Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2006, 20:01
Verwijderd
Wie van jullie vindt zichzelf (als muzikant) een goed gehoor hebben (dus melodieën of akkoorden uit je hoofd/CD/live over kunnen nemen op je instrument of notenbalk)? Ik ben ook benieuwd of hier mensen zijn die structureel hun gehoor getraind hebben, vond je dat nuttig? Misschien zijn er ook wel mensen die het totaal geen zinnige vaardigheid vinden; je hebt toch alle tijd om nummers uit te zoeken. Barst los enz. enz.

(Laten we het *niet* over muziektheorie hebben, dat staat hier los van.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2006, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 03-03-2006 @ 21:01 :
Wie van jullie vindt zichzelf (als muzikant) een goed gehoor hebben (dus melodieën of akkoorden uit je hoofd/CD/live over kunnen nemen op je instrument of notenbalk)? Ik ben ook benieuwd of hier mensen zijn die structureel hun gehoor getraind hebben, vond je dat nuttig? Misschien zijn er ook wel mensen die het totaal geen zinnige vaardigheid vinden; je hebt toch alle tijd om nummers uit te zoeken. Barst los enz. enz.

afhankelijk wat je onder theorie verstaat, staat het er zeker niet los van.

Accoorden horen is een ding, ze kunnen benoemen, is wel degelijk theorie, want je kunt ook een accoord wat je hoort op diverse manieren interpreteren, maar daar zal ik dan maar niet op ingaan.

Ik heb wel een goed gehoor, ik weet wanneer ik wat moet doen met een noot om hem zuiver te spelen, en ik kan meestal de meeste dingen die ik op de radio hoor zo meeschrijven, de meeste pop muziek is ook te makkelijk om niet zo uit te schrijven. Bach meerstemmig uitwerken is wat lastiger. Als dirigent zijn mijn oren ook wel op valse noten getrained, moet ook wel, wnat anders gaan min orkesten niet beter spelen.

Al met al is, voor een professional een goed gehoor en de bijbehorende training onmisbaar, een amateur heeft er minder van nodig, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 03-03-2006 @ 21:56 :
afhankelijk wat je onder theorie verstaat, staat het er zeker niet los van.

Accoorden horen is een ding, ze kunnen benoemen, is wel degelijk theorie, want je kunt ook een accoord wat je hoort op diverse manieren interpreteren, maar daar zal ik dan maar niet op ingaan.
Dat weet ik wel, maar ik wil geen discussie 'ik zie helemaal geen nut in die moeilijke theorie'. Het één hangt met het ander samen (zonder intervallen en akkoordenkennis ben je nergens) maar dit om het topic te redden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 21:38
EggeD
EggeD is offline
Nee, ik heb geen absoluut gehoor en ik kan ook geen kwint van een terts en al dat onderscheiden, ik weet meestal wel wanneer iets hoger is en of het naar consonant neigt, maar veel meer ook vaak niet. Ik denk dat ik specifieke training nodig zou hebben om dat te verbeteren.
Oud 03-03-2006, 21:38
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 03-03-2006 @ 22:02 :
Dat weet ik wel, maar ik wil geen discussie 'ik zie helemaal geen nut in die moeilijke theorie'. Het één hangt met het ander samen (zonder intervallen en akkoordenkennis ben je nergens) maar dit om het topic te redden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 21:41
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik vind mijn muzikaal gehoor niet echt om "over naar huis te schrijven". Ook niet gezien mijn weinige ervaring met muziek (ik speel bijna 3 jaar gitaar, waarvan ruim 2 jaar basgitaar).
Ik had een beter gehoor kunnen hebben als ik niet zo lui zou zijn geweest: als ik een nummer wil meespelen zoek ik altijd tabs op, ik heb zeer zelden zin om een nummer zelf te tabben. Hierdoor heb ik haast geen training gehad.
Ik merk wel steeds vaker dat het helemaal niet zo moeilijk is om nummers te tabben, dat het (bij mij) meer is dat ik het niet kan onthouden wat ik ontcijferd heb...

Zit iemand te wachten op mijn gebrek aan muzikaal gehoor
Oud 04-03-2006, 12:22
hmhm
hmhm is offline
Ik heb nauwelijks tot geen muzikaal gehoor, maar ik kan wel in grove lijnen een melodie die ik ergens gehoord heb met behulp van een piano of keyboard op een notenbalk zetten.
Oud 04-03-2006, 13:11
Verwijderd
dit is wel leuk

* EarMaster Pro is highly interactive.
* It gives you instant feedback on everything you do.
* A lesson will change every time you take it.
* Complexity will increase, as you make progress.
* Develops your ability to interact with other musicians.

http://www.earmaster.com/pro/index.htm
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 20:13
Verwijderd
Damn, handig programmatje. Kan ik bijzonder goed gebuiken, helaas.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 00:16
Verwijderd
Mijn gehoor is ook niet buitengewoon goed te noemen, maar dat komt omdat ik me er ook niet goed genoeg op concentreer. Gelukkig ga ik waarschijnlijk komend jaar SAE doen in Amsterdam waar gehoortraining simpelweg een vak is .
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 09:36
Verwijderd
zonder een goed gehoor zul je je nooit bewust zijn van de intonatie van je instrument ( behalve voor piano en eventueel drums ). Dus zul je ook nooit bewust zuiver spelen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 12:48
it is anoli
it is anoli is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 05-03-2006 @ 10:36 :
zonder een goed gehoor zul je je nooit bewust zijn van de intonatie van je instrument ( behalve voor piano en eventueel drums ). Dus zul je ook nooit bewust zuiver spelen.
helemaal mee eens. een gehoor kun je wel trainen, maar als je totaal niet muzikaal bent en geen goed gehoor hebt, zul je dat nooit krijgen ook ondanks alle training. als je wel muzikaal bent, kun je het wel trainen om het goed te ontwikkelen.

(ook al wilde je het daar niet over hebben, sorry, maar ik wil het toch even melden). zonder theorie kom je ook veel minder ver want de theorie die voor dit soort 'problemen' handig zijn, geeft een structuur en een houvast. als je weet dat een stuk doorgaans gebaseerd is op een toonsoort waaruit je de meeste akkoorden kan afleiden (prime=toonsoort, kwart en kwint van de toonladder van de toonsoort), kun je al sneller de akkoorden eruit vissen. (met name geldt dit voor popmuziek e.d., niet de (wat dat betreft ingewikkelde) klassieke muziek)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Ik bedoelde het meer in de trand van dat als ik bv. wat feedback hoor ik niet meteen kan zeggen in welk frequentiebereik dat zit. Grondtonen herken ik wel, accoorden ed niet echt.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 15:03
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Een woord: Stemapparaat

Mijn gehoor is vrij redelijk. Ik kan de meeste akkoorden wel herkennen en merk ook altijd meteen als er iemand vals staat of gewoon verkeerd zit maar het is niet zo dat ik echt meteen vannuit het niets iets mee zou kunnen spelen. (Daar moet ik toch wel even voor zitten)
Oud 05-03-2006, 15:31
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
cut_off schreef op 04-03-2006 @ 14:11 :
dit is wel leuk

[afbeelding]

Best gaaf.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Fake schreef op 05-03-2006 @ 14:28 :
Ik bedoelde het meer in de trand van dat als ik bv. wat feedback hoor ik niet meteen kan zeggen in welk frequentiebereik dat zit. Grondtonen herken ik wel, accoorden ed niet echt.
wilde jij zeggen dat jij het leuk zou vinden om te kunnen aangeven of de A 440hz of 441 hz is??

normaal gezien kan je ervanuit gaan dat de meeste muziek tussen de 440 en 442 zit.

uitzondering is barokmuziek die veel lager gaat.

Het is goed te weten, welke noten wel en niet in een accoord passen, daarnaast is het goed te weten wanneer je te hoog intoneert, maar dan hoef je je niet meteen met frequenties bezig te houden, gewoon goed luisteren doet wonderen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 17:28
noruas
noruas is offline
Citaat:
dit is wel leuk

[afbeelding]

of www.earplane.com voor de minder bedeelden
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 18:12
Tsu
Tsu is offline
Uhm ik vind dat ik wel een goed muzikaal gehoor heb eigenlijk. Ik ben heel slecht in solfege (muziektheorie), wat ik eigenlijk goed moet kunnen voor mijn opleiding. Maar mijn "muzikale gehoor" heeft me gered. Ik hoor vaak al snel welke akkoorden er in nummers zitten en ik stem mijn gitaar (bijna) altijd op gehoor. Ik kan ook meestal al vrij snel de zanglijn zingen op een bepaalde melodie en dat soort dingetjes.
Oud 05-03-2006, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 05-03-2006 @ 19:12 :
Uhm ik vind dat ik wel een goed muzikaal gehoor heb eigenlijk. Ik ben heel slecht in solfege (muziektheorie), wat ik eigenlijk goed moet kunnen voor mijn opleiding. Maar mijn "muzikale gehoor" heeft me gered. Ik hoor vaak al snel welke akkoorden er in nummers zitten en ik stem mijn gitaar (bijna) altijd op gehoor. Ik kan ook meestal al vrij snel de zanglijn zingen op een bepaalde melodie en dat soort dingetjes.
Als het waar is wat je zegt, ben je niet slecht in solfege, maar ongetraind, en je weet een aantal handigheidjes niet. Das allemaal trainbaar, bij wijze van spreke zou een aap het kunnen leren
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 22:16
Verwijderd
Citaat:
QQQQQ schreef op 05-03-2006 @ 18:28 :
of www.earplane.com voor de minder bedeelden
earmaster is ook gratis ofzo... tenmiste ik heb em gewoon van de site geinstalleerd
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 05-03-2006 @ 16:48 :
wilde jij zeggen dat jij het leuk zou vinden om te kunnen aangeven of de A 440hz of 441 hz is??

normaal gezien kan je ervanuit gaan dat de meeste muziek tussen de 440 en 442 zit.

uitzondering is barokmuziek die veel lager gaat.

Het is goed te weten, welke noten wel en niet in een accoord passen, daarnaast is het goed te weten wanneer je te hoog intoneert, maar dan hoef je je niet meteen met frequenties bezig te houden, gewoon goed luisteren doet wonderen.
Ik doelde meer op het herkennen van frequenties en problemen op geluids/studio techniek niveau, dat is voor mij op dit moment belangrijker. Ik moet me eigenlijk ook weer gaan verdiepen in Solflege ed, zijn daar nog goede online cursussen/tutorials voor beschikbaar? Ik heb een aantal jaren geleden wel mijn theorie A en B gehaald maar dat valt ondertussen niet meer onder mijn paraatte kennis ben ik bang.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 16:08
Verwijderd
ik geloof dat bovenstaande links wel enige training bevatten.
Maar ik denk dat je het beste gewoon eens via de muziekschool moet vragen. Er zijn altijd wel mensen die wat willen bijklussen en jou wat solfege bij willen brengen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 18:41
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 05-03-2006 @ 23:01 :
Als het waar is wat je zegt, ben je niet slecht in solfege, maar ongetraind, en je weet een aantal handigheidjes niet. Das allemaal trainbaar, bij wijze van spreke zou een aap het kunnen leren

hmm, daar zit wat in. Het is idd zo dat ik iets doe, maar gewoon de benaming of de term er niet voor weet.
Oud 06-03-2006, 22:58
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 06-03-2006 @ 19:41 :
hmm, daar zit wat in. Het is idd zo dat ik iets doe, maar gewoon de benaming of de term er niet voor weet.
en daar zijn hele leuke boekjes over geschreven.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 23:12
EggeD
EggeD is offline
Citaat:
Tsu schreef op 06-03-2006 @ 19:41 :
Maar dat doe je met alles, daarom kunnen robots het ook niet zo makkelijk. Er is een leuke quote maar ik weet hem even niet.
Oud 07-03-2006, 10:03
Verwijderd
Ik heb een vreselijk slecht gehoor als het om muziek gaat. Ik hoor niet welke akkoorden er worden gespeeld, ik hoor het niet als mn gitaar vals is (met zang hoor ik het gelukkig wél), en ik vind totaal geen logica in akkoordenopvolgingen. Het wordt wel beter, maar goed wordt het nooit, denk ik. Ik hoop en denk alleen niet dat het een vereiste is voor een muzikant, alleen kan ik geen solo's spelen maar goed, dat wil ik ook helemaal niet.

Citaat:
Tsu schreef op 05-03-2006 @ 19:12 :
en ik stem mijn gitaar (bijna) altijd op gehoor.
Nou, ik heb daar dus écht een stemapparaat bij nodig, want anders komt het niet goed
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 19:23
it is anoli
it is anoli is offline
[QUOTE]MazeMouse schreef op 05-03-2006 @ 16:03 :
[B]Een woord: Stemapparaat

zuiver spelen is niet hetzelfde als dat de gitaar (of wat dan ook) goed gestemd staat. je toonvorming moet ook zuiver zijn daarvoor etc.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 19:26
Hi, I'm Nora
Hi, I'm Nora is offline
solfège sux
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 22:37
MazeMouse
MazeMouse is offline
[QUOTE]it is anoli schreef op 07-03-2006 @ 20:23 :
[B]
Citaat:
MazeMouse schreef op 05-03-2006 @ 16:03 :
Een woord: Stemapparaat

zuiver spelen is niet hetzelfde als dat de gitaar (of wat dan ook) goed gestemd staat. je toonvorming moet ook zuiver zijn daarvoor etc.
Je moet inderdaad wel in dezelfde toonsoort aan het pingelen zijn als de rest
Oud 09-03-2006, 13:08
audio bully
audio bully is offline
Ik heb zelf een redelijk gehoor

speel basgitaar en piano

Ik kan bij de meeste nummers na ongeveer 5 minuten de partijen wel spelen en variaties er op spelen die er goed bij klinken enz enz.

Trainen heb ik min of meer automatisch gedaan door mijn muziek lessen. Verder doe ik in mijn vrije tijd ook nog vrij veel qua nummers uitzoeken zelf nummers schrijven en werken met bandjes. Het is dus eigenlijk iets wat ik een beetje automatisch doe.
Oud 09-03-2006, 13:18
DeadNation
DeadNation is offline
Als ik m'n Marshall superlead heb ben ik toch doof.
Oud 11-03-2006, 12:22
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 06-03-2006 @ 23:58 :
en daar zijn hele leuke boekjes over geschreven.
Ja dat soort boekjes heb ik ook thuis, omdat ik solfege voldoende moet gaan halen dit jaar...
Oud 11-03-2006, 12:23
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
EggeD schreef op 07-03-2006 @ 00:12 :
Er is een leuke quote maar ik weet hem even niet.
Zonde
Oud 12-03-2006, 20:25
matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
Fake schreef op 05-03-2006 @ 01:16 :
Mijn gehoor is ook niet buitengewoon goed te noemen, maar dat komt omdat ik me er ook niet goed genoeg op concentreer. Gelukkig ga ik waarschijnlijk komend jaar SAE doen in Amsterdam waar gehoortraining simpelweg een vak is .
SAE is dat niet een beetje zonde van al dat geld? Ik ben ook ooit naar een open dag geweest maar ik vond 't maar niks..

Verder www.earplane.com heb ik wel wat tijd doorgebracht om m'n solfège tentamens te halen en ik kan dus ook wel intervallen onderscheiden en benoemen, maar echt goed ben ik er niet in.
Oud 12-03-2006, 20:46
Verwijderd
ik kan melodietjes op gehoor spelen. Grondtonen en akkoorden worden al moeilijker. Gelukkig leer ik dit allemaal op keyboardles.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 00:41
infamous
infamous is offline
Citaat:
dit is wel leuk

[afbeelding]

supervet, heb het ff geinstalled

iemand een crack ? )
Oud 13-03-2006, 08:27
Verwijderd
Citaat:
matt trakker schreef op 12-03-2006 @ 21:25 :
SAE is dat niet een beetje zonde van al dat geld? Ik ben ook ooit naar een open dag geweest maar ik vond 't maar niks..

Verder www.earplane.com heb ik wel wat tijd doorgebracht om m'n solfège tentamens te halen en ik kan dus ook wel intervallen onderscheiden en benoemen, maar echt goed ben ik er niet in.
Ik ga ook een poging doen om op de HKU terecht te komen, maar aangezien ze daar maar 18 plaatsen hebben schat ik mijn kansen niet buitengewoon hoog in. SAE is dan denk ik een goed alternatief aangezien er verder niet buitengewoon veel opleidingen in Nederland zijn die zoiets dergelijks aanbieden op HBO niveau .
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 13:15
matt trakker
matt trakker is offline
Volgens mij zijn de eisen voor studiotechnologie niet echt aanwezig behalve dan dat je gemotiveerd moet zijn, hoewel ik niet weet of het volgen van studiotechnologie op de HKU beter zal zijn dan op SAE... het grootste verschil is dat je op de HKU wat creatiever bezig kunt zijn (hoewel dat voor audiodesign richtingen als softwareontwerp en studiotechnologie ook beperkter is dan voor de compositierichtingen) hoewel ik niet zo'n fan ben van de studio die ze daar hebben (behalve de multispeaker studio maar daar heb je als engineer weinig aan).
Oud 13-03-2006, 13:22
DeadNation
DeadNation is offline
Veel gelezen dat je met een afgeronde SAE een enkeltje uitkering krijgt
Oud 30-03-2006, 12:08
SugarCoatedSour
SugarCoatedSour is offline
Citaat:
dit is wel leuk

[afbeelding]

Heb ik nog wel een eerdere versie van liggen. Erg handig om ook je tempo vastheid en gevoel voor maatsoorten te ontwikkelen!
Oud 30-03-2006, 12:41
infamous
infamous is offline
Citaat:
SugarCoatedSour schreef op 30-03-2006 @ 13:08 :
Heb ik nog wel een eerdere versie van liggen. Erg handig om ook je tempo vastheid en gevoel voor maatsoorten te ontwikkelen!

gecracked toevallig ?
Oud 30-03-2006, 12:47
Verwijderd
Citaat:
SugarCoatedSour schreef op 30-03-2006 @ 13:08 :
yes
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 21:54
Verwijderd
Ik heb best een goed gehoor, verder niet getraind ofzo. Gewoon altijd wel gehad.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2006, 23:55
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-03-2006 @ 21:01 :

Ik train mijn gehoor niet maar leer als ik zin heb alleen van het luisteren naar muziek, die guitar-tabs tijd heb ik wel gehad. Improviseren met een cd aan is af en toe ook
Oud 01-04-2006, 09:04
Verwijderd
Citaat:
FaZ schreef op 01-04-2006 @ 00:55 :
Improviseren met een cd aan is af en toe ook
Dat is ook trainen
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 18:54
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 01-04-2006 @ 10:04 :
Dat is ook trainen
Ja en Nee, het is goed voor mijn gehoor maar dat ik er nu op vooruitga merk ik niet echt.
Oud 02-04-2006, 16:14
Verwijderd
Citaat:
FaZ schreef op 01-04-2006 @ 19:54 :
Ja en Nee, het is goed voor mijn gehoor maar dat ik er nu op vooruitga merk ik niet echt.
naja dat gaat ook maar heel geleidelijk, maar over een jaar merk je dat je al heel wat makkelijker met de cd meespeelt. dus je raakt beter getraind. Maar das alleen maar goed
Met citaat reageren
Oud 02-04-2006, 20:15
FaZ
FaZ is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 02-04-2006 @ 17:14 :
naja dat gaat ook maar heel geleidelijk, maar over een jaar merk je dat je al heel wat makkelijker met de cd meespeelt. dus je raakt beter getraind. Maar das alleen maar goed
heh, ik speel nu 7 jaar gitaar dus dat valt wel mee. Ik bedoel dat ik niet echt meer nieuwe dingen probeer. Ik schrijf nu liever zelf muziek en als ik meespeel met een cd is dat puur voor de lol.
Reageren

Regels voor berichten