Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2006, 01:57
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Appreciation

Ik ben helemaal weg van haar éénnalaatste album uit 2001, "At First Light", ik kan er na maanden nog steeds van genieten. De links met Norah Jones en Katie Melua zijn snel gelegd, maar ik vind het toch een heel andere "league" dan die twee namen. Silje Nergaard gebruikt veel meer de "echte" jazzinstrumenten en klinkt ook veel meer als jazz. Waar Norah Jones nog écht een twijfelgeval is tussen Country, plain pop en jazz, is dit toch echt wel jazz. Over Katie Melua nog niet gesproken, die ik al gauw eentonig vind worden (vooral haar laatste album) en haar (op den duur tóch weer irritante) stemgeluid veel centraler stelt in de muziek.

Een prachtige stem, mooie arrangementen en, dus bij het album "At First Light", prachtige uitvoeringen van bestaande nummers. En als ík vergelijkingen mag gaan trekken, ga ik toch liever even langs bij bijvoorbeeld Julie London, waarvan ook een nummer op het album gebruikt wordt, namelijk "Let there be Love" (al is het origineel natuurlijk van Nat King Cole). Julie London is ook meer een zangeres die haar muziek écht samen laat gaat met de muziek, wat gewoon erg mooie muziek tot resultaat heeft.

Ik ben natuurlijk altijd op zoek naar vergelijkbare muziek, dus tips zijn zonder meer welkom, maar het is ook ábsoluut een downloadtip, als hij nog niet tot je muziekverzameling behoort.
Oud 13-04-2006, 22:10
Sacrilege
Sacrilege is offline
ok
Oud 13-04-2006, 23:14
Metal
Metal is offline
dit is geen onzin sacrilege
Oud 13-04-2006, 23:23
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ze heeft dan ook een paar geweldige muzikanten in haar band. Helge Lien, bijvoorbeeld, is echt wel één van de betere pianisten die ik ken.

In elk geval: ik kan me perfect vinden in wat je over Silje Nergaard vertelt. Een tijdje geleden heb ik nog een paar optredens van haar gezien in Antwerpen, Gent en Amsterdam + ook een babbeltje met haar gedaan. Ben ondertussen erg benieuwd naar haar nieuwe album.

Live, ook op haar DVD "live in köln" komt dat geniale van de muzikanten ook nog wel wat beter uit de verf. Maar al bij al blijft het natuurlijk wel erg brave muziek.Daar heb ik verder dan ook geen moeite mee.

Als het gaat over vergelijkbare dingen, kom ik meestal ook wel bij Molly Johnson en Dianne Reeves uit, ook al zijn zij zeker geen kopie van Silje Nergaard. Of andersom. 't Past allemaal in het moderne vocal-jazz-straatje, als je het zo wil noemen.
Oud 15-04-2006, 12:13
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 14-04-2006 @ 00:23 :
Ze heeft dan ook een paar geweldige muzikanten in haar band. Helge Lien, bijvoorbeeld, is echt wel één van de betere pianisten die ik ken.
Ze heeft haar band onlangs compleet vernieuwd hè. Helge Lien bijvoorbeeld, zit er pas sindskort in en heeft volgens mij nog nergens meegespeeld op een plaat. Ik ben wel erg benieuwd hoor, muzikaal werd het de laatste drie platen steeds voorspelbaarder.
Oud 16-04-2006, 00:14
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-04-2006 @ 13:13 :
Ze heeft haar band onlangs compleet vernieuwd hè. Helge Lien bijvoorbeeld, zit er pas sindskort in en heeft volgens mij nog nergens meegespeeld op een plaat. Ik ben wel erg benieuwd hoor, muzikaal werd het de laatste drie platen steeds voorspelbaarder.
Ik weet niet of je er bijvoorbeeld in Paradiso bijwas, een paar maanden geleden. In elk geval hebben ze op hun laatste korte tournee al heel wat nieuwe nummers gespeeld. "Paperboats" was toen een nummer dat ze alleen aan de piano bracht. Dan waren er met "When Julie falls" en "Beachcomber" ook nog 2 erg mooie nieuwe liedjes, waar de band veel meer dan in de oudere nummers een hoofdrol speelt; maar het zijn zeker geen vernieuwende dingen. Ligt absoluut in de lijn van het voorgaande werk. Voorspelbaar? Ja, dus. Maar voor mij is dat niet echt een probleem.

Blijkbaar haal ik blonde Noren soms door elkaar. Ik dacht dat Helge Lien al meespeelde op de "live in Köln"-DVD, maar dat klopt niet. Dat was Tord Gustavsen, ook wel een kerel die zijn strepen al lang verdiend heeft.
Reageren

Regels voor berichten