Advertentie | |
|
19-10-2005, 13:42 | ||
Citaat:
|
19-10-2005, 17:26 | ||
Citaat:
|
19-10-2005, 17:59 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
19-10-2005, 19:26 | ||
Citaat:
"ik denk, dus nog maar een rondje bier"
__________________
Disgustibus non est disputandem
|
19-10-2005, 19:33 | ||
Citaat:
|
19-10-2005, 21:41 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
19-10-2005, 23:13 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Ads door Google |
21-10-2005, 11:31 | ||
Citaat:
"Ik denk dus ik ben" laat de mogelijkheid van een droomwereld open, en volgens mij zou Descartes het daar mee eens zijn. hij hield er rekening mee dat alleen zijn gedachtes echt waren. de rest zou dan "niet echt" zijn. in dat geval zou de hele wereld om hem heen een droom (zijn eigen droom) zijn. Berkeley heeft hier overigens ook nog leuke dingen mee gedaan. (Als ik mn ogen dicht doe, weet ik nooit of de monitor nog voor me staat zoals ik hem gezien heb)
__________________
Change the planet, or go home.
|
21-10-2005, 12:26 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
22-10-2005, 10:33 | ||
Verwijderd
|
De "Ik denk dus ik ben" uitspraak valt onder de inferential foundationalism, iets wat in de hedendaagse epistemologie als onwaar wordt gezien.
Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-10-2005 om 10:39. |
23-10-2005, 02:21 | ||
Citaat:
Wat nu als ik alleen ben en God een pitje doet? Ben ik er dan niet meer? En wat als ik dan in de spiegel kijk, want dan kijkt er wel iemand naar me, ikzelf. Mijn dank
__________________
I did it for teh lulz
|
23-10-2005, 18:11 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar daardoor vervalt natuurlijk ook het hele idee dat dingen zouden verdwijnen als niemand er naar kijkt, want er wordt altijd gekeken naar alles (door god) en dus is het gewoon een gedachtegang over iets dat nooit zal gebeuren. Nutteloos dus. En ja, nu vraag ik me af waarom ik het postte... Laatst gewijzigd op 23-10-2005 om 18:14. |
23-10-2005, 18:23 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
23-10-2005, 18:25 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
23-10-2005, 18:31 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
23-10-2005, 23:10 | |||
Citaat:
Citaat:
Als je dit zou betrekken op 'ik denk, dus ik ben' zou de TS zeggen dat ie bestaat dus denkt, en dat zegt ie niet. Het gaat erom dat er een hele andere entiteit in wordt betrokken. Dus met je regen iets in de trant van (A) als het regent (B) word ik nat, dus (C) als het niet regent, word ik niet nat. Wat dus niet klopt.
__________________
Hela världen är så underbar
|
24-10-2005, 01:08 | ||
Citaat:
|
24-10-2005, 10:13 | |||
Citaat:
Citaat:
__________________
Hela världen är så underbar
|
24-10-2005, 10:16 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
Descartes ging iets te ver in zijn ontologie. Die van Aristoteles en Kant zijn een stuk leuker en een stuk nuttiger omdat er volgens hun toch nog een vorm van werkelijkheid is. Door die droomwereld van Descartes kunnen we nooit weten wat werkelijk is en als dat zo is, waarom doen we dan nog onderzoeken? Het kan allemaal net zo goed een illusie zijn. Leuker is gewoon de Kantiaanse denkwijze hierover waarin wij gewoon in een wereld leven en wij alle entiteiten (DAS, Ding An Sich) aanschouwen via onze zintuigen en door ruimte en tijd. Misschien is zo'n DAS wel veel meer dan wij kunnen zien, maar dat gaat ons kenvermogen te boven, dus laten we ons maar richten op wat wél in ons kenvermogen valt, aldus Kant. |
Ads door Google |
24-10-2005, 13:30 | ||
Citaat:
De vraag of deze wereld echt is of niet maakt weinig uit, het is misschien een illusie, maar toch de moeite waard omdeze illusie te bestuderen alsof hij echt is.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
|
24-10-2005, 14:56 | ||
Citaat:
|
24-10-2005, 15:40 | ||
Citaat:
|
24-10-2005, 15:46 | ||
Citaat:
Als P dan Q, niet Q Dus niet P. Waar Keith op doelt: Als P dan Q niet P, Dus niet Q Is niet valide, omdat ook iets anders tot Q kan leiden. Laatst gewijzigd op 24-10-2005 om 15:50. |
27-10-2005, 23:54 | ||
Citaat:
__________________
pr0n parades and drug raids
|
08-11-2005, 10:48 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
@Demosthenes en andere geintresserde in Descartes: Als eerste geloofde Descartes dat alles primaire en secundaire eigenschappen heeft. Primaire eigenschappen zijn NIET waarnemerafhankelijk. Hieronder vallen rekenkundige (hoeveelheid, cijfers, etc.) en meetkundige (vorm) eigenschappen. Secundaire eigenschappen zijn alle niet primaire eigenschappen en zijn dus waarnemerafhankelijk. (dit is een soort tussenpositie tussen kantiaans waarnemen en de aristotelische vormleer) Verder was Descartes zoals ze het noemen een 1. Empirische idealist + 2. transcendentaal realist. Empirisch: Op waarnemingen gebaseerd Transcendentaal: Betrekking hebben op de mogelijkheid v. kennis Idealist: Object v. kennis is een idee Realist: Object v. kennis is reeel (deze uitleg v/d begrippen is alleen in deze context zo, bijv. idealisme kan natuurlijk ook iets anders betekenen) Dit houd in dat Descartes geloofde dat: 1. Het object van mijn ervaring een idee is (Empirisch idealisme) 2. Daar buiten (je bewustzijn) bestaan dingen (Trans. realisme) Hieruit komt het ik denk dus ik ben voort, omdat alle objecten van ervaringen ideeen zijn. En zolang jij dus denkt heb je ervaringen (omdat die alleen in je bewustzijn voorkomen) en besta je dus. Want als je niks ervaart en waarneemt en denkt besta je niet. Volgens Kant was deze positie van Descartes kant en klare onzin omdat als alle object in jezelf zitten (en kennis dus ook) en je dat niet op de buitenwereld kan richten, omdat je ervaring een idee is, dit elkaar een beetj tegenspreekt. Terwijl er wel een buitenwereld is, zo dacht Descartes. En waarom dacht hij dat (en dit is serieus!!!): Ok, je hebt je bewustzijn, in je bewustzijn zit een soort geestesoog (begrip v. Kant) dat jouw ideeen zeg maar ziet. Volgens Descartes zitten al deze ideeen dus in jezelf, alle object van ervaring zijn immers ideeen. En daar buiten je bewustzijn zit een wereld. Wij denken die wereld waar te nemen, maar alle onze objecten van onze ervaringen zijn ideeen. Dus is deze wereld er wel echt, als het waarnemen van deze wereld ook maar een idee is? Het zou bijv. kunnen dat er een almachtige god is met een rare vorm van humor, die ons een bepaald wereldbeeld voorhoud. Dus dat al onze objecten van ervaring die in onze bewustzijn zitten, door die God erin gezet worden, en NIET door de buitenwereld. En als dat zo is, misschien bestaat de buitenwerel dan niet (soort Matrix, maar net anders ). Dit was een hypothese waarin de buitenwereld niet kon bestaan. Maar in Descartes' "Meditationes" (waarin hij dit bespreekt) kwam hij tot radicale twijfels. En uiteindelijk ging hij ervan uit dat deze hypothese van de bedriegelijke god niet kan. En waarom wel niet? Nou, als een god almachtig is, betekent dat hij in alles perfect is en dus ook in zijn oprecht zijn en dus kan hij niet liegen en dus kan hij ons geen verkeerd wereldbeeld voorhouden. Tis wel duidelijk dat Descartes veel moeite heeft gedaan voor die laatste uitspraak . Voor de fijnproevers: Ons wereldbeeld nu (of je dat beeld bewust of onbewust hebt) ligt meer in het Kantiaanse denken wat bijna palrecht tegenover Descartes staat. Kant was een empirisch realist + transcendentaal idealist. Wat inhoud dat hij geloofde dat het object van onze ervaring reeel is en dat wil kennis mogelijk zijn, dit alleen kan met behulp van een idee. Verder schafte Kant de primarie eigenschappen af, ALLES is waarnemer afhankelijk. Zijn DAS (Ding An Sich) theorie. Je kan over een object niets meer zeggen dan wat je waarneemt en dan wat je eigen denken toelaat (internalisme). En of er een buitenwereld bestaat, ja zeker volgens Kant en dit is ook noodzakelijk. Waarom? Dit is zeer moeilijk uit te leggen, ik zelf snap het ook niet helemaal, ondanks dat het in ongeveer 5 zinnen is beschreven geloof ik (hoewel Kant ook teksten heeft waarin 5 zinnen 4 alinea's zijn...). Maar het komt er ongeveer op neer dat als ik mezelf van punt A naar B verplaats, ik me natuulijk in ruimte verplaats, maar ook in tijd. En bij elke "stap in tijd" die ik maak blijf ikzelf consistent. En omdat ik telkens dus hetzelfde blijf, weet ik dat ik ik ben, omdat ik niet verander. Maar om te weten dat je consistent blijft terwijl je "reist" door de tijd, moet je dit kunnen meten aan iets buiten je bewustzijn. En vandaar dat er een wereld buiten je bewustzijn moet zijn, om je consistentie te kunnen meten. Ik hoop dat ut allemaal een beetje duidelijk is, ik ben zelf ook nog niet al te lang met dit onderwerp bezig en het is een best lastige. En daarbij komt dat ik veel meer krijg van Kant krijg dan van Descartes. Zelf wordt ik altijd een beetje paranoia van dit onderwerp, maar hopelijk hebben de mensen die dit erg interessant vinden (wat het ook is) wat opgestoken. Anders wil ik het altijd wel weer opnieuw proberen . En als iemand fouten ziet, noem ze graag, daar leer ik ook alleen maar van. En feit blijft dat na al deze filosofen en alle wetenschappers en de wetenschappelijke revolutie de vorm is afgeschaft. Dingen hebben geen vorm meer, onze waarnemingen geven die vorm aan de dingen. En volgens vele hebben wij met dit idee de wereklijke wereld afgeschaft. |
08-11-2005, 17:20 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
08-11-2005, 18:49 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wanneer bestaat iets? Tazer | 53 | 12-01-2011 17:26 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
wie ben ik Dame Blanche | 52 | 25-06-2006 14:26 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Falsificatie toegepast op bestaan god Verwijderd | 161 | 01-06-2006 12:22 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
bestaan wij wel? know thyself | 54 | 30-12-2003 16:20 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De ziel Tsu | 18 | 10-11-2003 15:27 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
"NIETS IS ZEKER" is tegenstrijdig in zichzelf John Sickbock | 13 | 31-03-2002 14:11 |