Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2006, 07:52
traction
traction is offline
Wij waren een tijd geleden in Frankrijk.Ongeveer een kilometer van de locatie waar we logeerden raasde de tgv vele keren per dag langs. Het gekke is dat men gedurende de dag men geen geluid hoort.Alleen s avondsna een bepaald uur was er een herrie van jewelste.Het was windstil en er staan enkele verhoogde bermen tussen het huis en de spoorlijn.Weet eimand hoe dit komt .Dank bij voorbaat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2006, 08:11
Verwijderd
Waarschijnlijk werd het geluid overdag overstemd door het geluid op de camping
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 08:33
traction
traction is offline
HET IS NIET OP EEN CAMPING .Het is in een gewone straat in een klein rustig dorpje. Bellechaume 89210.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 09:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
traction schreef op 25-09-2006 @ 09:33 :
HET IS NIET OP EEN CAMPING .Het is in een gewone straat in een klein rustig dorpje. Bellechaume 89210.
Bloeddruk misschien eens opnemen?

Anyway, geluid klinkt 's nachts harder. Geen idee wat de wetenschappelijke verklaring is, maar ik zag het samen met het feit dat objecten 's nachts groter lijken staan in een handboek van de landmacht.
Oud 25-09-2006, 10:57
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 25-09-2006 @ 10:31 :
Bloeddruk misschien eens opnemen?

Anyway, geluid klinkt 's nachts harder. Geen idee wat de wetenschappelijke verklaring is, maar ik zag het samen met het feit dat objecten 's nachts groter lijken staan in een handboek van de landmacht.
Sowieso zal het schelen dat er 's nachts minder achtergrond geluid is. Overdag zullen er meer factoren zijn die het geluid overstemmen, belemmeren of wat dan ook waardoor je het minder goed hoort.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 19:15
Verwijderd
Citaat:
traction schreef op 25-09-2006 @ 09:33 :
De verklaring blijft hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 19:33
Daevrem
Daevrem is offline
Misschien is het dat het 's nachts stiller is waardoor je oren gevoeliger worden, door gebrek aan geluid.

Ik heb het zelf ook. Er staat hier een klokje welke elke seconde zacht tikt. Als ik dan 's avonds met de tv uit rustig aan het schrijven ben is het een zeer dominant geluid. Terwijl het me laatst overdag opviel dat het helemaal geen geluid meer maakte; altans dat dacht ik.

Rede is omdat je overdag met mensen praat, de tv aan hebt, enz. En als je dat 's nachts allemaal niet hebt klinkt het ineens hard.

Het menselijk brein is gefocussed op contrast.
Oud 26-09-2006, 04:47
arPos
arPos is offline
ten eerste zijn 's nachts je non-optische zintuigen erger gespannen, aangezien je minder kan zien gaat je reuk/gehoor/gevoel effectiever werker om de mindere effectiviteit van je ogen op te vangen, ten 2e zijn er 's nachts minder omgevingsgeluiden die de geluidsgolven van het bewuste object verstoren

vergelijk het met een tikkende klok, overdag hoor je em niet, 's nachts wel
Oud 26-09-2006, 12:11
traction
traction is offline
Heeft het misschien met de thermiek te maken.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 17:54
Roos
Roos is offline
Misschien rijdt de trein 's nachts veel harder
Oud 03-10-2006, 17:50
De Dood
De Dood is offline
Dat weet ik wel. er is daar zo'n dorpsgek die altijd snachts de trein probeert na te doen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 18:26
juno
juno is offline
Dodesukadeng!
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 18:53
De Dood
De Dood is offline
nee het was het dorp ernaast geloof ik
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 23:39
REIE
REIE is offline
Citaat:
traction schreef op 26-09-2006 @ 13:11 :
Heeft het misschien met de thermiek te maken.
Nee, da's meer voor zweeftreinen.
Oud 24-10-2006, 22:48
Azaelia
Azaelia is offline
Het was de hele dag windstil? Zo nee, kan dat ook meespelen. Net als achtergrond geluiden en daarnaast ben je er 's avonds zelf meer op geconcentreerd en zal het meer opvallen, en zal het dus harder lijken. (ten minste ik heb 's avonds op vakantie een relax laat-alles-maar-even-doorgaan-zonder-mij-gevoel en ben dan zelf meer op mijn omgeving gefocust)
Oud 27-10-2006, 11:44
dubbb
dubbb is offline
Naast de dingen die al genoemd zijn ('s nachts minder achtergrondgeluid, etc) hebben zulk soort dingen vaak te maken met het weer. Ten eerste is de windrichting en -kracht van belang (het geluid kan a.h.w. in een richting worden geblazen), ten tweede (en dat is hier waarschijnlijk doorslaggevend) hangt 't af van de temperatuur in de luchtlagen pal boven het aardoppervlak.
Normaal gesproken daalt de temperatuur als je omhoog gaat (denk aan besneeuwde bergtoppen), maar 't kan soms ook zo dat de temperatuur stijgt als je omhoog gaat. Het verticale temperatuursverloop is dan omgekeerd (invers), en zoiets wordt dan ook wel een inversie genoemd in de meteorologie.
Normaal gesproken verwijdert geluid zich in alle richtingen vanaf de geluidsbron. Als er een inversie is, worden de geluidsgolven echter min of meer gevangen gehouden in de inversie, en is er meer horizontale voortplanting. Gevolg is dat je bij een inversie op eenzelfde afstand van de geluidsbron geluid beter waarneemt.
Over het algemeen zul je inversies vooral 's avonds en 's nachts hebben op heldere en windstille dagen. Overdag wordt de inversie vaak 'doorbroken', doordat de zon het aardoppervlak en de luchtlagen pal erboven sneller opwarmt dan de hogere luchtlagen.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 14:50
traction
traction is offline
Het antwoord van dubbb vind ik het meest geloofwaardig.Dank bij voorbaat dubbb.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten