Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2006, 19:46
Verwijderd
ff tussendoor..
Kan een van jullie, bijv. Hugo Chrétien of Mephostophilis (of wie dan ook) mij een link geven van de plaats op dit forum waar eerder heel duidelijk de goede argumenten van beide kanten over het "pi=3" verhaal genoemd zijn? Dit klinkt luier dan het bedoeld is, maar ik heb al gezocht en kan het niet vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2006, 20:34
T_ID
T_ID is offline
Offtopic: Dat stamde meende ik uit de tijd dat religie ergens anders gehuisvest was (was het toen destijds geen subforum van Mystiek?). Dat gehele forum is verdwenen, dat was ergens in 2004 nog meende ik, ik kan eerdere threads uit die tijd ook niet meer terug vinden.
edit: vergeet dat, hier is een stukje.
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-04-2006 @ 19:12 :
Als hier staat dat voor de zgn. zondeval alle dieren herbivoren waren, dan staat in 1 Koningen 7:23 dat pi = 3.

Laatst gewijzigd op 26-04-2006 om 20:53.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 05:34
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 26-04-2006 @ 20:46 :
ff tussendoor..
Kan een van jullie, bijv. Hugo Chrétien of Mephostophilis (of wie dan ook) mij een link geven van de plaats op dit forum waar eerder heel duidelijk de goede argumenten van beide kanten over het "pi=3" verhaal genoemd zijn? Dit klinkt luier dan het bedoeld is, maar ik heb al gezocht en kan het niet vinden.
1 Kings 7:23
And he made a molten sea, ten cubits from the one brim to the other: it was round all about, and his height was five cubits: and a line of thirty cubits did compass it round about.

Ofwel:

Verder maakte hij de gegotene zee; van tien ellen was zij van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van dertig ellen omving ze rondom.

Aldus de Hollandse Statenvertaling.
Oud 27-04-2006, 06:55
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 27-04-2006 @ 06:34 :
1 Kings 7:23
And he made a molten sea, ten cubits from the one brim to the other: it was round all about, and his height was five cubits: and a line of thirty cubits did compass it round about.

Ofwel:

Verder maakte hij de gegotene zee; van tien ellen was zij van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van dertig ellen omving ze rondom.

Aldus de Hollandse Statenvertaling.
30/pi = 10
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 07:46
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-04-2006 @ 07:55 :
30/pi = 10
Aldus de bijbel.. als je de werkelijke waarde van pi pakt kom je uit op ongeveer 9,549.
Oud 27-04-2006, 08:43
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 27-04-2006 @ 08:46 :
Aldus de bijbel.. als je de werkelijke waarde van pi pakt kom je uit op ongeveer 9,549.
wat dus afgerond 10 is
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 09:19
Verwijderd
Het is wel een beetje flauw, dat gezeur over pi=3. In oude geschriften wordt zelden tot nooit met nauwkeurigheid achter de komma gewerkt. Voor praktische doeleinden in de Oudheid was omtrek = 3*diameter goed bruikbaar. Zoals akumabito al liet zien: met een omtrek van 30 kom je in werkelijkheid ook op 10 ellen uit.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 09:29
T_ID
T_ID is offline
pi=3 als kritiek is dan ook iets dat alleen hout kan snijden tegenover iemand die beweerd dat de bijbel een onwrikbare goddelijke waarheid is. Van een perfect boek door een god geschreven mag je wat meer nauwkeurigheid verwachten, van een verzameling mythen door mensen niet.
Oud 27-04-2006, 10:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 26-04-2006 @ 20:46 :
ff tussendoor..
Mijn topic

http://forum.scholieren.com/showthre...light=koningen
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 10:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Snees schreef op 27-04-2006 @ 10:19 :
Het is wel een beetje flauw, dat gezeur over pi=3. In oude geschriften wordt zelden tot nooit met nauwkeurigheid achter de komma gewerkt.
Metrieke stelsel:
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1390276
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 27-04-2006 @ 10:19 :
Het is wel een beetje flauw, dat gezeur over pi=3. In oude geschriften wordt zelden tot nooit met nauwkeurigheid achter de komma gewerkt.
De Egyptenaren hadden een betere benadering, hoor. Babyloniërs ook.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-04-2006 @ 11:33 :
De Egyptenaren hadden een betere benadering, hoor. Babyloniërs ook.
Over de nauwkeurigheid van de benadering valt geen uitspraak te doen, aangezien ze het kennelijk niet belangrijk vinden om achter de komma te werken. Er staan verder nergens maten met decimalen.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-04-2006 @ 21:12 :
aangezien ze het kennelijk niet belangrijk vinden om achter de komma te werken.
Dus is het niet nauwkeurig. Er staat overigens wel dat het 'perfect rond' is.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-04-2006 @ 21:21 :
Dus is het niet nauwkeurig. Er staat overigens wel dat het 'perfect rond' is.
Je had liever gezien dat ze het over 9,549 ellen hadden?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 23:09
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-04-2006 @ 22:36 :
Je had liever gezien dat ze het over 9,549 ellen hadden?
Ik had liever gezien dat er stond: 'god bestaat niet'.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 23:16
Frostbite
Frostbite is offline
Verder maakte hij de gegotene zee; van tien ellen was zij van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van god bestaat niet.

zoiets?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-04-2006 @ 00:09 :
Ik had liever gezien dat er stond: 'god bestaat niet'.
Stond dat niet ergens op een briefje?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-04-2006 @ 21:12 :
Over de nauwkeurigheid van de benadering valt geen uitspraak te doen, aangezien ze het kennelijk niet belangrijk vinden om achter de komma te werken. Er staan verder nergens maten met decimalen.
Hier ga ik in mee.

Ik was daarnet echt ff heel verward..
Eerst dacht ik: ben ik nou vergeten dat ik een topic geopend heb?
Vervolgens dacht ik: ben ik nou vergeten dat ik 2 topics gesplitst heb?

Laatst gewijzigd op 28-04-2006 om 15:14.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 16:36
Verwijderd
Wel een beetje slappe hap om te beginnen over die nauwkeurigheid. Even goed kun je stellen dat de omtrek afgerond 31 el zou moeten zijn i.p.v. 30.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2006, 17:32
Verwijderd
Ik vind het logischer om er vanuit te gaan dat de maten waar wij het mee moeten doen 30 en 10 zijn. Zo staat het er, als je het over 9,549 hebt kom je niet aan de oorspronkelijke formulering, als je het over 31 hebt wel. Dan speculeer je alleen nog maar meer en zeg je in feite dat ze wel met een nauwkeurigere pi werkten, maar bij het noteren in de Bijbel een afrondingsfout hebben gemaakt.

Ik denk zelf dat ze werkten met de afgeronde getallen die eigenlijk lagen tussen de 9,50 en 9,7 en tussen de 29,85 en 30,47.
Of: dat ze gewoon helemaal zonder decimalen bezig waren en dan gebruik je de pi met al z'n demimalen ook niet.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 20:21
Verwijderd
Ik denk zelf, en dat lijkt me de meest logische verklaring, dat de schrijvers van de bijbel niet door een god zijn geïnspireerd en simpelweg ervan overtuigd waren dat pi = 3. Zo'n heel gekke gedachte is dat ook niet, 3 is tenslotte een mooi rond getal, en als je gewoon op het blote oog een cirkeltje maakt zul je het verschil tussen 3 en 3,14... niet snel zien.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 20:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 21:21 :
Ik denk zelf, en dat lijkt me de meest logische verklaring, dat de schrijvers van de bijbel niet door een god zijn geïnspireerd en simpelweg ervan overtuigd waren dat pi = 3. Zo'n heel gekke gedachte is dat ook niet, 3 is tenslotte een mooi rond getal, en als je gewoon op het blote oog een cirkeltje maakt zul je het verschil tussen 3 en 3,14... niet snel zien.
Sterker nog, ik denk dat de schrijvers helemaal niet het concept 'pi' kenden en maar voor waar aannamen dat de verhoudingen zo lagen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 20:29
Verwijderd
Nu ja, dingen als diameter en omtrek waren blijkbaar bekend zoals blijkt uit het citaat, dus zullen ze ook wel bekend zijn geweest met de verhouding van omtrek en diameter. Of ze dat nu wel of niet 'pi' noemden, lijkt me niet zo relevant.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2006, 23:02
vichog
vichog is offline
het kan ook uit angst zijn, om niet met rationele getallen te komen. Toen Hippasos bewees dat wortel 2 niet te schrijven is als breuk, werd hij voor straf op de middellandse zee overboord gegooid...
Oud 29-04-2006, 23:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
vichog schreef op 30-04-2006 @ 00:02 :
het kan ook uit angst zijn, om niet met rationele getallen te komen. Toen Hippasos bewees dat wortel 2 niet te schrijven is als breuk, werd hij voor straf op de middellandse zee overboord gegooid...
Het lijkt me sterk dat ze wel durven schrijven dat een kind dat een vloek naar zijn ouders uit aan de hoogste boom opgeknoopt zou moeten worden, maar bang zijn om correcte wiskunde te schrijven.
Oud 29-04-2006, 23:08
vichog
vichog is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-04-2006 @ 21:29 :
Nu ja, dingen als diameter en omtrek waren blijkbaar bekend zoals blijkt uit het citaat, dus zullen ze ook wel bekend zijn geweest met de verhouding van omtrek en diameter. Of ze dat nu wel of niet 'pi' noemden, lijkt me niet zo relevant.
inderdaad, de symbolen voor pi werden pas veel later door euler ingevoerd
Oud 29-04-2006, 23:09
vichog
vichog is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-04-2006 @ 00:07 :
Het lijkt me sterk dat ze wel durven schrijven dat een kind dat een vloek naar zijn ouders uit aan de hoogste boom opgeknoopt zou moeten worden, maar bang zijn om correcte wiskunde te schrijven.
die correcte wiskunde werd juist niet gewaardeerd
Oud 29-04-2006, 23:17
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
vichog schreef op 30-04-2006 @ 00:09 :
die correcte wiskunde werd juist niet gewaardeerd
Het vermoorden van kinderen om een enkel woord wel?
Oud 30-04-2006, 09:22
vichog
vichog is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-04-2006 @ 00:17 :
volgens de opvattingen toen werd dat niet gewaardeerd, maar dat kon je eigenlijk zelf wel opmaken
Oud 30-04-2006, 09:43
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-04-2006 @ 00:17 :
je moet 'een vloek' niet uitleggen als een kind dat zn pa een sukkel noemt; dit gaat behoorlijk wat verder, en werd inderdaad niet echt gewaardeerd.

overigens lijkt het me logisch dat 3 zo ongeveer correct is; of het nou een afronding is, of dat men simpelweg niet beter wist, doet niet terzake, m.i.

@mesthopolis : geen enkel normaal mens beweerd dat de bijbel door God 'geschreven' zou zijn; wel dat de boeken die onderdeel uitmaken van de bijbel door God geinspireerd zijn.
Oud 30-04-2006, 11:25
Verwijderd
Dat beweerde ik ook helemaal niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten