Een goede vriendin van mij heeft me wel eens gezegt dat ik psychologe zou moeten worden, omdat ik zo goed kon luisteren, overal voor open stond en goede oplossingen had. Ik heb hier zelf nogal mijn twijfels bij...
Ik zit namelijk al een tijd met het volgende probleem: ik heb totaal geen zelfdiscipline. Ik doe dit jaar examen en zit nu in een tentamenweek, ik moet ook nog een ongeveer een heel profielwerkstuk maken, 3 boekverslagen (1 engels en 2 frans), leren voor de proefwerken voor morgen en overmorgen en nog een hele hoop andere dingen. En ik kan steeds wel denken: ik moet het nou echt doen, anders komt het niet goed, maar het helpt niet, ik stel het altijd weer uit! Op zich sta ik qua cijvers best goed, maar ik wil het niet door de laatste cijvers verkloten.
Steeds denk ik van nog even hier kijken en nog even dat en dat doen en dan ga ik echt aan de slag (nu eigelijk ook).
Wat snoepen betreft zit ik met het zelfde: ik begin echt de indruk te krijgen dat ik verslaaft ben. Iedere keer bedenk ik een excus om wat te kopen. Vanochtend had ik een PW wiskunde waar ik niets van snapte (ik had wel in de les opgelet, maar m'n huiswerk steeds niet gemaakt en ik had ook geen moeite genomen om de samenvatting nog even over te kijken) dan denk ik: ja dan heb ik wel recht op een reep chocola. Ik ben niet dik, ik heb waarschijnlijk eerder een ondergewicht dan een overgewicht, maar toch wil ik dit niet.
En dan neem ik me wel eens voor om bv. maar een ding per week te kopen en wat ik ook wel eens geprobeerd heb is als ik bv. €1 uit geef om dan ook €1 in een spaarpotje te doen en dan na een maand kijken hoe belagelijk veel ik er wel niet aan uitgegeven heb. Maar iedere keer verzin ik weer een excus: ik heb mijn brood op en eigenlijk nog honger (gewoon lekkere trek) dus ik moet wat kopen, of ik verdien wat omdat ik zo'n goed cijver gehaald heb of als troos omdat ik zo'n slecht cijver gehaald heb. En dan baal ik echt van mezelf.
Dus nou is mijn vraag: zijn er meer mensen die hier last van hebben/hadden en wat doen/deden jullie er aan? Wat raden jullie me aan?
Alvast hartelijk dank!