Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2006, 21:44
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Gisteren is mijn externe hdd (losse ide hdd met externe box) gecrasht. Vandag heb ik daarom een nieuwe hdd aangeschaft en ben ik aan het proberen om alle bestanden nog over te zetten. De hdd die ik als externe gebruikte was nog geen half jaar oud, terwijl de hdd's in mijn pc al een aantal jaren mee gaan.

Maar wat ik me nu afvraag is of externe hdd's eerder crashen dan een hdd die je gewoon in je pc hebt zitten. Het is namelijk zo dat je via hardware ontkoppelen of uitwerpen die schijf loskoppelt, maar dan staat er nog wel stroom op en als je dat er ineens afhaalt, lijkt me niet goed voor de schijf. Maar is dit ook schadelijk of niet? En kan ik dan voortaan beter de schijf in de pc hangen, of door blijven gaan met externe? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2006, 21:54
M@rco
M@rco is offline
Dat je de stroom eraf haalt moet geen probleem zijn (zit er trouwens niet gewoon een aan/uit-knop op die externe behuizing?)... wel schijnt het zo te zijn dat externe schijven vaak erg warm worden doordat ze hun warmte niet kwijt kunnen, en dat is natuurlijk wél iets wat de levensduur ernstig verkort.

En tja, je kunt natuurlijk ook nog gewoon pech hebben gehad. Schijven gaan wel eens stuk.

Laatst gewijzigd op 24-04-2006 om 21:56.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 22:08
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Externe HDD's gaan vooral sneller kapot doordat er veel mee gesjouwd en gezwaaid wordt. Daar kunnen HDD's gewoon niet tegen.
Oud 25-04-2006, 08:38
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef op 24-04-2006 @ 22:44 :
Gisteren is mijn externe hdd (losse ide hdd met externe box) gecrasht. Vandag heb ik daarom een nieuwe hdd aangeschaft en ben ik aan het proberen om alle bestanden nog over te zetten. De hdd die ik als externe gebruikte was nog geen half jaar oud, terwijl de hdd's in mijn pc al een aantal jaren mee gaan.

Maar wat ik me nu afvraag is of externe hdd's eerder crashen dan een hdd die je gewoon in je pc hebt zitten. Het is namelijk zo dat je via hardware ontkoppelen of uitwerpen die schijf loskoppelt, maar dan staat er nog wel stroom op en als je dat er ineens afhaalt, lijkt me niet goed voor de schijf. Maar is dit ook schadelijk of niet? En kan ik dan voortaan beter de schijf in de pc hangen, of door blijven gaan met externe? Alvast bedankt!
en jij denkt dat als je je pc uitzet de interne hd's ook gewoon stroom blijven krijgen en door blijven draaien ?

maar iig warmte icm veel sjouwen, keertje laten vallen is niet zo goed voor een hd, maar binnen een half jaar heb je natuurlijk nog wel gewoon garantie...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 10:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Externe HDDs worden vaak hardeschijven met grote capaciteit (300GB+) gebruikt. Dergelijke hardeschijven hebben meer dan twee platters nodig om die capaciteit te bereiken (reguliere schijven hebben 2 platters). Dat vertaalt zich in hoger energieverbruik en dus warmteproductie.

Ik raad altijd aan om een koele schijf te gebruiken, zeker als die in een kleine behuizing zonder ventilatie komt te zitten. Dat betekent dus per definitie geen 500GB (die soms wel 5 platters hebben).

Samsung is wat dat betreft zeker een aanrader!
Oud 25-04-2006, 12:01
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Overigens kun je een externe HDD na ontkoppeling gewoon van het stroomnet afhalen. Dat is technisch gezien ook wat er gebeurt bij interne HDDs.
Oud 25-04-2006, 21:13
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 25-04-2006 @ 09:38 :
en jij denkt dat als je je pc uitzet de interne hd's ook gewoon stroom blijven krijgen en door blijven draaien ?

maar iig warmte icm veel sjouwen, keertje laten vallen is niet zo goed voor een hd, maar binnen een half jaar heb je natuurlijk nog wel gewoon garantie...
Nee, dat niet, maar voor mijn gevoel worden de schijven in de pc langzamer uitgezet (het duurt langer voor de stroom eraf is) dan ineens de stroom eraf bij een externe, maar ik weet niet of dit klopt.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 21:15
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-04-2006 @ 11:57 :
Externe HDDs worden vaak hardeschijven met grote capaciteit (300GB+) gebruikt. Dergelijke hardeschijven hebben meer dan twee platters nodig om die capaciteit te bereiken (reguliere schijven hebben 2 platters). Dat vertaalt zich in hoger energieverbruik en dus warmteproductie.

Ik raad altijd aan om een koele schijf te gebruiken, zeker als die in een kleine behuizing zonder ventilatie komt te zitten. Dat betekent dus per definitie geen 500GB (die soms wel 5 platters hebben).

Samsung is wat dat betreft zeker een aanrader!
Ik heb nu bij 2 externe schijven de hele behuizing eraf gehaald zodat de warmte niet in een kleine ruimte blijft zitten. Maar kan dit kwaad (ivm stof ofzo?)?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 21:21
M@rco
M@rco is offline
Nou ja, die behuizing zal het probleem niet zijn, de schijf geeft gewoon zijn warmte af aan die (metalen) behuizing. Het probleem is dat die warmte vervolgens blijft hangen, waarschijnlijk scheelt het een heel stuk als je er een ventilator op richt ofzo Maar dat lijkt me eigenljik alleen nuttig als die schijven echt heel de dag aanstaan.
Oud 25-04-2006, 21:28
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
M@rco schreef op 25-04-2006 @ 22:21 :
Nou ja, die behuizing zal het probleem niet zijn, de schijf geeft gewoon zijn warmte af aan die (metalen) behuizing. Het probleem is dat die warmte vervolgens blijft hangen, waarschijnlijk scheelt het een heel stuk als je er een ventilator op richt ofzo Maar dat lijkt me eigenljik alleen nuttig als die schijven echt heel de dag aanstaan.
Ze staan ook de hele dag aan en 's nachts eigenlijk ook, maar ik zal eens gaan kijken wat ik allemaal aan koeling kan doen voor die schijven.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 23:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Lees met een SMART reader eens de temepratuur van die schijven. Ik neem aan dat dat ook bij externe schijven kan. Zo kun je precies zien hoe warm ze worden.
Oud 27-04-2006, 12:23
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-04-2006 @ 00:23 :
Lees met een SMART reader eens de temepratuur van die schijven. Ik neem aan dat dat ook bij externe schijven kan. Zo kun je precies zien hoe warm ze worden.
Ik heb met het programma DTemp gekeken, maar die vind alleen de hdd's die ik in mijn pc heb zitten en niet de usb hdd's.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 13:36
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
LamMuH_EiKoL schreef op 27-04-2006 @ 13:23 :
Ik heb met het programma DTemp gekeken, maar die vind alleen de hdd's die ik in mijn pc heb zitten en niet de usb hdd's.
en als je kijkt met speedfan ? effe googlen ...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 14:05
LamMuH_EiKoL
LamMuH_EiKoL is offline
Citaat:
J-roenn schreef op 27-04-2006 @ 14:36 :
en als je kijkt met speedfan ? effe googlen ...
Ook die pakt alleen de hdd's in de pc en niet de externe...
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 14:51
J-roenn
J-roenn is offline
hmmz, maar je kan toch aan de behuizing wel voelen of hij heel warm word ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten