Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2006, 14:08
Paars_Draakje
Paars_Draakje is offline
Een goede vriendin van mij heeft me wel eens gezegt dat ik psychologe zou moeten worden, omdat ik zo goed kon luisteren, overal voor open stond en goede oplossingen had. Ik heb hier zelf nogal mijn twijfels bij...

Ik zit namelijk al een tijd met het volgende probleem: ik heb totaal geen zelfdiscipline. Ik doe dit jaar examen en zit nu in een tentamenweek, ik moet ook nog een ongeveer een heel profielwerkstuk maken, 3 boekverslagen (1 engels en 2 frans), leren voor de proefwerken voor morgen en overmorgen en nog een hele hoop andere dingen. En ik kan steeds wel denken: ik moet het nou echt doen, anders komt het niet goed, maar het helpt niet, ik stel het altijd weer uit! Op zich sta ik qua cijvers best goed, maar ik wil het niet door de laatste cijvers verkloten.
Steeds denk ik van nog even hier kijken en nog even dat en dat doen en dan ga ik echt aan de slag (nu eigelijk ook).

Wat snoepen betreft zit ik met het zelfde: ik begin echt de indruk te krijgen dat ik verslaaft ben. Iedere keer bedenk ik een excus om wat te kopen. Vanochtend had ik een PW wiskunde waar ik niets van snapte (ik had wel in de les opgelet, maar m'n huiswerk steeds niet gemaakt en ik had ook geen moeite genomen om de samenvatting nog even over te kijken) dan denk ik: ja dan heb ik wel recht op een reep chocola. Ik ben niet dik, ik heb waarschijnlijk eerder een ondergewicht dan een overgewicht, maar toch wil ik dit niet.
En dan neem ik me wel eens voor om bv. maar een ding per week te kopen en wat ik ook wel eens geprobeerd heb is als ik bv. €1 uit geef om dan ook €1 in een spaarpotje te doen en dan na een maand kijken hoe belagelijk veel ik er wel niet aan uitgegeven heb. Maar iedere keer verzin ik weer een excus: ik heb mijn brood op en eigenlijk nog honger (gewoon lekkere trek) dus ik moet wat kopen, of ik verdien wat omdat ik zo'n goed cijver gehaald heb of als troos omdat ik zo'n slecht cijver gehaald heb. En dan baal ik echt van mezelf.

Dus nou is mijn vraag: zijn er meer mensen die hier last van hebben/hadden en wat doen/deden jullie er aan? Wat raden jullie me aan?

Alvast hartelijk dank!

Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 14:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2006, 14:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
zelfdiscipline is het, het is inderdaad een lastig woord

Wees niet te streng voor jezelf, dat werkt alleen maar averechts

Verder heb ik niet veel tips, ik heb er zelf niet zo'n last van
Oud 10-04-2006, 14:15
Paars_Draakje
Paars_Draakje is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 10-04-2006 @ 15:10 :
zelfdiscipline is het, het is inderdaad een lastig woord

Wees niet te streng voor jezelf, dat werkt alleen maar averechts

Verder heb ik niet veel tips, ik heb er zelf niet zo'n last van
Dankje, alleen het begint een beetje uit de hand te lopen geloof ik en ik heb niet zo'n zin om dit jaar over tedoen, omdat ik het aan het op het laatst verkloot hebt
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 14:52
Lothlan
Lothlan is offline
Heej!

Dit herken ik heel erg. Gebrek aan discipline, maar ook een groot gebrek aan regelmaat.

Misschien een idee om tegen het 'snoepen' dingen van thuis mee te nemen, 't kost je minder geld en je hebt de keus om wat gezonders dan die chocolade troep te eten.

Verder vind ik het ook moeilijk om me aan afpsraken te houden, zoals lessen volgen, huiswerk maken. Misschien heb je een goede vriend of vriendin die je een schop onder je kont kan geven als je ergens geen zin in hebt. Bij mij hielp het....

En vooral: Laat je niet afleiden.

Grtz
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:01
BananaSplit
BananaSplit is offline
Wat Lothlan zegt
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:08
zeep007
zeep007 is offline
qua school; ik moest eerst hard op mn bek gaan voordat ik discipline kreeg. Dus dat is een manier, en misschien wel een manier waarop je het best je lesje leert.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:16
BananaSplit
BananaSplit is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 10-04-2006 @ 17:08 :
qua school; ik moest eerst hard op mn bek gaan voordat ik discipline kreeg. Dus dat is een manier, en misschien wel een manier waarop je het best je lesje leert.
uhm, jij moedigt nu dus aan om lekker helemaal niets te doen en geen diploma te halen omdat je je profielwerkstuk dan niet afhebt
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:36
Moustache
Moustache is offline
Geen zelfdiscipline klinkt herkenbaar.
Het enige wat ik daartegen doe is een planning maken voor mijn dag, en proberen me daar zo goed mogelijk aan te houden.
Maar dat vergt ook weer discipline
Oud 10-04-2006, 16:46
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
BananaSplit schreef op 10-04-2006 @ 17:16 :
uhm, jij moedigt nu dus aan om lekker helemaal niets te doen en geen diploma te halen omdat je je profielwerkstuk dan niet afhebt
nee, dat moedig ik niet aan. Maar sommige mensen moeten nou eenmaal een keer op hun bek gaan omdat ze er anders toch niet van leren.

vb ze komt er net met hakken over de sloot nog goed vanaf, dan stuit ze misschien volgend jaar weer op haar disciplinegebrek. Soms moet je even met je neus op de feiten worden gedrukt.

Wat ik adviseer is dat ze iemand achter haar reet aan laat zitten, vb in de vorm van een ouder. Vertel over de situatie en wat er moet gebeuren, maak een plan van aanpak en hou je eraan, zoniet dan komt de persoon met de sancties. ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:52
marrel
marrel is offline
Mjuh probeer een planning te maken
Vrienden die je helpen en onder je kont schoppen als je dingen gaat doen die je niet wilt
Maak afspraken met jezelf, dat je iets mag gaan doen als je iets anders niet hebt gedaan.

[edit] zorg ook voor alternatieven. Als je honger hebt, zorg dat je een appel bij hebt ofzo [/edit]

Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 17:47.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:06
Nijn*
Nijn* is offline
Hoi,

Ik ken jouw probleem echt zo ontzettend goed!! Ik heb namelijk echt precies hetzelfde. Niet alleen met school, maar idd ook met eten. Wat voor mij (wat school betreft hielp) is een schema maken. Ik ben samen met een docente die ik vaak zie/spreek ervoor gaan zitten. (zorg wel dat je iemand hebt die je onder je kont schopt..) Eerst op een papier schrijven wat je precies de komende twee weken moet doen en wanneer de deadlines zijn. Dan gewoon kijken wanneer je eraan kan werken en inplannen. Niet teveel van jezelf vragen, als je voor jezelf inplant om bijv. een uur biologie te leren, maar je weet toch al dat je dat niet doet, doe het dan ook niet!! Plan dan gewoon 20 min. in, een pauze van 10 min. en dan weer 30 min. Zo raak je ook niet teleurgesteld in jezelf. Het klinkt misschien alsnog streng, maar zo heb je wel overzicht en structuur. En geloof me, als jij na een paar uur kunt wegstrepen wat je al hebt gedaan en wat klaar is, voel je je zoveel beter dan dat je met een klote gevoel je bed in stapt omdat je weer niets hebt gedaan!

Ook qua eten is het handig om op vaste tijdstippen te eten, en dat hoeft niet eens op de minuut of zo. Maar bijv, ik heb een pauze om 11 uur en om 1 uur. Dan spreek ik met mezelf af dat ik dan wat ga eten, en heus niet stipt om 11 uur maar wel rond die tijd. Plan dat ook gewoon in, ook bijv. als je thuis komt. Plan gewoon een halfuurtje of 40 min ontspanning in. Kun je even tv kijken, computeren of wat eten, en kun je daarna gewoon aan het werk..

Natuurlijk vergt zo'n schema ook weer discipline, maar het gaat er wel makkelijker door. Gewoon omdat je overzicht hebt. Ik weet niet of je wat aan mijn tips hebt maar goed.. Succes ermee!!

Nijn*

Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 17:08.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 18:21
Paars_Draakje
Paars_Draakje is offline
bedankt allemaal julie wijze adviezen! Ik ga gewoon meer te eten meenemen en een planning maken, dan kijk ik hoe het gaat, als het dan nog niet wil vraag ik wel hulp

@zeep: ja, je hebt ergens weg wel gelijk, ik moet gewoon eens keihard op mn bek gaan, maar liever niet dit jaar, ik ben het leren en deze school echt even helemaal zat! Daarom ga ik er volgend jaar ook even tussen uit om fris aan een opleiding te kunnen beginnen.

@banana: rustig aan, komt wel goed

@nijn*: ja zit ook wel wat in 30 min werken en 10 min ontspanning, goed idee

ok ik ga NU aan de slag (intenet "uit" en boekverslag maken)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 19:35
zeep007
zeep007 is offline
ik herken het ook wel hoor. ik moest even met mn neus op de feiten worden gedruk, en ben er na mijn examens ook tussenuit gegaan. Ik ben gaan werken een jaar voordat ik aan de studie begon. Dan MOET je wel En wat ben ik toch een studie gaan waarderen daarna
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 19:37
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik schrijf nu alles maar dan ook alles op wat ik móet doen, en het helpt. Ik móet wel in mijn agenda kijken. Op de een of andere manier werkt het...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 19:40
Suey
Suey is offline
Ik heb er ook last van ja. En ben wel vaker met mijn neus op de feiten gedrukt maar het wordt er niet veel beter op.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 10:10
jansepansekever
jansepansekever is offline
Ik herken dit precies, ik zit ook in mijn eindexamen jaar.
Het lastige is als je zo goed bent in zelf-analyse, dat je voortdurend ziet wat voor fouten je maakt, maar voor je gevoel machteloos staat als je ze maakt (alsof je op dat moment jezelf niet bent). En je geeft jezelf steeds maar op je kop, daar word je ook niet erg blij van.

Ik heb geprobeerd schema's of planningen te maken voor school, maar daar kan ik me gewoon niet aanhouden.
Met mijn profielwerkstuk ben ik 3 dagen van te voren begonnen, desalniettemin is het erg mooi en goed geworden al zeg ik zelf. Maar ik had wel erg veel stress. En nu nogsteeds al helemaal voor mijn eindexamen.

Ik moet nu weg, maar misschien verstuur ik later nog een meer uitgebreide replay. Niet dat ik echt tips heb, ik zit er zelf nog te veel mee.
Reageren

Regels voor berichten