Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2006, 17:19
Verwijderd
Ik heb je lief,

Ik heb je lief, vier jaargetijden lang. De radio gaat nu uit. Ik word niet zo week bij de gedachte dat Paul de Leeuw zingt. Ik zie ook niet echt de romantiek van de winter, de zomer mag naar mijn mening dagen. De winter heeft ook zijn schoonheid hoewel ik de zomer prefereer. Gevangen zit het schilderij in zijn lijst en ik kijk uit over de Seine. Een prachtige rivier, alleen te dynamisch om op te schaatsten. Voor personen met een pragmatische instelling zoals ik, die vinden dat oudjes een nekschot verdienen omdat ze geen functie meer hebben in de samenleving is het bijzonder romantisch als ze week worden bij de gedachte van Parijs in de wintertijd.
Persoonlijk is een picknick in Parc Luxembourg ook een leuk idee, de rode wijn mag blijven en stokbroden worden belegd met ‘magic mushrooms from Holland’ maar ieder amateurtoneelstelletje kan daar een romantische sfeer creëren. Ook al ben je net vreemd gegaan en ben je boos dat je partner jou in jeukend gevaar heeft gebracht omdat ze vroeger nooit veilig de liefde bedreef.
Treurig staar ik naar mijn kop koffie zodat ik alleen nog maar een zwarte wolk zie en heb ik de drang om de Pearle reclame na te spelen. Maar mijn gezichtveld is noch vaag noch belemmerd. Mijn handen ruiken naar rook en een blauwe opstijgende rooksliert danst door de lucht. Mijn sigaret brandt uit en de radio gaat aan. Hij zingt nog steeds staccato, ik heb je lief, duizend en één nachten lang.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2006, 17:19
Verwijderd
Schreeuw het uit.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 20:41
Roosje
Roosje is offline
Ik weet niet, ergens vind ik dit "wel mooi" maar aan de andere kant komt het zo onsamenhangend over als de pest. Of ligt dat nu aan mij?

Parijs en Paul de Leeuw vind ik trouwens ook niet echt een geslaagde combinatie.

En omdat ik de laatste tijd slecht ben in commentaar geven.
Oud 25-03-2006, 08:54
Verwijderd
Ik ben het eens met Roosje, ik heb het 'verhaal' drie keer moeten lezen om een beetje te zien wat er voor mij niet aan klopte - en dat is gewoon dat het een paar (zeker mooie) zinnen zijn die qua samenhang alleen in de schrijvers hoofd lijken te kloppen.
Zo maak je het voor mij als lezer een beetje ontoegankelijk, moet je weten dat ik eigenlijk altijd aangetrokken word door ontoegankelijke verhalen/ gedichten maar dit gaat me toch iets te ver. Ik vind het jammer want ik denk dat je met wat meer uitwerking en wat duidelijkere samenhang een heel erg mooi verhaal neer kunt zetten.

Ik zou het sowieso wat langer maken en niet elke zin over laten komen alsof je van de hak op de tak springt, alsof jouw gedachten begrijpbaar zijn voor het lezersvolk.
Begrijp me niet verkeerd: er zitten zinnen bij die ik erg mooi vind, en ook het begin staat me wel aan. Maar het mist gewoon een samenhang mijns inziens.
Nu zie ik wel dat je eind weer terugkomt naar je begin in één liedje, en dat het misschien daarom zo gehaast is omdat het maar een korte tijd beslaat - maar er zijn mensen die schrijven boeken over drie dagen.
Dus, ik zou zeggen, maak het wat uigebreider, of in ieder geval wat volgbaarder.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 10:51
Verwijderd
Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen het te lezen en natuurlijk voor de tips
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 09:28
Verwijderd
Je tweede post klopt eigenlijk heel mooi bij je eerste post in dit topic, vind ik. Verder kan ik heel goed tegen onsamenhangende verhaaltjes en vind ik dit op zich ook wel oké om te lezen. Goed, het is wat kort, maar dat mag de pret niet drukken.
Citaat:
Persoonlijk is een picknick in Parc Luxembourg ook een leuk idee
Ik geloof dat het 'persoonlijk vind ik' is, want nu is de picknick een persoonlijk goed idee. Nou ja, dat verwart me een beetje, klinkt niet mooi.
Citaat:
Een prachtige rivier, alleen te dynamisch om op te schaatsten.
Afgezien van de overbodige t in schaatsten, vind ik dit een leuke zin. Misschien zou je dynamisch kunnen vervangen door beweeglijk, om het geheel wat speelser te maken. In het algemeen: synoniemen gebruiken is vaak wel een goed idee, zolang je niet hele zinnen vult met onwaarschijnlijke woorden. Dat wordt dan weer storend en dat wil je niet.
Citaat:
Ook al ben je net vreemd gegaan en ben je boos dat je partner jou in jeukend gevaar heeft gebracht omdat ze vroeger nooit veilig de liefde bedreef.
Liefst zou ik in deze zin wat meer rust zien, een komma of twee kunnen geen kwaad. Het lijkt nu wel, in je verhaaltje, dat je een korte gedachtegang hebt willen beschrijven, die zo vluchtig is dat je er haast geen vat op hebt. Ik ken dat, heel vervelend is dat. Maar misschien moet je de gedachtegang dan eerst kort in trefwoorden op papier schrijven en er een tweede golf overheen laten gaan, zodat je verhaaltje iets meer rust krijgt. Hoe dan ook, die komma's blijven een goed idee.
Verder, ik heb eindelijk wat van je gelezen en het belooft wat. Ga vooral door met schrijven!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 16:59
Verwijderd
Bedankt voor de schrijftips. Ik heb er verder niet veel aan toe te voegen naast het feit dat ze natuurlijk erg bruikbaar zijn

Ik lees hier af en toe iets en durfde eigenlijk niets te posten aangezien ik het niet de moeite waard vond. Toch heel erg leuk om die reacties te lezen. Thanks
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 17:33
Verwijderd
Juist vooral posten Ik weet niet of je dat gevolgd hebt, maar we vonden Letteren een tijdje terug aardig dood, dus nieuwe schrijvers, talent of niet, moeten eigenlijk gewoon posten. Of je nu professioneel er aan bezig wilt, of gewoon schrijft voor het schrijven.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten