet veel kon werken in de zomervakantie. Dit, omdat ik waarschijnlijk een maand naar Mexico ga, en omdat ik introductie weken op m'n nieuwe school heb.

Hierop kreeg ik de reactie dat het niet de bedoeling was dat ik 6 weken vakantie zou nemen. De rest van de werknemers (parttimers) mocht dit ook niet, dus ik ook niet.

Nu vraag ik me af of m'n werkgever mij 6 of 7 weken vakantie kan verbieden.

Groetjes
Jah dat ken, je bent niet de enige die op vakantie wil he. Beetje rekening houden met je collega's Er zijn binnen bedrijven vaak regels voor. Bij Albert Heijn geld. Maximaal 4 weken waarvan (inprinciepe maximaal 3 aaneengesloten) wil je anders moet je toch wel een hele goede reden hebben.

Je bent daar overigens mee accoord gegaan want het staat waarschijnlijk in de huisregels van het filiaal of van het bedrijf.
Oud 06-04-2006, 17:36
zoemzoem
zoemzoem is offline
Dat kan inderdaad ja. Maar je kunt toch gewoon tussen je Mexico-vakantie en je intro-weken in werken? Hoeveel intro-weken heb je trouwens dan wel niet? en in het weekend kan je dan toch ook werken?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 18:23
Lunita
Lunita is offline
als het goed neem ik ongeveer 5 weken vakantie voor Mexico, en heb ik 2 weken introductie. In de tussentijd wil ik wel gaan werken ja, maar dat zijn er hooguit 3 weken.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 13:41
Roos
Roos is offline
Ja ik ken een meisje dat bij de AH is ontslagen om deze reden.
Oud 07-04-2006, 14:38
Orpheo
Orpheo is offline
de AH heeft volgens mij an sich al een rottig CAO. bij mijn werkgever mag ik rustig een jaar vakantie nemen. geen probleem. ik hoef alleen geen geld te verwachten onder het mom van 'vakantie uitbetalen". tenzij ik aangeef, haal t maar van mijn vakantieuren af (10% van alles wat ik werk).

ja, bij ons heb je EN vakantiegeld (de gebruikelijke 8% van wat je verdiend hebt het afgelopen werkjaar) EN nog 10% vakantieUREN. deze kan je OF opnemen of uitbetaald krijgen
Oud 07-04-2006, 15:49
ikbenschipper1
Citaat:
Orpheo schreef op 07-04-2006 @ 15:38 :
de AH heeft volgens mij an sich al een rottig CAO. bij mijn werkgever mag ik rustig een jaar vakantie nemen. geen probleem. ik hoef alleen geen geld te verwachten onder het mom van 'vakantie uitbetalen". tenzij ik aangeef, haal t maar van mijn vakantieuren af (10% van alles wat ik werk).

ja, bij ons heb je EN vakantiegeld (de gebruikelijke 8% van wat je verdiend hebt het afgelopen werkjaar) EN nog 10% vakantieUREN. deze kan je OF opnemen of uitbetaald krijgen
De AH danwel supermarkten hebben een redleijk goede CAO dus nu geen onzin verkondigen.

Wat betreft dat jij een jaar op vakantie mag dat is mooi voor jou
Zelf ben ik nu ook tijdelijk maar 8 uur aan het werk en dat is ook geheel geen probleem bij de AH. Het ligt er natuurlijk ook weer zo erg aan hoe je je zelf opsteld daarin.

Misschien kan je een deel met ze sluiten dat je in die overige 3 weken 40 uur beschikbaar bent ofzo. Dat gebeurd bij ons ook nog wel eens.
Hoe erg regels worden nageleeft ligt ook aan je eigen flexibiliteit hoe jij voor het bedrijf bent,. ben jij een betonne deur dan hoef je van je werkgever ook niet veel te verwachten.

Groetjes
Ivo Jan
Oud 07-04-2006, 15:50
robertje
robertje is offline
https://werktraject.werk.nl/werk.nln...lex-afroep.asp

Lees bovenstaande link eens door, als je zo'n voorovereenkomst hebt getekend ben je iig niet formeel verplicht om te komen werken.

Echter kan het wel zo zijn dat je baas zoiets heeft van ik roep jou niet meer op. Van ontslag kan geen sprake zijn, je hebt immers geen vast contract. Maar het niet meer oproepen komt in de praktijk op hetzelfde neer als een ontslag.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 16:02
ikbenschipper1
Citaat:
robertje schreef op 07-04-2006 @ 16:50 :
https://werktraject.werk.nl/werk.nln...lex-afroep.asp

Lees bovenstaande link eens door, als je zo'n voorovereenkomst hebt getekend ben je iig niet formeel verplicht om te komen werken.

Echter kan het wel zo zijn dat je baas zoiets heeft van ik roep jou niet meer op. Van ontslag kan geen sprake zijn, je hebt immers geen vast contract. Maar het niet meer oproepen komt in de praktijk op hetzelfde neer als een ontslag.
Klopt het beroemde of beruchte nul uren contract. Het heef tzijn voordeel maar ook zijn nadelen. Als werknemer zou ik er niet kapot van zijn.
Idd als je een nul uren contract hebt dan hoef je niet eens vrij te vragen maar ik denk niet dat ze dat heeft.
Oud 07-04-2006, 20:14
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-04-2006 @ 14:41 :
Ja ik ken een meisje dat bij de AH is ontslagen om deze reden.

Kan Idd ja.
Bij ons in de C1000 mag je maximaal 5 weken vakantie nemen, zoniet wordt je ontslagen. Maar als ze je goed vinden, nemen ze je naar verloop van tijd, na je vakantie weer aan(vage shit ).

Ook als je bij ons je aantal vakantie weken die je wilt hebben, niet voor 30 April inleverd, wordt je ook ontslagen..
Oud 07-04-2006, 20:38
Maija
Maija is offline
ik ken zat mensen die hiervoor ontslagen worden..
Oud 07-04-2006, 21:04
Verwijderd
Een vriendin van me heeft zelf ontslag genomen, omdat ze liever niet ontslagen wilde worden. Maargoed zij ging 6 weken naar Vietnam.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 08:45
robertje
robertje is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-04-2006 @ 17:02 :
Klopt het beroemde of beruchte nul uren contract. Het heef tzijn voordeel maar ook zijn nadelen. Als werknemer zou ik er niet kapot van zijn.
Idd als je een nul uren contract hebt dan hoef je niet eens vrij te vragen maar ik denk niet dat ze dat heeft.
Waar baseer je je op dat onze topicstarter niet zo'n dergelijk contract heeft?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 12:14
Orpheo
Orpheo is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 07-04-2006 @ 16:49 :
De AH danwel supermarkten hebben een redleijk goede CAO dus nu geen onzin verkondigen.
Groetjes
Ivo Jan
allicht. het supermarktencao is niet slecht, maar in vergelijking met het horeca-cao (of liever gezegd; vergeleken met de toko waar ik nu werk) is supermarkt echt naatje. maar of mijn bevoorrechte plek op werk komt door de vele dienstjaren, en dat ik t vroeger nooit gemerkt heb dat het wel degelijk bout was, of dat het toch wel is, weet ik niet.
Oud 08-04-2006, 21:23
ikbenschipper1
Citaat:
Orpheo schreef op 08-04-2006 @ 13:14 :
allicht. het supermarktencao is niet slecht, maar in vergelijking met het horeca-cao (of liever gezegd; vergeleken met de toko waar ik nu werk) is supermarkt echt naatje. maar of mijn bevoorrechte plek op werk komt door de vele dienstjaren, en dat ik t vroeger nooit gemerkt heb dat het wel degelijk bout was, of dat het toch wel is, weet ik niet.
De horeca cao ken ik alleen van horen zeggen wat er goed en minder goed aan is. Gelukkig is de CAO een richtlijn voor de werkgever eb het minimum wat je moet geven als werrkgever, meer mag minder niet. Daarvoor is een cao er . Dat wil niet zeggen dat jou toko de CAO de cao is waarschijnlijk minder, dat moet je altijd onthouden
Oud 09-04-2006, 14:23
Pandora
Pandora is offline
Citaat:
Orpheo schreef op 08-04-2006 @ 13:14 :
Waar werk je in Den Haag? (als je daar werkt)
Reageren

Regels voor berichten