Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2006, 13:46
Canine 13
Canine 13 is offline
Ik vroeg me eigenlijk de laatste tijd wat af.

Ik ben een blond nederlands meisje. Maar ik ben opgegroeid in een buurt waar eigenlijk een beetje een achterstants wijk in de buurt was. Nu heb ik ook op mijn basisschool en het voortgezet onderwijs met heel veel buitenlandse kinderen op school gezeten. Op 1 vriendin na waren al mijn vrienden buitenlands.

Nu heb ik 2 jaar MBO gedaan, en daar kwam ik dus in de klas met alleen maar nederlandse kinderen. Die maakte steeds grapjes over buitenlanders die niet waar waren. Zoals dat alle turken en marrokanen maar schoonmaker moesten worden enzo. En dat ze 'minder' waard zouden zijn.

Inmiddels ben ik weer terug op het voortgezet onderwijs (rare sprong idd, maar wel 1 nivo hoger) daar zit ik dus weer in de klas met allemaal nederlandse kinderen. De hele school is serieus nederlands. Geen donkere of buitenlandse mensen. Ook in de wijk waarin ik nu (verhuist) woon wonen bijna alleen maar 'rijkere' nederlanders.

Nu is het bijna of ik hier de buitenlander ben. Ik voel me zo anders. Deze 'nederlanders' gedragen zich massaal anders dan 'buitenlanders'. Waarmee ik gewend ben om te gaan, maar die hier dus nu niet meer zijn.
Af en toe wens ik weleens dat ik gewoon ook 'donker' ben. Echt heel raar. Alsof ik het gevoel heb dat ik niet nederlands hoor te zijn.

Heeft iemand wel eens van zoiets gehoord, of heeft het zelf ook?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2006, 13:48
Canine 13
Canine 13 is offline
Mijn klasgenoten vinden trouwens dat ik me soms wel 'raar' gedraag of kleed. Een beetje als een buitenlander. (Klopt ook wel een beetje)
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 14:27
smvs
smvs is offline
Ben jij zo'n blanke die in de bus keihard dingen in zijn telefoon zit te schreeuwen zoals 'weet je', etc? Zo ja, pas je dan idd maar aan gewone mensen aan, wat dat is irritant. Oh ja als iets minder blanken dat doen vind ik het óók irritant.

Maar goed, als je op de universiteit zit maakt het allemaal niks meer uit dus ik zou me sowieso niet zo'n zorgen maken als ik je was.

Laatst liep ik zoals wel vaker al dan niet doelloos door HC heen en ving een zin op van een donker meisje met een behoorlijk accent wat in haar telefoon schreeuwde: 'Jij moet deze stad niet verdedigen jongen, je komt er niet eens vandaan'. Nee en je komt zelf uit het rifgebergte ofzo dus lekker relevant. Dit laatst is offtopic maar vond ik gewoon heel debiel.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 19:42
Verwijderd
Ik kan er wel inkomen.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 19:55
Nona
Nona is offline
De cultuur waarin jij opgegroeid bent, al is die binnen Nederland, is gewoon wat anders dan wat je op school tegenkomt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je op school dan soms tegen dingen aanloopt waar je moeite mee hebt of het niet mee eens bent. Ga eens in discussie zou ik zeggen; jij hebt waarschijnlijk meer ervaring met allochtonen dan al jouw klasgenoten samen.
Oud 29-05-2006, 01:13
Verwijderd
Ik moest hier toch nog even op reageren.
Ik herken wel wat in je verhaal. Ik heb ook op een basisschool gezeten met bijna alleen maar buitenlanders. Ik deed daar ook gewoon mee met alles, ik wist niet anders. Maar thuis had/heb ik intellectuele ouders dus dat was nog wel eens tegenstrijdig. Toch was ik altijd wel anders dan mijn klasgenootjes, omdat zij uiteindelijk naar het vmbo gingen en ik naar het gymnasium. Toen ik 12 was en naar de middelbare school ging, veranderde mijn leven dan ook compleet. Maar in tegenstelling tot jou situatie, voelde ik mij juist eindelijk op mijn plek. Ik denk dat het verschil is, dat jij in de jaren dat je 'gevormd' bent tot wie je bent (je puberteit en als adolescent) hebt doorgebracht in die omgeving en je je daardoor in zo'n soort omgeving thuisvoelt, terwijl ik die jaren heb doorgebracht in een nederlandse (met wel buitenlandse invloeden, dat zeker, maar wel intellectueel) omgeving. Ik vrees voor jou, dat je dit lang zult houden. Misschien is het een kwestie van 'afkicken', maar het heeft je nu eenmaal gemaakt tot wie je bent en daar verander je na een bepaalde leeftijd niet veel meer aan. Je moet je ook prettig voelen bij wat je doet en met wie, in je leven. Als jij persé wil leren omgaan met Nederlanders en hun leefstijl wil aannemen, moet je dat vooral proberen, maar het zal moeilijk zijn.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 01:31
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 29-05-2006 @ 02:13 :
Ik heb ook op een basisschool gezeten met bijna alleen maar buitenlanders. Ik deed daar ook gewoon mee met alles, ik wist niet anders. Maar thuis had/heb ik intellectuele ouders dus dat was nog wel eens tegenstrijdig.

de rest van je verhaal is ook echt lachen trouwens
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 01:45
Frostbite
Frostbite is offline
Ik herken me ook wel ongeveer in je verhaal k9. Ik ben zelf half Surinaams maar je moet echt een kenner zijn om dat aan mij te zien. Op mijn middelbare school waren echt heel weinig buitenlanders en vooral heel veel kakkers. Natuurlijk maken ze grappen over buitenlanders, vroeger vond ik dat kut nu kan het me allemaal geen reet schelen. Het gevoel gaat vanzelf wel weg en je moet gewoon een beetje opletten dat je mensen niet te serieus neemt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 12:55
Boebsie
Boebsie is offline
K9 het is wel raar om te wensen om zwart te worden. Je huidskleur bepaald namelijk niet wie jij bent. Zoals ook blijkt uit jou verhaal wordt men vooral gevormt door hun omgeving, dus is het niet zo gek dat je misschien iets ander gedrag vertoont dan mensen die opgegroeit zijn in een andere omgeving.
Ik vind het daarom helemaal niet irritant als ik een wit persoon zie die als een surinamer praat, sterker nog het is logisch als de persoon vooral met surinamers is omgegaan. Andersom vind ik het onzin als men er raar van opkijkt als een zwart persoon heel erg vernederlands is. Blijf vooral jezelf en als dat qua gedrag "zwart" is, so be it. Trouwens met de tijd zal je waarschijnlijk ook weer veranderen, omdat je nu in een andere omgeving verkeerd.
Je huid is letterlijk paar mm dik en nietszeggend, als jij nu zwart was wat zou dat veranderen? Men zou misschien net iets anders op jou reageren, maar je zou nog steeds dezelfde K9 zijn.

De rede dat mensen het irritant vinden dat een zwart persoon zich "wit" gedraagt of andersom, heeft te maken met hokjesmentaliteit. Zo van jij hoort bij ons, waarom gedraag je je dan als de "tegenpartij". Zie je hoe belachlijk dat eigenlijk is?
Want groepsidentificatie hoort niks te maken te hebben met huidskleur, maar met het feit dat je dezelfde gedragskenmerken deelt. Dus dat kunnen witte en zwarte mensen door elkaar zijn.
Huidskleur is een biologisch kenmerk, maar geen gedragskenmerk!

Als iemand je vraagt waarom gedraag je je als een surinamer/marokaan of whatever? Vertel je de persoon dat je tussen hen bent opgegroeit en dan hoort de persoon het te begrijpen, zoniet dan vertel je de persoon over Tarzan . Als de persoon het dan nog niet begrijpt is ie gewoon dom en hoef jij je nergens druk om te maken .

Laatst gewijzigd op 29-05-2006 om 12:59.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 14:57
Roos
Roos is offline
Je moet die mensen eens vragen of ze een Turk of Marokkaan of whatever in hun vriendengroep hebben. Waarschijnlijk is hun antwoord 'nee'. Mensen zijn vaak bang of minderwaardig over wat ze niet kennen. Jammer, maar helaas.

Ik kom uit een witte wijk, een witte basisschool, een witte middelbare school en ik woon nu in Rotterdam West waar volgens mij zo'n 80% van de mensen allochtoon is.
Ik had geen moeite om mij aan te passen, gelukkig, maar ik hoor ook wel eens Kaapverdianen minderwaardig praten over Marokkanen, bijvoorbeeld.
Ik laat het maar hangen. Ik weet beter. Niet alle Marokkanen zijn kut.

Het is hun verlies als je klasgenoten daar hun ogen voor sluiten. Jij bent opgegroeid met mensen uit verschillende landen en culturen. Dat is een verrijking voor jou, althans, zo zie ik het. Je kunt veel opsteken van andere mensen en andere culturen.

Als die klasgenoten alleen maar met Nederlanders willen omgaan, moeten zij dat weten. Jij weet wel beter toch?

In de tussentijd kan je best een discussie opstarten. Vragen waarom ze altijd zo lullig doen over buitenlanders. Waarschijnlijk hebben ze niet eens een goede reden, en maken ze alleen maar een domme grap. Dan zou ik zeggen dat ik het jammer vind dat ze zo dom doen.
Oud 30-05-2006, 21:26
Tiño
Tiño is offline
Ja, wel herkenbaar, heb paar jaar op n zeer zwarte basisschool gezeten, toen naar een zeer witte wijk verhuisd.
Ik heb al een aantal jaar een bijbaantje waar ik de etnische minderheid ben. En toch voel ik me bijna overal op m'n gemak, ookal zijn de mensen om je heen totaal verschillend. ik kan me goed voelen tussen kakkers, tussen hangmarokkanen, tussen negers,tussen bouwvakkers, echt ik heb wat dat betreft alleen maar profijt van de multiculturele samenleving.

Maar ik ben blij met wie ik ben en zou niet zwart willen zijn ,hoor.
Oud 31-05-2006, 07:30
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Blijkbaar waren je 'zwarte jaren' (oooh wat een foute uitdrukking ) belangrijk in je ontwikkeling. Niet zo gek dacht ik.
Oud 31-05-2006, 07:38
Verwijderd
Ik denk dat het er meer aan ligt dat je met andere mensen/in een andere wijk opgegroeid bent dan dat het er echt om gaat dat die mensen buitenlands waren. Dan kijk je ook anders tegen de wereld aan en ervaar je jezelf en anderen jou ook als 'anders', denk ik. Dat los je niet op door een ander uiterlijk...dan zou het alleen maar erger worden, denk ik. Dan kun je beter verhuizen naar een wijk/school waar je je wel thuis voelt.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 14:53
Canine 13
Canine 13 is offline
Allereerst: Allemaal erg bedankt voor jullie reactie.

Het is inderdaad wel heel erg handig om met mensen uit verschillende culturen om te kunnen gaan. We zijn pas nog met school naar Londen geweest en daar logeerde we in een gastgezin. Met de 3 meiden waarmee ik daar zat vonden dat die Engelsen wel erg rare gewoontes hadden (en een vies huis). Maar ik was wel degene die me het snelst had aangepast. Ik vond het eigenlijk wel weer cool, andere gewoontes. Misschien iets wat er niet helemaal mee te maken heeft maar oke.

Nu ik erover nadenk ben ik inderdaad wel blij dat ik ben opgegroeid tussen mensen van verschillende afkomsten. Het is inderdaad veel beter voor je om het te kennen.

Het is wel raar, mensen denken idd vaak in termen van WIJ en ZIJ.
Maar eigenlijk is dat niet nodig. Eigenlijk is het wel heel erg leuk, ik weet het allemaal, de WIJ kant en ZIJ kant. Maar de zogenaamde buitenlanders zijn wel heel anders dan de meest nederlandse mensen denken hoor.

Groetjes K9
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten